Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-18@22:57:52 GMT

دیدار بایدن و پوتین در سایه تنش‌ مسکو و واشنگتن

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۴۶۵۱۷

روسای جمهور آمریکا و روسیه امروز چهارشنبه، در سوئیس دیدار می‌کنند که در سایه روابط تنش‌آلود مسکو واشنگتن برگزار می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه دیدار ولادیمیرپوتین و جوبایدن روسای جمهوری روسیه و آمریکا در حالی انجام می‌شود که ایران و روسیه تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرارگرفته اند، گفت: تهران و مسکو مخالف سیاست‌های یک جانبه آمریکا در منطقه و در نظام بین المللی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



جلالی دیروز سه شنبه در آستانه این دیدار که قرار است امروز چهارشنبه و به مدت ۵ ساعت در ژنو سوئیس برگزار شود، به «چند نکته» اشاره کرد و اظهارداشت: روابط کیفی و کمی ایران و فدراسیون روسیه قابل مقایسه با روابط فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا نیست.

وی خاطرنشان کردکه روابط ایران و روسیه در مقطع کنونی در سطوح مختلف دوجانبه اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، امنیتی و در سطوح منطقه ا‌ی و بین المللی در حال گسترش و روابط در سطح رهبران دو کشور تجلی یافته است.

سفیر ایران تصریح کرد: در چند ماه گذشته شاهد تبادل پیام‌های رهبران عالی ایران و روسیه بوده ایم و گسترش و تعمیق روابط دو کشور همواره مورد تاکید مقامات عالی تهران و مسکو قرار داشته است، ولی در مقابل روابط آمریکا و روسیه ـ بدون اینکه خواسته باشم دخالتی در این روابط داشته باشم، سرد و رو به وخامت است.

جلالی گفت: به عبارتی نمودار روابط ایران و روسیه صعودی، ولی نمودار روابط روسیه و آمریکا نزولی است بطوریکه که دیدار بایدن و پوتین زمانی اتفاق می‌افتد که رئیس جمهوری آمریکا از پوتین به عنوان قاتل نام برده و تحریم‌های های خود را علیه این کشور افزایش و شدت بخشیده است.

وی افزود: ایران و روسیه در طیف مختلفی از تحولات منطقه‌ای و بین المللی دارای نگاه مشترکی هستند و همکاری‌های پویا و راهبردی دارند، ولی روابط روسیه و آمریکا رقابتی است و دوستانه نیست.

سفیرایران اضافه کرد: روسیه هم در عمل و هم در گفتگو‌ها نشان داده که پایبند به تعهدات برجامی خود به ایران بوده و همواره از توافق برجام حمایت کرده است و تلاش‌های مسکو در این دور از مذاکرات در وین موید این نظر است.

جلالی با بیان اینکه روسیه بار‌ها بر مخالفت خود با خروج آمریکا از برجام تاکید کرده است، اظهار داشت: هم ایران و هم روسیه بر این اعتقاد هستند که با توجه به عهدشکنی آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و خروج ا ین کشور از برجام با بهانه تراشی و نقض قوانین بین المللی ازجمله مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، واشنگتن باید بدون قیدو شرط به این توافق و اجرای تعهدات خود بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: مسکو بار‌ها بر حق تهران برای استفاده از برنامه هسته‌ای و اجرا‌ی طرح‌های هسته‌ای صلح آمیز تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده و این رویکرد روسیه بار‌ها در مجامع بین المللی اعلام شده است.

سفیر ایران در مسکو تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که روسیه در روز‌های سخت تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، ملت و دولت ایران را تنها نگذاشته است و همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در دوره خروج آمریکا از برجام نه تنها کاهش نیافت بلکه پروژه‌های جدید اقتصادی بین دو کشور تعریف و اجرا شد.

جلالی با بیان اینکه «روابط ایران و روسیه با آمریکا دارای وجوه مشترکی استـ»، گفت: به عنوان نمونه ایران و روسیه هر دو تحت تحریم‌های یک جانبه آمریکا قرار گرفته و مخالف سیاست‌های یک جانبه آمریکا در منطقه و در نظام بین المللی هستند.

وی تاکید کرد:ایران و روسیه مدت‌ها است به این فهم و توافق مشترک رسیده اند که دوران یکجانبه گرا یی و سلطه گر‌ی آمریکا در جهان سپری شده و این کشور باید مشی همکاری و احترام به دیگر کشور‌ها را سرلوحه اقدامات و سیاست‌های خود قرار دهد.

سفیر ایران در روسیه گفت که بایدن و پوتین می‌توانند در باره ایران و برجام به صورت ایجابی گفتگو کنند به این معنا که دو طرف می‌توانند درباره ضرورت پذیرش قدرت منطقه‌ای ایران و نه راه‌های کنترل ایران مذاکره کنند. برچسب ها: دیدار ، پوتین ، بایدن ، آمریکا ، مسکو ، روسیه

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: دیدار پوتین بایدن آمریکا مسکو روسیه ایران و روسیه بین المللی سفیر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۶۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو کشوری که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکردند علیه آمریکا متحد می شوند

به گزارش همشهری آنلاین، در پشت فراخوان‌ها برای خویشتن‌داری که توسط اکثر پایتخت‌ها به‌صورت هماهنگ انجام می‌شود، دیپلماسی روسیه و چین قاطعانه طرف ایران را در بحران بین این کشور و اسرائیل گرفته‌اند. نه مسکو و نه پکن حمله هوایی گسترده توسط تهران در شب شنبه ۱۳ آوریل را محکوم نکردند.

به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور خارجه چین یادآور شد که چین حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را به‌شدت محکوم و قاطعانه با آن مخالفت می‌کند.

از سوی دیگر، پکن به بیانیه ایران مبنی بر اینکه اقدام انجام شده محدود بوده و اقدامی دفاعی از خود بوده توجه می‌کند. ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه طی تماسی با همتای ایرانی خود، ابراهیم رئیسی، به تمایل ایران برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش اشاره کرد.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، روز قبل به پاسخ مشروع ایران اشاره کرده بود و بر «دورویی» غرب در این مورد تأکید کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به سیمونا گالپرین، سفیر اسرائیل در مسکو گفت: «سیمونا، به من یادآوری کن که اسرائیل حملات کی‌یف به خاک روسیه را محکوم کرد».

حملات ایران حتی با نوعی سرخوشی در کانال‌های تبلیغاتی روسیه مورد استقبال قرار گرفت که ابتدا «پیروزی» تهران و «هراس» اسرائیل را پیش از اتخاذ لفاظی «حملات محدود» توصیف کردند. شبکه NTV روز دوشنبه گفت: «ایران به مرکز ثقل جهان اسلام تبدیل شده است».

بااین‌حال، نه مسکو و نه پکن هیچ علاقه‌ای به درگیری کنترل نشده ندارند.

کد خبر 845245 منبع: ایسنا برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه ایران و چین ایران و روسیه

دیگر خبرها

  • غرب واقعیت تعمیق دوستی باکو با مسکو و تهران را نمی بیند/ جمهوری آذربایجان هر روز به روسیه نزدیک تر می شود
  • دستیار پوتین در دیدار سفیر اسرائیل: همه طرف‌ها خویشتنداری کنند
  • ادعای رسانه آمریکایی: روسیه قصد دارد آمریکا را ضعیف کند
  • دو کشوری که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکردند علیه آمریکا متحد می شوند
  • اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل
  • واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید
  • واشنگتن‌پست: تحریم ایران برای آمریکا دشوار است
  • روابط ما با آمریکا به نقطه حساسی رسیده است
  • روابط با آمریکا به نقطه حساسی رسیده است