Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-19@06:48:27 GMT

آیا گیاهخواری در کنترل دیابت موثر است؟

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۹۶۰۱

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت:از عوامل تشدید کننده دیابت می‌توان به چاقی اشاره کرد و در رژیم غذایی گیاهخواری به طور معمول وزن کنترل می‌شود و باید به این نکته توجه داشت که برای کنترل دیابت لازم نیست حتما از رژیم گیاهخواری استفاده کنید.

خبرگزاری میزان - باشگاه خبرنگاران نوشت: شهاب اولیایی رژیم شناس و متخصص تغذیه در خصوص تاثیر رژیم گیاهخواری بر کنترل دیابت گفت: در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که متخصصان با رژیم گیاهخواری محض موافق نیستند، در واقع گیاهخوارانی که تخم مرغ، عسل و شیر را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند؛ به طور متعادل تری غذا‌های خود را مصرف می‌کنند، اما گیاهخواران محض، با کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، روی و ویتامین B ۱۲ رو به رو می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه افزود: در گیاهان به طور طبیعی قند وجود دارد؛ بنابراین بیماران دیابتی نمی‌توانند به هر میزان از این رژیم غذایی استفاده کنند. با توجه به این که در رژیم غذایی گیاهخواری مصرف غذا‌های پر کالری و محصولات حیوانی مملو از چربی‌های اشباع حذف می‌شود، اگر به شیوه مناسبی این برنامه غذایی به کار گرفته شود، می‌تواند تاثیرات خوبی داشته باشد.

این متخصص تغذیه بیان کرد: از عوامل تشدید کننده دیابت می‌توان به چاقی اشاره کرد و در رژیم غذایی گیاهخواری به طور معمول وزن کنترل می‌شود. در واقع در گیاهخواران کنترل وزن را مشاهده می‌کنیم؛ بنابراین این نوع رژیم غذایی در کنترل دیابت هم می‌تواند موثر باشد.

او در ادامه افزود: افزایش چربی شکمی، توانایی بدن را برای استفاده از انسولین کاهش می‌دهد و در نهایت باعث تجمع قند در جریان خون می‌شود که وضعیت دیابت را ایجاد یا تشدید می‌کند؛ بنابراین این افراد اگر بتوانند رژیم گیاهخواری را به صورت متعادل داشته باشند، می‌توانند دیابت خود را تا حدی کنترل کنند.

اولیایی در پایان تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که برای کنترل دیابت لازم نیست حتما از رژیم گیاهخواری استفاده کنید؛ در واقع رعایت اصول تغذیه یعنی تعادل، تنوع و تناسب در برنامه غذایی باعث می‌شود شانس ابتلا به انواع بیماری‌ها تا حد ممکن کاهش پیدا کند. در افراد مبتلا به دیابت، رژیم غذایی و ورزش منظم به عنوان دو بال مهم جهت کنترل دیابت و بهبود سلامت بدن محسوب می‌شود.

برچسب ها: دیابت اخبارسلامت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دیابت رژیم گیاهخواری کنترل دیابت رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۹۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: رژیم غذایی سالم رژیمی است که سه وعده اصلی و سه تا چهار میان وعده داشته باشد، سیستم گوارش افرادی که تنها سه وعده اصلی را مصرف می‌کنند، در طولانی مدت آسیب می‌بیند و به ویژه افراد لاغر بیشتر باید مراقب این موضوع باشند.

احمد اسماعیل زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت حفظ عادت‌های غذایی اظهار کرد: برای حفظ عادت‌های غذایی مهم است که وعده صبحانه با نان‌هایی با سبوس بالا مانند نان جو مصرف شود، همچنین افراد می‌توانند عدسی، لوبیا و تخم مرغ و پنیر کم نمک را در این وعده استفاده کنند، اما بهتر است از مربا، عسل، ارده و شیره، خامه فراورده‌هایی که بسیار شیرین است، استفاده نکنند.

وی افزود: افراد باید از میان وعده صبحانه تا ناهار یک تا دو واحد میوه مصرف کنند، همچنین در وعده ناهار می‌توانند از انواع خورشت‌ها، مرغ و ماهی، گاهی گوشت قرمز استفاده کنند، همچنین غذاهایی مانند الویه، کشک بادمجان، میرزاقاسمی را در این وعده اصلی می‌توانند مصرف کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: بین وعده ناهار تا شام یک تا دو واحد میان وعده شامل چای با خرما، انجیر، مویز و میوه‌های فصل را می‌توان مصرف کرد، همچنین بهتر است افراد غذایی سبک مانند آش، سوپ، انواع سالاد در وعده غذایی شام مصرف کنند و نباید نان و برنج در این وعده استفاده شود، مصرف یک واحد لبنیات مانند ماست و شیر قبل از خواب کمک می‌کند افراد خواب راحت‌تری را تجربه کنند و بدن جذب کلسیم بهتری داشته باشد.

اسماعیل زاده تصریح کرد: افرادی که دچار کمبود مواد مغذی در بدن هستند و وزن آن‌ها از حد نرمال کم‌تر و لاغر هستند، مواد مغذی تحریک‌کننده اشتها در بدن خود ندارند و بی‌اشتها می‌شوند.

وی با بیان اینکه افرادی که بی‌اشتها هستند و میل به خوردن مواد غذایی و میان وعده ندارند، ضعف، کسلی، خستگی‌های مکرر، خواب‌آلودگی و بی‌حالی را بسیار تجربه می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر وزن فردی بسیار کم باشد باید به متخصصان تغذیه مراجعه کند تا بر اساس مکمل‌های تجویز شده، اشتها و میل آنها به خوردن مواد غذایی بیشتر شود و ورود مواد مغذی به بدن افزایش یابد.

مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه رژیم غذایی سالم رژیمی است که سه وعده اصلی و سه تا چهار میان وعده داشته باشد، اضافه کرد: سیستم گوارش افرادی که تنها سه وعده اصلی را مصرف می‌کنند، در طولانی مدت آسیب می‌بیند و به ویژه افراد لاغر بیشتر باید مراقب این موضوع باشند؛ افرادی که در ماه مبارک رمضان دریافت بیش از حد کالری در وعده افطار و سحر داشتند، باید پس از ماه مبارک رمضان میزان کالری مصرفی خود را کنترل کنند.

اسماعیل زاده با اشاره به اینکه افراد باید وعده‌های اصلی صبحانه و ناهار را مصرف کنند، اما مد نظر داشته باشند که وعده شام آنها پرکالری نباشد، خاطرنشان کرد: مصرف میوه و سبزی باید مد نظر افراد قرار گیرد و مصرف کیک و آب‌میوه‌های صنعتی محدود شود، همچنین به منظور کنترل وزن در وعده ناهار افراد می‌توانند سبزیجات پخته مصرف کنند و روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی داشته باشند.

کد خبر 744698

دیگر خبرها

  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز/ ارتباط آرتروز زانو با زوال عقل
  • ۶ ماده غذایی که حمله قلبی را از شما دور می‌کند
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • از عوارض دیابت چه می‌دانید؟
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟‌
  • افزایش ریسک ابتلا به دیابت با مصرف این ماده غذایی
  • قند و شکر خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند
  • رییسی: ایستادگی یمن در بازدارندگی جنایات رژیم اسراییل موثر بود