Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی سازمان غذا و دارو با انتشار پیامی در فضای مجازی نوشت: اولین کودک واکسن پاستوکووک، تولید مشترک ایران و کوبا را دریافت کرد.

خبرگزاری میزان - کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت: 

اینم آقای گابریل گارسیا فرناندز، اولین کودک دریافت کننده واکسن سوبرانا (در ایران با نام پاستوکووک) در قالب کارآزمایی بالینی این واکسن در گروه سنی ۵ تا ۱۷ سال

بارقه‌های امید برای ایمنی کودکان و نوجوانان در مقابل کرونا

بیشتر بخوانید: آغاز کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی_کوبایی کرونا روی خردسالان و نوجوانان در کوبا

انتهای پیام/

برچسب ها: واکسن کرونا کیانوش جهانپور.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: واکسن کرونا کیانوش جهانپور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۳۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقز چیست و چه خواصی دارد؟

به گزارش «تابناک»،  سقز، یک ماده چسبناک مشتق شده از درخت پیستاکیا لنتیسوس است که چیوس سقز نامیده می شود. این درخت به طور طبیعی در شمال آفریقا و کشورهای شرقی دریای مدیترانه رشد می کند. به عنوان یک مکمل، سقز در کپسول هایی موجود است و یا می توان آن را به عنوان آدامس جوید. قبل از استفاده از سقز به عنوان یک درمان گیاهی با یک ارائه کننده خدمات بهداشتی واجد شرایط مشورت کنید.

فواید سلامتی سقز

1.کاهش بیماری های قلبی:

بیماری های قلبی به مشکلاتی که بر قلب یا رگ های خونی تاثیر می گذارند، اشاره دارد؛ اما دو عامل خطر اصلی کلسترول بالا و فشار خون بالا هستند.

  2. پودر سقز برای کاهش کلسترول:

پودر سقز (5 گرم در روز) کلسترول LDL را کاهش می دهد. همچنین در طول یک سال و نیم، دیگر نشانه های بیماری قلبی و کبد (آپولیپوپروتئین B، AST، ALT، GGT) را کاهش می هد؛ با این حال، در یک آزمایش بالینی به 179 انسان سالم، روزانه 1 گرم سقز توانست سطح کلی کلسترول را پایین آورد. اما سطح HDL ،LDL یا سطوح تری گلیسیرید را تحت تاثیر قرار نداد. این آزمایش بیشتر در افراد چاق تاثیر داشت. دو نوع دیگر از سقز (سقز عاری از پلیمر و پودر خام سقز) هیچ تاثیری نداشتند.

یک مطالعه روی خرگوش ها، سقز همچنین کلسترول کلی را پایین آورد و همچنین در مطالعه روی موش ها سطح تری گلیسیرید و کلسترول LDL کاهش داد.

3. سقز فشار خون بالا را کاهش دهد:

در مطالعه روی موش ها، مکمل سقز فشار خون انقباضی و انبساطی را کاهش داد. همچنین التهاب و آسیب به قلب و سایر اندام ها که می تواند ناشی از فشار خون بالا باشد را نیز کاهش می دهد.

4. سقز برای کمک به دیابتی ها:

در یک آزمایش بالینی متشکل از 179 نفر، 1 گرم روزانه سقز خام سطح گلوکز ناشتا را به خصوص در افراد چاق کاهش داده است. با این حال، پودر خام و سقز عاری از پلیمر، هیچ تاثیری نداشته اند. آدامس سقز همچنین میزان قند خون بالا در موش های مبتلا به دیابت را کاهش داد.

5. سقز برای افزایش سلامت دهانی:

در یک کارآزمایی بالینی از 10 نفر، جویدن آدامس سقز به مدت 7 روز تجمع پلاک را کاهش داد، در چندین آزمایش بالینی بیش از 100 نفر، جویدن سقز سطوح باکتری بزاق را کاهش داده است. در یک مطالعه سلولی مشخص شده،عصاره سقز توانست باکتری هایی را که منجر به بیماری های لثه و التهاب (مانند ورم لثه) می شود، از بین ببرد.

6. سقز نشانه های IBD را کاهش می دهد:

در یک آزمایش بالینی متشکل از 60 بیمار مبتلا به IBD، روزانه 2.8 گرم سقز به آنها داده شد که کیفیت زندگی و IBD را بهبود بخشید (سطوح لیزوزیم، لاکتوفرین، و کالپروتکتین).

7. سقز برای کمک به بیماری کرون:

در یک آزمایش بالینی 18 نفره مکمل های ترکیب شده با سقز (2 / 2 گرم در روز)، نشانه های بیماری کرون را در طول 4 هفته کاهش داده و سلامت عمومی و کلی را بهبود بخشید. علاوه بر کاهش تعداد دفعات بیرون روی، درد معده و گرفتگی عضلات، و مصرف داروهای ضد اسهال، همچنین به طور قابل توجهی نشانه های کلیدی را کاهش می دهد و التهاب را تشدید و بدتر می کند (CRP).

در مطالعه روی موش ها، سقز مارکرهای متورم مرتبط با IBD را کاهش داد اما در حیوانات دیگر، این اثر پس از 6 روز نتیجه معکوس داشت.

8. سقز برای کمک به هضم:

در یک آزمایش بالینی متشکل از 148 نفر با سوءهاضمه، 350 میلی گرم سقز داده شد و علائم سوءهاضمه مانند درد معده (هم به طور کلی و هم از اضطراب)، سوزش سردل و درد بالای شکم را کاهش داد.

9. سقز برای درمان زخم ها:

در مطالعه ای با 38 نفر از افراد مبتلا به زخم روده کوچک، سقز به ترمیم زخم و کاهش علائم کمک کرد. در آزمایش بالینی متشکل از 147 زن به التیام زخم ها کمک کرد، اما این اثر بسیار ناچیز بود.

در این آزمایش سقز به صورت دهانی مصرف نشد، بلکه این کار به وسیله طبیبان سنتی و از طریق سوزاندن آدامس و رزین سقز و کشیدن آن روی زخم بیش از 3 روز به کار گرفته شد. این تنها مطالعه ای بود که از دود سقز استفاده شد و مکانیسم ها و معانی آن تا حد زیادی ناشناخته باقی ماند.

10. سقز برای کمک به رهایی و درمان عفونت اچ.پیلوری:

سقز معمولاً در افراد با عفونت اچ. پیلوری مورد استفاده قرار می گیرد. عفونت های پیلوری که آرزو دارند مسیر طبیعیشان را طی کنند. گاهی اوقات این ترکیب با پروبیوتیک ها، رژیم غذایی کافی، یا مکمل دیگر ترکیب می شود.

سقز خالص به تنهایی (350 میلی گرم – 1 گرم، 3 بار در روز) به طور متوسط در از بین بردن اچ پیلوری مؤثر است (30 % -38 % درمان) و پس از 14 روز درمان می شود. در کارآزمایی بالینی بر روی 52 نفر، زمانی که این ماده در ترکیب با داروهای ضد زخم معمول، پنتوپرازول مصرف می شود، مؤثر نبوده و جواب نخواهد داد.

اما در یک آزمایش بالینی دیگر متشکل از 8 نفر، مصرف روزانه 4 گرم سقز تاثیری روی وضعیت عفونت اچ.پیلوری نداشت. در مطالعه روی موش ها، آماده‌سازی سقز توانست اچ.پیلوری را کاهش دهد، اما نتوانست به طور کامل عفونت را درمان کند.

در مطالعات سلولی، سقز در برابر اچ.پیلوری بسیار مؤثر بود و 90 % از باکتری ها را از بین برد.

11. سقز برای مبارزه با سرطان:

با توجه به بررسی های علمی بر روی حیوانات و مطالعات سلولی، سقز پتانسیل اصلی و خوب ضد سرطان دارد. در بررسی های انجام شده روی موش های مبتلا به سرطان روده، عصاره سقز قادر به توقف رشد سرطان تا 35 % بدون هیچ گونه اثرات مضر بوده است.

در یک مطالعه سلولی سقز توانست حساسیت سلول های سرطانی پروستات را به هورمون های جنسی مردانه (آندروژن) کاهش می دهد. همچنین با کاهش فعالیت این گیرنده ها، می تواند به درمان و کاهش سرطان و کمک کند.

در حقیقت، اغلب داروها برای درمان سرطان پروستات با کاهش فعالیت این گیرنده ها به کار می روند (گیرنده آندروژن، AR). در یک مطالعه سلولی، سقز اثرات ضد سرطان مشابهی را به تاکسول نشان داد، دارویی که معمولاً برای سرطان سینه استفاده می شود.

در دو مطالعه سلولی دیگر، سقز سلول های سرطانی کولون را از بین برد.

12. تقویت قوای جنسی با سقز :

مطالعات اخیر تایید کرده اند که سطح عالی روی در سقز به افزایش عملکرد پروستات کمک می کند، که باعث افزایش میل جنسی مردان می شود.

13. سقز برای جلوگیری از گلوکوم:

گلوکوم یک بیماری اعصاب بینایی چشم است که منجر به تاری دید و کوری می شود. مطالعات نشان داده اند که سقز قبل از جذب شدن در جریان خون، به از بین بردن باکتری های گوارشی کمک می کند و مستقیماً با جلوگیری از آب سیاه در ارتباط است.

14. سقز عفونت های متعدد را درمان می کند:

از آنجا که سقز یک داروی ضد التهاب و ضد قارچ قوی است، با کاهش علایم بیماری های متعدد، مانند عفونت های پوستی و کاندیدا ارتباط دارد. همچنین نشان داده شده است که سقز بیماری کبد را از عفونت محافظت و به جلوگیری از بیماری کبدی نیز کمک می کند.

15. محافظت از کبد با سقز:

آزمایش های خون شرکت کنندگانی که روزانه 5 گرم از سقز را مصرف می کردند، سطح آنزیم های کبدی مشخص در مقایسه با سطوح اولیه را نشان می دهند، پس شاخصی برای بهبود سلامت کبد است.

16. سقزبرای کمک به حفظ سرزندگی سلول ها:

سقز سرشار از آنتی اکسیدان ها است که ثابت شده آسیب رادیکال آزاد را کاهش داده و سلول های زنده را احیا می کنند. این کار به کاهش روند پیری و همچنین حفاظت از اندام های حیاتی از بیماری ها و زوال کمک می کند و شما را جوان و سرشار از نشاط نگه می دارد.

17. سقز برای مبارزه با میکروب ها:

سقز به طور مؤثر می تواند رشد انواع مختلف باکتری ها و قارچ کاندیدا را مهار کند.

18. کاهش التهاب با سقز :

سقز یک عنصر ضد التهاب است که می تواند به بیماری های خود ایمنی و یا التهاب مزمن کمک کند. برای کاهش سطح التهاب و نشانه های تورم عمل می کند. مسیرهای التهاب را مسدود می کند و نوتروفیل ها را فعال می کند (نوعی سلول خونی سفید).

برای سایر موارد زیر، شواهد کافی وجود ندارد ولی به هر حال جزء فواید سقز ذکر شده است:

19. سقز و گاستریت:

در حال حاضر داده های کمی در مورد اثرات سقز بر روی گاستریت – التهاب و یا سوزش معده وجود دارد. اما چون گاستریت مزمن می تواند نتیجه اچ.پولاری باشد، ممکن است در کاهش علائم مفید باشد.

20. برگشت اسید معده / GERD:

اگرچه به نظر می رسد که سقز برای برگشت اسید مؤثر است، اما در حال حاضر داده های کمی در مورد تاثیر آن وجود دارد.

نسخه های درمانی سقز در طب سنتی

عوارض جانبی سقز:

مصرف سقز (تا 10 گرم در روز) به طور کلی به خوبی تحمل می شود و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. سقز ممکن است باعث واکنش های ایمنی یا آلرژی در برخی افراد شود. در برخی افراد مصرف سقز باعث یبوست می شود.

محدودیت ها و هشدارها:

تقریباً همه مطالعات انسانی تضاد منافع داشتند. به عنوان مثال، مطالعات بعدی روی این موارد انجام شد:

    مطالعه کلسترول

    مطالعه بیماری کرون

    مطالعه اچ.پیلوری

    مطالعه سوء هاضمه

    مطالعه ضد ویروسی و ضد باکتریایی

    مطالعه دیابت انجام نشده

در حال حاضر، تعداد محدودی از آزمایش های انسانی بر روی اثرات سقز، به ویژه آنهایی که فاقد تضاد منافع هستند، وجود دارد. برخی از آزمایش های انسانی دارای اندازه نمونه کوچکی بودند. در حال حاضر هیچ داده ای بر روی اثرات بلند مدت سقز وجود ندارد.

تعاملات و تداخلات با داروها:

در یک مطالعه، افرادی که سقز را با داروی ضد زخم (پنتوپرازول) می خورند، عفونت اچ.پیلوری را درمان نمی کند. اگر پنتوپرازول (پروتونیکس) یا سایر داروهای دیگر برای زخم استفاده می کنید، قبل از مصرف سقز، با پزشک خود مشورت کنید.

در مطالعۀ فوق، برخی از افرادی که فقط عصاره سقز را مصرف می کردند، عفونت های اچ. پیلوری را ریشه کن کردند، در حالی که کسانی که آنتی بیوتیک مصرف می کردند (آموکسی سیلین یا کلاریترومایسین) کامل خوب شدند (درمان بالینی با 52 نفر). بر اساس این مطالعه، سقز اثرات آنتی بیوتیک را کاهش نمی دهد.

با این حال، این داده ها محدود هستند. بنابراین، پیش از استفاده از سقز در کنار داروهای تجویزی، با پزشک خود صحبت کنید.

انواع مکمل ها سقز:

سقز در انواع مختلفی موجود است:

    تکه ای (قطعات محکم شده آدامس سقز خالص)     قرص     کپسو     آدامس جویدنی     پودر قهوه با سقز

دیگر خبرها

  • سقز چیست و چه خواصی دارد؟
  • پویش آمد بهار جان‌ها تا پایان فروردین تمدید شد
  • ۱۰۰۰ کودک سنندجی در حمایت از کودکان غزه گرد هم می‌آیند
  • تولید ۳۰۰ محصول هنری و سینمایی در کانون پرورش فکری کشور
  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۹ فروردین؛ ۳۳ فوتی و ۵ ابتلای جدید
  • تولید دستگاه همودیالیز برای اولین بار در غرب آسیا توسط فناوران ایرانی
  • مذاکرات مثبت منچستریونایتد با یوفا برای دریافت مجوز حضور در اروپا
  • حضور نوجوانان دهه‌نودی تا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز ۷ فروردین؛ ۴ فوتی و ۱۰۰۰ ابتلای جدید