Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «سمیه گلپور» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهارداشت: در شرایطی که طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ۶۰ درصد مشاغل کشور غیررسمی است و مهمترین مطالبه کارگران امنیت شغلی است.

وی افزود: کارگران مشاغل غیررسمی امکان دریافت بیمه، بازنشستگی ندارند و مهمترین دغدغه آنها این است که امنیت شغلی ندارند و از رییس جمهور آینده  انتظار داریم برنامه‌ای برای حل مشکل مشاغل مشاغل غیررسمی و به تبع آن فعالان این بخش ارائه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیته بانوان کار دغدغه دیگر کارگران را تعیین حداقل مزد دانست و گفت: طبق ماده ۴۱ قانون کار حداقل دستمزد کارگران در مناطق و صنایع مختلف باید براساس نرخ تورم و سبد معیشت افراد باشد و درخواست ما این است که تعیین مزد مطابق این مواد قانونی و به کمک تیم تخصصی مشخص شود و مزد افراد متناسب سازی شود.

وی تاکید کرد: از رییس جمهور آینده انتظار داریم همه کارگران چه افرادی که در کارگاه‌های کوچک کمتر از ۱۰ نفر و ۱۵ نفر را به رسمیت بشناسد و از آنها حمایت شود.

گلپور اظهارداشت: برخی مواقع شاهد هستیم که برخی از تصمیم‌های عجولانه و غیرتخصصی سازمان‌ها و نهادهای مختلف عجولانه نه تنها موانعی را بر سر راه کسب و کار ایجاد کرده بلکه آسیب جدی به بدنه کارگری وارد می‌کند، از دولت آینده می‌خواهیم با تدبیر آگاهانه جلوی این تصمیمات را بگیرد.

وی با بیان اینکه از دهه ۷۰ به بعد شاهد هستیم که مشاغل دائمی به مشاغل موقت تبدیل می‌شوند، گفت: طبق آمار رسمی ۹۶ درصد از قراردادهای کارگری موقت است و مساله شرکت‌های پیمانکار عملا تضمین تعهدات کارفرما به کارگران را سست‌تر کرده است و از دولت آینده انتظار داریم در این مورد برنامه داشته باشد.

این فعال کارگری گفت: بسیاری از کارگران نه تنها نگران آینده شغلی هستند بلکه برخی برای ادامه کار به کارفرمایان چک سفید امضا می‌دهند و این امر سبب می‌شود تا در آینده نتوانند حقوق خود را مطالبه کنند و این موضوع در حوزه اشتغال بانوان به مراتب ناراحت کننده تر است.

وی تاکید کرد: باید تشکل قوی کارگری تشکیل شود تا براساس گفتمان حق کارگران را مطالبه کند.

گلپور با اشاره به اینکه ۳۰ درصد جمعیت کشور را جوانان ۱۵ تا ۲۵ سال تشکیل می‌دهند گفت: این گروه از جامعه در حوزه مهارت‌آموزی و ورود به بازار ندارند دولت آینده در خصوص افزایش مهارت آموزی و ایجاد بستر لازم برای ورود به بازار برنامه داشته باشند. 

این استاد دانشگاه افزود: قانون کار نیاز دارد که اصلاحاتی در آن انجام شود و دولت باید پیشنهادهای کلیدی و راهبردی ارائه کند.

وی گفت: با توجه به اینکه بعد از کرونا مشاغل خانگی به صورت جدی به خصوص توسط بانوان در حال انجام است اما این گروه از زنان هویت رسمی ندارند و از دولت آینده انتظار داریم به این پتانسیل توجه کند و در راستای حرفه‌ای شدن مشاغل آنها قدم بردارد. 

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی جامعه اسلامی کارگران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی جامعه اسلامی کارگران انتخابات ۱۴۰۰ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی جامعه اسلامی کارگران دولت آینده انتظار داریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۰۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی دانش‌آموزان مدارس سما با ایده تحصیلی ـ شغلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، هفته مشاغل «فرصت‌ها و راهکار‌ها» در مدارس ابتدایی سما دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده تشکیل شد.

مدیرکل مجتمع آموزشی مدارس سمای آباده با بیان این مطلب به خبرنگار آنا گفت: همه‌ساله از اول اردیبهشت به مدت یک هفته مشاوران و مدیران مدارس درگیر برنامه‌های هفته معرفی مشاغل هستند.

رضا مسعودی عنوان کرد: دانش‌آموزان در این هفته با برنامه‌های مختلف مدرسه آشنایی آشنا و اطلاعاتی درباره حرفه‌ها، رشته‌های تحصیلی و مشاغل مختلف به‌دست می‌آورند.

وی متذکر شد: دانش‌آموزان باید برای طرح‌ریزی مناسب تحصیلی ـ شغلی با مشاغل موجود در جامعه آشنا شوند تا بتوانند تصمیم‌گیری مناسبی برای انتخاب رشته تحصیلی و شغلی براساس استعداد و رغبت خود و کیفیت‌بخشی به زندگی داشته باشند.

جابری مدیر مدرسه سمای شهرستان آباده هم با بیان اهداف راهنمایی شغلی در دوره‌های مختلف تحصیلی تبیین کرد: مهم‌ترین هدف راهنمایی شغلی در دوره ابتدایی آن است که دانش‌آموزان متوجه شوند وجود تمام مشاغل مشروع و اشتغال در آنها برای ادامه زندگی افراد و بقای جامعه لازم است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است
  • با جدیت پیگیر بحث امنیت شغلی کارگران هستیم
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد / امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است / هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید ضروری است
  • حاجی‌دلیگانی: باید امنیت شغلی و بیمه کارگران تضمین شده باشد
  • رهبر انقلاب: امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است (فیلم)
  • بابایی کارنامی: رونق بنگاه‌های اقتصادی متضمن امنیت شغلی کارگران است
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد / امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است /از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم
  • آشنایی دانش‌آموزان مدارس سما با ایده تحصیلی ـ شغلی
  • خداقوت کارگر
  • اعلام عناوین شغل‌های سخت و زیان‌آور در خراسان جنوبی