Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@01:57:44 GMT

تجلیل از اندیشمند اسپانیایی به عنوان مروج فرهنگ رضوی

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۱۹۳۶

تجلیل از اندیشمند اسپانیایی به عنوان مروج فرهنگ رضوی

احمدی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا با اشاره به برنامه‌های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا به مناسبت دهه کرامت گفت: تجلیل از اندیشمند اسپانیایی مروج فرهنگ رضوی از جمله فعالیت‌های ما در این ایام است که در راستای ترویج و ارایه مباحث معرفت‌شناسی در عرصه بین‌الملل صورت می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا،«محمد مهدی احمدی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، در مورد اهمیت و تاثیر برگزاری دهه کرامت در ترویج فرهنگ و سیره اهل‌بیت(ع) گفت: سیره عملی اهل بیت(ع) چون براساس تفکر الهی و بر مبنای عقلانیت شکل گرفته است اگر به درستی تببین شود و جامعه به شاخص منطقی و زیست مومنانه آنان آگاهی کسب کند به ویژه در سطح بین‌الملی می تواند در همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان تاثیرگذار باشد و همه مومنان به ادیان مختلف در کنار یکدیگر با حفظ مناسک دینی خود از ظرفیت علمی، فرهنگی، هنری یکدیگر بهره مند شوند.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا ادامه داد: در عرصه بین‌الملل باید سعی کرد در کنار مناسک دینی عمدتا در حوزه معرفت‌شناسی کار کرد تا جوامع مختلف نسبت به سبک زندگی ائمه به ویژه امام رضا(ع) آگاه شوند. امروزه موضوع گفتمان نهادینه شده و اهمیت دارد که تفکر گفتمان در واقع نشات گرفته از زمان امام رضا(ع) است، به هیمن منظور با وبینار و سمینارهای انجام شده با حضور اندیشمندان دینی می‌توان در حوزه معرفت‌شناسی و فرهنگ رضوی موثر باشیم و زمینه وحدت ادیان را ایجاد کنیم.

وی گفت: ایران و اسپانیا با این‌که از نظر جغرافیایی از هم بسیار دور هستند، اما از نظر ویژگی‌های رفتاری و ظرافت‌های فرهنگی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. تأثیر تاریخی روابط این دو ملت از دوره‌ی اساطیری و رویارویی هرکول در شبه جزیره ایبری با مادها، تا حضور پارسیان در عصر هخامنشیان در این شبه جزیره آغاز می‌شود و در طول دوره‌های تاریخی گسترش می‌یابد تا این‌که در عصر تمدن اسلامی و تفکر توحیدی به اوج کمال و بالندگی خود می‌رسد.

احمدی یادآور شد: تأثیر کیش مهرپرستی ایرانی در قالب آیین میترائیسم به همراه آیین مانویت در گذر زمان تا دین مبین اسلام و مذهب تشیع در زمینه‌ی بینشی در کنار نفوذ و رسوخ حکمت اسلامی در قالب گفتمان فلسفه و عرفان اسلامی با حضور فیلسوفان اسپانیایی چون ابن‌حزم، ابن‌باجه، ابن‌رشد، ابن‌میمون و ...، در تعامل با فیلسوفان ایرانی چون فارابی، ابن‌سینا و رازی قابل ردیابی است. 

وی افزود: ضمنا در زمینه‌ حکمت و عرفان اسلامی تأثیر غزالی و ابن مسره بر عرفای اندلسی و به صورت خاص تأثیر غزالی، اوحدالدین کرمانی، شیخ اشراق، شمس تبریزی و دیگر حکیمان ایرانی بر عارف نامی محیی‌الدین ابن‌عربی بی‌بدیل است، از سوی دیگر مکتب ابن‌عربی هم متقابلا در ایران به عنوان جریان عرفانی ناب، راهنمای بسیاری از عرفای ایرانی گشته و آنان را سرگشته خود می‌کند تا این‌که این مکتب در قالب اندیشه‌های حِکمی ملاصدرا، به اوج کمال خود می‌رسد.

رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا خاطرنشان کرد: با توجه به موارد ذکر شده زمینه برنامه‌های دینی، عرفانی و فرهنگی کاملاً مساعد است. اخیرا نیز وبیناری داشتیم تحت عنوان اخلاقی زیستن از منظر اسلام و مسیحیت که در این نشست علمی از سیره عملی امام رضا(ع) بحث و گفت‌وگو شد و بسیاری از صاحب‌نظران از شیوه گفتمان آن حضرت با ادیان مختلف استقبال کردند. 

احمدی دهه کرامت را بهترین فرصت برای طرح موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اخلاقی از منظر اهل‌بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) دانست و گفت: در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. در مدت دهه کرامت در دو بخش اقداماتی خواهیم داشت، بخش اول نشست با ایرانیان و سخنرانی و جشن و سرور که در کنار شادی و نشاط روحی سعی خواهد شد در باب سیره عملی و اخلاقی آن حضرت صحبت شود. 

وی ادامه داد: در بخش دوم یکی از اندیشمندان اسپانیا که در حوزه فرهنگ رضوی فعال هستند و کتاب مربوط به امام رضا(ع) را ترجمه کرده به تهران معرفی شده است و طبق شاخصه بنیاد امام رضا(ع) به عنوان مروج فرهنگ رضوی شناخته شده که در لوحی تجلیل وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایشان تقدیم خواهد شد.

رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا در پایان توصیه کرد: باید تلاش شود تا به حوزه معرفتی فرهنگ رضوی توجه جدی شود و الا به صرف انجام مناسک، تحولی در سبک زندگی انسان‌ها ایجاد نمی‌شود، مناسک خوب است اما توقف در آن صلاح نیست باید عبور کرد و وارد مباحث معرفت‌شناسی شد. جامعه‌ای که به فرهنگ رضوی آگاه شود زیست مومنانه‌ای خواهد داشت و رشد یافته می‌باشد و در مقابل آسیب‌های اجتماعی مصون است.  


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دهه كرامت ایران در اسپانیا رایزن فرهنگی معرفت شناسی فرهنگ رضوی امام رضا ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۱۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تهیه شناسنامه ملی برای همه پروژه‌های فرهنگی - هنری در سطح کشور با اولویت پروژه‌های نیمه‌تمام، فعال، غیرفعال و بهره‌برداری شده خبر داد. 

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود اسلامی در نشست صمیمی با کارکنان این معاونت، از تشکیل «کمیته زیرساخت» خبر داد و اظهار کرد: این کمیته با هدف تسریع در رسیدگی به امور پروژه‌های نیمه‌تمام تشکیل شده است.

وی از وظایف این کمیته به مطالعه تخصصی برای روند تجاری‌سازی اشاره کرد و افزود: بررسی قابلیت تجاری‌سازی مجتمع‌های فرهنگی و هنری از دیگر مواردی است که در این کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ این اقدام با هدف درآمدزایی مستمر برای مجتمع‌های فرهنگی و هنری بهره‌برداری شده و تأمین اعتبار مورد نیاز برای پروژه‌های نیمه‌تمام انجام می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید بر این‌که زیرساخت‌های فرهنگی - هنری کشور تقویت می‌شوند، گفت: بنا داریم در آخرین سال از خدمت دولت سیزدهم، مصوبات با شتاب بیشتری عملیاتی شوند. مقام عالی وزارت تاکید ویژه‌ای درباره این موضوع دارند و مأموریت‌های جدیدی برای سال ۱۴۰۳ تدوین کرده‌اند.

کد خبر 747307

دیگر خبرها

  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی با حضور ایرانیان مقیم مالزی در رایزنی فرهنگی کشورمان
  • سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی
  • بازگشایی پرونده جاسوسی یک شرکت صهیونیست از مقامات اسپانیایی
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند
  • استاندار اردبیل از شاعر و پژوهشگر نمینی تجلیل کرد
  • هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی برگزار می‌شود
  • انقلابی ماندن در گرو تداوم فرهنگ دفاع مقدس است
  • برگزاری جشنواره‌های ورزشی در راستای ترویج فرهنگ شهدا