Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس لرستان- پریسا قربانی نژاد، مردم یادتان هست این نطق از رئیس‌جمهور را " دوران دولت ما دهه پیروزی و نجاتی ملی بود"، زمانی که حسن روحانی ابتدای امسال در سخنانی که بیشتر شبیه مسابقه تعریف و تمجید از دولت بود با افتخار سخن از نجات مردم ایران در دهه ۹۰ بر زبان می‌آورد، حال اینکه بر اساس آمار و اطلاعات بیشترین نرخ تورم و بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی برای همین دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مگر نه اینکه نرخ شاخص فلاکت که مجموع رشد فزاینده بیکاری و تورم است در سال ۹۹ به بالاترین رقم خود رسید( از سال ۷۵ به بعد، چرا که آمار بیکاری تا قبل از این سال در دسترس نیست) و لرستان به واسطه سوءمدیریت‌های حاصل از تدابیر دولت روحانی در همین سال در مقام نخست جدول فلاکت قرار گرفت.

 

رشد فزاینده نرخ بیکاری و تورم در لرستان

طی چند سال اخیر شاهد رشد فزاینده نرخ بیکاری و تورم در لرستان هستیم، به‌گونه‌ای که بر اساس داده‌های آماری، میزان شاخص اقتصادی فلاکت که مجموع مولفه‌های بیکاری و تورم است در این استان بالا بوده و نشان از عدم توسعه اقتصادی در این سال‌ها دارد.

استانی که به واسطه ظرفیت‌های بالا، در دولت تدبیر نه تنها سرمایه‌گذاری عظیمی جهت توسعه اقتصادی و اشتغال در آن صورت نگرفته، بلکه به دلیل سوءمدیریت‌ها و ناتوانی برخی مدیران واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری تعطیل شده تا بر فلاکت لرستان روز به‌روز افزوده شود.

 

اگرچه مسوولان تحریم و کرونا را در خیزش نرخ تورم و بیکاری لرستان موثر می‌دانند، اما مگر این است که همانند این شرایط بر دیگر استان‌های کشور حاکم بوده اما همچون لرستان در منجلاب فلاکت گیر نکرده و با تدابیری هر چند مقطعی به وضعیت خود سامان بخشیده‌اند.

در سال‌هایی که مقام معظم رهبری بر جهش و رونق تولید تاکید داشتند، اما نبود مدیریت جهادی از یک‌سو و ناتوانی دولت در اتمام پروژه‌ عمرانی و اقتصادی لرستان، خیزشی از بیکاری را در این استان به وجود آورد، عامل مهمی که در نهایت سال گذشته منجر به کشیده شدن فنر عقب‌ماندگی و پرتاب کردن لرستان به صدر جدول فلاکت شد.

ضعف مدیریتی عامل مهم فلاکت لرستان

کارشناس مسائل اقتصادی یکی از دلائل مهم در بالا بودن شاخص اقتصادی فلاکت لرستان را ضعف مدیریتی برشمرد و به فارس گفت: متاسفانه سال‌های اخیر شاهد روی کار آمدن مدیران ضعیف در استان هستیم که ناشی از عدم تخصص با جایگاه شغلی آن‌ها بوده است.

سعید میر، بخشی از علت افزایش نرخ بیکاری در استان را ناشی از عدم حمایت دولت از کسب‌وکارهای نوین عنوان و تصریح کرد: مجریان دولت در استان با بروکراسی‌های اداری خسته‌کننده و عدم استقبال از طرح‌های نوین توسعه و اشتغال، بیشتر در جهت نخبه‌پرانی تا استعدادپروری برآمدند.

وی، ورود کالاهای قاچاق را همچنین عاملی برای رکود کسب‌وکارهای داخلی دانست و افزود: با ورود کالای قاچاق و عرضه آن در سطح جامعه، توان رقابتی از کالاهای تولید گرفته شده و در نهایت منجر به ورشکستگی و تعطیلی کارخانجات تولیدی می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی خرم‌آباد، با اشاره به رتبه نخست لرستان در شاخص فلاکت، بیان داشت: جذب سرمایه‌گذار در راستای رونق اقتصادی استان در دولت روحانی به کمترین میزان خود رسیده است، بسیاری از واحدها در شهرک صنعتی تعطیل شده و تعداد زیادی از کسب‌وکارها نیز با ضرر و زیان مالی بالایی همرله بوده است.

میر، عدم همکاری و هماهنگی مدیران دولتی با بخش خصوصی فعال جهت سرمایه‌گذاری گسترده در استان را از دیگر عوامل رشد نرخ فلاکت بیان کرد و گفت: با وجود شعارهای دولت مبنی بر استقبال از بخش خصوصی جهت اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام، اما عملا با سنگ‌اندازی و کوچاندن سرمایه‌گذار مانع از تحقق این مهم شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: متاسفانه در این سال‌ها شاهد بودیم که دولت تسهیلات و اعتبارات لازم را در اختیار جوانان جهت راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوین قرار نداده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از ظرفیت‌های استان طی این سال‌ها مغفول مانده است، افزود: تیم حل کننده مسئله در استان نیاز است که با شناسایی نقاط قوت، توسعه استان را منجر شود.

تشریح عوامل فلاکت لرستان

نائب رئیس اتاق بازرگانی لرستان در تشریح عوامل فلاکت لرستان، به فارس گفت: فلاکت حاصل‌جمع بیکاری و تورم است، تورم در دولت‌های اخیر رشد فزاینده‌ای داشت و لرستان نیز در دهه ۹۰ همواره رتبه‌های بالای کشور را در زمینه تورم به خود اختصاص داده است.

محمد خاکی با اشاره به کاهش آمار بیکاری در استان طی سال‌های اخیر، این موضوع را نه به علت ایجاد اشتغال بلکه به دلیل مهاجرت نیروی کار و افراد تحصیل‌کرده به دیگر مناطق کشور عنوان کرد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر همواره تورم در لرستان بالاتر از میانگین کشوری بوده است، افزود: عوامل متعددی از جمله بالا بودن قیمت مسکن در افزایش نرخ تورم استان تاثیر گذار است.

نائب‌رئیس اتاق بازرگانی لرستان ادامه داد: عدم وجود صنایع مادر در استان سبب شده که شرکت‌های پائین‌دست نتوانند در سایر استان‌ها رقابت کنند، از این‌رو با ظرفیت پائینی فعالیت دارند و این خود عاملی برای فلاکت استان شده است.

 

خاکی با تاکید بر اینکه عدم استفاده از ظرفیت کامل موجب افزایش قیمت تمام شده، گشته است، افزود: به همین دلیل واحدها قادر به رقابت و صادر کردن تولیدات نیستند، حاشیه سود کاهش و یا در مرحله ضرر قرار می‌گیرد، در نتیجه واحدهای صنعتی دچار روزمرگی شده و نمی‌توانند طرح‌های اقتصادی را به خوبی اجرا کنند.

وی، وظبفه دولت‌ را فراهم کردن زیرساخت‌ها برای بهبود اقتصاد و فضای کسب‌وکار عنوان و خاطرنشان کرد: برای استان‌هایی همچون لرستان که قبلا نتوانسته از اعتبارات دولتی برای ایجاد صنایع مادر استفاده کند، دولت باید زیرساخت‌ها و مشوق‌هایی را برای توسعه اقتصادی در این استان‌ها فراهم نماید.

سوء‌مدیریت‌ها مانع جذب سرمایه‌گذار شده است

نائب‌رئیس اتاق بازرگانی لرستان اظهار داشت: متاسفانه دولت به دلیل محدودیت‌ منابع مالی در این زمینه خوب عمل نکرده، ضمن اینکه سوء‌مدیریت‌ها در سطح اجرایی نیز مانع جذب سرمایه‌گذار شده است.

خاکی با اشاره به واگذاری پروژه‌‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی، بیان داشت: با تحقق این مهم واحدها به سرعت می‌توانستند به چرخه اقتصاد برگردند و موجب رشد اقتصادی گردد، اما متاسفانه همین موارد نیز عملیاتی نشدند.

وی تصریح کرد: در شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی همواره موانع تولید و کسب‌وکار عنوان می‌شود، راهکارها و پیشنهادات در خصوص بهبود کسب‌وکارها داده می‌شود، در عمل با اینکه پیشنهادات را خوب می‌دانند، اما اتفاق خاصی صورت نمی‌گیرد.

 

دولت خیلی به بخش خصوصی توجهی ندارد

نائب‌رئیس اتاق بازرگانی لرستان با بیان اینکه دولت خیلی به بخش خصوصی توجهی ندارد، گفت: زمانی می‌توان اظهار امیدواری کرد که دولت‌ کوچک شود و فقط نقش حاکمیتی و نظارتی داشته باشد، در حال حاضر دولت رقیب بزرگ بخش خصوصی در خیلی از زمینه‌ها است.

خاکی در خصوص انتظارات فعالان بخش خصوصی از دولت آینده، بیان داشت: انتظار می‌رود ساختار اقتصاد را اصلاح کند، واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی را در اولویت قرار داده و به افرادی واگذار کند که اهلیت لازم را داشته باشد.

وی، اصلاح قوانین مخل کسب‌وکار، کوچک کردن دولت و واگذاری شرکت‌ها با بخش خصوصی را از مهمترین مطالبات و انتظارات بخش خصوصی از دولت آینده بیان کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: نرخ تورم در لرستان آمار بیکاری در لرستان شاخص فلاکت فلاکت لرستان سرمایه گذاری بخش خصوصی بیکاری و تورم فلاکت لرستان بخش خصوصی رشد فزاینده سرمایه گذار استان ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۲۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن تیک تاک را از پرتگاه ممنوعیت یا فروش پرت کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، بایدن بسته لوایح کمک های خارجی را امضا کرد که شامل «قانون حفاظت از شهروندان آمریکایی در مقابل اپلیکیشن های تحت کنترل دشمن خارجی» بود. در واقع لایحه تیک تاک یک روز پس از تصویب در سنا به قانون تبدیل شد.

تیک تاک در بیانیه ای اعلام کرد این قانون را در دادگاه به چالش می کشد که چنین اقدامی ممکن است فروش یا ممنوعیت اپ را به تاخیر بیندازد.

در بخشی از بیانیه آمده است:ممنوعیت تیک تاک غیرقانونی است و این امر را در دادگاه به چالش می کشیم. ما معتقدیم این وقایع و قوانین در واقع واضح هستند و درنهایت ما پیروز خواهیم شد. ما میلیاردها دلار سرمایه گذاری کردیم تا داده های آمریکا و پلتفرم مان را ایمن و عاری از تاثیر و دستکاری خارجی نگه داریم.

این قانون به بایت دنس، مالک تیک تاک حدود یک سال فرصت می دهد تا اپ را به مالکی جدید بفروشد. اگر شرکت نتواند تیک تاک را واگذار کند، در فروشگاه های اپلیکیشن آمریکایی و سرویس های میزبان وب ممنوع می شود.

کد خبر 6088229

دیگر خبرها

  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • بایدن تیک تاک را از پرتگاه ممنوعیت یا فروش پرت کرد
  • روند کاهشی نرخ بیکاری خراسان شمالی در دولت سیزدهم
  • سوءمدیریت فاحش و زبان دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • لرستانی‌ها کدام نوع نان را بیشتر مصرف می‌کنند؟
  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • اعلام جزئیات اعزام زائران لرستانی حج عمره به سرزمین وحی
  • صدای میرسلیم هم درآمد: رئیسی تدبیر مناسبی بیندیشد
  • اعزام سه هزار لرستانی به منطقه عملیاتی بازی‌دراز