Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@07:49:19 GMT

پوشاک و کفش داخلی جایگزین محصولات خارجی شد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۹۴۲۳

پوشاک و کفش داخلی جایگزین محصولات خارجی شد

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «افسانه محرابی» در مراسم رونمایی از برنامه عملیاتی توسعه صنعت پوشاک و کفش، از توسعه سرمایه‌گذاری برای تامین مواداولیه مورد نیاز صنعت پوشاک و کفش خبر داد و افزود: با بسترهای ایجاد شده، تولید انواع محصولات در زنجیره صنعت پوشاک توسعه خوبی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به تشریح مزیت‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت راهبردی پرداخت و گفت: در صورت ابلاغ برنامه عملیاتی، فرآیند جایگزینی محصولات داخلی به‌جای خارجی با سرعت بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

محرابی ادامه‌داد: این صنعت از ارزش‌افزوده بالا در مقایسه با سایر رشته‌های صنعتی برخوردار است و سرانه سرمایه‌گذاری ‌در این صنعت در مقایسه با سایر رشته‌های صنعتی پایین است.

تدوین برنامه عملیاتی توسعه این صنعت با همکاری بخش خصوصی

مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی ‌وزارت صنعت با اشاره به تدوین پیش‌نویس برنامه عملیاتی توسعه صنعت پوشاک و کفش، گفت: این برنامه در چهار محور زیرساختی با همکاری تشکل‌های تخصصی و صاحب‌نظران در صنعت پوشاک و کفش تدوین شده است.

وی اظهار داشت: فراهم کردن زیرساخت مناسب برای تجمیع و ساخت واحدهای صنعتی در کشور و ساماندهی زنجیره ارزش، لجستیک و تامین در حوزه کالا، از جمله محورهای چهارگانه این برنامه راهبردی است.

محرابی اضافه‌کرد: در این محورها توسعه شهرک‌های تخصصی پوشاک و همچنین تسهیل روند تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی و صنفی با اتخاذ تدابیر حمایتی و صیانتی در نظر گرفته شده است.

به‌هم‌رسانی واحدهای صنفی و صنعتی زنجیره تامین

وی، ساماندهی چگونگی تولید در بنگاه‌های کوچک و متوسط و به‌هم‌رسانی واحدهای صنفی و صنعتی زنجیره تامین واحدهای تولیدی را محور سوم این برنامه عملیاتی برشمرد.

به گفته این مقام مسوول، حمایت از توسعه و فعالیت نام‌های تجاری (تولید بدون کارخانه) در زنجیره ارزش پوشاک، کفش و مصنوعات چرمی، تسهیل در ثبت برند، تبلیغات محیطی، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و همچنین ساماندهی، طراحی و توسعه خوشه های صنفی/ صنعتی از جمله موضوعاتی است که در این محور پیگیری خواهد شد.

محرابی، ساماندهی چگونگی بازاریابی و فروش در قالب پلت‌فرم کسب و کار برای فروش داخلی و خارجی را محور چهارم این برنامه عنوان کرد و گفت: در این محور سیاست‌های حمایت از ایجاد فروشگاه‌های تخصصی (شهر پوشاک وکفش)، اصلاح رویه‌های نظارت بر توزیع و حمایت از پلت‌فرم‌های نوین مورد تاکید قرار گرفته و تمهیداتی برای تحقق آن در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایرنا، پیشتر نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی با بیان اینکه تا پایان مهر پارسال نزدیک به ۵۰ میلیون دلار صادرات پوشاک انجام شد، گفت: بیشتر صادرات این کالاها به دو کشور همسایه یعنی عراق و افغانستان، بخشی از آن به کشورهای آسیای میانه و به میزان بسیار ناچیز به کشورهای اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

برچسب‌ها وزارت صنعت معدن و تجارت رونق تولید افغانستان انجمن جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران توسعه ایران اتحادیه اروپا توسعه اقتصادی تولید داخلی آسیای میانه پوشاک عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت رونق تولید افغانستان وزارت صنعت معدن و تجارت رونق تولید افغانستان توسعه ایران اتحادیه اروپا توسعه اقتصادی تولید داخلی آسیای میانه پوشاک عراق صنعت پوشاک و کفش برنامه عملیاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۹۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشوری که از ویرانه اقتصادی به قطب نساجی جهان تبدیل شد

آفتاب‌‌نیوز :

 می‌توان گفت که اقتصاد بنگلادش در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی به یک ویرانه تبدیل شده بود. در آن زمان این کشور به‌تازگی توانسته بود به دنبال یک جنگ ۹ ماهه از پاکستان جدا شود و اعلام استقلال کند.

براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، بنگلادش به عنوان یک کشور بسیار فقیر و دارای تراکم جمعیت بسیار بالا ظهور پیدا کرد؛ کشوری که وابستگی زیادی به تولید جوت و کشاورزی داشت،، اما همچنان برای تأمین مواد غذایی کافی برای مردم خود ناتوان بود.

بنگلادش در سال ۱۹۷۴ دچار یک قحطی بسیار شدید شد، گویی که این کشور با حمله اتمی روبه‌رو شده بود. پس از آن و طی کمتر از یک دهه، یک کمپین دولتی در بنگلادش برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی جواب داد و این کشور مسیری را آغاز کرد تا از اقتصاد مبتنی بر کشاورزی به یک قدرت صنعتی تبدیل شود.

تولیدات نساجی و پوشاک باعث ایجاد جرقه‌ای شد که فقط می‌توان آن را یک بازگشت معجزه‌آسای اقتصادی و اجتماعی برای بنگلادش توصیف کرد که امروزه کشور‌های در حال توسعه سعی در تقلید از آن دارند.

تغییر بنگلادش به سیاست‌های بازارمحور که شامل خصوصی‌سازی صنایع و آزادسازی تجارت می‌شد، افزایش چشمگیر صادرات پوشاک از این کشور را رقم زد. طی ۱۰ سال اخیر، بنگلادش توانسته اقتصاد خود را به رتبه ۳۵ برترین اقتصاد‌های جهان برساند، نرخ فقر خود را به نصف کاهش دهد و میلیون‌ها نفر از مردمش را مشغول به کار کند.

در دهه پیش از همه‌گیری کووید-۱۹، اقتصاد بنگلادش با رشد سالانه ۷ درصدی همراه بود و تولید ناخالص داخلی این کشور نیز به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دلار به ازای هر فرد می‌رسید که در آن زمان بالاتر از هند بود. بنگلادش در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۰ درصد از کل تی‌شرت‌های نخی صادر شده در جهان را به ارزش ۹ میلیارد دلار تولید کرد.

در حال حاضر ۸۴ درصد از درآمد‌های صادراتی بنگلادش از پوشاک حاصل می‌شود. این اتفاق به دلیل اجرای سیاست صنعتی‌سازی بسیار موفق شامل اجازه واردات بدون عوارض گمرکی ماشین‌آلات صنعت پوشاک در مناطق صادراتی و مذاکره بر سر قرارداد‌های تجاری با ایالات متحده و اروپا بوده است.

این استراتژی که بنگلادش به آن شهرت دارد، منجر به ایجاد یک صنعت پیچیده پوشاک شده که ۴ میلیون نفر را در بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ کارخانه استخدام کرده و کالا‌هایی به ارزش ۴۳ میلیارد دلار را به ۱۶۷ کشور صادر می‌کند. این کشور جنوب آسیایی در نهایت قصد دارد تا سال ۲۰۴۱ به جمع کشور‌های پردرآمد وارد شود.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • ضرورت یکپارچگی پتروشیمی‌ها دراجرای راهبرد جهش تولید بامشارکت مردم
  • چرا سند استراتژی توسعه صنعتی تدوین نمی شود؟
  • حضور بیش از ۱۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنعت نفت
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • تاریخ‌سازی سربازان گاز در سال ۱۴۰۲
  • کشوری که از ویرانه اقتصادی به قطب نساجی جهان تبدیل شد
  • عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی
  • تحقق شعار"جهش تولید" در اولویت برنامه‌های زامیاد قرار دارد/ توسعه و بهبود سبد محصولات زامیاد در دوره جدید مدیریتی
  • ایده‌ها و طرح‌های فناورانه صنعت غذا حمایت می‌شوند
  • تعریف ۵ رویکرد جهاد کشاورزی مازندران برای تحقق شعار سال