Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-20@02:13:01 GMT

تاریخچه نشست‌های رهبران روسیه و آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۳۲۴۱

تاریخچه نشست‌های رهبران روسیه و آمریکا

رؤسای جمهور روسیه و آمریکا امروز(چهارشنبه) نشستی را درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بحران کرونا در ژنو برگزار می‌کنند.

به نقل از شبکه خبری نووستی، از جمله محورهای مورد بحث نشست امروز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در ژنو روابط دوجانبه، مسائل جهانی و بین‌المللی مثل ثبات استراتژیک و همکاری در زمینه کرونا و حل و فصل بحران‌های منطقه، سرنوشت برجام و امنیت سایبری خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول سال‌های بعد از تشکیل فدراسیون روسیه در سال ۱۹۹۱ سه رئیس جمهوری در روسیه و شش رئیس جمهوری در آمریکا روی کار آمده‌اند.

نشست‌های میان سران این دو کشور ظرف شش ماه از انتخاب رئیس جمهوری جدید برگزار می‌شد. از جمله نشست‌های دوجانبه یکی در آمریکا، یکی در روسیه و شش نشست در کشور سومی از جمله در راستای همایش‌های بین‌المللی برگزار می‌شد.

بوریس یلتسین-جورج بوش پدر
اولین نشست میان رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا ۳۱ ژانویه و یکم فوریه ۱۹۹۱ در مقر رئیس جمهوری آمریکا در کمپ دیوید در نزدیکی واشنگتن و در راستای سفر بوریس یلتسین، رئیس جمهوری وقت روسیه به آمریکا برگزار شد.

طی مذاکرات دو طرف درباره کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای استراتژیک به ۲۵۰۰ مورد از سوی دو طرف و ایجاد سامانه دفاع موشکی فضایی جهانی رایزنی کردند اما به توافقی درباره این پرونده‌ها نرسیدند. نتیجه اصلی این نشست اعلام رسمی پایان مقابله ایدئولوژیک و نظامی میان غرب و شرق بود. دو کشور اعلام کردند که دیگر یکدیگر را دشمن نمی‌دانند و روابط خود را برپایه دوستی، شراکت و اعتماد متقابل برقرار می‌کنند و به از بین بردن تمامی بقایای دشمنی‌های جنگ سرد ادامه می‌دهند.

یلتسین قبل از آن زمانی که نماینده پارلمان بود با جورج بوش پسر دیدار کرده بود.

بوریس یلتسین-بیل کلینتون
اولین نشست یلتسین و بیل کلینتون در ونکوور کانادا در روزهای سوم و چهارم ۱۹۹۳ برگزار شد. این نشست سه ماه بعد از تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا توسط کلینتون برگزار شد و درباره مسائل اقتصادی بود. یلتسین پایبندی خود را به تأسیس بازار اقتصادی در روسیه اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین-بیل کلینتون
پوتین و کلینتون اولین مذاکراتشان را در راستای سفر کاری کلینتون به مسکو بین سوم تا پنجم ژوئن ۲۰۰۰ و یک ماه بعد از اینکه پوتین رئیس جمهوری روسیه شده بود و شش ماه قبل از پایان دوره دوم ریاست جمهوری کلینتون برگزار کردند. قبل از آن پوتین و کلینتون دو بار در مناسبت‌های بین‌المللی در سال ۱۹۹۹ زمانی که پوتین نخست وزیر بود، دیدار کرده بودند.

ولادیمیر پوتین-جورج بوش پسر
اولین نشست پوتین و جورج بوش پسر در لیوبلیانا در جمهوری اسلوونی در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ برگزار شد. این نشست چند ماه بعد از متهم شدن روسیه به جاسوسی از سوی آمریکا و اخراج متقابل دیپلماتیک‌های دو کشور برگزار شد.

دیمیتری مدودف-جورج بوش پسر
اولین نشست میان مدودف و جورج بوش پسر در حاشیه نشست گروه هشت در تویاکو در جزیره هوکایدو در هفتم ژوئیه ۲۰۰۸ برگزار شد. این اولین اتفاق بین‌المللی برای مدودف بود که دو ماه قبل از این تاریخ پست ریاست جمهوری را برعهده گرفته بود. این دیدار در پایان دوره دوم ریاست جمهوری جورج بوش پسر بود.

دیمیتری مدودف-باراک اوباما
مدودف و اوباما برای اولین بار در مقر سفیر آمریکا در لندن در دوم آوریل ۲۰۰۹ و قبل از نشست گروه ۲۰ که ۷۳ روز بعد از روی کار آمدن اوباما به عنوان رئیس جمهوری آمریکا برگزار شده بود، دیدار کردند.

ولادیمیر پوتین-باراک اوباما
پوتین و اوباما برای اولین بار ۱۸ ژوئن ۲۰۱۲ در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در مکزیک و ۴۲ روز بعد از ریاست جمهوری مجدد پوتین دیدار کردند.

ولادیمیر پوتین-دونالد ترامپ
اولین نشست پوتین و ترامپ هفتم ژوئیه ۲۰۱۷ در حاشیه نشست گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان و بعد از حدود ۱۶۷ روز از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا برگزار شد. مذاکرات دو طرف دو ساعت و ۱۵ دقیقه طول کشید و درباره اوضاع سوریه و اوکراین، پرونده هسته‌ای کره شمالی، مبارزه با تروریسم و امنیت سایبری گفت‌وگو کردند./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس جمهوری آمریکا ولادیمیر پوتین ریاست جمهوری جورج بوش پسر بین المللی اولین نشست برگزار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۳۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست حل مساله در استان سمنان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی دولت، موانع و مشکلات احداث آزادراه حرم تا حرم، تکمیل و تعیین تکلیف سهامداران کارخانه سیمان بی ارجمند و پیشنهادات مطرح برای حل مشکلات آبی سمنان در جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور بررسی و تصمیم‌گیری شد.

رئیس جمهور در این نشست پس از شنیدن گزارش مشکلات و مسائل برخی موضوعات اولویت‌دار استان، دستورات لازم برای بررسی و رفع این موانع را صادر کرد.

در ابتدای این جلسه موضوع کلان پروژه آزادراه حرم تا حرم و دو چالش عمده پیش‌روی این پروژه از جمله موضوع بازنگری در قرارداد احداث آن و همچنین تأمین منابع مالی مورد نیاز برای سرعت بخشیدن به اجرای این آزادراه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین پیشنهاد بازنگری در مسیر احداث آزادراه حرم تا حرم و اصلاح یا حذف بخش‌های غیرضرور این طرح با اقدامات فنی و مهندسی و همچنین عبور این آزادراه از نزدیکی شهرها به جهت هم بهره‌مندی مسافرین از خدمات شهری و هم رونق بیشتر شهرهای در مسیر، از دیگر موضوعاتی بود که در این رابطه مطرح شد.

رئیسی در ادامه پس از دریافت گزارشات معاون اجرایی رئیس جمهور، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به‌عنوان مجری پروژه و مسئولین وزارت راه و شهرسازی دستور تأمین اعتبار بخش‌های اولویت‌دار این پروژه را صادر و مقرر کرد سایر مشکلات پیش‌روی اجرای آن با ارائه راهکار در قالب یک بسته پیشنهادی از سوی مجریان طرح جهت بررسی و تصویب به دولت ارائه شود.

در بخش دیگری از این جلسه موضوع بلاتکلیفی کارخانه سیمان بی ارجمند و دلایل و چرایی توقف احداث آن مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس گزارش معاون اجرایی رئیس جمهور، روند احداث این کارخانه از سال ۸۴ و با سهامداری ۳۸ هزار نفر از مردم سمنان آغاز شد، اما در ادامه به‌رغم پیشرفت ۵۴ درصدی به دلیل تأخیر و عدم توانایی مدیران آن در بازپرداخت وام ارزی، افزایش میزان بدهی به دلیل نوسانات قیمت ارز و منتفی شدن توجیه اقتصادی متوقف شد.

رئیسی پس از شنیدن گزارش مدیران این کارخانه و همچنین نقطه نظرات مسئولان استانی، نظر به اهمیت مسئله سهامداری مردم در این کارخانه و اهتمام دولت نسبت به حفظ منافع مردم، به معاون اجرایی رئیس جمهور دستور داد پیشنهادات ارائه شده را بررسی و ضمن گردش کار موضوع در کمیسیون اقتصادی دولت و هماهنگی با بخش حقوقی دولت موضوع را برای طرح در هیئت دولت آماده کنند.

کد خبر 6082326

دیگر خبرها

  • نشست حل مساله در استان سمنان برگزار شد
  • اولین مصاحبه یولیا ناوالنایا همسر رهبر سابق مخالفان روسیه و انتقاد از غرب
  • دستیار پوتین خطاب به اسرائیل: خویشتنداری کنید
  • دستیار پوتین در دیدار سفیر اسرائیل: همه طرف‌ها خویشتنداری کنند
  • پیشنهاد پوتین برای میانجیگری میان ایران - اسرائیل / 3 شرط تهران / روزنامه کویتی: روسیه قطعات حساس جنگنده سوخو35 را به ایران نداده
  • تعیین سرنوشت دارایی های مسدود شده روسیه در نشست گروه ۷
  • جشن واگذاری زمین جوانی جمعیت در سمنان برگزار می‌شود
  • همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید
  • چین: کار زیادی پیش از نشست صلح اوکراین باید انجام شود
  • ◄ اولین پیش نشست همایش بین المللی تنظیم گری و سیاستگذاری رقابت در ایران برگزار می شود