Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@15:40:22 GMT

زاکانی: اقتصاد و مدیریت برای ما فوریت دارد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۴۲۰۶۳

زاکانی: اقتصاد و مدیریت برای ما فوریت دارد

به گزارش ایرنا علیرضا زاکانی عصر سه‌شنبه در برنامه تلویزیونی گفت و گو با مردم خراسان جنوبی که از شبکه استانی خاوران پخش شد، افزود: جهش تولید برای ما اولویت است و از یک فوریت بالا برخوردار است.

وی گفت: در کنار جهش تولید دنبال این هستیم که کشور را بر مدار شایستگی اداره کنیم و به صورت شفاف توجه به حکمرانی فضای مجازی و دولت الکترونیک و در کنار آن دقت بر تمرکززدایی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: عده‌ای داخل تهران می‌نشینند و فکر می‌کنند برای همه کشور می‌توانند تصمیم بگیرند، جای همه می‌توانند فکر کنند و این فکر غلطی است.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ سال تجربه تدوین بودجه در مجلس شورای اسلامی را دارد، گفت: اعتباراتی که در نظر می‌گیریم چهار دسته اعتبارات ملی، ملی استانی، وزارتخانه‌ها و اعتباراتی است که به استان‌ها داده می‌شود.

زاکانی افزود: سهم اعتبارات مستقیم استان‌ها که در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان و شهرستان باشد، ۱۰ درصد است، ۹۰ درصد خارج از استان تصمیم‌گیری می‌شود و ۱۲ درصد ماده ۷۵ قانون محاسبات عمومی و پولی است که به وزارتخانه‌ها می‌دهیم و ۷۸ درصد اعتبارات ملی و استانی است که از قبل تعیین تکلیف شده و این باید بشکند.

وی گفت: در استان‌ها دنبال این هستیم که یک بازآمایش مجدد داشته باشیم و بتواند در استان‌ها توانمندی‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را در هر نقطه معلوم کند و براساس آن بتوانیم ۴۵۱ شهرستان را محور حرکت کشور قرار دهیم.

وی اضافه کرد: همچنین از این طریق اختیارات ویژه برای اداره شهرستان، برای هزینه‌کرد و انتقال اعتبارات به شهرستان‌ها و بهره‌مندی از نخبگان شهرستان‌ها و به میدان آوردن آنها را فراهم کنیم.

زاکانی افزود: اگر این تمرکززدایی صورت بگیرد عملا بیش از ۴۵۰ نقطه کشور با هم مسابقه می‌دهند، البته اگر در نقطه‌ای هم امکانی وجود دارد مهمتر از همه چیز این است که آن امکان با اولویت همان نقطه مدنظر قرار گرفته و حق و حقوق مردم داده شود بعد برای کشور و سایر نقاط استفاده شود.

وی عنوان کرد: برخی مکان‌ها در کنار معادن هستند، خاک معادن را می‌خورند اما از مواهب آن بی‌بهره هستند یا کسانی که بر نفت نشسته‌اند، نفت صادر می‌شود و عملا آن نقطه از حداقل‌ها محروم است لذا باید به این ظلم‌ها پایان داده شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ماده ۱۱۰ قانون مالیات‌های مستقیم این امکان را فراهم می‌کند که مالیات در همان محل گرفته شود و هر شرکتی در محل خودش مالیاتی که پرداخت می‌کند مردم هم سهم ببرند نه اینکه در کوچه پس کوچه‌های دولت در تهران معامله شود و شرکت‌ها اینجا مفسده انگیزی کنند.

وی افزود: تمرکززدایی این امکان را می‌دهد که بتوانیم از قاعده اجتماعی تعهد بزرگی رقم بزنیم و در بخش اقتصاد و مدیریت گام سلبی در جهت مبارزه قاطع با مفاسد اقتصادی و مفاسد، بروکراسی اداری است.

زاکانی گفت: دولت الکترونیک جنبه‌های بروکراسی اداری را مهیا خواهد کرد، تمرکززدایی امکان دادن اختیارات را فراهم می‌کند و مبارزه با مفاسد اقتصادی هم که توسط دولت شفافیت پیشگیری می‌شود در اینجا قاطعانه با مفسدین برخورد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی موضوع جدی است اضافه کرد: مبارزه با لختی‌ها و سستی‌ها در بدنه اجرایی دولت امری جدی است.

زاکانی بیان کرد: اولین اقدام من اصلاح خود دولت است که باید دولت را چابک و سبک کنیم تا بتواند پاسخگو باشد، با عناصر خدوم در دولت شامل کارمندان و مسوولان باید دست به دست هم دهیم و یک انقلابی را در دولت ایجاد کنیم، امکانی را ایجاد خواهیم کرد که از جلو تولید کنار برویم و در خدمت بخش خصوصی و تولید قرار بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه ما یاد گرفتیم که جوانمرد باشیم و به شما مردم نامردی نکنیم گفت: نباید نگاه ابزاری به اقشار مختلف داشته باشیم چرا که این کار زشت است و از آن پرهیز خواهم کرد.

زاکانی بیان کرد: تکیه دولت به شما ملت است و با مشارکت و انسجام شما، نهادسازی نوین را ایجاد خواهیم کرد تا دولت نیازمند شما باشد.

وی افزود: با تعامل با مجلس یک انسجام و رشد جدی را در جامعه رقم خواهیم زد و با این نهادسازی جدید امکانی فراهم خواهد شد که مسوولان از شنبه تا چهارشنبه پاسخگوی مردم باشند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مسکن و اشتغال موضوعی است که در جهش تولید حل خواهد شد گفت: در قالب یک درگاه و سایت اینترنتی تک تک مشکلات شهرستان‌ها را احصا کردیم و تحقیقی مفصل و یک ساله است.

وی عنوان کرد: زمینه تغییر و تحول آماده است ما هستیم که باید دست به دست هم دهیم.

وی افزود: در واقع با یک انتخاباتی روبه‌رو هستیم که یک نقش سرنوشت سازی در آینده خودمان دارد، انتخابات ریاست جمهوری شاید بیشترین تاثیر را در کشور داشته باشد به این دلیل که بالغ بر ۸۵ درصد منابع کشور دست رییس جمهور است.

زاکانی با بیان اینکه آنچه انسان مشاهده می‌کند زیبنده ملت رشید ایران نیست اظهار داشت: ایران متمدن، رهبری آگاه، مردم خوب، نخبگان شایسته، جوانان پرشور، زنان و همه و همه و همه امکانات بزرگی برای ما است که اگر در استفاده آن دقت کنیم بسیاری از مشکلات مرتفع و می‌توانیم گام‌های بلندی برداریم.

وی تصریح کرد: ما برخوردار از اسلام عزیز، یک تمدن با پیشینیه چند هزار ساله، اقوام که گل‌های سرسبد ایران اسلامی هستند، مذاهب و اقلیت‌ها هستیم که همه را برای خودمان یک فرصت بزرگ می‌دانیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متعجبم چطور می‌شود چنین ظرفیت‌های عظیمی داشته باشیم اما به آن بی‌دقتی کنیم و محصول آن شرایطی باشد که امروز فقر، فساد، تبعیض، بی مسکنی و مشکلات متعددی باشد که از قبل تورم و امثال اینها بر گُرده و معیشت مردم سنگینی ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: باید این تعارض را حل کرد و امکان حل آن حضور پای صندوق‌های رای است لذا اولین نکته که محضر شما خوبان دارم اینکه پای صندوق رای حاضر شوید و با رای خودتان سرنوشت این ملت را رقم بزنید.

زاکانی گفت: اولین نکته که وجود دارد اینکه این راه را طی کرده‌ایم، خیلی اشتباه کردیم، دولت فکر کرده از طریق خارج می‌تواند مشکلات ما را حل کند.

وی با بیان اینکه تحریم یک استراتژی دقیق و انتخاب شده توسط آمریکا برای برخورد با ملت رشید ایران است گفت: آدم نباید از دشمن انتظار خوبی داشته باشد، دشمن دشمنی می‌کند و ما باید عقل داشته باشیم راه درست را انتخاب کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ابتدا کاری که خواهیم کرد اینکه این نگاه کلی را تغییر می‌دهم به این صورت که در داخل کشور ظرفیت‌های بی‌شماری داریم که باید به آن تکیه کرد و پلی برای رشد، پیروزی و پیشرفت و رفع مشکلات مردم قرار داد.

وی بیان کرد: با تورم موجود که کمر ملت را دارد می‌شکند نباید انتظار داشت حال و رمقی برای ملت بماند، تا پنج و ۶ سال افتخار دولت این بود که یک مسکن نساخت و وزیر سابق راه و ترابری این دولت آن را بیان می‌کرد نباید انتظار داشت لبخند بر لبان مردم بیاید، مردم در فشار هستند.

زاکانی گفت: باید این رویکرد را تغییر داد و طرحی نو در افکند، این طرح نو شامل این باشد که توانمندی‌های داخلی را اصل قرار دهیم و از همه پتانسیل‌های منطقه و جهان در جهت سرآمدی ایران عزیز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه دولت من دولت اقدام و اصلاح است نه دولت حرف و شعار گفت: با اقدام فکورانه و دقیق و اصلاح امور ما مسیری را انتخاب می‌کنیم که ظرفیت‌های داخلی به ظور و بروز برسد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در داخل کشور ما به دنبال این هستیم با عقلانیت، معنویت، عدالت و خلاقیت زمینه تحقق افتخارات و کسب حداکثر و میزان بالایی از استقلال را برای کشورمان، آزادی را برای ملت به ارمغان بیاوریم.

وی بیان کرد: باید جمهوری اسلامی متضمن استقلال، آزادی و معنویت و عدالت باشد تا بتواند ایران قوی و پیشرفته را در منطقه و جهان سرآمد کند و ما این انتظار را داریم.

زاکانی گفت: ظلم به جوانان، زنان، اقوام، آحاد ملت ایران است، از مردان و زنان، مذاهب، اقوام، اقلیت‌ها، همه صنوف و اقشار، دانشجویان، دانشگاهیان، اساتید و همه ظلم می‌شود چون کشور بر مدار عقلانیت و درست توسط دولت اداره نمی‌شود.

وی اظهار داشت: شما می‌توانید تغییر دهید، بنا است تغییر پیدا کند فقط به رویکرد کفایت نمی‌کند بلکه باید سنگ بنای اولیه درست شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در این مسیر نیازمند این هستیم همه ابعاد را ببینیم، کشور را نمی‌توان تک بعدی ساخت، کشور نباید قیافه کارتونی به خود بگیرد، باید متناسب سازی شود، برای این مهم چهار رویکرد تحولی انتخاب کرده‌ایم.

وی رویکرد اول را رویکرد اقتصاد و مدیریت دانست و گفت: چون امروز جان همه به لبشان رسیده است، فشار بر گرده مردم بالاست که کمرشان دارد می‌شکند اما کو گوش شنوا و چشم بینا.

زاکانی بیان کرد: دولت و رییس جمهور بارها اعلام کرده همه چیز خوب است، یا نمی‌بینید یا نمی‌خواهید ببینید، یا کسی در خواب است که می‌شود او را بیدار کرد یا کسی خود را به خواب زده که اصلا بیدار شدنی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به مردم خراسان جنوبی گفت: یکی از ظرفیت‌هایی که منجر به آبادنی برای خراسان جنوبی خواهد شد، راه آهن جنوب به شمال است.

وی ادامه داد: راه آهن جنوب به شمال که به تعبیری کریدور جنوب به شمال، وصل کردن هند به شمال اروپا را فراهم می‌کند از سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی عبور و آنها را آباد می‌کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در انتقال کالا در خطوط ریلی صرفه جویی زمانی و ریلی را داریم و برای ایران عزیز درآمد ۳۰ میلیاردی در سال دارد و متاسفانه دولتها کاهلی می‌کنند و خطوط ریلی می‌تواند چهره‌ این استان را تغییر و متحول کند که این موضوع جزو اولویت‌های اساسی و جدی بنده است.

وی با اشاره به اینکه در سفرهای مختلف به خراسان جنوبی ایمان، آرامش و خودباوری را دیدم، اضافه کرد: خراسان جنوبی از نظر جغرافیایی سومین استان کشور است و تجلی اراده خداوند در صحرای طبس، پیشانی نظام سلطه را در صحرای طبس به خاک مالید.

زاکانی بیان کرد: خراسان جنوبی  استان سرشار از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بزرگ است که به عنوان مرکز اصلی کاشت زعفران یعنی شهر قاین معروف است.

وی گفت: صنایع دستی از جمله گلیم بافی، جاجیم بافی، قالی بافی و حصیر بافی از ظرفیت‌های دیگر این استان است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: خراسان جنوبی رتبه اول محصولات باغی در زرشک و عناب، رتبه دوم در تولید زعفران و پنبه و رتبه ششم در تولید انار را دارد.

زاکانی عدم برگشت ارز از صادرات به خصوص از کشور افغانستان را از مشکلات خراسان جنوبی ذکر و اضافه کرد: باید شرایط را به سمتی ببریم که این استان یکی از استان‌ مهم و یا مهمترین استان حوزه ترانزیتی به کشور افغانستان باشد و از طریق بازارچه‌های مرزی باید مشکلات بیکاری که در خراسان جنوبی وجود دارد را مرتفع کنیم.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی سراسر سرشار از امکانات و به خصوص معادن است که متاسفانه از آلودگی ریزگردها و گرد و غبار رنج می‌برد و آلودگی آب و به ویژه پساب‌های صنعتی و خانگی نیز وجود دارد.

وی گفت: شرایط مختلفی را در این استان می‌شود دید که آسیب زننده به محیط زیست است، تخریب مراتع و جنگل‌ها و تغییر کاربری آنها، بحران فرسایش‌های بادی و بیابانزایی که نیازمند کار جدی و اساسی برای صیانت از محیط زیست است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید از خراسان جنوبی به عنوان یک استان الگو و نمونه و به عنوان شرایطی که در این شرایط ما یک صورت تحولی در این استان ببینیم یک سرمایه گذاری اساسی داشته باشیم.

 وی افزود: ما مسائل مهمی در خراسان  جنوبی داریم که مهمترین مشکل این استان مشکل آب است و در واقع مبتنی بر احیا قنوات و دانش آبخیزداری که باید مورد استفاده قرار گیرد و هم در انتقال آب باید اقدام صورت بگیرد.

زاکانی عنوان کرد: ما هیچ راهی نداریم جز اینکه از خلیج فارس و دریای عمان امکان انتقال آب را برای بخش‌هایی از کشور فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه باید به ظرفیت‌های معدنی توجه و از خام فروشی جلوگیری کنیم، اضافه کرد: تا خود استان از این ظرفیت‌های خدادادی نهایت استفاده را داشته باشد و با توجه به شهرک‌های صنعتی امکانی را فراهم کرد که نیرو انسانی استان در درون استان مشغول فعالیت شوند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در خراسان جنوبی امروز با مهاجرت نخبگان مواجه هستیم و باید بر مدار توجه به نخبگان بیشتر امکان حضور و ماندگاری را برای آنان در استان فراهم کنیم.

زاکانی ادامه داد: باید مسیری را برویم که یک مهاجرت معکوسی برای خراسان جنوبی ایجاد شود، توجه به امور باغی و زراعی، دقت در صنایع و امور معدنی و دقت در زیرساخت‌ها به خصوص خطوط ریلی شرایطی را ایجاد کنیم که به بهترین نحو از ظرفیت این استان استفاده کنیم.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ خراسان جنوبی علیرضا زاکانی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ خراسان جنوبی علیرضا زاکانی انتخابات ۱۴۰۰ خراسان جنوبی علیرضا زاکانی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خراسان جنوبی داشته باشیم زاکانی گفت استان ها ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۲۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقتصاد به‌صورت واقعی به مردم واگذار شود

محمدکاظم کاوه پیشقدم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با موضوع شعار سال 1403 گفت: مقام معظم رهبری امسال همان شعار سال قبل را با تغییر کوچکی بیان کردند و هدف از این تغییر این است که میزان مشارکت مردم در اقتصاد و جهش تولید بالا رود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: متأسفانه اقتصاد ما عمدتاً در اختیار دولت است و بخش خصوصی در آن نقش زیادی ندارد با توجه به اصل ۴4 قانون اساسی و تغییراتی که در حوزه اقتصاد صورت گرفته قرار شد که نقش مردم بیشتر شود؛ اما متأسفانه واگذاری‌هایی که دولت انجام داد، همه شرکت‌ها را از حالت شرکت دولتی به صورت شرکت خصولتی درآورد که بخش عمده‌ای از آن کماکان در اختیار دولت است.

کاوه پیشقدم عنوان کرد: موضوع اصل ۴4 قانون اساسی نیازمند این است که به صورت واقعی امور اقتصادی به مردم واگذار شود؛ رهبر معظم انقلاب امسال در تعیین شعار سال به این نکته اشاره کردند و باید دولت به صورت واقعی اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کند و ارگان‌هایی که وابستگی غیر مستقیم به دولت دارند در اقتصاد دست خودشان را در این شرکت‌های خصولتی کوتاه کنند.

وی افزود: اگر مردم به شکل مستقیم وارد اقتصاد شوند، مدیریت حوزه اقتصاد بهتر خواهد شد. میزان تورم نیز کاهش پیدا می‌کند و از این طریق می‌توان حتی با تحریم‌های صورت گرفته هم مبارزه کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج گفت: درباره شعار سال باید گفت که مهم‌ترین ویژگی در انتخاب شعار امسال ورود مردم در عرصه اقتصاد به صورت جدی است هرچند که سال‌های گذشته نیز در فرمایش رهبری این موضوع وجود داشت؛ اما این بار به صورت صریح مشارکت مردم را ذکر کردند به این دلیل است که به این نتیجه رسیدند این اقدامات تاکنون به صورت جدی انجام نشده و موفق نبوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه‌های ۲۰‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی با مدل جدید چه مزیتی برای اقتصاد ایران دارد؟
  • چیزی فراتر از یک جنگ در جاده‌ های ایران در حال وقوع است
  • اجاره بها در استان مدیریت شود
  • قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت رخ دهد
  • خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت صحت ندارد
  • توضیحات زاکانی در خصوص نصب دوربین روی لباس حریم بانان
  • توضیحات زاکانی درخصوص نصب دوربین روی لباس حریم‌بانان
  • اقتصاد به‌صورت واقعی به مردم واگذار شود