Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@23:33:43 GMT

وزارت نیرو در اجرای خط دوم انتقال آب به یزد تسریع کند

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۴۲۰۷۴

وزارت نیرو در اجرای خط دوم انتقال آب به یزد تسریع کند

به گزارش ایرنا محمدعلی طالبی روز سه شنبه در آیین بهره برداری از ۱۵ طرح صنعت آب و برق یزد که با حضور وزیر نیرو آغاز شد، افزود: تخصیص  ۲۰ میلیون مترمکعب آب انتقالی خلیج فارس برای استان ناچیز است و حتی شهرستان اردکان در تامین آب شرب با مشکل روبروست.

وی با اشاره به قطعی برق استان خاطرنشان کرد: این موضوع برای واحدهای تولیدی مشکلاتی را ایجاد کرد ، امید می رود با برنامه های وزارت نیرو این مشکل رفع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار یزد ادامه داد: اتفاق بسیار خوبی در چند سال اخیر رخ داد  توجه جدی به رفع مشکل زیرساخت در  شهرستان های کم برخوردار در حوزه برق و آب است.

وی افزود: در راستای توسعه متوزان در استان موضوع یادشده  با برنامه ریزی های مختلف پیگیری شد.

استاندار یزد اظهار امیدورای کرد با بستری که در استان فراهم است در آینده مشکلی  برای سرمایه گذاری در هیچ نقطه ای یزد وجود نداشته باشد، برق و آب مانعی برای اشتغال و سرمایه گذاری نباشد.

همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به اینکه ۵۰ درصد آب شرب استان از طریق آب انتقالی تامین می شود گفت: برنامه هایی برای پایداری آب شرب در دستور کار قرار دارد.

محمد مهدی جوادیان زاده افزود: مخازن ذخیره آب استان تا سال ۹۵، ۲۹۵ هزار متر مکعب بود که در زمینه ساخت ۱۳۳ هزار متر مکعب مخزن در دستور کار قرار گرفت. 

 وی با بیان اینکه در سفر معاون اول رییس جمهوری ۲۰ هزار متر مکعب مخرن ذخیره آب افتتاح شد،  تصریح کرد: ۴۰ هزار مترمکعب مخزن  تا یکماه آینده و ۵۰ هزار متر مکعب باقی مانده هم تا شهریور ماه انجام می شود.

وی با اشاره با آغاز عملیات اجرایی مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی تصفیه خانه آب یزد افزود: مخزن بتنی نیمه مدفون دوقلو تصفیه خانه آب یزد به حجم ۲۰ هزار متر مکعب است. 

 این مسوول خاطرنشان کرد:ساخت این مخزن با ۵۹۰ میلیون ریال عقد قرارداد آغاز شد. 

جوادیان زاده ادامه داد:این مخزن با ۹۲ هزار متر مکعب حجم خاکبرداری، ۲۵ هزار متر مربع قالب بندی ، هزار و ۴۰۰ تن آرماتوربندی ، ۱۱ هزار مترمکعب بتن ریزی و لوله گذاری به طول یکهزار متر به مدت ۱۸ ماه تکمیل می شود. 

وی خاطر نشان کرد:با تکمیل و در مدار بهره برداری قرار گرفتن این مخزن، ضمن ایجاد شرایط پایدار و مستمر در فرایند بهره برداری تصفیه خانه و خط انتقال آب، دستاوردهای چشمگیری برای استان دارد.

وی افزایش حجم ذخیره آب استان یزد، حفظ کیفیت آب تصفیه شده،مدیریت مصرف انرژی، ذخیره آب حد اضطراری تصفیه خانه و کاهش احتمالی خالی شدن خط لوله مابین تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ شماره ۲ را از جمله مهمترین دست آوردهای این طرح بیان کرد.

اردکانیان وزیر نیرو امروز برای افتتاح ۱۵ طرح بخش صنعت آب و برق یزد با سرمایه‌گذاری ۶۷۶ میلیارد تومان و نیز آغاز عملیات اجرایی ۶ طرح آب و فاضلاب با پیش بینی پنج هزار و ۷۲۹ میلیارد تومان هزینه به یزد سفر کرد.

 آبرسانی به ۷۰ روستا، بهره برداری تصفیه‌خانه و تاسیسات جمع‌آوری و انتقال فاضلاب و آب شیرین کن بافق، ،  افتتاح چهار مخزن بتنی جمعا به ظرفیت ۴۵ هزار مترمکعب از جمله طرح هایی است که با حضور اردکانیان  افتتاح شد. 

افتتاح هفت طرح توسعه و بهسازی شبکه آب و فاضلاب در شهرهای هرات، میبد، اردکان، برق‌رسانی به روستای «پتکستان» اردکان و تصفیه‌خانه فاضلاب روستای تاریخی اسلامیه  شهرستان تفت از دیگر طرح هاست . 

آغاز عملیات اجرایی ۶ پروژه بزرگ رینگ آبرسانی، ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد نیز از دیگر طرح هاست.

۷۰ درصد آب شرب استان یزد در فصول سال و ۶۰ درصد در فصل تابستان از محل خط انتقال تأمین می شود باید تصمیم گیری جدی در رفع چنین مشکلاتی صورت گیرد.

هم اکنون از ۶ هزار و ۷۳۳ منبع آبی استان یک میلیارد و ۷۸ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌ شود که ۸۳۳ میلیون مترمکعب آن از چاه‌ها، ۱۶۳ میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ ها تامین می‌شود.

آب تجدید شونده منابع زیرزمینی یزد ۸۲۷ میلیون مترمکعب و کسری مخزن حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است، به همین دلیل سالانه حدود ۵۰ سانتیمتر از سطح منابع آب‌های زیرزمینی استان کاسته می‌شود.

آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال ۱۳۸۷،سه هزار و ۱۶۶ لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال ۱۳۹۵ به ۲ هزار و ۶۳۱ لیتر در ثانیه کاهش یافت.

انتقال آب به یزد در سال ۱۳۶۸ در ابتدای شکل گیری دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مصوب و در مسیر کاملا قانونی انجام شد و هر نوع اخلال در آن، قانون شکنی محسوب می شود.

بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای یزد  سالانه حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی، ۱۱۰ میلیون مترمکعب در بخش شرب و  بهداشت و ۶۵ میلیون مترمکعب نیز در بخش صنعت مصرف می شود.

 سرانه مصرف استاندارد آب روزانه برای هر شهروند در کشورهای توسعه یافته ۱۵۰ لیتر است.

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند و حدود هزار نفر از جمعیت استان عشایر هستند. 

برچسب‌ها طرح انتقال آب خلیج فارس افتتاح طرح یزد محمدعلی طالبی اردکان بافق رضا اردکانیان وزارت نیرو پروندهٔ خبری پویش #هرهفته_الف_ب_ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طرح انتقال آب خلیج فارس افتتاح طرح یزد طرح انتقال آب خلیج فارس افتتاح طرح یزد محمدعلی طالبی اردکان بافق رضا اردکانیان وزارت نیرو میلیون مترمکعب هزار متر مکعب تصفیه خانه بهره برداری انتقال آب ذخیره آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۲۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح انتقال آب‌های زیرزمینی خراسان شمالی چهار هزار میلیارد ریال اعتبار گرفت

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی، مرتضی بهزادفر اظهار کرد: درآمد عمومی شامل درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها، در لایحه بودجه سال جاری ۳۶ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است که سهم درآمدهای مالیاتی ۳۵ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال است. وی درباره میزان مصارف استان در لایحه بودجه سال جاری گفت: بودجه هزینه ای استان ۱۰ هزار و ۸۷ میلیارد ریال و بودجه تملک دارایی های سرمایه ای استان ۳۱ هزار و ۸۳۴ میلیارد ریال پیش بینی شده است. بهزادفر درباره اعتبارات پیش بینی شده برای پروژه های مهم استان گفت: برای اجرای طرح آبرسانی از منطقه سرانی به شهرهای استان چهار هزار میلیارد ریال پیش بینی شد که ۶۰ درصد از محل منابع عمومی دولت و ۴۰ درصد از محل سایر منابع تامین می شود. وی خاطرنشان کرد: برای اجرای پروژه راهسازی در مسیر بزرگراهی بهشهر - گرگان - آزادشهر - بجنورد - شیروان - قوچان نیز ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال، بهسازی راه اصلی بجنورد - سنخواست ۷۱۲ میلیارد ریال، ساخت راه اصلی قوچان - بیرم آباد- سنخواست- جاجرم- میامی ۹۱۳ میلیارد ریال پیش بینی شده است. رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: برای ساخت آنتن ایستگاه راه آهن جوین_اسفراین _بجنورد_ شیروان ۵۰۰ میلیارد ریال، برای چهار خطه کردن راه بجنورد- اسفراین- بردسکن- سبزوار ۹۴۸ میلیارد ریال اعتبار دیده شده است. وی افزود: برای اجرای بیمارستان ۶۴ تختخوابی در شهر راز ۷۱۴ میلیارد ریال، توسعه بیمارستان پورسینا در شهر آشخانه ۷۰۷ میلیارد ریال و برای ساخت بیمارستان جایگزین بنت الهدی بجنورد ۲۷۱ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است. خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • تکمیل پروژه‌های عمران شهری «دیلم » تسریع می‌شود
  • پیشرفت قابل توجه عملیات خطوط انتقال آب فضای سبز در منطقه ۸ اصفهان
  • ۶۰۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا
  • اجراي موفقیت‌آمیز ۲ هزار و ۲۰۰ كیلومتر توپكرانی در نفت و گاز گچساران
  • اجرای طرح بزرگ آبرسانی جدید الاحداث در یزد
  • توقیف ۵۴ دستگاه خودرو انتقال پسماند غیر مجاز | کشف ۲۰۰ تن پسماند از زباله گردها
  • اجرای طرح بزرگ آبرسانی از چاه‌های جدید الاحداث یزد
  • جزییات اجرای پروژه های برون مرزی در حوزه برق و آب
  • برداشت گاز همدان از خطوط انتقال به چهار میلیارد و ۱۵۷ میلیون مترمکعب رسید
  • طرح انتقال آب‌های زیرزمینی خراسان شمالی چهار هزار میلیارد ریال اعتبار گرفت