Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به لزوم همگرایی کاندیداهای جبهه انقلاب گفت: هر ۵ نامزد جریان انقلاب نباید دعوت به خود کنند و بایستی به دنبال پیروزی جریان انقلاب باشند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم،  علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (سه شنبه 25 خرداد 1400) در جمع اساتید و دانسجویان دانشگاه تهران طی سخنانی اظهار داشت: در کشور مفهومی به نام بن بست نداریم و افرادی که به دنبال القای این موضوع هستند، دروغ می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشور به واسطه انتخابات در آستانه یک تحول بزرگ است.

وی ادامه داد: مشارکت و نوع انتخاب مردم در انتخابات حائز اهمیت است و نتیجه آن یک تأثیر مستقیم در تحولات جهان و منطقه دارد. اساس حرکت دولت بنده، تغییر رویکرد کشور با استفاده از فرصت‌های جهان و منطقه است و آنقدر ایران غنی است که دیپلماسی هوشمند را جایگزین دیپلماسی التماسی کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر 5 نامزد جریان انقلاب نباید دعوت به خود کنند و بایستی به دنبال پیروزی جریان انقلاب باشند. همتی با جمله نامزد پوششی از مناظرات فرار کرد. از سال 90 خواستار شکل‌گیری یک انقلاب سوم در کشور برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی بوده‌ام و در این راستا تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است.

زاکانی با بیان اینکه سال‌هاست در جنبش دانشجویی فعالیت کردم، گفت: هیچ‌کدام از نامزدها نمی‌توانند ادعایی مانند مسئولیت‌های من در دهه‌های اخیر را داشته باشند. به اداره کشور نباید نگاه کاریکاتوری داشت و زمانی که وارد عرصه عدالت‌خواهی شدم با مستقیم به سراغ گردن‌کلفت‌ها رفتم و هیچ‌گاه به مرده لگد نزدم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: پرونده هلدینگ یاس را به دستگاه قضا دادم و در مسئله عدالت‌خواهی، جریان چپ و راست هیچ فرقی ندارد. سال 92 به علت بی‌تدبیری یک عده، روحانی بر سر کار آمد و هم‌اکنون اثرات آن را در کشور مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه نمی‌شود در پشت میز سعادت‌آباد کشور را اداره کرد، افزود: برای مسئولیت سه ویژگی لازم است؛ نخست سلامت شخصیتی، رفتاری و اعتقادی. دوم، ویژگی علم و تجربه و سوم، توان مدیریتی است. مسئول باید در متن جامعه باشد و از نزدیک مشکلات مردم را ببیند.

زاکانی بیان کرد: حضور در ستاد انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هیچ تداخلی با وظیفه نمایندگان مجلس ندارد و من از مجلس 15 روز پیش مرخصی گرفتم و این هفته نیز نمایندگان مجلس برای دیدار از حوزه‌های انتخاباتی خود تعطیل هستند. 

وی اضافه کرد: در مناظرات سوم من تنها به هفت سؤال پاسخ دادم و هیچ‌کدام از نامزدها نتوانستند به این موارد کامل بپردازند. وحدت مقدمه پیروزی و ضرورت عقلی است. من جزء 220 نماینده امضاکننده نامه برای آیت‌الله رئیسی نبودم و امضای آن  را صلاح نمی‌دانستم چون باور دارم بعدها امکان دارد اشکالاتی در وظایف نمایندگان ایجاد کند. 

زاکانی با بیان اینکه صد درصد خروجی کمیسیون برجام با واقعیت امروز جامعه تطابق دارد و در آن مقطع زمانی برخی اشخاص می‌خواستند کمیسیون را زمین بزنند، عنوان کرد: ما تعهدات خود را در قبال برجام به صورت کامل انجام دادیم و حال نوبت طرف آمریکایی است. با اجرای قانون مصوب مجلس، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به دست و پای ملت ایران خواهند افتاد. آمریکایی‌ها در صورت لغو تمام تحریم‌ها و تضمین حقوقی می‌توانند به برجام بازگردند. اگر این اتفاق صورت نگیرد، صنعت هسته‌ای را توسعه می‌دهیم. آمریکا و اروپا بی‌خود می‌کنند که بحث را فراتر از مسائل هسته‌ای مطرح کنند.

علیرضا زاکانی اظهار کرد: در گام انقلاب عمل به شعارها و ایجاد الگو برای جهانیان در اولویت قرار دارند، باید تلاش کنیم ایران را بسازیم تا جایگاه حق را تثبیت کنیم. با استفاده از امکانات کشور می‌توان در راستای اعتلای کشور گام برداشت، بنابراین هدف ایران پیشرفته است که باید تلاش کنیم سرآمدی کشور را اثبات کنیم. در راه پیشرفت کشور باید همه ارکان اعم از عدالت، آزادی، مبارزه با فساد، تبعیض و غیره را با هم در نظر گرفت، هر کسی می‌گوید آزادی بدون عدالت را می‌خواهد، نمی‌داند چه می‌گوید، برای ساخت جامعه همه اجزای ارکان آن را باعم در نظر گرفت. 

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: برای رسیدن به هدف پیشرفت کشور 9 خط تلاش را مدنظر قرار دادیم. در اقتصاد و مدیریت کانون را بر روی جهش تولید قرار دادیم که همه امور باید هموار کننده این سیاست باشد. رویکرد اصلی بر روی اصلاح دولت است ؛چرا که اگر دولت، اصلاح را از خود شروع نکند نمی‌تواند کشور را اصلاح کند و در اقتصاد و سیاست اثرگذار باشد. 90 درصد اقتصاد دولتی است لذا باید دولت تمرکززدایی صورت بگیرد که در این مسیر باز تعریف هویت شهرستان‌ها، حکمرانی داده و دولت الکترونیک بسیار مثمر ثمر است. در اندیشه و فکر از دنیا جلو هستیم اما در خدمات از دنیا عقب.

وی با بیان اینکه باید با فساد اقتصادی و اداری مبارزه کرد ، ادامه داد: باید نگاه همه جانبه در برنامه‌ریزی‌ها داشت، برخی در مناظرات نگاه بخشی به موضوعات دارند در صورتی که باید از کل به جز رسید. در دولت اقدام و اصلاح، اولویت برنامه‌ها بر روی فرهنگ و اجتماع است که در این راستا تعلیم و تربیت بسیار اهمیت دارد کما اینکه 70 درصد اقتصاد پویا وابسته به تعلیم و تربیت است که این تعلیم و تربیت از خانواده، مسجد و مدرسه آغاز می‌شود. در حال حاضر 96 درصد بودجه آموزش و پرورش مربوط به حقوق معلم ها است حال اینکه دانش و علم دانش‌آموزان 70 درصد، زیر نُرم جهانی قرار دارد که یک معضل است پس باید تعلیم و تربیت را بر محور معلم اصلاح کرد.

زاکانی اضافه کرد: بحث حوزه و دانشگاه، بحث رسانه و فضای مجازی از اهم مسائل مورد توجه در دولت اقدام و اصلاح است. البته فضای مجازی یک نعمت محسوب می‌شود اما نباید کودکان را در این فضا رها کرد، انگلیس و آمریکا می‌فهمند که نباید کودک را در معرض فضای مجازی قرار داد اما ما هنوز به این نتیجه نرسیدیم. خانم اوباما گفت اجازه نمی‌دهد فرزند 15ساله اش وارد اینترنت شود اما در ایران کودکان زیر این سن داخل فضای مجازی هستند. 

وی با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه رفاه اجتماعی اظهار کرد: در دولت اقدام و اصلاح توسعه سلامت و نشاط و رفاه اجتماعی جزء برنامه‌های دارای اهمیت است. در حوزه سلامت پیشگیری از درمان مهم‌تر محسوب می‌شود. برنامه‌ریزی در حوزه توسط متخصصین صورت گرفته و این برنامه‌ها نتایج مطلوبی را به دنبال دارند. همچنین با هدف افزایش نشاط در جامعه، ورزش همگانی و پهلوانی در بخش زنان و مردان در نظر گرفته شده است. علاوه بر این تامین معیشت با عزت و منزل مردم محور برنامه‌های دولت اقدام و اصلاح محسوب می‌شود. کما اینکه در این دولت به 70 میلیون نفر بن کالا داده می‌شود و دولت این کارت‌ها را شارژ می‌کند. البته به ازای این اقدام تا30 هزار میلیون به تولید کمک می‌شود. برنامه‌های دولت اقدام و اصلاح مرتبط به یکدیگر بوده و کشور یکپارچه در نظر گرفته شده است. 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در دولت اقدام و اصلاح به دنبال این هستیم که 59 درصد جامعه آموزش ببیند. در حقیقت این دولت به دنبال بازگرداندن آموزش و پرورش به رسالت خود است. علاوه براین بحث کار اولی‌ها نیز در دولت اقدام و اصلاح در نظر گرفته شده و تا زمان پیدا کردن کار مناسب، ماهی یک میلیون و 200 هزار به آنها پرداخت شود. در حوزه مسکن ساخت سالانه 300 هزار مسکن در دستور کار قرار دارد که از این تعداد 150 هزار مسکن برای محرومین و 150 هزار برای زوج‌های جوان است. در کنار ساخت مسکن، اشتغال نیز افزایش پیدا می‌کند.

زاکانی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی افزود: در دولت اقدام و اصلاح به جنگ اعتیاد می‌رویم. در حال حاضر 2 میلیون معتاد در کشور داریم که این آمار طی 4 سال آینده به 3 نیم میلیون معتاد می‌رسد، با کمک مردم در طول 4 سال  ریشه اعتیاد را از بین ببرد. 

وی توجه به محیط زیست ، تحکیم خانواده و جمعیت، بنیان خانواده را از دیگر موضوعات مورد تاکید دولتش برشمرد و افزود: قصد داریم در این حوزه با در اولویت قرار دادن زنان سرپرست خانوار و زوجین نابارور حرکت جدی و اساسی انجام بدهیم. 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در توضیح برنامه‌های سیاسی دولت اقدام و اصلاح خاطرنشان کرد: در سیاست‌ و امنیت تحقق مردم سالاری را مدنظر قرار دادیم، جامعه باید بر مدار و آگاهی مردم به سمت پیشرفت برود . مردم سالاری دینی امری تصنعی نیست کمااینکه رویکرد امام خمینی(ره ) و مقام معظم رهبری بر این مبنا قرار داشته است. علاوه‌بر این گسترش آزادی‌های مدنی و استیفای حقوق مردم از جمله موارد دارای اولویت در حوزه سیاسی دولت اقدام و اصلاح است. رقبا نمی‌توانند بالاتر از نامه 8 ماده‌ای امام بالاتر بگویند. امام می‌گویند وقتی وارد خانه ای شدی و آلات لهو و لعب را دیدی اگر گزارش دادی باید برخورد شود چرا که حوزه خصوصی افراد است. در حوزه عمومی باید بپذیریم که حق اعتراض عمومی شود که در نماز جمعه‌ها می‌توانیم این ظرفیت را ایجاد کنیم. آنکه گفت زنده باد مخالف من، دروغ می‌گوید.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دولت بنده در صورت رای آوردن در جهت تامین حداقل های زندگی کم درآمدها به 69 میلیون ایرانی بن کارت کمک هزینه در هر ماه ارایه خواهد کرد.

زاکانی درباره نگرانی مردم از تکرار سال 92 تصریح کرد: جریان انقلاب برتر از ما 5 نفر است و مافوق خاستگاه ما افراد است و ما باید با هم صحبت کرده و به راه منطقی برسیم تا جریان انقلاب پیروز شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: انتخابات 1400 علیرضا زاکانی انتخابات 1400 علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دولت اقدام و اصلاح تعلیم و تربیت جریان انقلاب فضای مجازی برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۱۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است

در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، یکی از وزنه‌های مهم تعیین‌کننده خط سیاسی مجلس، رقابت طیف مستقلین و اصلاح‌طلبان است که به هم‌قطارانی که به مجلس راه یافته‌اند بپیوندند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، یکی از وزنه‌های مهم تعیین‌کننده خط سیاسی مجلس، رقابت طیف مستقلین و اصلاح‌طلبان است که به هم‌قطارانی که به مجلس راه یافته‌اند بپیوندند و با این وجود برخی از کارشناسان گمانه‌زنی‌هایی در قصد این طیف برای تشکیل یک کمیسیون اقلیت در مجلس دوازدهم دارند. در همین راستا با رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب جمهوریت گفت‌و‌گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

استقبال سیاسیون و مردم نسبت به دور دوم انتخابات را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ 
در انتخابات مرحله اول مردم بیشتر شرکت می‌کنند، درحالی‌که در مرحله اول تعداد کاندیداها بیشتر است، ولی در مرحله دوم عموما مشارکت کمتر است، ضمن اینکه تنها دو برابر نمایندگان مورد نظر هر حوزه انتخابیه در مرحله دوم با هم رقابت می‌کنند.  رقابت در دوره  دوم، رقابت تنگاتنگی است و هر کسی هم که در این مرحله رأی بیشتری بیاورد ولو آنکه یک رأی بیشتر باشد، پیروز میدان قاعده انتخابات است. متأسفانه در دوره‌های انتخابات مرحله دوم، حضور مردم خیلی کم است. در شهرهای کوچک که عوامل قومی عشیره‌ای دخالت دارند، مثل دوره‌های گذشته انتخابات رونقی ندارند. در مرحله دوم خیلی کم شرکت می‌کنند و هر چه هم تشویق و دعوت شوند، برخی انگیزه لازم را ندارند.
 به‌خصوص که هیچ‌گونه مشوقی در کشور ما به وجود نیامده است. یعنی اگر بین دو تا مرحله یک حرکتی ایجاد شده بود، هیجان یا امید و کسب رضایتی پیش می‌آمد، امید بود که درصد بهتری شرکت کنند. مسائل اقتصادی هم که روز به روز بدتر و سخت‌تر و وضعیت مردم وخیم‌تر می‌شود، لذا فکر می‌کنم مردم در مرحله دوم کمتر شرکت می‌کنند و طبیعتا بین همین افرادی که رأی بیشتری داشتند، افرادی انتخاب شده و وارد مجلس می‌شوند. 

با توجه به ورود چهره‌هایی از طیف‌های سیاسی مختلف به مجلس، آیا تشکیل یک فراکسیون اقلیت یا مستقل را محتمل می‌دانید؟ 
مجلس که جای بحث، گفت‌وگو، اظهارنظر و تبادل نظر افراد و گروه‌هاست و اگر در آن تبادل نظر و اختلاف نظر نباشد که مجلس مرده و بی‌رمقی است و اصلا فلسفه‌ای در آن وجود ندارد؛ اما اینکه یک اکثریت قوی از جناح اصول‌گرا وارد مجلس می‌شوند و بعد لیستی که ترکیبی از اصلاح‌طلب، مستقلین اعتدال‌گرا و امثال‌ذالک یعنی ته کیسه را تکاندند و همه این‌ها به قول شما 41 نفر شده است. هنوز هم معلوم نیست در نهایت چند نفر باشند که البته درون آنها هم چهره‌های شاخص بسیار کم هستند، وارد مجلس شدند. اگر آقای مطهری یا آقای پزشکیان تأیید نشده بودند که می‌شد قضاوت کرد در مجلس دیگر تریبونی از مستقلین و اصلاح‌طلبان نیست.  به هر حال باز با تذکر رهبری این آقایان تأیید صلاحیت شدند.

ممکن است یک‌صدایی از این جمعیت بلند شود، ولی این صدا بسیار اندک و ضعیف است. به‌خصوص که مشخص نیست مدیریت مجلس هم  به دست چه افرادی بیفتد. اگر میزان و ملاک در انتخاب هیأت رئیسه این آرایشی باشد که چه کسانی بیشترین رأی را به دست آوردند، دیگر مجلس به‌طور کلی آن هویت و  استقلال خودش را از دست خواهد داد. در کنار این مسائل باید اضافه کنم درست است که اکثریت قوی مجلس به یک معنا اصول‌گراها و غیراصول‌گراها اعم از اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا، مستقل و اقلیت بسیار محدودی هستند، اما همان اکثریت، آهنگ واحدی ندارند. هم دارای سلایق مختلف هستند و هم در مقابله با اصلاح‌طلب‌ها و مستقلان دارای وجه مشترک در برابر اصلاح‌طلبان هستند. 
آنها درون خودشان اختلاف‌های بسیار زیادی با  اصول‌گراهای سنتی و اصول‌گرایان غیرسنتی هستند. گرایش‌های رادیکال هم حضورشان قاعدتا پررنگ خواهد بود. این‌ها در نهایت با هم نمی‌توانند بسازند. در انتخابات ممکن بود به‌خاطر هدف مشترک با هم کنار آمده باشند، ولی در مجلس اختلاف نظر فراوان است، چون دیدگاه اصول‌گرایان سنتی و انقلابی کاملا با دیدگاه رادیکال‌ها متفاوت است. به هر حال اصول‌گرایان سنتی بیشتر روی رهبری و ولایت فقیه تأکید می‌کنند. این اختلاف‌ها در مجلس هم ظهور و بروز پیدا می‌کند و در برابر هم جبهه می‌گیرند و نمی‌توانند با هم کنار بیایند. اقلیت محدودی هم از لیست به اصطلاح «صدای ملت» که ترکیب ناهمگونی از اقلیت محدود بود، وارد مجلس خواهند شد.

این فراکسیون چه کمکی را در زمینه کارآمدی مجلس ارائه می‌دهد؟ 
هر چقدر در مجلس تعدد و تکثر آرا و نظرات بیشتر باشد، مجلس زنده‌تر و پویاتر خواهد بود. لذا در کنار آن اکثریتی که در درون اختلافات وجود دارد، بخش‌های مختلف است که این می‌تواند یک‌صدایی باشد. صدایی هرچند کوتاه و کم‌رنگ از ملت در برابر جریان مقابل که در غیاب اکثریت مردم برنده شد. اینکه همان اقلیت، حتی یک نفر هم در مجلس تریبون در اختیار داشته باشد، شاید بهتر از نبودش باشد. درحالی‌که اگر 40 نفر باشند، می‌توانند تلاش بیشتری کنند.
افرادی بودند که قبل از ورود به مجلس، ادعای اصلاح‌طلبی یا استقلال می‌کردند، ولی در مجلس به طرف اکثریت می‌لغزیدند و گفته‌های خودشان را فراموش می‌کردند. من از دوستانی که وارد مجلس می‌شوند انتظار دارم که در این شرایط وانفسا در مجلس فراکسیونی تشکیل بدهند و برنامه‌ریزی کنند؛ چراکه می‌توانند تا حدی اثرگذار باشند، ولو اینکه این امر بسیار سخت خواهد بود. آن اکثریت اجازه نخواهند داد اینها کار کنند، چون تجربه نشان داده که آنها وقتی اکثریت را به دست می‌آورند، جلوی هر نقد و اظهارنظر مخالف را می‌گیرند. فراکسیون اقلیت می‌توانند امیدی را در مجلس به وجود بیاورند.

آرایش سیاسی اصلاح‌طلبان در آستانه دور دوم انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
در مرحله اول انتخابات، اصلاح‌طلب‌ها به چند دسته تقسیم شدند که یک مجموعه از احزاب و شخصیت‌های حقیقی بودند، آنها که اعلام کردند ما کاندیدا نداریم و شرکت نمی‌کنیم و به‌عنوان معرفی کاندیدا شرکت فعال نداریم. دسته دیگر ترکیبی از سه حزب بود. این‌ها وارد صحنه شدند، کاندیداهایی را معرفی کردند و تعدادی از کاندیداهایشان وارد مجلس شدند. ما هم که به‌عنوان حزب جمهوریت منتظر بودیم کاندیداهایمان تأیید صلاحیت شوند  که بتوانیم فعال شویم، ولی متأسفانه هیچ‌کدام از کاندیداهای ما در سراسر کشور تأیید صلاحیت نشدند.فعالیت اصلاح‌طلب‌ها  در مرحله دوم هم به همین ترتیب است.  آن ترکیب که گفتم، فعال نخواهند بود. شاید کارگزاران و حزب‌های دیگر فعالیت کنند. باید ببینیم آنها تا چه اندازه موفق هستند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یوکوهاما حریف العین در فینال لیگ قهرمانان آسیا شد
  • وزیر کشور: اساس طرح نور اصلاح با تذکر است / مأموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند
  • اساس طرح نور اصلاح با تذکر است/ ماموران فراجا برای نحوه برخورد توجیه شده‌اند
  • تاکید امام جمعه کیش بر التزام به حجاب و عفاف و رعایت قوانین کشور
  • در دور دوم انتخابات ۴۵ نماینده راهی مجلس می‌شوند
  • در دور دوم انتخابات ۴۵ نماینده راهی خانه ملت می‌شوند
  • ۲۴۵ نماینده در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی راهی خانه ملت می‌شوند
  • دولت انگلیس به زودی شماری از پناهجویان را راهی روآندا می‌کند
  • تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۳ اردیبهشت