Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان خراسان شمالی که از حدود دو دهه قبل، با انتزاع از خراسان بزرگ تشکیل شد، با وجود کمک های خوبی که در حوزه زیرساختی برای این منطقه از سوی دولت های  به خصوص دولت یازدهم و دوازدهم انجام شد، همچنان این خطه شمال شرق کشور با مشکلات زیادی  به ویژه در حوزه زیرساخت حمل و نقلی مواجه است که مانع بزرگی برای جذب سرمایه گذاری خصوصی است و تاکنون بارها فرصت سرمایه گذاری خصوصی کلان در حوزه تولیدی و صنعتی در این استان فراهم شد که هر بار به ذلیل نبود این زیرساخت به مرحله اجرا نرسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علاوه بر آن نبود زیرساخت مناسب شبکه ارتباطات حمل و نقلی اعم از هوایی، زمینی و ریلی هزینه های تمام شده کالا و خدمات را در این خطه شمالشرق کشور افزایش داد که نمونه بازر آن  تحمیل هزینه مازاد بر سبد خانوار شهروندان است  به طوری که طبق گزارش مرکز آمار ایران این استان پس از کرمانشاه دومین استان گران کشور است و در چند سال اخیر  همواره نرخ تورم در خراسان شمالی ۲ تا چهار درصد از میانگین کشوری بالا تر بود.
مردم خراسان شمالی به خصوص آن دسته از مردم این خطه شمالشرق کشور که گفت و گوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به طور مستقیم از شبکه استانی  تماشا کردند،  انتظار داشتند تا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ضمن تشریح مشکلات چندین دهه این استان ، برنامه ها و راهکارهای خود را نیز برای کاهش این مشکلات و موانع بیان کنند تا آنها بتوانند از منظر خود  نامزد اصلح را شناسایی و رای دهند.
بیکاری و پایین بودن درآمد مردم 
عبدالناصر همتی یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گو با شبکه استانی اترک خراسان شمالی بیکاری و پایین بودن درآمد مردم را مهمترین مشکل این خطه شمالشرق کشور اعلام کرد و بومگردی و توسعه کشاورزی را راهکار اصلی برای کاهش مشکلات اقتصادی این استان اعلام کرد و گفت : امروزه بومگردی باید در استانها تقویت شود و خراسان شمالی ویژگی های خاصی را دارد و در این زمینه می تواند پیشقدم باشد.
 این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  بیکاری را درد مشترک تمام استانها عنوان کرد و گفت: به دلیل نگاه سیاسی در استانها، اشتغالزایی خوبی انجام نشد و نگاه را به تمرکزدایی تغییر دهیم تا استانها توسعه یابند.
همتی گفت : در طول یک دهه گذشته با کاهش رشد اقتصادی به خاطر تحریم های ظالمانه و کمبود منابع مواجه هستیم و در ۱۰ سال گذشته ثروت ما به خوبی رشد نکرده و با وجود پتانسیل های لازم در مقایسه با کشورهای همسایه رشد خوبی نداشته ایم.

   
نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان این که یارانه ها باید مجدد هدفمند شود گفت: دهک های یک و دو به اندازه ثروتمندان یارانه دریافت می کنند که باید اصلاح شود  ضمن اینکه دولت حداقل دستمزد را نیز باید افزایش دهد چرا که قدرت مردم کاهش یافته و با اهدای کارت خرید  می توانیم تا حدی این مشکلات مردم ضعیف را حل کنیم.
همتی خاطرنشان کرد: به خاطر شرایط نامناسب اقتصادی ناشی از تحریم و کاهش ارزش پول ملی، قدرت خرید مردم کاهش یافته و با هدفمندی یارانه ها و افزایش حداقل دستمزد می توانیم این مشکلات را برطرف کنیم.
وی  افزود: همه مردم  با وجود این که اختلافات قومی بخشی از ملت ایران هستند و در اهدای مسوولیت ها باید با همه اقشار و قومیت ها با یک نگاه توجه کرد  و ما اگر بتوانیم به درستی از جاده ابریشم بهره برداری کنیم و استانها را به یکدیگر متصل کنیم می توانیم شاهد رشد اقتصادی خوبی در مناطق دوردست از پایتخت باشیم.
نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به مشکلات خراسان شمالی گفت: این استان با محوریت کشاورزی دارای مشکلات اساسی است و باید قیمت خرید تضمینی محصولات استراتژیک در این استان به روز تعیین شوند و  نظام توزیع و جمع آوری محصولات کشاورزی باید اصلاح شود  و  نهاده های دامی در استانها طوری ساماندهی شود تا دست دلالان از این بازار کوتاه شود.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در خصوص استان ها مشکل جدی این است که راهبرد ملی بر ای توسعه وجود ندارد، درحالی که هراستانی از نظر قومی، مذهبی و منابع طبیعی ویژگی به خصوصی دارد.
وی با بیان این که به دلیل نگاه متمرکز، مجموعه ای از مشکلات بر استان ها حاکم شده است، خاطرنشان کرد: وقتی ما در تهران متمرکز می شویم ، عملا شهرهای دیگر به حاشیه تبدیل می شوند و این شهرها خالی از سکنه می شوند و مردم به کلانشهرها روی می آورند.
همتی اولویت خود را حاکم شدن تصمیمات اقتصادی بر تصمیمات سیاسی خواند و گفت: ما باید نگاه سیاسی به استانها را برداریم ، چون وقتی از مرکز به مسایل سیاسی و امنیتی نگاه می کنیم راه حل ها نیز امنیتی است، در حالی که برای توسعه هر استان باید ویژگی های آن را مورد توجه قرار دهیم و هر سه ماه یکبار باید نشست هایی با نخبگان هر منطقه گذاشته شود و به تدریج روند توسعه آن منطقه را زیر نظر داشت.
این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بسیاری از استان ها و استان خراسان شمالی، ظرفیت ویژه ای دارد و باید دید مشکل بیکاری این استان چیست و من می دانم این استان چه ویژگی دارد و چه کسانی جلوی پیشرفت آن را می گیرند.

بی توجهی به مزیت مرزی و صنایع تبدیلی 
سعید جلیلی دیگر نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گو با مردم خراسان شمالی بی توجهی به مزیت مرز مشترک و صنایع تبدیلی را مهمترین مشکل این خطه شمال شرق کشور بیان کرد و گفت : خراسان شمالی، ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان به عنوان ظرفیتی مهم برای جهش اقتصادی برخوردار است و  مرز مشترک  ظرفیت مناسبی را برای این استان فراهم کرده است تا این کشور دروازه ورود به آسیای میانه باشد و باید برای رسیدن به این مهم برنامه درستی را عملیاتی کرد.
وی  دامپروری و کشاورزی را از محورهای مهم توسعه استان خراسان شمالی برشمرد و گفت: باید با ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در این استان باید ارزش افزوده بخش کشاورزی و دامپروری را افزایش داد تا این حوزه ها بتواند رونق گیرد.
     


این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تقویت صنایع بزرگ و استقرار زنجیره این صنایع را در این استان از دیگر راهکارها برای توسعه قلمداد کرد و اضافه کرد : در کنار توجه صنایع بزرگ و ایجاد صنایع فراوری کشاورزری، باید به بخش گردشگری استان که دروازه ورود به بارگاه ملکوتی علی ابن موسی الرضا (ع) نیز محسوب می شود، توجه بیشتری صورت گیرد.
جلیلی اضافه کرد : قبل از این که دولت جدید شکل گیرد، باید مردم ظرفیت های این استان را شناسایی و بررسی کنند و مردم هر شهر و روستا سند پیشرفت خطه خود را تدوین و از دولت جدید مطالبه کنند و دولت هم وظیفه دارد تا پاسخگو باشد و در برنامه های خود پیشرفت این مناطق را مدنظر قرار دهد.

وی افزود: جهش اقتصادی بدون توسعه روستاها و شهرها امکان پذیر نیست و بهتر است جوانان در خط مقدم این جهش قرار گیرند و ظرفیت ها مناطق خود را شناسایی و راههای پیشرفت را مشخص کنند.


پایین بودن درآمد و کمبود آب  
حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی در این گفت و گو پایین بودن درآمد مردم و کمبود آب را مهمترین مشکل استان خراسان شمالی بیان کرد و گفت : این استان دارای صنایع بزرگی از جمله پتروشیمی، آلومینیوم، کارخانجات پنبه پاک کنی و سایر موارد است که خوشبختانه فعال هم هستند، اما باید وضعیت استان از وضع موجود بهتر شود.

این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان این که کشاورزان از وضعیت فعالیت خود  ناراضی هستند، اظهار داشت: هم اکنون هم  باغداران  و مصرف کننده از وضعیت موجود ناراضی هستند که باید این وضعیت ساماندهی شود و در این استان  بیش از ۵۷ رقم محصول تولید می شود  و حوزه کشاورزی باید دانش بنیان شود و مورد پژوهش قرار گیرد تا باعث افزایش بهره وری شود.
حجت الاسلام رییسی کمبود آب را یکی از مشکلات اساسی خراسان شمالی  اعلام کرد و افزود: هم اکنون مسئله کمبود آب نیست، بلکه باید این  مهم مدیریت شود، چنان که در آستان قدس طرحی را اجرا کرده بودیم که با یک چهارم آب، تولید را نیز چندین برابر کردیم.


رییسی در بخش دیگری از سخنانش بر ایجاد ارتباطات با کشور های دیگر به منظور افزایش تبادلات تجاری نیز تاکید کرد و اظهار داشت: این زمینه در این استان باید با کشور ترکمنستان فراهم شود تا راهی به سمت کشورهای آسیای میانه باشد، ارتباط ها باید گسترده تر شود.
وی با بیان اینکه این استان باید به عنوان دروازه تجاری و صادراتی باشد، افزود: هم اکنون  این استان از نظر زیر ساختی عقب است که باید در این زمینه بیشتر تلاش شود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  بر فعالیت گسترده ارتباطات هوایی و ریلی در استان تاکید کرد و اظهار داشت: ایجاد ارتباطات ریلی در این منطقه را آغاز کرده بودیم، تلاش می کردیم تا از این منطقه به سمت مشهد ارتباط ریلی ایجاد کنیم تا مقدمات سفر زیارتی را تسهیل کنیم، اما  ناتمام باقی ماند.
 افزایش توانمندی استان ها

محسن رضایی پنجمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز در این گفت و گوی استانی اگرچه روح صحبتش به مردم تمام استان های کشور بود، ولی نبود اختیارات در استان ها را مشکل اصلی دانست و گفت : این دولت تمامی اختیارات  به استان ها خواهد داد به گونه ای که اگر مردم سپرده هایی داشتند در همان استان باید سرمایه گذاری شود نه اینکه به به تهران بیاید و قرار نیست تهران، استانهای دیگر را استثمار کند.

این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان این که هر سرزمینی اقلیم و مردمان خاص خود را دارد، تصریح کرد: هر سرزمین نسخه خاص خود را دارد و قرار نیست که فولاد از استان خوزستان بیاورند و آب آن جا را خشک کنند و موجب از دست رفتن هنرهای آنجا شوند و این واحد صنعتی باید در سواحل ایجاد شود تا  با کمبود آب مواجه نشویم.
     


 

رضایی  با تاکید بر این که دولت اقدام و تحول نسخه هر استان متناسب با ظرفیت ها، قابلیت ها و توانایی های آن تهیه  و اجرا می کند، افزود: این دولت اختیارات تصمیم سازی در زمینه اقتصاد را به هر استان می دهد به گونه ای که استان آذربایجان می تواند با ارمنستان و شمال عراق، سیستان و بلوچستان با افغانستان و دریای عمان و هندوستان، خراسان شمالی با آسیای مرکزی، مراودات داشته باشد.

رضایی با بیان این که کرمانشاه، ایلام، خراسان شمالی و اصفهان هر یک به اندازه یک کشور می توانند تولید کنند، گفت: تمام ایران می تواند به کارگاه های بزرگ اقتصادی تبدیل شود به شرطی که توانایی ها را بالا ببریم.
وی افزود: رویکرد دولت تمرکززدایی و دادن اختیار به شهرستان هاست به گونه ای که ۴۳۰ نقطه شهرستانی در سطح کشور بتوانند بر سر رشد و سازندگی با یکدیگر رقابت داشته باشند تا کشور از قاعده هرم اجتماعی دگرگون شود.
ضعف زیرساختی درمانی و حمل و نقل 
امیرحسین قاضی زاده یکی دیگر از نامزد های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تنش آبی ، ضعف زیرساختی و بی توجهی به حوزه گردشگری را مهمترین مشکل استان خراسان شمالی اعلام کرد و گفت :  متاسفانه کمبودهایی هم وجود دارد مانند کمبود مراکز درمانی، تخصصی و فوق تخصصی و فرسوده بودن مرکز درمانی این استان قابل توجیه نیست و باید زیرساخت های درمانی استان توسعه پیدا کند.

این نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود : مهاجرت در این استان زیاد است و با وجود این که خشکسالی در همه جاهست ، اما وضعیت خراسان شمالی از دیگر نقاط بهتر است ولی به علت  نداشتن درآمد کافی تمایل به مهاجرت زیاد دیده می شود و هم چنین ضعف زیرساخت های گردشگری نیز از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد.
قاضی زاده گفت:  این استان با وجود دارا بودن مناطق زیبای گردشگری فاقد زیرساخت ها و امکانات گردشگری است و  با وجود داشتن ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان که می تواند یک ظرفیت اقتصادی خوب باشد اما مرز باز با این کشور ندارد و خراسان شمالی تنها استانی است که منطقه آزاد اقتصادی ندارد.
وی کمبود فضاهای آموزشی را از دیگر مشکلات استان دانست و افزود: باید به آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی استان به صورت جدی پرداخت تا فرصت تحصیل برای تمامی جوانان فراهم شود.
 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، خراسان شمالی را قطب کشاورزی و دامپروی دانست و گفت: متاسفانه محصولات این استان بیشتر به صورت خام به فروش می رسد و در سایر استان ها فروخته و فراوری می شود که این امر باعث پایین بودن بهره وری در این بخش شده است و با ایجاد صنایع تبدیلی بتوانیم بهره وری را بالا ببریم و همچنین باعث ایجاد اشتغال نیز خواهد شد.
قاضی زاده هاشمی به مسیر ریلی مشهد - بجنورد- گرگان  نیز اشاره ای کرد و گفت: متاسفانه این پروژه ریلی هم اکنون تاریخی شده است که دولت ها قول اجرا را داده اند اما به علت نبود اعتبار رها شده است، ما در دولت سلام این پروژه را اجرایی خواهیم کرد و با راه اندازی این پروژه ریلی ،استان خراسان شمالی را به چابهار و کشور های آسیای میانه وصل خواهد کرد.

وی نبود یک کشتارگاه مناسب در استان را یک چالش در بخش امور دام استان دانست و اظهار داشت: با وجود این که این استان به نوعی قطب کشاورزی است اما کشتارگاه مناسبی برای ذبح دام و بسته بندی مناسب ندارد، دام های استان در سایر استان ها عرضه می شود.
قاضی زاده هاشمی به مشکل خشکسالی در استان نیز اشاره کرد و افزود: در این استان ۳۰۰ روستا با مشکل کمبود آب مواجه است، باید این چالش  را به صورت دائمی برطرف کنیم و لایروبی نشدن رودخانه های استان باعث شد، خطر سیل افزایش یابد.
وی در خصوص مشکلات جاده بجنورد - جنگل گلستان، جاجرم به سنخواست اظهار داشت: اینها نیز به عنوان پروژه های تاریخی تبدیل شده اند، اگر هر دولتی قول می دهد، باید تا پول نقد نداشته باشد اجرایی نکند، ما اگر قولی بدهیم آن را اجرایی خواهیم کرد و فرودگاه بجنورد نیاز به اصلاح دارد.

 این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  این استان را قطب کشاورزی دانست و گفت: این استان در این حوزه فوق العاده است که نیاز است محصولات آن فراوری شود، فراوری محصولاتی از جمله انگور باعث افزایش بهره وری خواهد شد.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به برخی واحدهای بزرگ صنعتی در استان خراسان شمالی اظهارداشت : باید زنجیزه تولید و تولیدات پایین دستی این واحدهای صنعتی نیز در این استان ایجاد شود تا استان از خام فروشی نیز رهایی یابد.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر،روستا وعشایری به همراه میاندوره ای پنجمین انتخابات میاندوره ای خبرگان رهبری و یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزارمی شود و در این استان ۲۵ هزار نفر کار برگزاری انتخابات را برعهده دارند ویک هزار و ۲۰۰ شعب اخذ رای نیز برای این انتخابات پیش بینی شد.
در استان خراسان شمالی ۶۷۲ هزار نفر از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری واجد شرایط اخذ رای هستند و در انتخابات یازدهمین مجلس شورای اسلامی به عنوان آخرین انتخابات در کشور حدود ۵۶ درصد از واجدین شرایط اخذ رای شرکت کردند.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری استان خراسان شمالی پایین بودن درآمد مهمترین مشکل صنایع تبدیلی مرز مشترک قاضی زاده کمبود آب بهره وری استان ها هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۵۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشک مادران روستای نوده در جاماندن فرزندانشان از کنکور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، دیشب مسیر روستای نوده زیرکوه در اثر شکسته شدن بند خاکی روستا، به زیر سیلاب رفت و تمام مسیر‌های ارتباطی این روستا بسته شده است.


دیشب روستای نوده از جمعیت خالی شد تا مخاطرات شکسته شدن بند خاکی، جان کسی را تهدید نکند، اما دانش آموزان این روستا به دلیل نبود اطلاع رسانی کافی از وضعیت بارش ها، به مکانی نزدیک به محل کنکورشان منتقل نشدند و صبح امروز هم به دلیل خرابی مسیر‌ها و ادامه سیلاب، از رفتن به جلسه کنکور بازماندند.

                                                              کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


تعدادی هم موفق به عبور از سیلاب شدند، اما مسئولان برگزاری کنکور به دلیل دیر رسیدن به محل کنکور، آنها را در سالن امتحانات جا ندادند.


اتفاقاتی که سبب شد مادرانشان امروز با چشمان گریان به فرزندان شان که یکسال است بی امان برای کنکور می‌خوانند، بنگرند.

                                                            کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


مادران می‌گویند اگر دیشب اطلاع رسانی درستی به ما می‌شد فرزندان مان را به منزل اقوام مان در شهر حاجی آباد می‌بردیم تا امروز صبح بدون دغدغه به محل کنکور بروند.

                                                              کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


هواشناسی خراسان جنوبی هم با استناد به نقشه‌های هواشناسی جهانی، برای دو روز گذشته هشدار نارنجی صادر کرده بود.


اما دیشب در خراسان جنوبی و در شهرستان زیرکوه، به دلیل حج بارش‌ها هشدار از قرمز هم گذشت.

دیگر خبرها

  • مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد
  • مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • اشک مادران روستای نوده در جاماندن فرزندانشان از کنکور
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد