Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-19@20:02:41 GMT

نحوه برخورد با همسری که دچار بیماری روحی است

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۰۱۰۹

نحوه برخورد با همسری که دچار بیماری روحی است

در برخورد با همسری که دچار بیماری روحی است، شریک وی باشید نه پرستار.

به نقل از your tango، اگر شریک عاطفی‌تان به بیماری روحی همچون اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه مبتلا است، می‌دانید که ارتباط برقرار کردن با آن‌ها گاهی سخت است. با این حال این افراد نیز مانند دیگران دارای رویا، ترس، نیاز، عشق و تنفر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ۱۰ مورد را هنگام ارتباط با این افراد به یاد داشته باشید.

۱- سعی در درمان  آن‌ها نداشته باشید
شما دکتر نیستید. تنها متخصصان روانپزشکی می‌توانند برای درمان این افراد قدم بگذارند و مشاوران سال‌های زیادی را برای درمان و کمک به این افراد آموزش دیده‌اند. علاوه بر آن، درمان او از جانب شما جنبه منفی دارد. شما به او علاقه دارید حتی اگر دچار بیماری روحی باشد. آن‌ها خودشان هستند و وظیفه شما نیست که تغییرشان دهید.

۲- عادات او را بیابید
عادادت شما و او متفاوت است. در واقع، عادات همه‌ افراد متفاوت است. نحوه عملکرد او را بیابید. این بدان معنی نیست که علایق خود را قربانی او کنید. او را به آرامی با چیز‌هایی که آشنا نیست معرفی کنید تا احساس ناراحتی و ناامیدی نکند.

۳- درمورد احساساتتان صحبت کنید
افکار و احساسات شما به اندازه‌ی افکار و احساسات او مهم است. هیچوقت اجازه ندهید که بیماری روحی او بر شما چیره شود. یک رابطه به دو نفر نیاز دارد و هر دو نفر باید برابر باشند تا رابطه به درستی پیش رود. با شریک عاطفی‌تان درمورد اینکه چگونه بیماری او بر شما تاثیر می‌گذارد و چه احساسی دارید، صحبت کنید.

۴- درمورد بیماری‌اش تحقیق کنید
دانستن درمورد دلایل، علائم و گزینه‌های درمانی بیماری روحی شریک عاطفی‌تان می‌تواند در ارائه مشاوره و حمایت از او در مطب دکتر سودمند باشد. شما تشویق می‌شوید که در درمان او نقش فعالی داشته باشید (در حدی که همسرتان با آن احساس راحتی کند). در این صورت بهتر متوجه خواهید شد که چرا همسرتان رفتار خاصی را بروز می‌دهد.

۵- نفس عمیقی بکشید و صبور باشید
آن‌ها روز‌های خوب و بد دارند. مانند شما نیازمند تشویق، عشق وحمایت هستند. آن‌ها نیاز دارند که بدانند شما پشتشان هستید و همیشه برایشان وقت دارید حتی اگر کمی از شما دور شده باشند. هیچ رابطه‌ای ساده نیست.
مطمئناً از همسرتان و بیماری روحی او ناامید خواهید شد، اما باید نفسی عمیق بکشید و آرام باشید تا اجازه دهید رابطه ادامه یابد.

۶- بدون گفتن تجربه‌های مشابه خودتان، فقط شنونده باشید
شنونده خوب بودن می‌تواند به شما در زندگی کمک کند. هنگامی که به همسرتان گوش می‌دهید توضیح دهید چگونه احساس می‌کند و بیماری‌اش چگونه بر او اثر گذاشته است. از مقایسه‌ گرفتاری همسرتان با دیگران بپرهیزید.
برای مثال: نباید جملاتی مانند "می‌توانست بدتر باشد، من فردی را می‌شناسم که سرطان داشت" یا "این دقیقا همان حسی است که من زمانی که دستم شکسته بود، داشتم".
خوب است که همدلی کینم، اما این جملات درد کسانی که از بیماری روحی رنج می‌برند را کوچک می‌شمارد. تنها شنونده باشید.

۷- شما همسر او هستید نه پرستار
اگرچه دوست دارید به همسرتان کمک کنید تا بر چالش بیماری‌اش پیروز شود، اما نباید این ذهنیت را داشته باشید که مراقب یا پرستارش هستید. شما شریک عاطفی او هستید. شریک شما حمایت تیم پزشکی، خانواده و بقیه‌ افرادی را که حاضر به کمک به او هستند، دارد. با او شاد باشید و اجازه ندهید بیماری رو حی‌اش ارتباط میان شما را تحت تاثیر قرار دهد و کنترل کند.

۸- بدانید چه موقع باید درخواست کمک کنید
گاهی اوقات، افراد مبتلا به بیماری‌های روانی نیاز به کمک حرفه‌ای در قالب مشاوره یا دارو دارند. اگر نمی‌توانید به همسرتان کمک کنید و فکر می‌کنید او به توجه و مراقبت شخصی احتیاج دارد، در پی آن باشید. ممکن است شما در این کار برای شریک زندگی خود خوب نباشید. پس به دنبال راه درست بگردید.

۹- سعی کنید مسائل را شخصی نگیرید
افراد مبتلا به بیماری‌های روانی، بسته به بیماری که دارند، ممکن است گاهی رفتار بدی داشته باشند. آن‌ها ممکن است پرخاشگری کنند و ناراحتی به وجود آورند یا فقط در درون خود فرو روند.
ممکن است که تصور کنید شما دلیل این عمل شریک زندگی خود هستید، اما باید این واقعیت را بپذیرید که بیماری‌های روانی قابل پیش‌بینی نیستند. شما دلیل این احساسات وی نیستید.

۱۰- تصدیق کنید که بیماری روانی آن‌ها با معجزه برطرف نخواهد شد
شاید توقع داشته باشید بیماری شریک عاطفی‌تان بهتر شود یا حداقل بعد از مدت کوتاهی بهبود یابد، اما با واقعیت مطابقت ندارد. حقیقت بیماری روانی این است که در تمام طول زندگی فرد وجود دارد و گاهی بروز پیدا می‌کند.
درک اینکه بیماری روانی یک مبارزه مادام العمر است، اولین قدم برای داشتن یک زندگی موفق با آن است. افراد می‌توانند علائم بیماری‌های روانی خود را کنترل کنند و حتی بهبود یابند، اما جای زخم‌ها همیشه باقی خواهد ماند./باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بیماری های روانی شریک عاطفی تان داشته باشید بیماری روحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۰۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری

رنگ چشم ما بیشتر از چیزی که فکر می‌کنیم، دربردارنده‌ اسرار مگو است و می‌تواند نکات و هشدار‌های مهمی را پیرامون سلامتی کلی ما آشکار کند.

به گزارش خبرآنلاین، اگر برای شما هم جالب است که بدانید کدام رنگ چشم بیشتر در معرض کدام بیماری قرار دارد، مطلب زیر را بخوانید:

۱) چشم‌های آبی مشکلات قند خون

یک مطالعه اروپایی در سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که ترکیبی از چشمان آبی و پوست روشن، فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع یک قرار می‌دهد. البته برای اطمینان کامل از این نتیجه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

ویتیلیگو

بیماری برص یا ویتیلیگو یک بیماری پوستی است که با از بین رفتن رنگ یا رنگدانه‌های پوست، نواحی مختلفی از بدن سفید یا روشن‌تر می‌شود و به صورت لک خودنمایی می‌کند. معمولاً این لکه‌ها روی دست‌ها، ساعد یا پا‌ها و صورت ظاهر می‌شوند. اگر چشمان آبی رنگ دارید، احتمال آن کمتر است که به این عارضه مبتلا شوید. محققان معتقدند برخی ژن‌هایی که در آبی شدن رنگ چشم‌ها نقش دارند، خطر ابتلا به این بیماری را نیز کاهش می‌دهند.

اعتیاد به الکل

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، اگر چشمانتان آبی است، احتمال مصرف الکل و حتی خطر اعتیاد به آن در شما بیشتر از سایر افراد است. به باور محققان، این مسئله ممکن است به ملانین مربوط باشد؛ چرا که ملانین در اتصالات الکتریکی بین سلول‌های مغز نقش دارد. در نتیجه اگر میزان ملانین در چشم با مقدار ملانین در مغز مرتبط باشد، افراد دارای رنگ چشم تیره نسبت به محرک‌هایی مانند الکل حساس‌ترند و بر همین اساس، تمایل کمتری به مصرف آن دارند.

آندومتریوز

در بیماری آندومتریوز، بافتی که به‌طور طبیعی در داخل رحم رشد می‌کند به خارج از آن گسترش می‌یابد و در فضای بیرونی رحم نیز رشد می‌کند. در صورت حمله‌ی این بافت به اندام‌هایی، چون مثانه و روده، فرد دچار آندومتریوز عمیق نفوذی (DIE) می‌شود. بر اساس آمار‌های کمی، بسیاری از زنان مبتلا به DIE رنگ چشم‌هایشان آبی است.

۲) چشم‌های قهوه‌ای اختلال در شنوایی

مطالعات نشان می‌دهد افراد با رنگ چشم قهوه‌ای، در محیط‌های پر سر و صدا، نسبت به کسانی که چشم‌های روشن‌تر دارند، از قدرت شنوایی کمتری برخوردارند. باور‌ها بر این است که افراد دارای چشم‌های قهوه‌ای ملانین (رنگدانه) بیشتری در چشم و گوش خود دارند و هنگامی که سطح نویز (سر و صدا) بالا می‌رود، این ملانین‌ها محافظت کمتری را ارائه می‌کنند و چندان مقاوم نیستند.

آب مروارید

یک مطالعه استرالیایی نشان می‌دهد که صاحبان چشم‌های قهوه‌ای تیره، بیشتر در معرض ابتلا به آب مروارید قرار دارند. آب مروارید، نوعی بیماری چشمی با دلایل مختلف است که با تار شدن عدسی چشم آغاز شده و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی چشم را مختل می‌کند. همه افراد بدون توجه به رنگ چشمشان ممکن است به آب مروارید دچار شوند، اما طبق تحقیقات انجام‌شده، ابتلا به این بیماری در افراد دارای چشم‌های قهوه‌ای رنگ، دو برابر بیشتر از سایر رنگ‌ها است.

خوشبختانه بیماری چشمی آب مروارید در بیشتر موارد و زمانی که باعث اختلال در بینایی شده باشد، با یک عمل جراحی ظریف برطرف می‌شود.

آستانه درد پایین

مطالعات پیرامون زنان در حال زایمان نشان می‌دهد زنان دارای چشم‌های تیره، در حین زایمان درد و ناراحتی بیشتری را متحمل می‌شوند. به طوری که زنان شرکت‌کننده در این مطالعات، از فرط درد از خواب بیدار می‌شدند، در هنگام استراحت یا حین حرکت، درد بیشتری احساس می‌کردند و به همین دلیل، بیشتر در معرض افسردگی قرار داشتند.

۳) چشم‌های سبز سرطان چشم

اگر دارای چشمان سبز رنگ، خاکستری و حتی آبی هستید، احتمال ابتلا به سرطان چشم (uveal melanoma) در شما بیشتر است. عنبیه‌های تیره‌تر، مانند چشم‌های قهوه‌ای رنگ، تا حدودی خطر ابتلا به ملانوما را دفع می‌کنند. در افراد دارای چشم‌های سبز و روشن‌تر، میزان رنگدانه‌های جذب‌کننده‌ی نور کمتر است و همین عاملی است که خطر ابتلا به سرطان چشم را افزایش می‌دهد. سالانه ۲۵۰۰ نفر در ایالات متحده امریکا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

۴) چشم‌های چند رنگ

در برخی موارد، افرادی که رنگ غالب چشمشان قهوه‌ای است، ممکن است دارای لکه‌های آبی رنگ در چشمان خود باشند. این مورد می‌تواند نشانه‌ای از «سندرم واردنبورگ» باشد. این اختلال ژنتیکی می‌تواند باعث از بین رفتن رنگدانه در مو، پوست و چشم شود. علاوه بر رنگ‌پریدگی چشم، در بسیاری از موارد ممکن است فرد مبتلا به سندرم واردنبورگ، چشمانی با رنگ‌های متفاوت داشته باشد؛ که این پدیده به عنوان ناهمرنگی عنبیه یا هتروکرومیا شناخته می‌شود. البته برخی افراد بدون داشتن سندرم واردنبورگ، دچار هتروکرومیا هستند.

۵) چشم‌های روشن (عسلی، میشی و ...)

شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن، بیماری دژنراسیون ماکولا است. ماکولا، قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که در این بیماری ماکولا تخریب می‌شود. یک مطالعه استرالیایی نشان می‌دهد افرادی که چشم‌های روشن و عسلی رنگ دارند، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولای مرتبط با افزایش سن هستند. چرا که عنبیه (قسمت رنگی چشم) این افراد نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی اشعه ماوراء بنفش خورشید را جذب کند؛ بنابراین، مقدار زیادی از این اشعه به شبکیه چشم می‌رسد و باعث آسیب می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث کاهش بینایی شود.

دیگر خبرها

  • واکنش دستیار رئیسی به تذکر رهبری درباره نحوه برخورد با بی حجاب ها
  • عامل تهدید کننده کنسولگری ایران در پاریس دچار اختلال روانی بود + جزئیات حادثه
  • بیماری ایدز چیست؟ + فیلم
  • فعال سیاسی: به وقت جنگ به فکر اتحاد داخلی باشید نه سرکوب بخاطر حجاب
  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • نحوه به‌روزرسانی Android ۱۵ Beta ۱؛ برجسته ترین ویژگی‌ها و تلفن‌های واجد
  • نجات شهروند لنگرودی با حضور و اقدام به موقع پلیس
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری