Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-03-29@21:50:13 GMT

قیمت سرسام آور فولاد در کشور

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۹۹۲۴

سیدجواد حسینی کیا با انتقاد از نابسامانی بازار فولاد و گرانی میلگرد، گفت: یکی از دلایل این نابسامانی را باید وجود معافیت مالیاتی دانست، این امر موجب می‌شود که تولیدکنندگان فولاد، محصولات خود را به جای عرضه در بازار به سمت صادرات هدایت کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قیمت فولاد عرضه شده به مردم حدود ۳۴ درصد بیش از نرخ جهانی است، گفت: برخی از واحدهای تولیدی خریدار فولاد از بورس، به معنای واقعی تولید نداشته و محصولات فولادی خریداری شده را می‌فروشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدجواد حسینی کیا با انتقاد از نابسامانی بازار فولاد و گرانی میلگرد، گفت: یکی از دلایل این نابسامانی را باید وجود معافیت مالیاتی دانست، این امر موجب می‌شود که تولیدکنندگان فولاد، محصولات خود را به جای عرضه در بازار به سمت صادرات هدایت کنند.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر تولید فولاد کشور حدود ۳۰ میلیون تُن بوده اما مصرف واقعی کشور بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن است در واقع نیمی از محصولات فولادی تولید شده در کشور، مازاد است.

وی با بیان اینکه قیمت فولاد عرضه شده به مردم حدود ۳۴ درصد بیش از نرخ جهانی است، اضافه کرد: معافیت مالیاتی به جای آنکه در انتهای زنجیره فولاد باشد در ابتدای آن قرار دارد بنابراین تولیدکنندگان به جای عرضه در بازار داخلی به سمت صادرات سوق پیدا می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم مجوزهای مچینیگ را یکی دیگر از دلایل نابسامانی بازار فولاد دانست و ادامه داد: در این فرآیند تولیدکننده، فولاد را در بورس عرضه می‌کند و بخشی از آن که به فروش نرسیده را توافقی به افراد خاص و شرکت‌های وابسته می‌دهد.

  مچینگ همان خرید از کالای مازاد معاملات در بورس کالا است. یعنی اگر در زمان معاملات در بورس تمامی حجم عرضه شده کالا توسط تولید کنندگان در تالار معاملات بورس کالا مورد معامله قرار نگیرد، بخش معامله نشده در سیستم مازاد عرضه و یا همان مچینگ، به صورت قابل معامله با قیمت پایه قرار می‌گیرد.

حسینی‌کیا تصریح کرد: در حال حاضر امکان خرید برای  افرادی که به دنبال خرید محصولات فولادی از بورس با حجم کم هستند، فراهم نیست و این امکان تنها برای افرادی که به دنبال خرید فولاد با حجم زیاد هستند، وجود دارد، این شرایط موجب ایجاد واسطه در این حوزه می‌شود.

به گفته رئیس فراکسیون حمایت از صنعت و صنعتگران مجلس در مقاطعی فولاد به میزان کافی عرضه نمی‌شود و در برخی دوره‌ها نیز بیش از میزان نیاز عرضه می‌شود.

وی مجوزهای کاغذی را یکی دیگر از دلایل نابسامانی بازار فولاد و گرانی میلگرد برشمرد و افزود: برخی از واحدهای تولیدی خریدار فولاد از بورس، به معنای واقعی تولید نداشته و محصولات فولادی خریداری شده را می‌فروشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مشکلات حوزه فولاد قابلیت ساماندهی دارد، ادامه داد: امیدواریم طرح توسعه و تولید پایدار فولاد که در کمیسیون صنایع و معادن نهایی شده، گامی در راستای ساماندهی این حوزه باشد.

برچسب ها: فولاد ، حسینی کیا ، بازار فولاد لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000OR7

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: فولاد حسینی کیا بازار فولاد نابسامانی بازار فولاد محصولات فولادی حسینی کیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۹۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)

به باور کارشناسان، بازار مسکن با فاصله‌ از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان مشاهده کرد.

به گزارش ایلنا، بازار مسکن از بازارهای سنتی محبوب است که مردم همواره آن را به عنوان کالای سرمایه‌ای مطمئن می‌شناسند. مسکن از جمله کالاهایی است که حتی اگر تقاضایی در قبال عرضه وجود نداشته باشد، امکان افزایش قیمت آن و ایجاد رکود تورمی در این بازار وجود دارد. حالتی که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند با ادامه افزایش نرخ دلار، امکان تکرار آن در بازار مسکن وجود دارد.

از یک دهه گذشته فاصله قیمت مسکن و درآمد مردم هر روز بیشتر شد به‌طوریکه امروز به یک شکاف تبدیل شده و همین امر عامل رکود بازار مسکن شده، چراکه قدرت خرید مردم به خرید خانه‌ای با قیمت میانگین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان (در شهر تهران) نمی‌رسد.

اما در حالی که مشتری برای خانه‌های عرضه شده بازار وجود ندارد و در شرایط طبیعی در مقابل افزایش عرضه و کاهش تقاضا قیمت کالا باید کاهش پیدا کند اما مسکن با تاثیرپذیری از سایر عوامل به ویژه نرخ دلار گران‌تر می‌شود.

در شرایطی که قیمت مسکن در ۸ ماه اول سال گذشته کنترل شد و بازار از نوسانات قیمتی در امان بود اما با رشد قیمت ارز، بازار مسکن هم خیز صعودی را برداشت. کارشناسان مسکن می‌گویند بازار مسکن با فاصله‌ای از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان دید.

همزمان با شروع سال جدید اعلام نرخ تورم خود عامل اثرگذار در قیمت‌گذاری در بازار مسکن است و می‌دانیم که در کشورمان همواره بین عرضه و تقاضای واقعی فاصله‌ای وجود دارد اما عامل مهمی که اجازه رشد افسارگسیخته قیمت‌ها را در بازار مسکن نمی‌دهد، درآمد خانوار و قدرت ضعیف خرید در جامعه است بطوریکه طبق گفته دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران میزان قرارداد خرید اولی‌ها در بازار به حداقل ممکن رسیده‌است.

باید دید در ابتدای سال جدید کفه ترازوی کدام عامل سنگین‌تر است و کدام عامل بیشترین اثرگذاری را در تعیین قیمت‌ها در بازار مسکن خواهد داشت.

از آنجایی که مرجع قیمت‌گذاری‌ها بازار مسکن، پایتخت است و تغییرات قیمتی از بازار مسکن تهران به سایر شهرها سرایت می‌کند در جدول زیر قیمت خانه در محله‌های مختلف تهران بررسی می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افتتاح نخستین مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بندرعباس
  • قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا / پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۹۹۰ میلیونی شد
  • افتتاح مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در بندرعباس
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ / تارا چند؟
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • پیش‌بینی مهم نرخ ارز در ۱۴۰۳؛ تغییر قیمت دلار تا پایان سال
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)
  • آژیر قرمز برای ۳ تیم خوزستانی/ نابسامانی مدیریتی عامل اصلی ناکامی
  • یک پیش‌بینی مهم درباره نرخ ارز در سال ۱۴۰۳/ سمیعی: قیمت دلار تا پایان سال چه تغییری می‌کند؟