Web Analytics Made Easy - Statcounter

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

به نام خداوند متعال

ملت بزرگوار و صبور ایران

آن‌گونه که در اصل ۵۶ قانون اساسی آمده است حق تعیین سرنوشت و حق حاکمیت از آن ملت است. جمهوریت رکن رکین و غیر قابل تغییر نظام سیاسی حاکم بر کشور است و انتخابات ریاست جمهوری ابزار اعمال حق حاکمیت ملت و تجلی جمهوریت نظام است. متاسفانه اصول متعدد قانون که شیوه اجرای انتخابات و کسب آرای عمومی را مشخص نموده و چارچوب‌های انتخابات آزاد و سالم و عادلانه را روشن کرده است از جمله اصول ششم، نهم، پنجاه و ششم و از همه روشن‌تر اصل ۱۱۴ قانون اساسی، با تفسیری از اصل ۹۹ توسط شورای نگهبان تحت عنوان نظارت استصوابی عملا نقض شده و از کارایی افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جبهه اصلاحات ایران متشکل از ۳۱ حزب و سازمان، به همراه ۱۵ تن از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حفظ موضع انتقادی نسبت به این تفسیر غلط تمام تلاش خود را معطوف به معرفی نامزدهای متعدد انتخاباتی از میان شناخته‌شده‌ترین شخصیت‌های سیاسی و اجرایی اصلاح‌طلب که واجد تمامی شرایط مندرج در اصل ۱۱۵ قانون اساسی بودند کرد تا شاید بتواند در انتخاباتی که از حداقل‌ معنای رقابت برخوردار است پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان را دعوت به مشارکت در انتخابات نماید.

با کمال تاسف شورای نگهبان در اقدامی غیر قابل دفاع و ظالمانه و غیرشفاف، چنان صحنه‌ای آفرید و به مهره‌چینی پرداخت که مورد عتاب بسیاری از شخصیت‌های موجه حتی مقام رهبری قرار گرفت. به این ترتیب نه فقط جبهه اصلاحات بلکه بسیاری از جریان‌های سیاسی کشور از داشتن نامزد انتخاباتی محروم شدند.

همانطور که در اطلاعیه نخست این جبهه اعلام شد مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران با ارزیابی کامل عرصه انتخابات و با لحاظ همه تلاش‌های صورت گرفته نتوانست به این جمع‌بندی برسد که وضعیت نهایی صحنه این فرایند چیزی است که بتوان بدان نام انتخابات رقابتی، معنادار و آزاد نهاد.

بر این اساس با احترام به همه افرادی که در کسوت نامزدی احراز عنوان ریاست جمهوری در صحنه باقی مانده‌اند و کسانی که به ناحق، به شیوه مذکور احراز صلاحیت نشدند، جبهه اصلاحات ایران از معرفی کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خودداری می‌کند. 

با این وجود، جبهه اصلاحات ایران، تصمیم احتمالی برخی از احزاب عضو و اشخاص حقیقی حاضر در مجمع عمومی خود را مبنی بر حمایت منفرد یا جمعی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، محترم و مجاز دانسته، مانعی برای اعمال این تحفظ قائل نیست. 

27217

کد خبر 1525962

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ اصلاح طلبان انتخابات ریاست جمهوری جبهه اصلاحات ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۳۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید

نظرسنجی جدید شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» نشان می‌دهد که علاقه مردم آمریکا به انتخابات ریاست‌جمهوری آتی به کمترین میزان خود در نزدیک به دو دهه گذشته رسیده است، به طوری که تنها ۶۴ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده علاقه خود را به رای دادن در انتخابات نوامبر آینده اعلام کرده‌اند.

براساس گزارش الیوم السابع، این شبکه در وب سایت خود توضیح داد که نتایج نظرسنجی در مقایسه با نظرسنجی‌های قبلی انجام شده توسط این شبکه در همان دوره قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال‌های ۲۰۰۸ (۷۴%)، ۲۰۱۲ (۶۷%)، ۲۰۱۶ (۶۹%) و ۲۰۲۰ (۷۷%) بوده است.

با توجه به روند رای دهندگان بین انتخاب مجدد جو بایدن، رئیس جمهور فعلی یا دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، نتایج نظرسنجی حاکی از برتری ترامپ با اختلاف اندک، ۴۶ درصد در مقایسه با ۴۴ درصد است که نسبت به برتری ۵ امتیازی ترامپ در ژانویه گذشته کاهش یافته است. 

در همین راستا نشریه آمریکایی هیل در تحلیلی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که آبان امسال برگزار می‌شود، نوشت که این انتخابات مانند سال ۲۰۲۰ مجددا جو بایدن و دونالد ترامپ را مقابل یکدیگر قرار می‌دهد، با این تفاوت که این بار شرایط متفاوت است و این انتخابات برای مردم آمریکا نتیجه باخت-باخت خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • استارت انتخاباتی حجاریان!
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • نشست جبهه مردمی ایران قوی با نامزد‌های دور دوم انتخابات برگزار شد
  • نشست شورای سیاستگذاری جبهه ایران قوی با نامزدهای دور دوم انتخابات
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • پنج دغدغه بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری
  • پس از تنبیه رژیم صهیونیستی حالا وقت احیای برجام است! / اصلاح‌طلبان برای دور دوم انتخابات چه برنامه‌ای دارند؟
  • ترکیه موشک‌های ایرانی را رهگیری کرده است؟ | واکنش ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه
  • ترکیه ادعای رهگیری موشک‌های ایرانی را رد کرد