Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-03-28@21:35:00 GMT

طرح مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟ +جزئیات

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۲۹۰۶

طرح مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟ +جزئیات

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در تغییرات اخیر مجلس تعدیل تورم در نرخ مالیات بر عایدی سرمایه لحاظ می‌شود یعنی تورم را از دل آن دارایی بیرون می‌کشند و پس از آن مشمول مالیات می‌شود، این موضوع مورد نظر کمیسیون مربوطه در مجلس است.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: هادی ترابی‌فر، کارشناس اقتصادی، درباره نقدهایی که از قانون مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود از جمله عدم تفکیک مردم عادی با سوداگران در مشمولیت مالیاتی، اظهار داشت: قانون عایدی بر مسکن سوداگران را از مردم عادی تفکیک کرده‌ است و تمام جوانب در این زمینه دیده شده و معافیت‌هایی که در این طرح لحاظ شده بسیاری از مردم را از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی گفت: درباره دارایی ملک که پردغدغه‌ترین مساله در بحث مالیات بر عادی سرمایه محسوب می‌شود در قانون گفته شده که هر فردی می‌تواند یک ملک داشته باشد و به آن هیچ مالیاتی تعلق نمی‌گیرد بنابراین در بخش ملک بخش زیادی از مردم مشمول این مالیات نخواهند شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از سویی دیگر سرپرست خانوار نه تنها به ازای یک ملک بلکه به اندازه تمام اعضای خانوار هم ملک داشته باشد معاف از مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود. یعنی پدر یک خانواده 6 نفره می‌تواند 6 ملک به نام داشته باشد و هیچ یک از این واحدها مشمول قانون مالیات بر عایدی نمی‌شوند. با این معافیت هم بخش زیادی از مردم هم مشمول نمی‌شوند.

ترابی‌فر افزود: در بخش دیگر آمده است که نقل و انتقال خانه‌های نوساز معاف از مالیات هستند که هدف اصلی از آن حمایت از تولید مسکن است. بنا بر آن یک خانه نوساز حتی اگر ده سال دیگر منتقل شود، مشمول مالیات نخواهد شد و  در بحث پیش فروش هم املاک مشمول مالیات بر عایدی نمی‌شوند. در نهایت کسانی که باقی می مانند کسانی هستند که واقعا قصد سوداگری دارند.

وی درباره نرخ گذاری مالیاتی افرادی که مشمول مالیات بر عایدی مسکن می‌شوند، اظهار داشت: افرادی که مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند هر چه آن دارایی را بیشتر نگه دارند نرخ مالیاتی کمتری را می‌پردازند.

این کارشناس اقتصادی درباره بحث تورم در نرخ‌گذاری گفت: در تغییرات اخیر مجلس تعدیل تورم در نرخ مالیات بر عایدی سرمایه لحاظ می‌شود یعنی تورم را از دل آن دارایی بیرون می‌کشند و پس از آن مشمول مالیات می‌شود و این موضوع مورد نظر کمیسیون مربوطه در مجلس است.

ترابی‌فر درباره نحوه رصد معاملاتی مانند خرید ارز و سکه که ثبت نمی‌شوند، تاکید کرد: قانونی مبنی بر پایانه‌های فروشگاهی سامانه مودیان تصویب شده که در آن قانون تعاملات بین افراد b&b ‌ یعنی تعاملات شرکت و نهاده تولید و b&c یعنی تعاملات بین شرکت‌ها و مصرف کننده نهایی رصد می‌شود. همچنین در بستر اجرایی که برای مالیات بر عایدی سرمایه در نظر می‌گیرند بتوانند تعاملات اشخاص حقیقی را در آن لحاظ می‌کنند و برای تعاملات و خریدها فاکتور الکترونیکی صادر می‌شود. بنابراین سازمان امور مالیاتی می‌تواند این افراد و این معاملات را شناسایی و رصد کند و معامله‌ کنندگان مشمول مالیات می‌شوند.

وی افزود: آنهایی که در چهارراه دلار می‌فروشند مشمول مالیات بیشتری می‌شوند، از آنجایی که فعالیت‌های آنها شفاف نیست مشمول مالیات بیشتری می‌شود.

این کارشناس اقتصادی درباره اینکه عده‌ای مدعی شدند اجرای این قانون آثار تورمی دارد، اظهار داشت: اتفاقا اجرای مالیات بر عایدی سرمایه باعث کاهش نوسانات قیمتی در بازارها می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که برخی‌ها می‌گویند این قوانین بهتر است در قالب لایحه بررسی و تصویب شود، گفت: چندین سال است که مجلس و کشور معطل لایحه عایدی بر سرمایه هستند و در نهایت با اینکه سازمان امور مالیاتی لایحه را آماده و وزارت اقتصاد آن را چکش کاری کرد، اما لایحه ابلاغ نشد و مجلس هم پس از گذشت بیش از 4 سال دست به کار شد.

ترابی‌فر افزود: در پیش‌نویس لایحه‌ای دولت، در بخش عایدی بر سرمایه فقط به دارایی ملک اشاره شده و مابقی دارایی‌ها لحاظ نشده‌اند. وقتی فقط ملک مطرح می‌شود در واقع بازارهای موازی برای هدایت نقدینگی تقویت می‌شوند. بنابراین پیش نویس لایحه جامع و کامل نبود.

ایلنا/

برچسب ها: مالیات بر عایدی سرمایه ، مالیات ، هادی ترابی فر لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000ORe

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: مالیات بر عایدی سرمایه مالیات مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس اقتصادی مشمول مالیات ترابی فر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۲۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال کدام خودرو ها مشمول معاینه فنی هستند؟

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: با توجه به استفاده از خدمات مراکز معاینه فنی شهر تهران توسط میهمانان نوروزی در نیمه نخست فرودین ماه جهت تسهیل در دسترسی، پذیرش در مراکز معاینه فنی شهر تهران حضوری انجام می شود.  

به گزارش روابط عمومی، سید محمد مهدی میرزایی قمی سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در توضیح خودروهای شخصی مشمول معاینه فنی در ماه ابتدایی امسال افزود: براساس قانون خودروهای شخصی از زمان تولید به مدت چهارسال از انجام معاینه فنی معاف می باشند لذا از شهروندان تقاضا می گردد برای انجام معاینه فنی دوره ای جهت توزیع مراجعات در طول سال به ماه تولید خودرو نیز توجه نمایند.

در فروردین ماه امسال خودروهای تولید داخل فروردین 1399 و ماقبل  و خودروهای وارداتی مارس 2020 و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند..ضمنا معاینه فنی وسایل نقلیه به صورت مکانیزه با دوربین های سطح شهر کنترل می شود و وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی در صورت تردد روزانه مبلغ 52 هزار تومان جریمه می شوند.

میرزایی قمی در خصوص وضعیت مراجعات از ابتدای سال افزود: با توجه به ادامه خدمت رسانی  مراکز معاینه فنی در ایام تعطیلات نوروز از ابتدای امسال در حدود 22 هزار دستگاه خودرو به مراکز شهر تهران مراجعه کرده که یک در صد از این مراجعات مربوط به خودروهایی است که امسال مشمول معاینه فنی گردیده اند.

گفتنی است بخشی از این مراجعات مربوط به خودروهای میهمانان نوروزی شهر تهران بوده که جهت رفاه حال این عزیزان در نیمه نخست فروردین ماه پذیرش در کلیه مراکز معاینه فنی شهر تهران بصورت حضوری انجام می گردد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۱۰ توصیه رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برای جهش تولید
  • مالیات افزایش می‌یابد/وزیر اقتصاد: رسما مخالفت خود را با تصمیم مجلس برای افزایش بار مالیاتی اعلام کردیم
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • امسال کدام خودرو‌ها مشمول معاینه فنی هستند؟
  • امسال کدام خودرو ها مشمول معاینه فنی هستند؟
  • این خودروها امسال باید معاینه فنی بگیرند
  • کدام خودروها مشمول معاینه فنی هستند؟
  • کدام خودرو‌ها مشمول معاینه فنی هستند؟
  • امسال کدام خودروها مشمول معاینه فنی هستند؟
  • راه حل تازه عضو حزب موتلفه برای رسیدن به جهش تولید/ از دلال‌ها بیشتر مالیات بگیرید