Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: در بخش قبل به مسئولیت اخروی عموم مردم و در مرتبه ای بالاتر مسئولیت اخروی حاکمان جامعه اسلامی در قبال محرومین اشاره کردیم. امروز فراز دوم از فرمایش امام را که ناظر به «خیر  دنیوی در رعایت حال محرومین» است، می پردازیم. 

حضرت امام می فرمایند:«خیر دنیا و آخرت شماها رسیدگی به حال‌‎ ‌‌محرومان جامعه است که در طول تاریخ ستمشاهی و‌‎ ‌‌خان خانی در رنج و زحمت بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» (صحیفه امام- جلد21- ص 445)

حضرت امام در مورد دیگری به صراحت همه ی قشرها را مورد خطاب قرار می دهند و اشاره می کنند که توجه نکردن به محرومین،  به «از بین رفتن همه ی تلاش ها و نابودی دسترنج ها» منتهی می شود. ایشان می فرمایند:«ای قشرهای روشنفکر و ای قشرهای نویسنده! قلمها و گفتار خودتان را در راه این مستضعفین صرف کنید. ای دانشمندان ما، ای دانشجویان ما، ای فرهنگیان ما، ای دانشگاهیان ما! اجتماعات خودتان را برای راه این مستضعفین تقویت کنید. شما بودید که این همه خدمت کردید و این همه خون دادید و این همه حبس رفتید و این همه زجر کشیدید برای خلاصی از یوغ دشمنان، خلاصی از چپاولگری چپاولگران. نگذارید زحمات خودتان هدر برود»(صحیفه امام-جلد 9- ص 231)

اشاره امام به «هدر رفتن زحمات» می تواند نکته مورد اشاره را معلوم کند. 

اینکه خیر دنیای ما در خدمت به محرومین است از چند زاویه قابل واکاوی است. 

نکته اول اینکه چون محرومین بزرگترین پشتیبان جمهوری اسلامی هستند و همین گروه بوده اند که علیرغم همه ی سختی ها از این نظام دفاع کرده اند، اگر خدای نکرده این گروه در پشتیبانی از حکومت "سست دل" شوند، نظام توان مردمی خویش را از دست می دهد و بدون این امر ، ادامه ی کار سخت و دشوار می شود. 

شاید بتوان این مطلب را از این سخنان امام به خوبی استفاده کرد: «تنها آنهایى تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بى‌بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعى انقلابها هستند. ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتى که ممکن است خط اصولى دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم‌...»

«بار سنگین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بر دوش قشر مستضعف است و همین گروه هستند که در جبهه و پشت جبهه فداکاری می کنند و نه طبقات بالا. شما باید توجهتان به این توده‌هاى مستضعفى که با زحمت خودشان و رنج خودشان الآن در جبهه‌ها مشغول فداکارى هستند که خداوند تأییدشان کند و در پشت جبهه هم مشغول فداکارى هستند و مستضعف‌اند، آن بالاها اینها را ضعیف مى‌شمارند و مى‌شمردند... برای اینها کار کنید.»(صحیفه امام- جلد 21- صفحه 74-100)

دومین نکته،  پس از توجه به دل سردی محرومان ، توجه به موجی است که ممکن است این طبقات در مقابل نظام سیاسی ایجاد کنند. این موج می تواند ریشه در واقعیت «نابه سامانی اقتصادی» داشته باشد و می تواند معلول تبلیغات دشمنان و یا «دوست نمایان» در پر رنگ کردن مشکلات باشد. امام به بخش دوم چنین اشاره می کنند:«همه مدیران وکارگزاران و رهبران و روحانیون نظام و حکومت عدل موظفند که با فقرا و مستمندان و پابرهنه ها بیشتر حشر و نشر و جلسه و مراوده و معارفه و رفاقت داشته باشند تا متمکنین و مرفهین، و در کنار مستمندان و پابرهنه ها بودن و خود را در عرض آنان دانستن و قرار دادن، افتخار بزرگی است که نصیب اولیا شده و عملًا به شبهات و القائات خاتمه می دهد، که بحمدالله در جمهوری اسلامی ایران، اساس این تفکر و بینش در حال پیاده شدن است.»(صحیفه امام-جلد20-صفحه 341)

ناگفته پیداست  که شورش گرسنگان می تواند مشکلاتی به مراتب بزرگ تر از حمله های دشمنان خارجی ایجاد کند. 

نکته سوم در این حوزه نیز همان است که می توانیم آن را از آخرین جمله ای که از امام خواندیم ، استفاده کنیم. 

مسئولین اگر نمی توانند مشکلات را به سرعت حل کنند، می توانند و باید در کنار مردم و شریک درد و رنج آنها باشند. مردم نشان داده اند اگر احساس کنند مدیران کشور هم درد آنها هستند و اگر دردی وجود دارد، درد مشترک بین مردم و مسئولین است، در تحمل سختی ها پایدارند. 

ایجاد شدن طبقه ای جدا ، که رنج و سختی را لمس نمی کند و یا حد اقل آن را به اندازه ی درد متوسط جامعه ، احساس نمی کند، تاب و توان تحمل مشکلات را برای طبقات محروم ناممکن می سازد و همین دروازه ی ورود پوپولیسم و هرج و مرج گرایی و خدای نکرده ستیز با جمهوری اسلامی به فضای سیاسی کشور است. 

در روز سختی، مسئولین اگر نمی توانند همه ی مشکلات را حل کنند ، باید با مردم «هم درد» باشند و این «همسانی» برای فقرای جامعه معلوم باشد. 

و نکته آخر در این فراز از سخن امام، اشاره به فقر و استضعاف در دوران ستم شاهی و «خان خانی» است. نکته ای که متأسفانه در لابه لای دعواهای سیاسی جناح ها گم شده است. به نظر می رسد لازم است دستگاه تبلیغاتی نظام با برنامه های روشن، میزان استضعاف در شهرها و روستاها را در قبل از انقلاب به مردم و نسل جوان نشان دهد. وظیفه ای که بی تردید در انجام آن کوتاهی شده است.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 اسلامی ایران تبلیغات جمهوری اسلامی معارفه نسل جوان خرداد ماه خمینی است سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 جمهوری اسلامی صحیفه امام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۳۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید زاهدی از عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس و بعد از آن بود

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، سردار رونده در یادواره شهدای جبهه مقاومت در حسینیه عاشقان ثارالله بندرعباس، اظهار کرد: بیان کرد: رمز و راز موفقیت‌ها و سربلندی‌های سردار زاهدی در عملیات و کارهای نظامی این بود که خود را خادم مردم می‌دانست و با فداکاری برای مردم و امنیت کشور از جان خود مایه  گذاشت و به آرزوی خود که همان شهادت است دست‌یافت.
وی افزود: این سردار شهید با رفتار و اخلاق ویژه خود توانسته بود در قلب فرماندهان و حتی در دوره فرماندهی قدس در لبنان توجه سید حسن نصرالله را به خود جلب کند.
این یادگار دفاع مقدس بیان کرد: رمز و راز موفقیت‌ها و سربلندی‌های این سردار در عملیات و کارهای نظامی، این بود که خود را خادم مردم می‌دانست و با فداکاری برای مردم و امنیت کشور از جان خود مایه گذاشت و به آرزوی خود که همان شهادت است دست‌یافت.
سردار رونده گفت: بعد از هشت سال دفاع مقدس در جایگاه‌های مختلفی قرار گرفت و خدمات بسیار را از خود به یادگار گذاشت؛ اما نگرانی داشت که توفیق شهادت نداشته باشد.
وی با بیان اینکه دشمن در چندین بار به دنبال شهادت این سردار بود و با تجهیزات الکترونیکی که در دسترس داشت اقدام کرد که نتوانستند او را به شهادت برسانند؛ اما هنگامی که خدا اراده کند شهادت نصیب خواهد شد.
سخنران یادواره شهدای جبهه مقاومت در بخش دیگر سخنرانی خود به عملیات طوفان الاقصی اشاره کرد و گفت: این عملیات آبروی مقاومت بود که با همت و تلاش و پشتکار و برنامه‌ریزی‌های خود فلسطینی ها رقم خورد و کسی باور نمی‌کرد که این ضربه جبران‌ناپذیری را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کند.
این مشاور نظامی ادامه داد: هدف ایران از عملیات وعده صادق جنگ تمام‌عیار نبود بلکه خواست تا به‌طرف مقابل خود را نشان بدهد که قدرت توازن را دارد و اگر بخواهد بزند، زده خواهد شد و این عملیات خیلی از خودی‌ها در منطقه و بین‌الملل به قدرت موشکی ایران اذعان داشتند؛ ولی آن را در کمیت محدود کرده و در تنبیه فکر شلیک این قدر موشک از خاک ایران را نداشتند.
سردار رونده به دستاوردهای جمهوری اسلامی و توانایی مناسب جمهوری اسلامی و مقاومت در این عملیات اشاره کرد و گفت: اولین دستاورد این عملیات دنیا با گوشه‌ای از توانایی انقلاب اسلامی آشنا شد و ما از مرز بازدارندگی گذشته و به مرحله توازن رسیده‌ایم، و این قاعده عقلانیت در دهه‌ها میان ایران و آمریکا جواب داده و عامل درگیری مستقیم نبوده است.
وی اظهار کرد: بسیجیان پیشانی مقاومت هستند و از کمک‌های ارتش جمهوری اسلامی در طول این عملیات استفاده شده است و توانمندی‌های این عزیزان همیشه باعث پویایی و سرزندگی نیروهای مسلح بوده و هست.   انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است
  • کیانی: با تمام وجود برای المپیک آماده می‌شوم / مسئولین المپیک را با تمام امکانات حمایت کنند +فیلم
  • صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند
  • آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند
  • بیانیه وزارت خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا
  • دمیدن روح در دنیای امروز با تمدن نوین اسلامی
  • اهتمام دهیاران و شوراها در انعکاس مشکلات مردم ضروری است
  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است
  • مردم پاکستان و ایران در پیکار خود با ظلم و دفاع از مظلوم در کنار هم هستند
  • شهید زاهدی از عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس و بعد از آن بود