Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید محمد سید رضی، بنیانگذار شرکت دانش‌بنیان «محافظان بهبود آب» یکی از همین متخصصان است. او پس از اخذ مدرک دکتری در حوزه کنترل خوردگی فلزات از دانشگاه یومیست انگلستان به ایران بازگشت و کمی بعد در سال 1379، شرکتی را تاسیس کرد تا در رفع مشکل مهم و همیشگی بسیاری از صنایع نقشی ایفا کند. آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی جام‌جم با سید علی سیدرضی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «محافظان بهبود آب» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نگاهی گذرا به صنایع مختلف مثل خودروسازی، پتروشیمی، لاستیک‌سازی و غیره می‌بینیم همه به گونه‌ای با آب در ارتباطند. آبی که در هر یک از این صنایع در فرآیندهای مختلف و تحت شرایط متفاوت به منظور کنترل دما و کنترل فرآیند یا اهدافی دیگر استفاده می‌شود.متخصصان شرکت «محفظان بهبود آب» با تولید مواد شیمیایی برای بهسازی آب‌های صنعتی از آسیب‌هایی که این آب می‌تواند به سامانه‌های صنعتی وارد کند، جلوگیری می‌کنند. این شرکت کارش را با تولید ماده شیمیایی بازدارنده خوردگی و رسوب به ‌منظور استفاده در لکوموتیوها آغاز کرد. سامانه خنک‌کننده‌ای که حدود یک متر مکعب حجم دارد و در معرض خوردگی، زنگ‌زدگی و رسوب ناشی از آب قرار دارد.

سیدرضی می‌گوید: «بد نیست بدانید در آسیب‌دیدگی سیستم‌ها از طریق آب سه‌اتفاق اصلی ممکن است رخ دهد؛ سامانه یا بخش‌هایی از آن دچار خوردگی و زنگ زدگی شود، رسوب‌گرفتگی عملکرد را مختل ‌کند یا آلودگی میکروبی اختلال ایجاد کند. مثل مواقعی که داخل آب میکروب‌هایی رشد می‌کند و منجر به ایجاد جلبک و خزه وآلودگی‌های زیستی می‌شود. ما با ترفندهایی از بروز این آسیب‌ها جلوگیری می‌کنیم که این کار معمولا با افزودن مواد شیمیایی به درون سامانه مورد نظر انجام می‌شود.»

ادامه راه تولید

به مرور و با آگاهی از نیازهای صنایع مختلف در این حوزه، واحد تحقیق و توسعه در این شرکت دانش‌بنیان ایجاد شد. گام بعدی به‌کار گیری روش‌های مختلف تحقیق از جمله طراحی و سنتز فرمول‌های جدید، بهینه‌سازی و ارتقای عملکرد محصولات مشابه خارجی به‌روش مهندسی معکوس و بررسی نیاز صنایع جهت ایجاد فرمول‌های مواد شیمیایی مختلف برای بهسازی آب‌های صنعتی بود.

کاری که در گذر این سال‌ها به تولید بیش از 60 نوع ماده شیمیایی مختلف منجر شده است. موادی که متناسب با نیازهای صنایع و با در نظر گرفتن متغیرهایی مثل موقعیت جغرافیایی و شرایط دمایی، اقلیم و وضعیت آب‌وهوایی، نوع آب مورد استفاده و چند عامل دیگر تولید می‌شود. سال‌ها حضور در این عرصه، امکان سنجش نیاز و تولید محصول برای همه مدارهای بسته و باز، دیگ‌های بخار، دستگاه های OR وسیستم‌های تصفیه آب و فاضلاب و همچنین صنایع فولاد، پتروشیمی، نیروگاه‌ها، راه آهن و کشتیرانی را برای این شرکت فراهم کرده است. از دستاوردهای این شرکت می توان به کاهش 10 درصدی مصرف آب سیستم‌های خنک کننده به ازای تولید هر تن فولاد و صرفه جویی بیش از یک میلیون متر مکعب آب در طول شش ماه با استفاده از مواد بازدارنده مناسب در یکی از کارخانه های فولادسازی اشاره کرد.

سنتز یا ترکیب؟

در شرکت دانش‌بنیان «محافظان بهبود آب» برای تولید این بازدارنده‌ها، مواد اولیه باکیفیت تامین و متناسب با فرمول‌های انحصاری پس از گذراندن مراحل تصدیق و صحه گذاری، سنتز می شود. در تولید این محصولات از پلیمرها، ترکیبات فسفات‌دار، ترکیبات حاوی روی و همچنین مواد اولیه با ساختار گندزدا استفاده می‌شود.



ناگفته نماند فرآیند فرمولاسیون و تولید نهایی محصول را متخصصان این شرکت انجام می‌دهند که این مساله یک مزیت مهم رقابتی در قیمت محصول نهایی را برای آنها ایجاد می‌کند. سیدرضی در این باره می‌گوید: «چنین مزیتی موجب شد بعد از ورود ما به‌بازار، بسیاری از قیمت‌های موجود شکسته شود. البته در حال حاضر همه شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا دوشادوش هم در این رقابت حاضر باشند.»

چشم‌انداز پیش رو

سید رضی اهداف 5 ساله شرکت «محافظان بهبود آب» را ورود به عرصه‌هایی می‌داند که تا به حال در آن حاضر نبوده‌اند. عرصه‌هایی مثل تولید مواد شیمیایی بازدارنده خوردگی و رسوب که علاوه‌بر سازگاری با طبیعت برای آب‌های آشامیدنی و آب‌هایی که در حوزه بهداشت استفاده می ‌شوند بهینه شده باشد تا بتوان از آنها در سیستم‌های متنوعی مثل آب‌شیرین‌کن‌ها استفاده کرد.

صادرات یا بازار داخلی؟

مدیر عامل این شرکت با اشاره به تجربه صادرات محصولات شرکت در دهه 80 شمسی به فیلیپین از استانداردهای بین‌المللی این حوزه می‌گوید و می‌افزاید: «در حال حاضر با بستر‌سازی مناسب از جمله پیاده‌سازی و دریافت گواهینامه‌ها و استانداردهای بین‌المللی، شرکت در نمایشگاه‌های مرتبط ملی و بین‌المللی، انعقاد قراردادهای نمایندگی بین‌المللی و نیز دریافت تسهیلات و حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی سعی در حضور موثر و مداوم در بازار جهانی را داریم.» گفتنی‌است شرکت «محافظان بهبود آب» یکی از معدود شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حیطه تولید و بومی سازی افزودنی های شیمیایی صنایع آب در کشور است. سیدرضی در این باره می‌افزاید: «در این حوزه شرکت‌هایی در شاخه‌های نفت و حفاری و چند شاخه دیگر هم فعالیت دارند که تخصص ما در آن حوزه‌ها نیست.»

چالش‌های غیر فنی

مدیرعامل «محافظان بهبود آب» معتقد است تولید در ایران چالش‌ها و ریسک‌های خودش را دارد. او می‌گوید: «البته در هر جای دنیا بعضی قوانین، دست و پای شما را می‌بندد و یکی از بزرگ‌ترین معضلات ما تغییرات مداوم سیاست‌های بانک مرکزی و سازمان صمت در زمینه تامین و تخصیص ارز و واردات مواد اولیه است. اغلب با تغییر مدیران جزء در بخش‌های مختلف و اعمال سلیقه‌های شخصی، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت از شرکت‌ها گرفته می‌شود. تغییرات مذکور صدمات جبران ناپذیری را برای صنایع مختلف کشور به همراه خواهد داشت.»

محصولات «محافظان بهبود آب» در یک نگاه
مواد شیمیایی
برج خنک کن
مواد شیمیایی مورد استفاده در دیگ های آب گرم و بخار
مواد شیمیایی مورد استفاده در سیستم اسمز معکوس
مواد شیمیایی مورد استفاده در پساب های صنعتی

راه‌های ارتباط با شرکت «محافظان بهبود آب»

وبسایت: www.mbaco.ir
ایمیل:info@mbaco.ir
اینستاگرام:mba_co
تلگرام:mbaco
تلفن:41-02122709738
فکس: 02122709803
آدرس: تهران، خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، بن بست تدین، پلاک 9، طبقه 4

محمدصالح تیمار - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: نشان ایرانی 2 شرکت دانش بنیان مواد شیمیایی مورد استفاده بین المللی سیستم ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۹۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث کارخانه فرآوری شرط واگذاری معادن جدید استان کرمان

استاندار کرمان، گفت: معادن جدید در استان کرمان به شرطی واگذار می‌شود که کارخانه فرآوری کنار آن احداث و در کنار تمام معادن باید صنایع پایین دستی ایجاد شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدمهدی فداکار شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم، اظهار داشت: در راستای تحقق شعار رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان کرمان باید همه ظرفیت‌های استان به‌کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه در حوزه برق، گاز و مجموعه انرژی در استان کرمان با کمبودهایی روبه‌رو هستیم که باید توسعه داده شود، گفت: در واقع برق و گاز نیاز اولیه هر تولیدی است و در راستای جهش تولید نیاز است که در گام اول زیرساخت‌های آن فراهم باشد.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 80 واحد تولیدی راکد در استان فعال شده است که امسال این تعداد باید بیشتر و مشکلات آنها پیگیری شود، افزود: تولید کارخانه‌های استان کرمان باید به ظرفیت اسمی برسد و طرح‌های توسعه در خطوط تولید جدید لازم است.

وی با بیان اینکه معرفی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در استان اهمیت زیادی دارد و حتماً این مهم را پیگیری خواهیم کرد، ادامه داد: دومین همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار می‌شود.

فداکار با اشاره به اینکه مرکز سرمایه‌گذاری خارجی استان در ساختمان قدیم فرمانداری کرمان راه‌اندازی می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر کار بازسازی ساختمان که یک بنای تاریخی است در حال انجام است.

ورود اطلاعات استان کرمان به مناقصات شرکت‌های شبه دولتی استانساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

وی با بیان اینکه تقویت و ایجاد واحدها و صنایع کوچک بسیار مهم است و اشتغال‌زایی خوبی ایجاد می‌کند، گفت: اگر بتوانیم صنایع پایین دستی را احداث کنیم، زنجیره تولید در استان کرمان تکمیل می‌شود و ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه مصوبه شورای تامین است که شرکت‌های بزرگ اقتصادی استان کرمان باید کالاهای مورد نیاز خود را از داخل استان و از تولیدات داخلی تهیه و خریداری کنند، افزود: معادن جدید در استان به شرطی واگذار می‌شود که کارخانه فرآوری کنار آن احداث شود.

وی با اشاره به اینکه در کنار تمام معادن باید صنایع پایین دستی ایجاد شود، گفت: معادن کوچک مقیاس استان به مردم واگذار می‌شود که ظرفیت خوبی است، استان کرمان یک استان معدنی است و باید این ظرفیت فوق‌العاده را توسعه داد.

فداکار با بیان اینکه متاسفانه با تمام ظرفیت‌های معدنی موجود اکتشافات خیلی کم بوده که نیاز است توسعه داده شود، چرا که تنوع مواد معدنی در استان زیاد است، ادامه داد: معادنی که روی آنها کار نشود اعمال ماده 200 می‌شود و آنها را پس می‌گیریم و به افرادی واگذار می‌کنیم که توانایی کار داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از منابع مالی شرکت‌های بزرگ اقتصادی که در بانک‌ها است نیز یک ظرفیت خوب است، بیان کرد: از این محل می‌توان به سایر صنایع و تولیدکنندگان با مرکز سرمایه‌گذاری خارجی استان در ساختمان قدیم فرمانداری کرمان راه‌اندازی می‌شود و در حال حاضر کار بازسازی ساختمان که یک بنای تاریخی است در حال انجام استان تسهیلات پرداخت کرد.

استاندار کرمان با بیان اینکه استان کرمان یک استان تاریخی است و ظرفیت‌های زیادی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان وجود دارد، گفت: توسعه گردشگری در استان نیز ضرورت دارد و حتماً این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه رصد پروژه‌های بزرگ در دست اقدام است و مشکلات و موانع آن پیگیری و برطرف می‌شود، افزود: سه ورزشگاه در استان کرمان توسط شرکت مس در حال ساخت است و ورزشگاه مس رفسنجان تا آخر هفته افتتاح می‌شود.

فداکار با بیان اینکه ورزشگاه مس شهدای کرمان نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: پیمانکار این پروژه تغییر کرده و شرکت ملی مس تامین مالی آن را انجام داده و امیدواریم امسال با پیگیری انجام شده این ورزشگاه که در مرکز استان است به نتیجه برسد.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان
  • تولید سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های استان مرکزی
  • تکمیل زنجیره ارزش، گلوگاه «جهش تولید» در صنعت پتروشیمی است
  • بازدید میدانی مدیرعامل شرکت ملی مس از طرح‌های توسعه‌ای مجتمع مس سرچشمه
  • تولید بیش از ۶۱۰ هزار تن شکر در شرکت توسعه نیشکر
  • برداشت ۳۸ هزار تن شکر در کشت و صنعت هفت تپه
  • ۲۲۰ فروند هواپیمای تفریحی-آموزشی داریم
  • دانش‌بنیان شدن صنعت نفت به توسعه زنجیره ارزش کمک می‌کند
  • حمایت وزارت صمت از تولیدکنندگان هواپیما‌های تفریحی آموزشی
  • احداث کارخانه فرآوری شرط واگذاری معادن جدید استان کرمان