Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:50:06 GMT

طبقه متوسط موتور محرکه انتخابات است

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۲۳۸۴

طبقه متوسط موتور محرکه انتخابات است

شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در دهه‌های اخیر بسیار قدرت یافته و به بستری رایج برای اظهارنظر، کسب خبر و تعاملات اجتماعی تبدیل شده اند؛ به خصوص در ماه‌های اخیر و به ویژه از شروع سال جدید و داغ شدن بحث انتخابات ریاست جمهوری، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بیش از گذشته به محملی برای گفت وگو و شنیدن آرا مختلف آدم‌هایی بدل شده است که حرفی برای گفتن یا پیامی برای شنیدن دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گسترش امکانات فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی، شیوع بیماری کرونا، فراگیری استفاده از فضای مجازی و تمایل نداشتن مردم به دنبال کردن فعالیت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به صورت حضوری بیش از هر زمان دیگری فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را به محیطی مطلوب و جذاب برای بسیاری مردم بدل ساخته است.

به عنوان مثال در میان شبکه‌های اجتماعی شبکۀ جدید صوت‌محور کلاب هاوس شاید به دلیل تازگی بیش از هر شبکه ای با اقبال روبرو بوده و به خصوص به فضایی برای بحث و ارائه نظر در باب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مباحث پیرامون آن بدل شده است.

قطعا فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قابلیت‌ها، کارکردها و شرایطی را دارند که برای مخاطبان جذاب اند و نیازهایی را از آنان برآورده می سازند که اقبال عمومی را نسبت به خود برمی انگیزند. موضوعی که باعث می شود اقبال مردمی نسبت به استفاده از این فضا گسترش یابد.

تلویزیون در ایام انتخابات نماینده همه مردم نیست

دکتر شفیع بهرامیان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، در توضیح علت اقبال عمومی نسبت به شبکه های اجتماعی به عنوان ابزارهای فضای مجازی بیان کرد: در ابتدا باید مخاطبان را در نظر گرفت و سوال کرد بین کدام قشر از جامعه شبکه های اجتماعی جای رسانه ای مانند تلویزیون را گرفته اند؟ البته من قائل به این موضوع نیستم که تلویزیون نفوذ یا جذابیت خود را از دست داده باشد؛ منتهی در ایام انتخابات تلویزیون به دلیل این که جهت‌گیری اش با ذهنیت قسمت بیشتری از مردم همراه نیست طبیعتا اعتماد لازم را از دست می دهد و نزد مخاطبان پیگیری انتخابات با رسانه، کاهش می یابد.

به ویژه در شرایط حاضر که این قضیه به جهت رقابت ها و جهت گیری سیاسی کاندیداها تشدید شده است زیرا برای بخشی از مردم نماینده ای از طیفشان حضور ندارد و قشر دیگری به دلیل مشکلات اقتصادی دلسرد و مردد شده اند و همه این موارد بر اهمیت و جایگاه یک رسانه ملی که تلویزیون باشد اثر گذارده و می گذارد و باعث ریزش مخاطبان آن در بحث انتخابات می شود.

وی افزود: به همین دلیل می بینیم در این شرایط از کلاب هاوس یا سایر شبکه ها یا پیام رسان های اجتماعی برخط اقبال بیشتری از سوی مردم صورت می گیرد.

این مدرس ارتباطات ادامه داد: کلاب هاوس رسانه نخبگان و مردمی است که بیشتر خودشان را در طبقه روشن‌فکر یا مطلع یا به نوعی نخبه تعریف می کنند؛ هم کسانی که در این فضا صحنه گردان هستند و این صفحات را مدیریت می کنند و هم کسانی که در این فضا (چه به عنوان مشارکت کننده و چه به عنوان شنونده) حضور می یابند فکر می کنند و تلاش دارند به سرچشمه وصل باشند و بعدا برای تعریف هایی که برای دیگران خارج از این اتاق‌های گفت وگو انجام می دهند، بتوانند اطلاعات به‌روزتری را ارائه کنند.

بر اساس الگوی اشاعه نوآوری راجرز (اورت راجرز جامعه شناس آمریکایی) وقتی یک نوآوری فکر یا حرف جدیدی مطرح می شود اول نوآوران و اقتباسگران قرار دارند و پس از آن اکثریت متقدم، سپس اکثریت متاخر و در انتها جان‌سختان قرار دارند.

روزنامه نگار و مدرس ارتباطات تاکید کرد: گروهی که در کلاب هاوس هستند خود جزو نوآوران نیستند اما جزو اقتباس گران اولیه قرار دارند؛ یعنی کسانی که در این محیط شنونده اند و اولین کسانی هستند که به استقبال یک فکر و فناوری جدید می روند و برای عده زیادی از مردم به رهبر فکری تبدیل می شوند که مرجع هستند و از همان سرچشمه ای که اطلاعات را گرفته اند، آن را بازنشر می دهند. کلاب هاوس چنین خصلتی را دارد.

شبکه‌های اجتماعی بازتولید فضای عمومی هستند

این روزنامه‌نگار در توضیح کیفیت فضای تعامل در شبکه های اجتماعی توضیح داد: بحث دیگر بحث حوزه عمومی است که در نظریه هابرماس (یورگن هابرماس جامعه شناس آلمانی) مطرح می شود و بنابر این است که ۱۸۰ سال پیش در کافه ها و مکان های عمومی اروپا بالخص در بریتانیا مردم می نشستند و در مورد مسائل روز بحث می کردند و جالب اینکه قانون این بود هرکسی وارد کافه می شد فارغ از این که لشکری، کشوری یا از مجلس بود (و هرکسی که بود) تبدیل به یک شهروند می شد و در این محیط یک کارگر و یک وزیر با هم برابر بودند و می توانستند به‌راحتی بحث کنند، نقد کنند و پیشنهاد بدهند.

به نوعی این شبکه های جدید اجتماعی به خصوص کلاب هاوس بازتولید آن حوزه عمومی است که همه می توانند حرف بزنند و دیواری وجود ندارد.

وی ادامه داد: مثلا رئیس جمهور سابق به این فضا می آید و همه از او سوال می کنند؛ هیچ مرزی بین رسانه های داخلی و خارجی وجود ندارد و دیوارها فروریخته و آن حلقه های مختلفی که باید طی می شد تا به شخصیت دست پیدا کنید برای اینکه بفهمید چه می گوید یا سوال خود را بپرسید، کنار رفته و امروز در چنین فضایی این ارتباطات به سادگی رخ می دهد.

موضوعی که در دولت اصلاحات تحت عنوان جامعه مدنی مطرح شد دقیقا به دنبال چنین فضایی بود و به جامعه ای همانند این اشاره داشت؛ وضعیتی که امروز مدل کوچک آن را در کلاب هاوس می بینیم.

بهرامیان تصریح کرد: این موضوع باعث شد چنین فضایی در وضعیت حاضر با اقبال و استقبال روبرو شود و از همه اینها گذشته جامعه به صورت عام به سمت رسانه های فردی رفته است؛ اینها (شبکه های اجتماعی) رسانه هایی فردی هستند که افراد با گوشی همراه خود می توانند در بسترهای مختلف حضور داشته، مشارکت کرده و اطلاعات بگیرند و بفرستند.

از جمله امکانات جدیدی که در رسانه ای مانند کلاب هاوس، اینستاگرام یا تلگرام و واتس آپ وجود دارد و در همه این رسانه ها با گسترش بی‌رویه نفوذ رسانه‌های فردی مواجهه هستیم.

وی افزود: این رسانه های فردی هم به لطف فناوری و هم به دلیل دورشدن مردم از همدیگر محقق شده و اینها همه کمک کرده است تا مردم به این سمت اقبال کنند.

مخاطبانی که جزو آراء خاکستری هستند

این مدرس ارتباطات تصریح کرد: انتخابات امر و موضوعی سیاسی است و معمولا در مسائل سیاسی طبقه متوسط در جوامع دموکراتیک یا شبه‌دموکراتیک موتور محرکه است و در همه این اتاق‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیشتر کسانی حضور دارند که طبقه متوسط هستند؛ در این میان البته اقلیتی مدیر و کارگزار دولتی هستند و حرفی برای گفتن دارند ولی قالب فعالان، جزو طبقه متوسط هستند و کسانی که همیشه از آنان انتظار می رود تصمیم درست بگیرند و سایر مردم در رفتارهای انتخاباتی از اینها تبعیت می کنند.

وی افزود: البته باید توجه داشت مناظره های دو به دو و چند به چند به هرحال مخاطبان تلویزیونی خودش را خواهد داشت.

بحث مهم این است که تا بسترهای رقابت برای مناظره ها ایجاد نشود، خود مناظره و دیگر تبلیغات انتخاباتی چندان مخاطب نخواهد داشت.

بهرامیان در توضیح شرایط فراهم شدن بسترها تاکید کرد: فراهم شدن بسترها یعنی این که مردم حس کنند حقیقتا رای ایشان اثرگذار است و همه نامزدها به نوعی حداقل نصف به علاوه یک افکار مردم در جامعه را  نمایندگی می کنند. مردم باید احساس کنند آدمی اینجا هست که بتواند نماینده افکار ایشان در موضوع ریاست جمهوری باشد.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ فرهنگ عمومی کلاب هاوس اختصاصی ایرنا انتخابات ریاست جمهوری استاد دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ فرهنگ عمومی کلاب هاوس انتخابات ۱۴۰۰ فرهنگ عمومی کلاب هاوس اختصاصی ایرنا انتخابات ریاست جمهوری استاد دانشگاه شبکه های اجتماعی ریاست جمهوری فضای مجازی طبقه متوسط کلاب هاوس رسانه ها شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۲۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محسن محمودی روز سه شنبه در دیدار محمدمهدی رحمتی، مدیرعامل گروه رسانه‌ای مهر با بیان این که خبرگزاری مهر خلأ رسانه‌ای در شهرستان‌های استان تهران را پر کرده است، گفت: شهرستان‌های استان تهران با جمعیت نزدیک به پنج میلیون نفری نیازمند توجه بیشتر رسانه‌ای است.

وی ضمن انتقاد از رسانه ملی برای کم مهری به شهرستان‌های استان تهران گفت: رسانه ملی دفاتر شهرستانی را تعطیل کرده است و متأسفانه شبکه تهران نیز تنها در یک بخش نیم ساعته به شهرستان‌های استان تهران می‌پردازد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: شهرستان‌های استان تهران باید شبکه مستقل سیما داشته باشد، اما در خلأ رسانه‌ای موجود، شاهد نقش آفرینی قابل تقدیر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیگر به ویژه خبرگزاری مهر هستیم.

وی ضمن تقدیر از فعالیت رسانه‌ای خبرگزاری مهر در استان تهران و نقش آفرینی در جهاد تبیین گفت: بحمدالله جایگاه خبرگزاری مهر در فضای رسانه‌ای و اطلاع رسانی کشور مقبول است و این خبرگزاری در بزنگاه‌ها جهادی وارد شده و گرفتار افراط و تفریط نیز نشده است.

محمودی نگاه خبرگزاری مهر به مشکلات اجتماعی و آسیب‌ها در این زمینه گفت: رسانه حلقه وصل مناسبی برای رفع مشکلات مردم و مطالبه گری است، ورود چالشی به مشکلات مردم و اطلاع رسانی مطالبات مردم و اجبار مسئولین به پاسخگویی به مطالبات مردمی اهمیت فراوانی دارد.

کد خبر 6087004

دیگر خبرها

  • ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد
  • نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت» رونمایی شد
  • نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت رونمایی شد
  • رونمایی نخستین «موتور ۶ سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • موتور شش سیلندر بنزینی ایران‌ساخت رونمایی شد
  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد
  • رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است
  • چه بر سر طبقه متوسط آمد؟
  • کارگران موتور محرکه اقتصاد کشور هستند