Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ محمد رضایی تهرانی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احمد ابن موسی (ع) گفت: احمد بن موسی چشم و چراغ نه تنها مردم فارس بلکه یکی از مهمترین امامزاده‌ها در ایران اسلامی است. پس از ولیعهد شدن امام رضا (ع) بر اساس سیاست مامون گروهی از امامزادگان به همین دلیل به سمت ایران حرکت کردند و این حرکت دسته جمعی امامزادگان به سمت ایران نوعی وحشت بین حاکمان ایران را به وجود می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به صورت پنهانی و پشت صحنه حاکمان با نظامیان هماهنگ می‌کنند که جلوی این حرکت را بگیرند که نمونه آن را در برخورد فیزیکی خشن با ملازمان حضرت معصومه (س) در شهر ساوه دیدیم که همین رفتار موجب اندوه شدید حضرت معصومه (س) و وفات ایشان می‌شود. همچنین ایشان بعد از شهادت امام رضا (ع) در یک حرکت انتقامی حرکت می‌کنند و در نهایت در شیراز به شهادت می‌رسند که البته مدت‌ها قبر ایشان مخفی بوده است. گفته می‌شود در قرن چهارم عضد الدوله قبر این امامزاده را پیدا می‌کند.

این کارشناس مذهبی همچنین داستانی را از حضرت رضا و احمد ابن موسی (ع) نقل می‌کند: در کتاب داستان راستان شهید مطهری داستانی آورده است که «در گوشه‌ای از مجلس حضرت احمد ابن موسی (ع) مردم را به دفاع از ولایت تعقیب می‌کردند. امام رضا (ع) به ایشان فرمودند: «برادر خوبم سادات و فرزندان رسول خدا (ص)  اگر خوبی انجام بدهند پاداششان دو برابر است؛ یعنی یک پاداش حقیقی و یک پاداش حقوقی می‌گیرند و اگر بدی کنند دو عذاب حقوقی و حقیقی می‌بینند.»

وی افزود: منظور امام رضا (ع) همان نص قرآن کریم است که به همسران پیامبر (ص) درباره حجاب هشدار می‌دهد و اینکه به آنان گفته شد که اگر گناهی کنید به جهت همسر پیامبر (ص) بودن برای شما بدتر است. پس این اصل را باید در جامعه رعایت کنیم که گناه یک فرد عادی با یک فرد خاص متفاوت است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رضایی تهرانی در ادامه سخنانش ویژگی های احمد ابن موسی (ع) را در کتاب «اختران تابناک» نوشته مرحوم محلاتی بیان کرد: در کتاب «اختران تابناک» از کتاب «ارشاد» شیخ مفید  نقل کرده است که «احمد ابن موسی (ع) مردی کریم، جلیل و پرهیزگار بوده که موسی بن جعفر وی را بسیار دوست داشته است. حضرت وی را انسان فعال و قوی النفسی می دانستند که بیشتر از هزار قرآن را به خط خودش نوشته است.»

این کارشناس مذهبی در پایان درباره دلیل نام گذاری شاهچراغ گفت: اینکه به ایشان لقب شاهچراغ را دادند دو دلیل دارد که در کتب معتبر آمده است، یکی علت ظاهری که اولین بار بانوی بزرگی نوری را از دور  دیده است و این را به اطلاع حاکم منطقه شاهچراغ می‌رساند و حاکم نیز دیدن این نور را تایید می‌کند. پس از کند و کاو به بدن سالم آن حضرت رسیدند و  علما نیز پیکر ایشان را تایید می کنند که ایشان حضرت احمد بن موسی است. دلیل باطنی شان نیز این است که شاه چراغ چراغ هدایت مردم را بر دست داشته است و ایشان برادر امام رضا (ع) بودند و طبیعتا از معارف حضرت برخوردار بودند.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شاهچراغ شیراز دهه کرامت احمد ابن موسی امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۴۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکان‌های برگزاری احیای شب‌های قدر در شیراز

در آستانه فرا رسیدن شب‌های قدر و ایام شهادت حضرت امیرالمومنین علی(ع) ویژه برنامه‌های ایام شهادت و عزاداری این ایام در بقاع متبرکه و آستان مقدس امام‌زادگان واجب‌التعظیم شهر شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، هم‌زمان با فرا رسیدن شب‌های قدر ویژه برنامه این ایام در بقاع متبرکه شهر شیراز از شب نوزدهم رمضان از ساعت ۲۱ شب برگزار می‌شود.

مراسم احیای شب‌های قدر در محل حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، مسجد وکیل، حسینیه عاشقان ثارالله (ع)، بوستان کوهستانی دراک و سایر مساجد شهر شیراز برگزار می‌شود.

مراسم احیای شب ۱۹ ماه مبارک رمضان در محل حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در شامگاه جمعه دهم فروردین از ساعت ۲۱:۳۰ با جز خوانی قرآن کریم و قرائت دعای جوشن کبیر توسط حاج‌خلیل نگهبان، سیدحسین فتح‌الهی و قرائت دعای ابوحمزه با نوای حاج‌مهدی منصوری و سخنرانی حجت‌الاسلام خورشید برگزار می‌شود.

مراسم احیای شب ۲۱ ماه مبارک رمضان در حرم شاهچراغ (ع) یکشنبه دوازدهم فروردین ساعت ۲۱:۳۰ با سخنرانی آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و قرائت دعای جوشن کبیر با حضور سیدمحسن بنی‌فاطمی، حاج‌حسن جوکار و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی توسط حاج‌کاظم محمدی خواهد بود.

همچنین مراسم ظهر شهادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) با مرثیه‌سرایی سیدمحسن بنی‌فاطمی روز دوشنبه سیزدهم فروردین همراه با نماز ظهر و عصر برگزار می‌شود و مراسم احیای شب ۲۳ ماه مبارک رمضان در سه‌شنبه چهاردهم فروردین از ساعت ۲۱ در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) با ایراد سخن آیت‌الله سیدشریف‌الدین ملک حسینی و قرائت دعای جوشن کبیر توسط حاج‌مهدی سروری و سید مصطفی موسوی‌نژاد و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی توسط حاج‌حمید رمضان‌پور خواهد بود.

مراسم احیای شب‌های قدر و شهادت حضرت علی (ع) همراه با تلاوت قرآن و برنامه‌های معنوی و خاص این شب‌ها در مسجد وکیل و حسینیه عاشقان ثارالله در شب‌های ۱۰، ۱۲ و ۱۴ فروردین برگزار می‌شود.

این مراسم معنوی در مسجد وکیل همراه با فضای معنوی و خلق آثار هنری توسط هنرمندان تجسمی استان فارس است، با سخنرانی آیت‌الله احمد بهشتی و حجت‌الاسلام عبدالرسول بینازاده و شیخ محمد زمانی و نوای عباس زحمتکشان و عبدالرحمن دانشجو از ساعت ۲۲ تا ۴۵: ۲ بامداد خواهد بود و این مراسم همچنین با حضور سید محمدعلی حسینی، محمد امین جعفری حسینی و حسن میرزانیا از شاعران آئینی است.

مراسم شب‌های قدر در شب‌های ۱۰، ۱۲ و ۱۴ فروردین در محل حسینیه عاشقان ثارالله (ع) از ساعت ۲۱ با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدمحمد انجوی‌نژاد و نوای مهدی ترکاشوند و مهدی سروری با همت کانون فرهنگی رهپویان وصال، هیئت عاشقان ثارالله رزمندگان اسلام شیراز، سازمان بسیج مداحان و هیئات مذهبی سپاه فجر فارس، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز و موقوفه معزالوزرا برگزار می‌شود.

خاطرنشان می‌شود مراسم احیای خودرویی همراه با تلاوت قرآن کریم، جوشن کبیر، ابوحمزه ثمالی و مراسم قرآن به سر گرفتن در پارک کوهستانی دراک در بزرگراه حسین الهاشمی در شب‌های ۱۰، ۱۲ و ۱۴ فروردین با نوای حاج‌احمد خلف‌زاده و سایر مداحان اهل بیت از ساعت ۲۲ تا ۲:۳۰ بامداد و سخنرانی حجت‌الاسلام محمدمسلم وافی از قم برگزار می‌شود.

کد خبر 740212

دیگر خبرها

  • جبهه مقاومت با منطق امام حسین (ع) پیروز می‌شود/ تمام دنیا از مظلومان فلسطین حمایت کنند
  • انقلاب اسلامی ایران آغاز حرکت جهان به سوی ظهور حجت است
  • مکان‌های برگزاری احیای شب‌های قدر در شیراز
  • ایران تنها کشوری است که با فریاد رسا «مرگ بر آمریکا» را اعلام می‌کند
  • ستاره فوتبال امام جماعت شد!
  • فیلم| ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد!
  • ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد! (+فیلم)
  • نگاه تحولی و حرکت جهادی لازمه حل معضلات تاریخی آذربایجان شرقی است
  • حال و هوای حرم مطهر شاهچراغ (ع) در ایام نوروز + فیلم
  • جشن بزرگ روزه اولی‌ها در روز ولادت کریم اهل‌بیت