Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-29@13:15:43 GMT

انتقال جلسات مذاکره عربستان و ایران از بغداد به مسقط؟

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۴۶۰۲۵

انتقال جلسات مذاکره عربستان و ایران از بغداد به مسقط؟

انتخاب:منابع سیاسی عمانی سفر وزیر خارجه عربستان، فیصل بن فرحان به عمان را به انتقال جلسات مذاکره بین ریاض و تهران از بغداد به مسقط ارتباط می دهند، اما تاکید می کنند که سفرهای هیئتها فرصتی به مسقط و ریاض می دهد تا روابط سازنده تازه ای ایجاد شود.

العرب نوشت: به گفته این منابع، پادشاهی عمان به موازات تحرکات خود در پرونده یمن، تلاشهایی را برای نزدیک کردن دیدگاههای ایران و عربستان به یکدیگر آغاز کرده و مسقط میزبان مرحله دوم مذاکرات بین این دو کشور خواهد بود، مذاکراتی که مرحله اول و مقدماتی آن در بغداد برگزار شد و هر دو طرف برای اعتمادسازی تلاش کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع پادشاهی عمان برای بازگشت گرمی به روابط خود با عربستان برای ایجاد روزنه جدیدی تلاش می کند، همانطور که پیش از این موفق شد زمینه را برای مذاکرات هسته ای بین ایران و دولتهای 5+1 فراهم کند. علاوه بر این، عمان با فرستادن هیئت امنیتی به صنعاء، در صدد ایجاد راه حلی برای پرونده یمن است.

یک منبع سیاسی عمانی در گفتگو با العرب اظهار خوش بینی کرد که تلاشهای کشورش در مورد پرونده یمن به نتیجه برسد، هر چند که این مهم ممکن است زمان بر باشد.

این در حالی است که خبرگزاری عمان از سفر وزیر خارجه سعودی، فیصل به فرحان به عمان خبر داده که هدف از این سفر، ارسال پیام شفاهی پادشاه سعودی به پادشاه عمان در خصوص روابط بین دو کشور و تقویت آن بوده است.

پادشاهی عمان در شرایط فعلی خود از اهمیت رابطه با عربستان اگاه است، از این رو تمایل دارد با حمایت کشورهای منطقه از بحران اقتصادی خود خارج شود، عمان می خواهد سالها دوری در روابط با عربستان را به شکلی جبران کند.

به گفته یک مسئول آگاه سعودی، مهمترین مساله ای که می تواند باعث ایجاد روزنه ای در روابط بین عربستان و عمان شود، عامل ایران است، بویژه آنکه مسقط بخوبی از شرایط تهران آگاه است و می تواند با چانه زنی بین این دو، شرایط را به بهترین نتیجه برساند، بدون اینکه عربستان سعودی مجبور به دادن امتیاز شود.

به نظر می رسد لحظه نشان دادن حسن نیتها رسیده است و اگر عربستان بتواند از آن استفاده کند، می تواند گشایشی در روابط خود ایجاد کند، اما اگر بر همان موضع سابق خود باشد، به در جا زدن ادامه خواهد داد.

سعودی ها به مذاکره با ایران بعنوان ضرورتی برای حل بحران یمن نگاه می کنند، چرا که معتقدند حوثی ها در جریان گفتگوهای جاری روی مسائل ویژه یمن تاکیدی ندارند و در یک چارچوب گسترده تری ایفای نقش می کنند که توسط ایران مدیریت می شود و ایران قصد دارد دستاوردهایی را در جبهه های مختلف با سعودیها یا دولتهای منطقه و همچنین در خصوص پرونده هسته ای و مذاکرات جاری در وین داشته باشد.

به اعتقاد تحلیلگران، عربستان قانع شده است که مذاکره با ایران، نزدیکترین راه برای حل بحرانها بین دو کشور است و به این شکل امکان حل بحران یمن و سوق دادن حوثی ها به سمت صلح، فراهم می شود.

بغداد دو ماه پیش میزبان نشستی بین سعودیها و ایرانی ها بود تا دیدگاههای دو طرف را به یکدیگر نزدیک کند. این مذاکرات، کاملا سرّی باقی ماند، اما منابع آگاه موضوعات مورد بحث در این نشست را آینده درگیری در سوریه، تشکیل دولت لبنان و توقف جنگ یمن دانستند. با این حال، تفاهم سعودی و ایران نیازمند جلسات بیشتری است که شاید چند ماه هم به طول بینجامد.

تنش بین ریاض و تهران به دلیل جنگ یمن افزایش یافت، یعنی در نقطه ای که حوثی ها حملاتی را به داخل عربستان انجام دادند.

سران پیمان ناتو در بیانیه پایانی خود در روز دوشنبه، ایران را به توقف تمام فعالیتهای موشکی اش دعوت کردند، در حالی که وزارت خارجه ایران، بعید دانست که دور فعلی مذاکرات وین، دور پایانی باشد یا منجر به احیای توافق هسته ای شود.

در این باره، خبرگزاری ایرانی ایرنا از سخنگوی وزارت خارجه این کشور، سعید خطیب زاده نقل کرد: «هنوز جزئیات فنی، قانونی و اجرایی و ... باقی مانده و این جزئیات از مسائل اصلی کم اهمیت تر نیست».

وی تاکید کرده است: «ایالات متحده باید ضمانتهای لازم را برای تکرار نشدن اقداماتی که در دوره ترامپ اتفاق افتاده، بدهد. مسیر مذاکرات به بن بست نرسیده و گفتگوها در سایه جدیت تمام طرفها پیش می رود».

منبع: فردا

کلیدواژه: مسقط مذاکره عربستان و ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۶۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر| شهر بغداد

آفتاب‌‌نیوز :

بغداد را شهر «گرد» هم می‌نامند، چون دومین خلیفه عباسی آن را به صورت گرد و با چهار دروازه در نزدیکی دجله ساخت.

بغداد در طول سال‌ها، شاهد اتفاقات تاریخی زیادی بود.

حمله‌های نظامی آمریکا، سقوط شهر و جنگ‌های داخلی قومی و مذهبی، هر کدام باعث تغییرات زیادی در شهر شدند.

با وجود همه این اتفاقات، شهر بغداد هنوز هسته اصلی خود و ویژگی‌هایش را حفظ کرده است.

بعد از قرن‌ها بغداد هنوز محل تجمع هنرمندان و فرهنگ دوستان است.

به گونه‌ای که هر هفته در محلی به نام «قشله» کنار ساحل دجله و مجسمه شاعر معروف بغدادی گردهم می‌آیند.

 

دیگر خبرها

  • تمدید ۵ساله قرارداد صادرات گاز ایران به عراق
  • صادرات حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز به عراق به ارزش ۱۵ میلیارد دلار
  • صادرات حدود ۵۲میلیارد مترمکعب گاز به عراق‌ به ارزش ۱۵میلیارد دلار
  • صادرات حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز به عراق‌ به ارزش ۱۵ میلیارد دلار
  • عراق همچنان «خویشاوند» ایران / روابط تهران- بغداد در ۱۴۰۲
  • تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • دیدار سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • رایزنی سفیر ایران با معاون وزیر خارجه عربستان
  • تصاویر| شهر بغداد