Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@17:51:26 GMT

ضرورت حفظ حیات کتابفروشی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۵۷۳۹۹

ضرورت حفظ حیات کتابفروشی‌ها

برپایی طرح‌های تخفیف فصلی کتاب که تازه‌ترین آن بهارانه کتاب1400 بود از جمله اقدامات خوب مسئولان فرهنگی طی سال‌های اخیر است. برگزاری این طرح‌هایی که تقریباً فصلی یک مرتبه شاهد اجرای آنها هستیم بهترین فرصت برای جلب توجه مردم به کتابفروشی‌ها به شمار می‌آید.

اتفاق مهمی است که مردم به کتابفروشی‌ها بروند، هرچند که اطلاع‌رسانی این دوره تا حدی تحت تأثیر تبلیغات انتخابات دیده نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال استقبال مردم با‌وجود مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های کرونایی خوب بود. من هم با دیگر همکارانم موافق هستم که تأکید دارند طرح‌های تخفیف از عادلانه‌ترین شیوه تخصیص یارانه هستند که در حوزه کتاب شاهد بوده و هستیم. امیدوارم این شیوه طی سال‌های آینده هم ادامه پیدا کند؛ حداقل تا هنگامی که اقتصاد و شرایط نشر با ثبات روبه‌رو شود. خوشبختانه مردم کمابیش خوب کتاب می‌خرند؛ حداقل تجربه نشر و کتابفروشی نگاه که اینگونه است.
البته کتاب در حال گران‌تر شدن هست؛ هم بابت افزایش و کمبود کاغذ و هم سایر هزینه‌های چاپ از جمله فیلم، زینک و حتی حق الزحمه صحافی و... در نظر گرفتن چنین تخفیف‌هایی سبب می‌شود هم مردم بتوانند کتاب بخرند و هم چراغ نشر تا بهبود شرایط خاموش نشود.
به‌عنوان یکی از اهالی نشر امیدوارم کتاب به جایگاهی در زندگی یک به یک مردم سرزمین‌مان دست پیدا کند که دیگر فلان چهره فوتبالی در برنامه تلویزیونی طوری صحبت نکند که انگار نمی‌داند کتاب چیست یا نویسنده و مترجم کیست! برای نهادینه کردن ضرورت فرهنگ مطالعه در زندگی‌مان به تلاشی بیش از آنچه تا به امروز انجام شده نیاز است.
آرزوی من این است که به شرایطی برسیم که کتاب دیگر برای هیچ‌کسی غریبه نباشد، مطالعه جزئی از بایدهای زندگی همگان شود. البته در این بین گذشته از نقش رسانه‌ها، حمایت‌های اینچنینی هم مؤثر خواهد بود؛ بویژه که در این طرح‌های تخفیف فصلی شاهد تزریق یارانه مورد نظر به طور مستقیم به مخاطبان هستیم. این روزها که تعطیلی‌های اجباری کنترل کرونا هرازچندی گریبان کتابفروشی‌ها را هم می‌گیرد باید برای حفظ ارتباط مردم با آنها کاری جدی کرد. برخی دوستان به کتابفروشی‌های محلی و ضرورت حفظ آنها برای حیات فرهنگی محله‌ها اشاره می‌کنند، گفته درستی است. من هم به آن معتقدم منتها تأکید دارم کتابفروشی‌ها در هیچ نقطه‌ای نباید تعطیل شوند. اینها سرمایه‌های فرهنگی‌مان هستند برای برقراری حیات آنها به همراهی سیاستگذاران کلان فرهنگی نیاز است. کتابفروشی چه در محله‌ای کوچک باشد و چه در مجتمعی بزرگ، چه در شهری دورافتاده و چه در تهران، باید برای برقرار ماندن آن کوشید؛ البته که بخشی از این تلاش می‌تواند از همراهی خود مردم نشأت بگیرد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کتابفروشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۷۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردمی سازی موضوع سلامت یک ضرورت است

به گزارش خبرنگار مهر، سید جواد کریمی عصر دوشنبه به مناسبت هفته سلامت با رئیس و کارکنان شبکه بهداشت و درمان آزادشهر دیدار کرد.

وی در این دیدار با اشاره به اهمیت نقش خانواده در ارتقای سلامت جامعه، اظهار کرد: خانواده به عنوان کوچک‌ترین واحد جامعه، نقش بسزایی در ترویج سبک زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌ها دارد.

فرماندار آزادشهر با بیان اینکه سلامت جامعه از مهمترین دغدغه‌های دولت و مردم است، گفت: ما آمادگی داریم تا با تمام توان از برنامه‌های دانشکده علوم پزشکی در جهت ارتقای سلامت مردم شهرستان حمایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه مردمی سازی موضوع سلامت یک ضرورت است، افزود: در برنامه‌های بهداشتی مردم باید مشارکت فعالی داشته باشند تا سلامت جامعه تضمین شود.

گفتنی است هفته سلامت با شعار «سلامت خانواده با مردمی سازی سلامت» از یکم لغایت هفتم اردیبهشت همزمان با سراسر کشور با اجرای برنامه‌های متنوع در این شهرستان برگزار می‌شود.

کد خبر 6085892

دیگر خبرها

  • «مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها
  • کتابفروشی که خبر تعطیلی اش را شیرین کرد
  • مردمی سازی موضوع سلامت یک ضرورت است
  • ثبت‌ نام کتابفروشی‌ ها در سامانه «بازار کتاب»
  • تعطیلی کتابستان در خیابان انقلاب
  • تعطیلی یک کتابفروشی در تهران
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها به کتابفروشی‌ها آمد
  • «خدای مهربانم سلام» برای بچه‌ها کتابفروشی‌ها آمد
  • آغاز ثبت‌نام کتابفروشی‌ها برای حضور در نمایشگاه کتاب
  • کتاب نو بخریم یا کتاب دست دوم؟