Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@22:46:31 GMT

سطح مبارزه با ملخ صحرایی به ۱۹ هزار هکتار رسید

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۹۳۶۸

سطح مبارزه با ملخ صحرایی به ۱۹ هزار هکتار رسید

«سعید معین» امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: امسال چهار استان خوزستان، بوشهر، ایلام و هرمزگان به‌طور عمده درگیر آفت ملخ صحرایی بودند که با اقدام‌های به موقع نه تنها به استان های دیگر تسری نداشت، بلکه خسارتی به استان‌های مذکور نیز وارد نشده است.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: طبق آمارها ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار مبارزه مربوط به استان خوزستان، پنج‌هزار و ۵۰۰ هکتار مبارزه مربوط به استان بوشهر و بقیه سطح مبارزه مربوط به استان‌های ایلام و هرمزگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، مبارزه با این آفت از آبان‌ماه ۹۹ در هرمزگان و بوشهر شروع شد اما اکنون بخش عمده مبارزه مربوط به استان‌های خوزستان، بوشهر و ایلام است که اکنون با پوره‌های این نوع  ملخ در حال مبارزه هستیم.

معین گفت: سال ۹۹ و امسال به دلیل تاخیر و کاهش هجوم ملخ صحرایی به ایران، هیچ‌یک از استان‌ها دچار مشکل تامین اعتبار نشدند و اعتبارات به حد کفایت است.

احتمال هجوم مجدد ملخ صحرایی در تیرماه 

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طبق پیش‌بینی‌ها به نظر می رسد که در تیرماه جاری در مسیر عبور ملخ صحرایی از عربستان و عراق به مرز هند و پاکستان شاهد ریزش این آفت در برخی استان های جنوبی ایران باشیم.

وی با تاکید بر اینکه استان های جنوبی کشور به طور مستمر توسط شبکه ها و پایگاه های سازمان حفظ نباتات رصد می شوند، افزود: این سازمان آمادگی مبارزه با آفت ملخ صحرایی را در استان های جنوبی کشور دارد و تاکنون خسارتی از سوی این آفت نداشته ایم.

۱۵۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ های بومی 

معین درباره حمله ملخ شاخک کوتاه ایتالیایی نیز گفت: این آفت اکنون مهمترین و خطرناک‌ترین آفت ملخ صحرایی به دلیل ویژگی قابلیت انتقال بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت، قدرت پایداری و مقاومت در بیابان و تخم‌ریزی بیش از ۳۰۰ عدد ملخ در زیر خاک  است و سایر ملخ های و آفات در این حد خسارت‌زا نیستند.

وی اظهار داشت: سایر ملخ‌ها از جمله ملخ مراکشی، ملخ شاخک کوتاه ایتالیایی و ملخ شکم بادنجانی بدون بال، از ملخ‌های بومی  کشور محسوب می‌شوند که خطر و خسارت‌زایی چندانی ندارند.

معین با بیان اینکه هر ساله یک سطح مبارزه با ملخ بومی در کشور انجام می شود،افزود: اکنون در سطح ۱۵۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ بومی از جمله ملخ مراکشی انجام شده است و به نظر می رسد تا پایان شهریورماه این سطح به ۳۰۰ هزار هکتار برسد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشورخاطرنشان‌کرد: ملخ های بومی همیشه در کشور بوده اند، اما ممکن است مساعد شدن شرایط آب و هوایی موجب ازدیاد ملخ‌ها شود که در شرایطی اندکی دیر اقدام کردن برای کنترل آنها می تواند به ازدیادشان دامن بزند.

وی دامه‌داد: اکنون هم‌زمان با مبارزه با ملخ مراکشی، مبارزه با ملخ شاخک کوتاه ایتالیایی نیز در حال انجام است تا به عرصه‌های کشاورزی و شهرها ورود پیدا نکنند.

به گزارش ایرنا، وضعیت کنونی نشان می‌دهد که مسیر هجوم ملخ صحرایی از عربستان به ایران تغییر کرده است زیرا پیش از این ملخ صحرایی از یمن، عمان و «رب الخالی» عربستان وارد ایران می‌شد؛ اکنون از شمال غرب عربستان از محلی به نام تبوک، ریاض و جده وارد ایران می‌شود که استان‌های خوزستان، بوشهر و ایلام را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طبق آمار سال ۹۸ هجوم ملخ صحرایی توسط دیده‌بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان‌های جنوبی کشور ثبت شد و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه قرار گرفت.

در ۳۰ بهمن سال ۹۷ مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد.

ملخ‌های صحرایی در مسیر حرکت خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه مورد هجوم می‌شوند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان پاکستان سازمان حفظ نباتات کشور کاظم خاوازی خوزستان ریاض ملخ صحرایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان پاکستان وزارت جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان پاکستان سازمان حفظ نباتات کشور کاظم خاوازی خوزستان ریاض ملخ صحرایی سازمان حفظ نباتات کشور مبارزه مربوط به استان استان های جنوبی مبارزه با ملخ هکتار مبارزه هزار هکتار ملخ صحرایی ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۹۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۷۲ هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد 

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرماندهی مرزبانی استان خراسان رضوی، سرهنگ ستاد محمد محمودی اظهار کرد: در راستای طرح سراسری مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پیشگیری از ورود و خروج کالای قاچاق از کشور، مرزبانان گروهان ۱۷ شهریور هنگ مرزی تایباد حین کنترل خودروهای مسافری در لاین ورود به کشور طی عملیاتی موفق به کشف مقادیری سیگار قاچاق از دو دستگاه خودرو شدند.

فرمانده هنگ مرزی تایباد افزود: مرزبانان پست کنترل و مراقبت دوغارون حین کنترل خودروهای ترانزیت در لاین ورود به کشور به دو دستگاه خودرو افغانستان مشکوک که پس از بازرسی دقیق از خودروها، تعداد ۳۶۰۰ پاکت سیگار شامل ۷۲ هزار نخ سیگار به ارزش ۱ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال را که داخل دو دستگاه بونکر سیمان جاساز شده بود را از ۲ نفر متهم  افغان کشف کنند، که خودروها توقیف و کالاهای مکشوفه به همراه متهمین جهت سیر مراحل قانونی تحویل اداره مبارزه با کالای قاچاق هنگ شد.

وی بیان کرد: تشدید مبارزه با قاچاق کالا محوری ترین برنامه کارکنان مرزبانی به شمار می‌آید و این مهم در تحقق مسیر جهش تولید بسیار کارگشا است.


 

دیگر خبرها

  • کشف ۷۲ هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد 
  • مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد
  • سطح مبارزه علیه ملخ های بومی به ۲۷ هزارهکتار رسید
  • ۲۴۵ هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد
  • نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند
  • صحرایی خبر داد: ۱۰۰۰ هنرستان در کشور ساخته می‌شود
  • مبارزه با آفت غلات در سمنان از ۶ هزار هکتار فراتر رفت
  • مبارزه با آفات سن در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری