Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک فعال حوزه شهری گفت: در این دوره شورا باوجود اتفاقات خوبی که در حوزه توسعه مسیرهای دوچرخه و بایدو افتاد ولی آن‌طور که باید به حمل‌ونقل عمومی پرداخته نشده است. سرعت اولیه‌ای که در حمل‌ونقل عمومی در ایجاد خطوط بی‌آرتی داشتیم بعد از مدتی متوقف شد و بخش عمده‌ای از بودجه عمرانی در حال حاضر مربوط به پروژه‌های خودرومحور هستند به جای پروژه‌های انسان‌محور.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد صابریان در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص ارزیابی عملکرد کمیسیون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد اظهار کرد: انتقادات گاهی به عملکرد شهرداری است. در مواردی پیش آمده که گاهی شهرداری بدون هماهنگی با کمیسیون جلو رفته است، اما نکته اصلی انتقاد ما به کمیسیون حمل و نقل این است که در حال حاضر و در شرایطی که بیشتر شهرهای مدرن دنیا به سمت حمل و نقل‌های انسان‌محور، پاک‌تر و محیط‌زیستی‌تر درحرکتند، بخش عمده‌ای از بودجه عمرانی مربوط به پروژه‌های خودرومحور هستند به جای پروژه‌های انسان‌محور و حمل و نقل سبز.

پروژه‌های انسان‌محور با هزینه کمتری می‌تواند دستاوردهای بیشتری داشته باشد

وی با بیان اینکه اگر کارکرد هزینه را درنظر بگیریم، پروژه‌های انسان‌محور با هزینه کمتری می‌تواند دستاوردهای بیشتری داشته باشد، گفت: مثلا اگر یک پل قرار است هزار ماشین از آن عبور کند و مثلا ۳۰۰۰ نفر از آن بهره‌مند شوند، هزینه ساخت این پل چندین برابر ایجاد یک مسیر دوچرخه است که قرار است همان تعداد افراد از آن استفاده کنند؛ به عبارتی ما می‌توانیم با هزینه کمتری، شهروندان بیشتری را از خدمات خود بهره‌مند سازیم. موضوع عدالت اجتماعی نیز این وسط مطرح می‌شود. درست است که مشهد تعداد زیادی ماشین دارد ولی توزیع این ماشین‌ها و امکان استفاده از ماشین چیزی نیست که برای همه شهروندان ممکن یا مطلوب باشد، پس ما باید سیاستی را انتخاب کنیم که تعداد بیشتری برنده باشند به جای اینکه یک اقلیتی برنده باشند و اکثریتی بازنده.

صابریان با بیان اینکه عملکرد کمیسیون در برخی موارد خیلی مثبت بوده است، گفت: گسترش مسیر دوچرخه و طرح دوچرخه‌های اشتراکی بایدو  یکی از اقدامات بسیار ارزشمند بوده است. ولی ما نیاز به انجام بیشتر این طرح‌ها داریم به جای اینکه مدام پل بسازیم یا پارکینگ‌ها را گسترش دهیم و دوباره خیابان‌کشی‌ها و عریض کردن‌های بی‌جهت را انجام دهیم.

این فعال حوزه شهری افزود: متاسفانه به‌رغم عدم نیاز، پروژه‌های خودرومحور بسیاری اجرا شده است. ما اگر قائل به برنامه‌ریزی هستیم، شهرداری یک برنامه میان مدت سه ساله را مشخص کرده است. طبق این برنامه در سال یک تقاطع غیر هم‌سطح سواره‌رو درنظر گرفته شده، اما در دوسال اخیر تقریبا در هرسال پنج تقاطع غیر هم‌سطح را افتتاح می‌کنیم یا کلنگ می‌زنیم؛ بنابراین یا آن برنامه‌ریزی‌ها اشتباه بوده یا ما داریم خلاف آن را انجام می‌دهیم. این نشان می‌دهد که اولویت‌شناسی‌های ما جا‍‌به‌جا شده است و به جای اینکه روی تغییر رفتار ترافیکی شهروندان برنامه‌ریزی کنیم، برعکس درجهت تشدید وضعیت فعلی برنامه‌ریزی و عمل کرده‌ایم. 

بایدو به راحتی فرهنگ استفاده از دوچرخه را گسترش داد

وی خاطرنشان کرد: ما در خطوط اتوبوسرانی نیز نتوانستیم شبکه مویرگی اتوبوسرانی را آن‌طور که باید تکمیل کنیم و متاسفانه همیشه این بحث از سوی مدیران شهرداری وجود دارد که مردم استقبال نمی‌کنند و فرهنگ استفاده از آن هنوز بین مردم شکل نگرفته است. درحالی که ما مشاهده کردیم که یک زیرساخت ساده مسیر دوچرخه در معابر مهم مشهد مانند وکیل‌آباد، احمدآباد و کوهسنگی و... تا چه میزان زیادی در گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه توانست موثر باشد. یک زیرساخت ساده مثل بایدو به راحتی فرهنگ استفاده از دوچرخه را گسترش داد.

صابریان با بیان اینکه ما نباید وضعیت فعلی را وضعیت مطلوب بدانیم و بگوییم وضعیت مطلوب همین است و ما باید همین را حفظ کنیم، گفت: برای مطلوب شدن وضعیت آینده شهر بایستی سیاستگذاری کرد. یک بخشی از این سیاستگذاری، تغییر رفتار ترافیکی شهروندان است. زمانی‌که انتهای وکیل‌آباد مسیر به طرقبه را عریض می‌کنیم، در اینجا ما عملا رفتار اشتباه شهروند در اینکه شب جمعه ماشین را بردارد و برود دور زدن در طرقبه و شاندیز را تایید می‌کنیم و به او امتیاز هم می‌دهیم و می‌گوییم اشکالی ندارد. ما کمک هم می‌کنیم که کمتر در ترافیک بمانی، برو تفریحت را راحت‌تر انجام بده. در حالی‌ که ما می‌توانیم خیلی از تفریح‌های دیگر را در داخل شهر داشته باشیم. هنوز کوه پارک و خیلی از ظرفیت‌ها را در هفت حوض و... فعال نکرده‌ایم. مردم آنجا نمی‌روند و هرچقدر ما انتهای وکیل‌آباد را عریض کنیم و تمام بستر رودخانه را نیز پل کنیم درحالی که نتوانستیم فرهنگ را اصلاح کنیم و تغییر بدهیم، بازهم قطعا شاهد ترافیک خواهیم بود.

وی با بیان اینکه درحالی که صحت چهار سند از پنج سند پشتیبان بزرگراه جنوبی مورد سوال است و درباره‌ اولویت احداث بزرگراه جنوبی در سند پنجم نیز ابهامات جدی به وجود آمده است، گفت: برخی از پروژه‌ها برخلاف ادعایی که می‌شود اصلا در مطالعات آینده مشهد وجود ندارند. در پروژه کمربند جنوبی، شورا مصوب و استناد می‌کند به پنج سند بالادستی که از این پنج سند، در چهار سند آن کمربند جنوبی وجود ندارد. این را شورا که نیامده ابداع کند، کارشناسان شهری ادعا کردند و شورا نیز قبول کرده است و در یکی از آنها نیز فقط گفته شده نیاز به بازنگری و مطالعه مجدد دارد. از این جنس پروژه‌ها همچنان وجود داد.

مطالعات اثرسنجی محیط زیستی و اثرسنجی اجتماعی پروژه‌ها را جدی‌تر بگیریم

این فعال حوزه شهری ضمن بیان اینکه بایستی مطالعات اثرسنجی محیط زیستی و اثرسنجی اجتماعی پروژه‌ها را جدی‌تر بگیریم، گفت: متاسفانه این موضوع در شهرداری همچنان یک امر لوکس است. مثلا پروژه چهارسطحی آزادگان بعد از شروع پروژه تازه قرارداد اثرسنجی آن بسته می‌شود. این نشان می‌دهد که اثرسنجی یک کار لوکس به نظر می‌رسد. پروژه اول کلنگ می‌خورد و بعد قرارداد اثرسنجی آن بسته می‌شود، این یعنی ما تصمیم‌مان را گرفته‌ایم که این کار را انجام دهیم ولی نظر شرکت مشاور خلاف نظر ما درآمده است، درحالی که قبل از اجرا بایستی نیازسنجی و اثرسنجی آن انجام شود نه اینکه بعد از اجرای طرح به محقق بگوییم به چیزی برس که ما می‌خواهیم و مدنظر ما است.

وی درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سیستم حمل و نقل عمومی گفت: شورا نظرش این بود که  محدودیت‌ها در وسایل حمل و نقل عمومی برای سلامت شهروندان اعمال شود، اما در این ماجرا گویا نهادهای دیگری فشار آوردند که این اتفاق نیفتد و شرایط عادی برقرار شود. زمانی که در این چندسال اتوبوس و مترو را توسعه ندادیم،  نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در ساعات شلوغی و در اوج ازدحام وسایل حمل و نقل عمومی پروتکل‌های بهداشتی در این وسایل رعایت شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حمل و نقل عمومی دوچرخه سواری شورای شهر مشهد شهرداری مشهد پروژه های انسان محور فرهنگ استفاده برنامه ریزی نقل عمومی حمل و نقل پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۸۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آخرین شیهه ...» از ایتالیا جایزه گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم کوتاه «آخرین شیهه اسبی که خواب پروانه شدن دیده بود» به کارگردانی مهدیه محمدی و تهیه‌کنندگی سیدمحمدرضا حسینی موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران سی و یکمین دوره جشنواره زنان Sguardi Altrove شد.

این جشنواره از ۲۵ اسفند تا ۴ فروردین برابر با (۱۵ تا ۲۳ مارچ) در میلان ایتالیا با هدف تشویق به تامل در موضوعات مرتبط با زنان در زمینه‌ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خاص آن‌ها به‌ویژه از طریق ترویج فیلم‌هایی که احتمال دسترسی کمتری به آن‌ها در دنیای تجاری است، برگزار شد.

پخش بین‌المللی این فیلم کوتاه برعهده سولماز اعتماد است.

نیما نادری و مهدخت مولایی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

دیگر عوامل این پروژه عبارتند از؛ نویسنده: محمدمهدی عزیزمحمدی، مدیر تولید: پرویز کاظم‌لو، جانشین تهیه‌کننده: وحید عبدلی، مدیر فیلمبرداری: بهنام کریمی، طراح صحنه و لباس: حمید بخشی، مدیر صدابرداری: داوود ربیعی، طراح گریم: پیام ابوالحسنی، تدوین: مهدی توسلی، موسیقی: امید روشن‌بین، صداگذار: محمود لاجوردی، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: محمد کشاورز، اصلاح رنگ و نور: علی شعبانی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: شیدا صبوری، منشی صحنه: ملیکا یوسفی، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: محمود جوانشیر، طراح پوستر: علی غیاث‌آبادی، ساخت تیزر: امید میرزایی، مدیر تدارکات: احسان جهاندیده پاشاکی، روابط عمومی: سپیده شریعت رضوی و تهیه شده در موسسه فرهنگی هنری نگاه آخر و انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر تهران.

کد خبر 6062771 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • نقش پروژه‌های شهری سبز بر بهبود سلامت شهروندان
  • جابه جایی بیش از ۳ میلیون مسافر نوروزی با ناوگان حمل ونقل عمومی
  • جابه‌جایی بیش از ۳ میلیون مسافر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کشور
  • اجرای طرح کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی در کردستان
  • جا به جایی۶.۵ میلیون مسافر با ناوگان حمل ونقل عمومی تا هفتم فروردین
  • ۲۰۴ هزار مسافر توسط ناوگان حمل ونقل عمومی استان اصفهان به سفرهای نوروزی رفتند
  • جابجایی ۶/۵ میلیون مسافر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی
  • «آخرین شیهه ...» از ایتالیا جایزه گرفت
  • نقش میکروموبیلیتی در ترویج عادات پایدار حمل‌ونقل در شهرها
  • حرکت کاروان شادی ویژه میلاد امام‌حسن (ع) در محلات مشهد