Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-29@11:27:16 GMT

شکوه مسجد سلیمان با راه‌اندازی پتروشیمی احیا شد

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۴۵۹۹

شکوه مسجد سلیمان با راه‌اندازی پتروشیمی احیا شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حجت‌الله میرزایی در جمع مدیران و کارکنان صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان گفت: راه‌اندازی پتروشیمی مسجد سلیمان صرفاً به تولید اوره و آمونیاک محدود نمی‌شود، بلکه این پروژه را می‌توان به معنای احیای شکوه از دست‌رفته مسجد سلیمان دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرزایی با اشاره به انزوای چهار دهه‌ای مسجدسلیمان، اظهار امیدواری کرد: با تأسیس پتروشیمی مسجدسلیمان و احیا و راه‌اندازی پروژه‌های جدید یا تکمیلی، این شهرستان عظمت گذشته خود را به دست آورد.

وی توجه به صنایع پایین‌دستی  را بیش از هر پروژهٔ دیگری حائز اهمیت دانست زیرا اشتغال پایدار را تضمین می‌کند.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مرحوم میرمصطفی عالی‌نسب که به‌عنوان پرچم‌دار صنایع ملی شناخته می‌شود، به این جمله‌ مرحوم مصدق بارها اشاره داشت که «نباید اجازه دهیم لوله‌های نفت بخشکد»؛ در حال حاضر نیز این موضوع یکی از مهم‌ترین وظایف ماست و تحقق آن جز با ایجاد و احیای صنایع پایین‌دستی پتروشیمی میسر نیست.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با اشاره به اشتغال ۱۵۰۰ نفری  پتروشیمی مسجدسلیمان تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد که کشور سالانه به ایجاد بیش یک میلیون شغل نیاز دارد.

به گفته میرزایی، برای دستیابی به نیاز اشتغال کشور به این میزان هر روز باید دو پروژه به بزرگی پتروشیمی مسجد سلیمان افتتاح شود. روندی که  به یک سال محدود نمی‌شود، بلکه باید حداقل طی یک دهه این هدف را دنبال کرد تا  نرخ بیکاری کشور به عدد مطلوبی برسد.

وی تصریح کرد: برآوردها نشان می‌دهد برای پروژه مسجد سلیمان حدود ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری (به قیمت روز) انجام شده و از ۱۸ کشور دنیا تجهیزات وارد این شرکت شده تا پتروشیمی مسجد سلیمان بتواند از ظرفیت‌های خود استفاده کند.

میرزایی با بیان این که با تشدید تحریم‌ها،  تأمین این تجهیزات امکان‌پذیر نیست یادآور شد: نباید تصور کرد که تحریم‌های ظالمانه فقط بنگاه‌های اقتصادی را تحت فشار قرار می‌دهد چه بسا سهام‌داران، بیشتر زیان می‌بینند.

معاون امور اقتصادی افزود: فقط صندوق بازنشستگی کشوری سه پروژه بزرگ دیگر شبیه به MIS دارد که به دلیل همین تحریم‌ها نیمه‌تمام رها شده‌اند. در سطح کشور ده‌ها پروژه‌ این‌چنینی روی زمین مانده‌اند.

وی تأکید کرد: برای خروج کامل از انزوا نباید شبکه‌ها و مسیرهای ارتباطی را نادیده گرفت و نسبت به آن بی‌توجه ماند. گرچه مسجدسلیمان جان دوباره‌ای گرفته، اما توسعه ارتباطات اقتصادی و صنعتی در جاده پرپیچ و خم این شهرستان امکان‌پذیر نیست و ایجاد خطوط انتقال ریلی و هوایی در این منطقه یک ضرورت به حساب می‌آید.

ضرورت برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای

میرزایی به نگرانی درباب موضوع زیست شهری نیز اشاره کرد و گفت:  اگر فضای زیست شهری مناسب برای جوانان منطقه ایجاد نشود، به‌زودی پیشنهادات دل‌ربای رقبا، جوانان متخصص را به سمت دیگری می‌کشاند و تحقق این مهم نیز در چارچوب یک برنامه‌ریزی توسعه منطقه‌ای امکان‌پذیر است.

به گفته‌ میرزایی در توسعه منطقه‌ای، آموزش و توانمندسازی محلی را  نباید فراموش کرد.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  اقدامات صورت گرفته در این زمینه را کافی ندانست و گفت:  باید توجه داشت که مسجدسلیمان تجلی پیوند سنتی‌ترین و نوستالژیک‌ترین شکل زندگی اجتماعی ایرانیان، یعنی زندگی ایلی و عشایری، با مدرن‌ترین بخش تولید اقتصادی، یعنی نفت، است.

میرزایی ادامه داد: این شهرستان به‌خوبی بستر آشتی این دو را به وجود آورده، اما صد حیف که این آشتی به ادغام منجر نشده است، مسئولان منطقه‌ای  باید همواره خواستار تقویت شبکه آموزش فنی و حرفه‌ای برای تقویت نیروی انسانی بومی باشند، این تنها راه ادغام دو بخش مورد اشاره محسوب می‌شود.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به رفع نابرابری‌ها در پتروشیمی مسجدسلیمان تاکید کرد و گفت: نباید عده‌ای در پتروشیمی مسجدسلیمان حقوق و مزایای بالایی داشته باشند، اما عده‌ای در سطوح پایین مالی و اجتماعی، قرار گیرند،  ایجاد حداقل‌هایی مانند بیمه‌های اجتماعی باید از دغدغه های اصلی مسئولان منطقه باشد.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون امور اقتصادی وزیر کار پتروشیمی مسجد سلیمان معاون امور اقتصادی وزارت تعاون پتروشیمی مسجدسلیمان کار و رفاه اجتماعی پتروشیمی مسجد مسجد سلیمان منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۴۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی اولین شهرک دانش بنیان کشور در منطقه آزاد ماکو

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  با امضای موافقتنامه همکاری بین معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری و سازمان منطقه آزاد ماکو، زمینه استقرار شرکتهای دانش بنیان با هدف تکمیل زیست بوم فن آوری، نوآوری ، در قالب شهرک دانش بنیان برای اولین بار در کشور در این منطقه فراهم شده است.

  گروسی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو می گوید: صنایع دانش بنیان و فن آوری که به تجاری سازی رسیده اند در این شهرک امکان تولید و صادرات دارند .

  به دلیل نزدیکی منطقه آزاد ماکو به بازارهای اروپایی و هم جوار بودن با چند کشور آسیایی و نزدیک ترین نقطه برای صادرات ، منطقه آزاد ماکو از سوی معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری ؛ برای ایجاد اولین شهرک اقتصاد دانش بنیان در کشور انتخاب شد .

  گروسی افزود :این شهرک  الگویی می شود  برای سایر مناطق چون ما باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم بنابراین اینجا  نقطه اتصال نخبگان و جوانان ایران با جهان هم برای صادرات صنایع دانش بنیان و فن آور و هم احیانا واردات   آخرین ت  فن آوری های روز است.

  بند ۱۱ اقتصاد مقاومتی؛ مناطق آزاد را برای انتقال فن آوری های نوین و پیشرفته به کشور مکلف کرده است.

  زنوزی عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو نیز گفت:

  فضای مناسبی را   تخصیص دادیم برای ایجاد شهرک دانش بنیان که شرکتهای دانش بنیان و شرکتهایی که فن آور هستند و قابلیت دانش بنیان را دارند می توانند در این شهرک مسقر شوند و با توجه به منطقه آزاد بودن و داشتن این مزیت و قوانین حمایتی در این زمینه تولیداتشان را در اینجا انجام دهند .

عملیات اجرایی این شهرک امسال در زمینی به مساحت 10 هکتار آغاز خواهد شد و کسانی که مایل به فعالیت در این شهرک هستند از طریق معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری می توانند برای فعالیت درآن ، درخواست خود را اعلام نمایند .

 

دیگر خبرها

  • شب‌های قدر، مراسم احیا کجا برویم؟
  • شب‌های احیا در تبریز کجا برویم؟
  • بیانیه تند مسجد سلیمان علیه چادرملو
  • راه اندازی اولین شهرک دانش بنیان کشور در منطقه آزاد ماکو
  • راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال
  • مراسم زنده احیا مسجد بلال از رادیو فرهنگ
  • برگزاری مراسم پرفیض شب های قدر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
  • راه‌اندازی مجدد پارک آبی آزادگان بعد از ۱۲ سال
  • امامزاده شاه‌ سلیمان علی(ع)؛ زیارتگاه‌ مورد اقبال خراسان جنوبی‌ها
  • مراسم شب های قدر در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود