Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@10:07:03 GMT

بهادری‌جهرمی: نهاد وکالت نیازمند بازنگری است

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۴۲۸۶۸

بهادری‌جهرمی: نهاد وکالت نیازمند بازنگری است

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: نهاد وکالت نیازمند گشودن سقف‌ها و درانداختنن طرحی نوست که مرکز وکلا با جدیت این مسیر را در پیش خواهد گرفت. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم، بهادری جهرمی، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در نشست علمی کارآموزان وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: مرکز وکلا نشان داده که تحول را همانگونه که با جدیت آغاز کرده پیش می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز در خصوص تحول نهاد وکالت شوخی نخواهد داشت؛ چرا که بحران و بیماری موجود در نظام تحقق عدالت را جدی می‌انگارد.

وی افزود: معتقدیم نظام تحقق عدالت در کشور ما با آنچه در جامعه اسلامی انتظار می‌رود فاصله معناداری دارد. شهروند در جامعه اسلامی نباید دلهره و دلواپسی و نگرانی از وصول به حق خودش داشته باشد. امروز شهروندان حتی شهروندانی که جزو جامعه نخبگان و حتی حقوقدانان هستند از این که آیا خواهند توانست حق خود را استیفا کنند اطمینان ندارد و این زیبنده نظام اسلامی نیست. اگر اینگونه است نمی‌توان مدعی شد ضعف در این نظام تحقق عدالت و بیماری موجود در این ساختار تنها مرتبط به یک بال از دو بال فرشته عدالت است.

بهادری جهرمی با تأکید بر اینکه بهبود و حل و درمان استیفای حق و تحقق عدالت، وظیفه هر دو بال فرشته عدالت است افزود: نمی‌توانیم ژست بال فرشته عدالت بودن را بگیریم اما بار مسئولیت ناشی از آن را نپذیریم. اگر بال وکالت همچون قضاوت، یکی از دو بال فرشته عدالت است و مسئولیت تحقق عدالت را در کشور دارد پس نسبت به بیماری آن، پا به پای بال دوم مسئول است. تحول در نظام وکالت و تغییر جدی در نظام حاکم بر وکالت و توسعه نظام وکالت، یک ضرورت است و باید طرحی نو درانداخت.

وی با گفتن اینکه مرکز وکلا معتقد است بسباری از سقف‌هایی که به اشتباه و بر خلاف شأن و جایگاه و ماهیت وکالت و نهاد وکالت بر سر جامعه وکالت گذاشته شده، نادرست است، این سؤالات را مطرح کرد: چرا بعد از صد سال از وجود نهاد وکالت در کشور، وکلای ما همچنان در سطح عمومی فعالیت می‌کنند؟ چه کسی باید در فکر تخصصی شدن وکالت می‌بود؟ مسئولیت سوق دادن وکالت به وکالت حرفه‌ای‌تر و وکالت تخصصی بر عهده چه کسی است؟ ما که ادعا می‌کنیم علاوه بر استقلال وکیل استقلال نهاد وکالت هم لازم است آیا می‌پذیریم کسی بیرون از این نهاد، وکیل را به سمت تخصصی شدن هدایت کند؟ اگر نمی‌پذیریم بگوییم تا به حال چه کرده‌ایم؟ اگر جایگاه وکالت و شأن وکالت و میزان مراجعه مردم ما به وکیل آن چیزی نیست که باید باشد از کجا باید اقدام شود؟ آیا نباید از درون برای اینها برنامه و فکر داشت؟

بهادری جهرمی افزود: امروزه وضعیت روابط اجتماعی با ده سال پیش قابل قیاس نیست و تحولات مستمر دولت مدرن و دنیای مدرن کاری کرده که ما نمی‌توانیم چند سال قبل خود را با امروز مقایسه کنیم. اما همچنان با فکر سنتی و نظام سنتی و الگوی طراحی شده برای 70 سال پیش می‌خواهیم نهاد وکالت را اداره کنیم و بگوییم خدمات الکترونیک در وکالت را نمی‌خواهیم اجرا کنیم. انتظار داریم مردم فرهنگ استفاده از خدمات وکالتی داشته باشند و خدمات الکترونیک حقوقی هم توسعه نیابد.

این حقوقدان ادامه داد: این پرسش مطرح است که؛ متولی ارائه خدمات حقوقی الکترونیک چه کسی باید باشد؟ اگر دیگری بخواهد فعالیت کند می‌گویند وکیل نیست و تظاهر به وکالت کرده و از او شکایت می‌شود. خوب چه کسی انجام دهد؟ چه کسی باید نظامی برای این کار طراحی کند؟ با این محدویت‌ها یا فرهنگ وکالت توسعه نمی‌یابد یا اینکه توسط نااهلان توسعه می‌یابد.

وی تأکید کرد: نهاد وکالت نیازمند گشودن سقف‌ها و درانداختنن طرحی نوست که مرکز با جدیت این مسیر را در پیش خواهد گرفت. برگ برنده مرکز وکلا و قدرت تحول آن در جوانگرایی است که در هیئت مدیره مرکز و استان‌ها دیده می‌شود.

بهادری جهرمی در ادامه با طرح یک انتقاد اظهار کرد: چه در حقوق فردی و چه در حقوق عامه که نیمه روی زمین مانده نهاد وکالت است و نسبت به مصادیق و مسایل متعدد حقوق عامه صدایی از نهاد وکالت شنیده نمی‌شود،‌ کارهای زیادی باید انجام شود.

وی در پایان تأکید کرد: گستردگی تعاملات و ظرفیت توسعه عدالت نهاد وکالت قابل قیاس با هیچ یک از وجوه فعالیت‌های حقوقی دیگر نیست.

گفتنی است؛ نشست علمی کارآموزان وکالت سال 98 مرکز وکلای قوه قضائیه با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه، بهادری‌جهرمی، رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه، میرمحمد صادقی، حقوقدان و استاد دانشگاه و جمعی از کارآموزان وکالت برگزار شد.

آیت‌الله اعرافی: وکلا مسئول تحقق حق‌الناس در جامعه هستند

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مرکز وکلای قوه قضائیه مرکز وکلای قوه قضائیه مرکز وکلای قوه قضائیه بال فرشته عدالت بهادری جهرمی تحقق عدالت نهاد وکالت مرکز وکلا چه کسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۲۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهادری جهرمی: تعیین تکلیف صدور مجوزهای کسب و کار با هیئت مقررات می‌باشد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه، در رابطه تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار اظهارکرد: خوشبختانه دولت به صورت مداوم به دنبال حل کردن این موضوع است و نظر نهایی بر اساس هیئت مقررات می‌باشد و در صلاحیت دولت نیست و دولت آمادگی دارد تا هرگونه همکاری انجام دهد.

وی افزود: هر دو سفر رئیس جمهوری به پاکستان و سریلانکا توسعه روابط تجاری و اقتصادی است. اما سفر به پاکستان برای توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی دو کشور است. در حوزه پاکستان با اقداماتی که پیش از این انجام داده بود هم حجم تجارت خارجی دو کشور و هم سهم سبد خارجی دو کشور افزایش پیدا کرده است. پاکستان ششمین مقصد صادراتی کشور ما بوده که میزان صادرات ما از حدود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به بیش از ۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

در حال بروزرسانی...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشریح مصوبات جلسه هیات وزیران از زبان سخنگوی دولت
  • فیلم/ بهادری جهرمی: افزایش قیمت بدون مبنا گران فروشی است
  • بخشی از حق‌آبه ایران از «هیرمند» پرداخت شد
  • جزئیات تازه درباره مجوز واردات خودروهای کارکرده
  • آخرین جزئیات دریافت حقابه ایران از افغانستان در هیرمند | ویدئو
  • پیشنهاد دولت برای افزایش تعطیلی هفته چه روزی است؟
  • بهادری جهرمی: بخشی از حقابه ایران از هیرمند دریافت شده/ نظر دولت درباره تعطیلی آخر هفته
  • توضیحات بهادری جهرمی درباره تعطیلی آخر هفته
  • بهادری جهرمی: تعیین تکلیف صدور مجوزهای کسب و کار با هیئت مقررات می‌باشد
  • بخش زنده| نشست خبری علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت