Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@11:09:36 GMT

از تشخیص تا درمان، تجهیزات پزشکی را بهتر بشناسیم

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۱۸۵۵

از تشخیص تا درمان، تجهیزات پزشکی را بهتر بشناسیم

همگام با پیشرفت هایی که در علم پزشکی و روش های نوین درمانی اتفاق می افتد، تجهیزات پزشکی نیز به عنوان ابزار کمک در دست پزشکان همگام با این پیشرفت ها با ابداعات روزافزون مواجه می شوند به طوری که در بعضی موارد تجهیزات پزشکی جلوتر از درمان حرکت می کنند. تجهیزات پزشکی را به طور کلی بر اساس کاربردی که در استفاده برای پزشک و بیمار دارند می توان به دو گروه تشخیصی و درمانی تقسیم بندی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این معنی که بعضی از تجهیزات به مسئله تشخیص بیماری کمک می کنند و تجهیز دیگر برای بهبود بیماری یاری می رساند.

همانطور که می دانید، علائم ظاهری و فیزیکی در انسان وجود دارند که با اندازه گیری آنها احتمال وجود بیماری در بیمار بررسی می شود. به عنوان مثال بالا بودن دمای بدن نشانه داشتن تب در بیمار است که رایج ترین علامت وجود بیماری در افراد است. این فاکتورها که علائم حیاتی بیمار نیز نامیده می شوند به پزشک متخصص کمک می کنند تا روش درمانی و دارویی مناسب را برگزیند. از جمله علائم حیاتی فرد می توان به تعداد ضربان قلب، شدت ضربان قلب، دمای بدن، درصد اکسیژن اشباع خون، فشار خون، میزان قند خون، وزن و... اشاره کرد. به عنوان مثال پایش مداوم فشار خون برای بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، درصد اکسیژن خون برای بیماران ریوی مانند مبتلایان به کرونا و میزان قند خون برای بیماران دیابتی از مواردی هستند که توسط تجهیزات پزشکی تشخیصی به راحتی اندازه گیری می شوند. تجهیزاتی وجود دارند که یک یا چند فاکتور را همزمان اندازه گیری می کنند. به عنوان مثال دستگاه فشارسنج خانگی ضربان قلب و فشار خون را اندازه گیری می کند اما در عین حال تجهیزات پزشکی مانند مانیتور علائم حیاتی بیمار وجود دارند که همزمان تمام فاکتورهای حیاتی که ذکر شد به همراه نوار قلب بیمار را نیز اندازه گیری و بر صفحه نمایش نشان می دهد.

در مثال دیگر انواع تجهیزات پزشکی تصویر برداری نیز در گروه تشخیصی جای می گیرند به عنوان مثال دستگاه سونوگرافی یا دستگاه اکوکاردیوگرافی از تجهیزات پیشرفته پزشکی هستند که پزشک متخصص را در تشخیص اموری مانند سلامت جنین، بیماری های اندامی، قلب و عروق و ... یاری می دهند. 

در گروه مقابل تجهیزات پزشکی قرار می گیرند که بیمار را در امر درمان یاری می دهند به عنوان مثال دستگاه نبولایزر که به بیماران ریوی این امکان را می دهد تا با استنشاق دارو بهبود پیدا کنند. مثال دیگر دستگاه ونتیلاتور است که شرایط تنفس مکانیکی را برای بیمارانی که در عمل دم و بازدم دارای مشکل هستند فراهم می کند و به درمان مشکلات تنفسی و ریوی کمک می کند. در ادامه مطلب به معرفی دو وسیله پرکاربرد از گروه تجهیزات پزشکی تشخیصی و درمانی می پردازیم.

پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر وسیله ای است که در گروه تجهیزات پزشکی تشخیصی قرار می گیرد و برای سنجش درصد اشباع اکسیژن خون استفاده می شود. همان طور که می دانید در هنگام تنفس و عمل دم، هوا که شامل 21 درصد اکسیژن است از طریق مجرای تنفسی وارد ریه ها می شود. در داخل ریه ها هوا به کیسه های تنفسی یا آلوئل ها می رسد تا از طریق مویرگ هایی که در جداره کیسه ها قرار دارند، عمل تبادل گاز های تنفسی صورت پذیرد. نیروی محرکه این عمل تبادل گازی در مویرگ ها تفاوت غلظت گاز هاست. از یک طرف خونی که دارای درصد اکسیژن کم و دی اکسید کربن بالاست در تماس با خون مویرگی که دارای درصد اکسیژن بالاتر است قرار می گیرد. اختلاف غلظت گازها سبب تبادل گازی از طریق قشای مویرگی می شود و دی اکسید کربن از بدن خارج و اکسیژن وارد بدن می شود.

بیماری هایی وجود دارند که سبب تورم جداره کیسه های هوایی می گردند و بنابراین عمل تبادل گازی و در نهایت تنفس را دچار مشکل می کنند. به عنوان مثال در بیماری های عفونی ریوی مانند بیماری کرونا، ریه ها در اثر عفونت، دچار التهاب می شوند که این التهاب جداره کیسه های هوایی را ضخیم می کند. بنابراین انتقال اکسیژن به راحتی انجام نمی شود و در نهایت سطح اکسیژن خون کاهش پیدا می کند. فرد دچار تنگی نفس می شود و چنانچه تحت درمان قرار نگیرد ممکن است جان خود را از دست بدهد. از علائم تنگی نفس در این بیماران می توان به تند شدن تنفس در شرایط عادی، سر درد و سر گیجه، سیاه شدن و گزگز کردن انگشتان، بی حالی و خستگی مفرط اشاره کرد.

بنابراین اندازه گیری درصد اکسیژن خون به ویژه برای بیماران ریوی و قلبی عروقی همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. به این منظور دستگاه پالس اکسیمتر طراحی شده است که با استفاده از پروب انگشتی و به صورت غیر تهاجمی می تواند میزان اکسیژن خون را اندازه گیری کند. مکانیزم عملکردی این دستگاه بر اساس پرتو مادون قرمز و به طور کلی طیف نور قرمز است. به طوری که پروب دستگاه بر روی نقطه ای از بدن که بافت نازک تری دارد مانند نوک انگشت یا لاله گوش قرار می گیرد و پرتو توسط منبع نور قرمز به آن ناحیه بدن می تابد. بر اساس میزان جذبی که از نور قرمز توسط گلبول های خون حاوی اکسیژن صورت می گیرد، دستگاه درصد اکسیژن اشباع خون را تشخیص می دهد.

 

دستگاه پالس اکسیمتر از نظر شکل ظاهری دارای سه نوع می باشد: پالس اکسیمتر انگشتی، پالس اکسیمتر هندهلد(Handheld) و پالس اکسیمتر رومیزی. پالس اکسیمتر انگشتی، کم حجم، سبک و قابل حمل است و به صورت گیره بر روی نوک انگشتان فرد قرار می گیرد و پس از چند ثانیه درصد اکسیژن اشباع خون(SPO2) و ضربان قلب بیمار را نمایش می دهد. پالس اکسیمتر هند هلد و رومیزی دارای پروب هستند که با یک کابل به دستگاه اصلی متصل می شود. معمولا این دستگاه ها به دلیل آنکه پارامترهای تخصصی تری را نشان میدهند در بیمارستان ها و مراکز تخصصی کاربرد دارند. همینطور این دستگاه ها دارای پروب های مخصوص اطفال و نوزاد هستند که ممکن به دور مچ نوزاد بسته شوند.

در هنگام استفاده از دستگاه پالس اکسیمتر باید دقت کرد که پوششی یا جسم خارجی مانع تماس سطح انگشت با پروب نشود. به عنوان مثال لاک ناخن مخصوصا رنگ های سبز یا مشکی، ممکن است در انتقال و دریافت پرتو رنگ قرمز اختلال ایجاد کند و اندازه گیری دستگاه را با مشکل روبرو سازد. همچنین بهتر است اندازه گیری در دمای محیط صورت گیرد زیرا شدت ضربان قلب در دماهای کم یا زیاد متفاوت است و این امر بر روی دقت اندازه گیری دستگاه اثر می گذارد.

اکسیژن ساز:

دستگاه اکسیژن ساز از مجموعه تجهیزات پزشکی درمانی است و به بیمارانی که در شرایط عادی نیاز به اکسیژن بیشتری دارند کمک می کند تا راحت تر تنفس کنند و تحت اکسیژن تراپی قرار بگیرند. به طور کلی افرادی که دچار بیماری هایی مانند: بیماری مزمن انسداد ریوی(COPD)، آسم، ذات الریه، آسیب ریوی، قلب وعروقی، عفونت ریه مانند کرونا و ... می شوند، ممکن است در اثر التهاب ریه دچار کمبود اکسیژن خون شوند و نیاز به درمان با اکسیژن داشته باشند.  همانطور که می دانید هوا از 21% اکسیژن تشکیل شده است. دستگاه اکسیژن ساز هوای اتاق را متراکم می کند و پس از عبور دادن از مبدل هایی(پودر زئولیت)، غلظت اکسیژن هوا را تا 95% افزایش می دهد و سپس از طریق نازال بینی و یا ماسک اکسیژن در اختیار بیمار قرار می دهد.

دستگاه های اکسیژن ساز انواع مختلف دارند: بر اساس میزان اکسیژن خروجی دستگاه می توانند عمدتا 5، 8 یا 10 لیتری باشند. به این معنی که خروجی دستگاه بر اساس نیاز بیمار می تواند بسته به نوع دستگاه از صفر تا 10 لیتر بر دقیقه تنظیم شود. همچنین دستگاه ها بر اساس اینکه فقط با برق کار کنند و یا باتری هم داشته باشند به دو دسته ثابت و پرتابل تقسیم می شوند. اکسیژن سازهای خانگی همگی ثابت هستند به این معنی که با برق شهری کار می کنند و دارای چرخ هستند که در محدوده سیم برق آنها قابلیت جابجایی به آنها می دهد. در مواردی بیمار ممکن است در محیط خارج از خانه نیز به دستگاه اکسیژن ساز نیاز داشته باشد که در این موارد دستگاه پرتابل تهیه می شود که بسته به نوع دستگاه می تواند چندین ساعت بدون برق کار کند. البته این دستگاه ها نسبت به مدل های ثابت گران تر هستند. معمولا به بیماران توصیه می شود که در کنار دستگاه اکسیژن ساز، یک عدد کپسول اکسیژن نیز تهیه کنند تا چنانچه دستگاه به هر دلیلی مانند قطعی برق یا نقص فنی کارکرد خود را از دست داد، بیمار تا راه اندازی مجدد دستگاه، مشکل تنفس نداشته باشد.

در هنگاه خرید دستگاه اکسیژن ساز باید دقت کرد که بیمار به چند ساعت استفاده از دستگاه نیاز دارد. در بازار ایران سه گروه دستگاه های ساخت ایران، ساخت چین و ساخت آمریکا موجود هستند. این دستگاه ها بر حسب اینکه بیمار نیاز به چند ساعت استفاده دارد و شدت بیماری اش چقدر است، تهیه می شوند زیرا قدرت کمپرسور آنها متفاوت است. همچنین در صورت استفاده از دستگاه کارکرده، میزان ساعت کارکرد دستگاه مهم است، زیرا خلوص اکسیژن خروجی از دستگاه برای بیمار اهمیت بالایی دارد و دستگاه های با کارکرد بالا ممکن است درصد اکسیژن آنها مانند دستگاه آکبند نباشد. بنابراین برای تهیه دستگاه اکسیژن ساز و به طور کلی تجهیزات پزشکی که کاربرد تشخیصی یا درمانی دارند، بهتر است با مهندسین تجهیزات پزشکی مشورت شود تا با توجه به هزینه ای که بیمار می کند، دستگاهی مناسب نیاز درمانی خود تهیه کند. شرکت تجهیز سلامت نیکان با بهره از دانش کادر مجرب خود در زمینه تجهیزات پزشکی شما را در خرید انواع تجهیزات تنفسی یاری می نماید.

منبع: فارس

کلیدواژه: درمان تجهیزات پزشکی تشخیص پزشک دستگاه اکسیژن ساز تجهیزات پزشکی دستگاه ها وجود دارند عنوان مثال پالس اکسیمتر برای بیماران قرار می گیرد درصد اکسیژن اندازه گیری برای بیمار اکسیژن خون طور کلی ضربان قلب کیسه ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۱۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت با هدف کاهش مصرف قلیان دخانی در ۱۰ استان کشور آغاز شده است.

طرح مطالعاتی دستگاه «پاکدم» یا «قلیان اکسیژن» در حال حاضر به صورت آزمایشی، تحت نظارت وزارت بهداشت حدود دو سال است که در ۱۰ استان کشور در حال اجراست. این وسیله ثبت اختراع شده و بعد از اینکه تأییدیه آن از سازمان غذا و دارو گرفته شد به عنوان تجهیزات پزشکی ثبت و در سازمان غذا و دارو استاندارد‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است. در این وسیله از ترکیب گاز‌های اکسیژن و N ۲ O با رعایت حدود تعیین شده در سازمان غذا و دارو برای اطمینان از اینکه ضرری برای سلامتی افراد نداشته باشد استفاده می‌شود.

به دلیل نگرانی وزارت بهداشت از افزایش مصرف قلیان که نسبت به سال۹۵ بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است، گسترش بی‌رویه مراکز عرضه قلیان بعد از همه گیری بیماری کرونا و ضعف در اجرای قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در مراکز عرضه قلیان که مستلزم همکاری تنگاتنگ ارگان‌های برون بخشی است، اجازه داده شد که طرح بررسی دستگاه پاکدم در ۱۰ استان کشور شامل تهران، آذربایجان شرقی، البرز، فارس، خوزستان، گیلان، مازندران، کرمان، بوشهر و سیستان و بلوچستان آغاز شود و در ادامه با درخواست دانشگاه‌های دیگر، هماهنگی برای توسعه مرحله آزمایشی طرح در استان‌های خراسان شمالی، اصفهان و زنجان انجام شد.

این طرح در مرحله آزمایشی قرار دارد و بعد از مشخص شدن نتایج مطالعه که تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی مرتبط انجام می‌شود؛ در صورت اثبات اثربخشی و تأثیر آن بر کاهش مصرف قلیان دخانی، به صورت سراسری اجرا خواهد شد. وزارت کشور نیز به استان‌های مجری طرح، این موضوع را ابلاغ کرده و نمونه برداری‌ها از استان‌های تحت پوشش این طرح در حال انجام است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • قلیان با گاز خنده!
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • کاشت الکترود در مغز یک زن برای درمان سندروم لی + فیلم
  • هشدار درباره انتقال بیمار از مراکز دولتی به بیمارستان‌های خصوصی!/ باید چرخه پرگلایه «بیمه» اصلاح شود/ متاسفانه از اولویت نخست یعنی بهداشت غفلت شده است
  • کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان
  • ظرفیت بالای مرکزی در زمینه پزشکی و تجهیزات درمانی
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است
  • توسعه امکانات پزشکی در استان ایلام استمرار داشته باشد
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • کوچک‌ترین ایمپلنتی که با تحریک مغز اختلالات عصبی را درمان می‌کند