Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@22:43:37 GMT

بازار داغ گمانه‌زنی درباره انصراف نامزدها

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۴۱۷۳۲

بازار داغ گمانه‌زنی درباره انصراف نامزدها

به گزارش گروه داده کاوی ایرنا، فضای مجازی در هفته‌ های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌ های فعالیت نامزدها، رسانه‌ ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص موضوعاتی همچون مشارکت در انتخابات می‌پردازند و چهره‌ های مختلف جریان‌ های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌های مستمر خود و در فاصله ۳ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌ های اجتماعی را مورد رصد قرار می‌دهد. این گزارش با استفاده از هوش مصنوعی و بر اساس رصد پست‌های پر بازدید تلگرامی و توییت‌های پرلایک در بازه زمانی ۱۱ صبح دوشنبه بیست و چهارم خرداد تا ۱۱ صبح سه شنبه بیست و پنجم خرداد ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و گمانه زنی ها در خصوص انصراف نامزدها

موضوع کناره گیری برخی نامزدها و ائتلاف در میان ۲ جریان اصلاح طلب و اصولگرا از جمله مباحث داغ در فضای مجازی در ۲۴ ساعت گذشته بوده که گمانه زنی های فراوانی در خصوص انصراف چند نامزد و پاسخ ستاد یا نزدیکان آنها را به همراه داشته است. برای نمونه یک کانال تلگرامی به نقل از الیاس حمزه عضو ستاد محسن مهرعلیزاده نوشت: محسن مهرعلیزاده دقایقی پیش اعلام کرد تا آخر انتخابات با قدرت هستم و کنار نخواهم رفت!  

یک کانال تلگرامی با بیان اینکه «محسن رضایی قصد کناره گیری ندارد» به نقل از ستاد محسن رضایی نوشت: خبرسازی ها درخصوص درخواست مسئولیت از کاندیدایی خاص در قبال کناره گیری از نامزدی انتخابات توسط محسن رضایی صحت ندارد. رضایی چه در زمان رقابت های انتخاباتی و چه در مقطع قبل از احراز صلاحیت ها هیچ جلسه و گفت و گویی در خصوص کناره گیری و مذاکره برای پذیرش مسئولیتی خاص با هیچ کدام از نامزدهای انتخاباتی نداشته اند. محسن رضایی تا آخر رقابت ها در صحنه حضور خواهد داشت.  بهتر است دوستان و رقبا به جای تخریب و انجام عملیات روانی علیه دیگر نامزدها به تبیین برنامه های نامزد موردنظر خود برای مردم بپردازند.  

با این حال، یک کانال تلگرامی منتسب به اصولگرایان مدعی شد علیرضا زاکانی در جمع مردم کاشان اعلام کرده به نفع ابراهیم رئیسی کنار خواهد کشید؛ ادعایی که البته با تکذیب همراه شد.

به جز موضوع انصراف برخی نامزدها، سخنان حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد درباره رایزنی برای رد صلاحیت مرحوم هاشمی در انتخابات سال ۹۲ همچنان از موضوعات پربازدید در شبکه های اجتماعی مختلف است که سیاسیون و کاربران جریانات مختلف نسبت به این موضوع اظهارنظر کردند. برای نمونه اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری و رییس وقت ستاد مرحوم آیت الله ⁧هاشمی رفسنجانی⁩ در انتخابات ریاست جمهوری ٩٢ در این خصوص اقدام به انتشار یک رشته توییت کرد. یک کانال تلگرامی با اعلام اینکه «جهانگیری خواستار انتشار فیلم و صوت کامل جلسه بررسی صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات ٩٢ شد» به انتشار این توییت ها پرداخت و از قول جهانگیری نوشت: اظهارات دیرهنگام ⁧وزیر اطلاعات⁩ ⁧دولت دهم⁩ تامل برانگیز است، چه جریانی با چه رویکردی مصلحت نظام را در ⁧رد صلاحیت⁩ آیت الله ⁧هاشمی رفسنجانی⁩ که به شهادت تاریخ از استوانه‌های انقلاب و نظام بود، می‌داند؟  با اندیشه انقلاب، منطق ⁧جمهوریت⁩ و ⁧قانون اساسی⁩ ⁧میزان رای مردم⁩ و انتخاب مدیران توانمند حق آنان است، چه مصلحتی بالاتر از این برای ⁧ایران⁩؟  حتی ⁧امنیت⁩ و ⁧اقتدار⁩ کشور هم با ⁧انتخابات حداکثری⁩ تامین می شود و هر تقصیر و قصوری در این مهم لطمه به کیان جمهوری اسلامی ایران است.  

علاوه بر جهانگیری، محسن هاشمی در نامه ای به رهبر معظم انقلاب به ماجرای ردصلاحیت پدرش اشاره کرد و نوشت: مستحضرید که آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از عدم تاییدشان در شورای نگهبان فرمودند «وزیر اطلاعات وقت به شورای نگهبان آمده و توضیحاتی درباره رشد آرایم در نظرسنجی‌ها داده و گفته اگر مرا را تأیید کنند، همه رشته‌های ده ساله پنبه خواهد شد.» سخنگوی شورای نگهبان این اظهارات را ساده انگارانه قلمداد و تکذیب نمود؛ اما اکنون وزیر وقت اطلاعات گفته است: «در شورای نگهبان گفتم: براساس گزارشات از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می‌بود. جمع‌بندی من این بود که با توجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت شوند و دلایل آن را توضیح دادم.» شما بارها فرموده اید «انقلاب را بدون مردم بی معنا می دانید»، اما به نظر اراده ای که در کشور در حال تقویت نیز هست، نظر مردم را تزئینی فرض کرده به عنوان فرزندی کوچک از پدر بزرگوارم می خواهم همچون گذشته اجازه تغییر مسیرجمهوری اسلامی به حکومت به اصطلاح اسلامی را نداده و ایران را از پیچ خطرناک نجات دهید.

در ادامه یک کانال تلگرامی اصولگرا با انعکاس واکنش نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی سابق شورای نگهبان به اظهارات مصلحی درباره ردصلاحیت هاشمی رفسنجانی نوشت:  من نمی‌توانم شهادت بدهم که چنین اتفاقی افتاده است یا خیر اما مسئله در خور بررسی است و باید با جدیت به این موضوع پرداخت. در زمان ما در جلسات رسمی شورای نگهبان چنین مواردی نبود و برخی از همکاران ما مثل آقای اسماعیلی و بنده قطعا راضی به چنین مصلحت سنجی‌هایی نبودیم و دوره ما حداقل در جلسات رسمی اطلاعی نداریم که چنین چیزی رخ داده باشد آیا یک عضوی در جلسات غیر رسمی و در روابط شخصی تحت تاثیر این گونه موارد قرار گرفته باشد بنده اطلاعی ندارم. ابراهیمیان در پاسخ به این سئوال که اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد به کدام نهاد باید شکایت کرد؟ گفت: من دعای فرج می‌خوانم بقیه افراد را نمی‌دانم.

نجات‌الله ابراهیمیان حقوقدان و سخنگوی پیشین شورای نگهبان 

توییتر و اظهارنظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

حساب توییتری منتسب به عبدالناصر همتی در ۲۴ ساعت گذشته ۵ توییت منتشر کرده که دریکی از این توییت ها، آمده است: هاشمی برای من چون پدری بود که هرگز ناامید نمیشد و راه نشان می‌داد در اوج ناامیدی، امید می‌ساخت و برای توسعه ایران از هیچ هزینه‌ای دریغ نمی‌کرد، حتی از آبرویش، حتی از رد صلاحیتش راه هاشمی ادامه دارد.

حساب توییتری منتسب به محسن رضایی در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ توییت منتشر کرده که دریکی از این توییت ها، آمده است: حرف حساب دو کلمه است: حکمرانی صالح و جامعه ثروتمند. اولی با اصلاح از درون قدرت محقق می‌شود و دومی با معماری نوین اقتصادی. همه با هم زیر میز بزنیم و فکری به حال آینده‌ای کنیم که می‌تواند سخت‌تر از امروز باشد.

حساب توییتری منتسب به سعید جلیلی در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ توییت منتشر کرده که دریکی از این توییت ها، آمده است:من در هشت سال گذشته مسئولیت اجرایی نداشتم اما در جای جای کشور حضور پیدا کردم و با اقشار و اصناف مختلف دیدار کردم و سخن آنها را شنیدم. من رقیب آقای روحانی بودم اما سعی کردم هرچه از دستم برمی‌آید به همین دولت آقای روحانی کمک کنیم. راننده تاکسی: خدا پدرت را بیامرزد.

حساب توییتری منتسب به امیرحسین قاضی زاده هاشمی  در ۲۴ ساعت گذشته ۱ توییت درباره حقوق دانشگاهیان منتشر کرد و نوشت: دانشگاهیان دانشگاه آزاد! فریاد اعتراض شما را طی هفته جاری شنیدم. انشالله پیگیر اصلاح اساسنامه و همسان‌سازی حقوق اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد با دانشگاه‌های دولتی از طریق سرمایه‌های راکد مانده این دانشگاه بدون تحمیل فشار مالی به دانشجویان خواهم بود.

در بازه بررسی، دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توئیتی را در صفحه خود منتشر نکردند.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ داده كاوي انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ داده كاوي انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰ داده كاوي انتخابات ریاست جمهوری حساب توییتری منتسب یک کانال تلگرامی ۲۴ ساعت گذشته هاشمی رفسنجانی شورای نگهبان توییت ها کناره گیری محسن رضایی رد صلاحیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۱۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو سناریوی تل‌آویو برای پاسخ به تهران

به گزارش «تابناک»، امیرعلی ابوالفتح در روزنامه همشهری نوشت: به‌دنبال بازتاب گسترده عملیات «وعده صادق» در سطح جهانی، گمانه‌زنی‌ها درباره پاسخ احتمالی تل‌آویو به این عملیات در شرایطی ادامه دارد که سناریوهای مطرح در این زمینه را باید از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داد. نکته اینجاست که نتانیاهو و اعضای کابینه افراطی و دست‌‌راستی او، همواره به‌دنبال مواجهه مستقیم با ایران بوده‌اند؛ کمااینکه پیش‌از عملیات «طوفان‌الاقصی» نیز در مقاطع مختلف بر طبل رویارویی با جمهوری‌اسلامی می‌کوبیدند. این گروه معتقدند که در قبال عملیات «وعده صادق» ایران باید واکنشی سخت نشان داد؛ واکنشی که جنبه بازدارنده داشته باشد و معادله مواجهه با ایران را تغییر دهد. اگرچه نتانیاهو در این زمینه با محدودیت‌ها و دشواری‌های مختلفی مواجه است، اما این رویکرد، حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، حمله به اهداف نظامی در تهران، هدف قرار دادن زیرساخت‌ها، به‌ویژه در حوزه پالایشگاه‌ها و... را به‌عنوان سناریوهای خود به‌منظور پاسخ به ایران مطرح می‌کند؛ سناریوهایی که تلاش برای تحقق آن هزینه‌های بسیاری برای تل‌آویو به‌همراه خواهد داشت. دراین میان، نکته اینجاست که با وجود اینکه تندروها در تل‌آویو تلاش می‌کنند اینگونه القا کنند که به‌صورت مستقل تصمیم‌گیری می‌کنند و به متحدان خود گوش نمی‌دهند، اما واقعیت‌های میدانی به‌شدت از وابستگی آنان به هم‌پیمانان خود، به‌ویژه آمریکایی‌ها حکایت دارد؛ موضوعی که اجرای سناریوهای مقابله‌ای آنها در قبال تهران را با محدودیت‌های عدید‌ه‌ای مواجه کرده‌است. بنابراین به‌نظر می‌رسد گروه نخست دراین زمینه دست بالا را ندارند.

در چنین شرایطی سناریوی دوم، انجام اقدام‌هایی است که به جنگ تمام‌عیار منجر نشود و به‌مراتب محدودتر و کوچک‌تر از سناریوی نخست باشد. حمله به اهدافی در خارج از ایران و به‌ویژه هدف قرار دادن آنچه به‌عنوان «دارایی‌های سپاه خارج از ایران» عنوان می‌کنند، ازجمله گمانه‌زنی‌های مطرح دراین زمینه است. حمله به اهدافی در عراق و سوریه یا «حمله محدود» در داخل مرزهای ایران، آن ‌هم بدون تلفات و به‌گونه‌ای که منجر به جنگ و درگیری گسترده با ایران نشود، ازجمله فرضیه‌های مطرح در سناریوی دوم است. «حمله سایبری» و «اقدام خرابکارانه در داخل ایران» از دیگر گمانه‌زنی‌های مطرح به‌شمار می‌رود. در مجموع معتقدم با گذشت زمان و افزایش فشارهای آمریکا و دولت‌های اروپایی به تل‌آویو برای دامن نزدن به تنش‌ها در منطقه، تصمیم‌سازان اسرائیلی بیش از هر چیز به گزینه‌ای محدود و بدون تلفات می‌اندیشند تا تهران را وادار به پاسخ متقابل نکنند.

دیگر خبرها

  • غیبت معنادار حسین مرعشی در جلسه حزب کارگزاران /محسن هاشمی و عطریانفر آمدند
  • هاشمی پیگیر عدم‌حضور سرپرست‌ها در انتخابات/ مبینی نمی‌آید؟
  • دو سناریوی تل‌آویو برای پاسخ به تهران
  • انصراف نمایندگان از طرح سوال وزیر کار
  • توصیه محسن هاشمی به زاکانی؛ به جای ساخت مسجد، مشکلات حمل و نقل عمومی تهران را حل کنید
  • توصیه محسن هاشمی به زاکانی به جای ساخت مسجد
  • توصیه محسن هاشمی به زاکانی ؛ به جای ساخت مسجد ، مشکلات حمل‌ و نقل عمومی تهران را حل کنید
  • واکنش محسن هاشمی به جنجال کاظم صدیقی، پناهیان و زاکانی
  • محسن هاشمی‌: هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می دهند
  • واکنش محسن هاشمی به جنجال کاظم صدیقی، پناهیان و زاکانی /هواداران تفسیر قدرت محور از اسلام ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می دهند