Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@01:58:25 GMT

سرگردانی یک میلیون نفر!

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۴۹۴۶۲

سرگردانی یک میلیون نفر!

ایسنا/کرمانشاه یک عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه سیستم‌ درستی برای شناسایی افراد شایسته و انتخاب آنها به عنوان اعضای شورای شهر وجود ندارد، گفت: مردم حق دارند برای انتخاب درست سرگردان شوند و نتوانند به تشخیص درستی برسند، چرا که تحقیق درباره چند ده کاندیدا کار بسیار دشواری است و باید راهکارهای دیگر در این زمینه جایگزین شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر سیاوش قلی پور در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه برای داشتن شورای شهر قدرتمند و کارآمد باید انتخاب درستی داشت، گفت: متاسفانه سیستم هایی که بتوانند مردم را به انتخاب درست برسانند، وجود ندارد.

قلی پور با اشاره به تعداد بالای کاندیداها در انتخابات شوراهای شهر، گفت: بطور مثال در همین شهر کرمانشاه حدود 200 نفر برای انتخابات شورای شهر کاندیدا شده اند و واقعا شناسایی یازده فرد شایسته در میان این تعداد کار بسیار دشواری است و ابزارهای بسیاری نیاز دارد.

وی افزود: بهترین راه برای انتخاب این است که کاندیداها از سوی صنوف قدرتمند به مردم معرفی شوند، اگر در جامعه ما صنوف قدرتمند فعالیت داشتند هر صنف با توجه به نیازهای خود فردی کاردان برای انتخابات شورای شهر به عنوان کاندیدا معرفی می کرد، اما متاسفانه جامعه ما از این حیث ضعیف است و ما چنین نهادهای مدنی و صنوف قدرتمند و فعالی نداریم.

قلی پور گفت: در نبود این نهادها تنها راه این است که مردم باید برای انتخاب افراد به تخصص آنها توجه کنند. داشتن تخصص شاید صرفا برای صلاحیت یک فرد و انتخاب او کافی نباشد، اما این متخصص بودن موجب می شود که فرد حداقل حرفه‌ای‌تر در امور شهر کار کرده و حداقل های کار را رعایت کند.

وی افزود: شورای شهر تخصص های مختلفی نیاز دارد، از جمله مدیریت شهری، تخصص در رشته تاریخ که بتواند تاریخ شهر را درک کرده و آن را حفظ کند، گردشگری که بتواند در خصوص گردشگری شهری تصمیم گیری درستی داشته باشد، متخصصین حوزه سلامت، افرادی که ارتباطات خوانده اند تا بتوانند با مردم و بدنه جامعه ارتباط برقرار کنند و ...

قلی پور گفت: بنابراین شهر به تخصص های خاص نیاز دارد و فردی که رشته ای مثل زبان شناسی خوانده قاعدتا تخصص او در شورای شهر به کار نمی آید، بنابراین در اولین گام مردم باید به تخصص افراد و مرتبط بودن این تخصص با امورات شهری توجه کنند، اما در این زمینه هم مشکلاتی وجود دارد.

این جامعه شناس با بیان اینکه امروزه مدارک دانشگاهی به راحتی به دست می‌آید، گفت: صرف داشتن مدرک نمی توان در خصوص تخصص افراد اظهار نظر کرد و در این شرایط باز هم مردم برای انتخاب دچار مشکل می شوند و این امر می طلبد که نهادهای دانشگاهی مثل دانشگاه رازی متخصصان را به مردم معرفی کرده و تخصص آنها را تایید کنند.

قلی پور خاطرنشان کرد: کاندیداهای انتخابات شورای شهر به لحاظ نداشتن سوء پیشینه و نداشتن سوء شهرت و... توسط نهادهای نظارتی بررسی می‌شوند و اگر در کنار اینها، تخصص این افراد هم از سوی مراکز علمی و دانشگاهی تایید شود، قطعا مردم می توانند انتخاب درستی داشته باشند.

قلی پور یادآور شد: افراد متخصص در اینجا به معنی صرفا اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها نیست و منظور تمام افرادی است که به هر نحو در حوزه خاصی صاحب علم، مهارت و تجربه هستند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: البته این امکان هست که متخصصان هم نتوانند آنطور که باید در شورای شهر عملکرد خوبی داشته باشند، اما حداقل از سایر افرادی که تخصص و دانشی ندارند، بهتر عمل خواهند کرد.

قلی پور در ادامه با اشاره به زنده بودن انتخابات قومی و قبیله ای در شهرهایی مثل کرمانشاه گفت: در این شرایط  که شناسایی افراد شایسته کار بسیار دشواری است، سنت رای دادن ایلی و قبیله ای شاید برای برخی افراد بیش از هر چیز به کار می آید، چرا که یک ایل همانند یک صنف قوی عمل کرده و افرادی که تامین کننده نیازها و منافع آنها باشند را انتخاب می کنند، اما با وسعت گرفتن شهرها و تبدیل شدن آنها به کلانشهر این سیستم هم کم کم کارایی خود را از دست می دهد، چرا که اعضای یک ایل در شهر آنچنان ارتباطی که باید با یکدیگر ندارند، مگر اینکه در یک محله ساکن باشند که در اینصورت انتخاب قومی و قبیله ای پررنگ می شود.

وی افزود: اگر بخواهیم جمع بندی نسبت به موضوع داشته باشیم در وهله اول وجود صنوف و انجمن های قوی و فعال می تواند به انتخاب درست اعضای شوراها منجر شود و در نبود آنها مردم باید به تخصص افراد برای انتخاب توجه داشته باشند.

قلی پور در ادامه در خصوص راهکارهای لازم برای کارآمد بودن شوراهای شهر هم گفت: شورای شهر پارلمان محلی است که تصمیم گیری هایش سرنوشت یک شهر و مردمانش را رقم می زند، بنابراین باید در انتخاب اعضای آن دقت لازم از سوی مردم صورت گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: یک شورای شهر برای موفقیت باید با مردم شهر و سایر دستگاه ها هماهنگ بوده و تا حد امکان از حاشیه ها دوری کند.

وی تصریح کرد: شورای شهر زمانی موفق می شود که صدای محلات مختلف را بشنود، لذا نیاز است با مردم محلات و بزرگان آنها ارتباط و تعامل خوبی داشته و مشکلات آنها را بشنود.

قلی پور با اشاره به برنامه محور نبودن عمکرد شوراهای شهر گفت: متاسفانه ملاکی برای ارزیابی عملکرد شوراهای شهر وجود ندارد و عملا این شوراها برای خودشان فعالیت می کنند و گزارش سالانه ای از عملکرد آنها وجود ندارد که روند پیشرفت یا سیر نزولی فعالیت آنها بررسی شود، در همین راستا برای کارآمد شدن شورا تدوین یک برنامه چهارساله یا سالانه نیاز است و در این زمینه اعضای شورای شهر می توانند از همکاری نهادهای علمی مثل دانشگاه بهره گیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی كرمانشاه منطقه کرمانشاه شوراي شهر شوراهای شهر برای انتخاب وجود ندارد شورای شهر قلی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۹۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب ۵ پزشک فوق تخصص در دزفول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر علیرضا خسروپناه گفت: بر حسب نیاز‌های درمانی شهرستان دزفول، پنج پزشک فوق تخصص در رشته‌های ریه کودکان، جراحی پلاستیک و ترمیمی، قلب کودکان، روماتولوژی بزرگسالان و گوارش کودکان، کار خود را آغاز خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه از رشته‌های یاد شده، سه رشته برای نخستین بار است که در شهرستان دزفول فعال شده، افزود: پیش از این در شهرستان دزفول، پزشکان فوق تخصص ریه، قلب و گوارش ویژه کودکان نداشته ایم و این رشته‌ها برای نخستین بار است که به شهرستان دزفول تخصیص یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: پزشکان فوق تخصص جدید حاضر شده در دزفول را نعمتی برای شمال استان خوزستان دانست و یادآور شد: شهروندان دزفول و شمال استان خوزستان تا پیش از این برای مراجعه به پزشکان فوق تخصص، مجبور بودند به مرکز استان و یا شهر‌های بزرگی مثل تهران شیراز و اصفهان مراجعه کنند.

دکتر خسروپناه ضمن اشاره به تعرفه‌های دولتی ویزیت این پزشکان فوق تخصص و استقرار در کلینیک ویژه یازهرا (س) دزفول خاطرنشان کرد: بیماران برای اخذ نوبت می‌توانند طی روز‌های آینده بصورت اینترنتی به آدرس nobat.dums.ac.ir مراجعه و نوبت خود را ثبت نمایند.

دیگر خبرها

  • تخصص جدید رودریگو: گلزنی به سیتی! (عکس)
  • دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • برای درمان بواسیر باید به چه موضوعاتی توجه کرد؟
  • انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب ۱۰ رییس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • جذب ۵ پزشک فوق تخصص در دزفول
  • رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر ارومیه انتخاب شد
  • قیمت ویزیت‌ پزشکان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد