Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- سایت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰ از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۲۶ خرداد آغاز به‌کار کرد. حالا مستاجران تا آخر شهریور فرصت دارند فرم الکترونیکی ثبت‌نام تسهیلات ودیعه مسکن را در آدرس tem.mrud.ir پر کنند. اگرچه هنوز نحوه بازپرداخت وام ودیعه مسکن سال جدید مشخص نیست، اما آنطور که محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرده وام ودیعه مسکن ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و حالا مستاجران در تهران ۷۰ میلیون تومان، در کلانشهر‌ها ۴۰ میلیون تومان و در باقی شهر‌های کشور ۲۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی دریافت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پول در تهران حدود ۶۰ درصد پول پیش و ۳۰ درصد رهن کامل را پوشش دهد، اما در بعضی شهر‌ها مثل کرمانشاه می‌تواند کل سرمایه لازم برای رهن کامل یک خانه معمولی را تامین کند آن هم در شرایطی که آمار‌ها می‌گویند امسال صاحبخانه‌ها قرارداد‌های اجاره را حدود ۳۶ درصد افزایش داده‌اند.

شرایط پرداخت وام ودیعه مسکن

به گزارش فرارو، وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰ دقیقا مطابق سال گذشته پرداخت خواهد شد. این یعنی مستاجران برای دریافت این وام باید حداقل پنج سال در شهر مورد نظر سکونت داشته باشند. این افراد نباید در ۱۵ سال اخیر زمین یا واحد مسکونی به نامشان شده باشد و فرم ج وام‌های مسکن آن‌ها سبز باشد. وام ودیعه مسکن به واحد‌های حداکثر ۷۵ متری در تهران و خانه‌های حداکثر ۹۰ متری در بقیه شهر‌ها تعلق می‌گیرد.

سایت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن حاضر و آماده است. در صفحه اول آن آمده، تاریخ قرارداد اجاره واحد مسکونی باید مربوط به شش ماه اول سال ۱۴۰۰ باشد. سال گذشته هم تنها مستاجرانی که تاریخ قرارداد آن‌ها مرداد و شهریورماه بود می‌توانستند از وام ودیعه مسکن استفاده کنند. حالا سوال اینجاست، کسانی که قرارداد خانه آن‌ها در فصل پاییز و زمستان امضا شده و هر سال در همان بازه زمانی تمدید می‌شود، چطور می‌توانند از وام ودیعه مسکن استفاده کنند؟

آدرس سایت ثبت نام وام دیعه مسکن

سایت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰ از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۲۶ خرداد آغاز به‌کار کرد. حالا مستاجران تا آخر شهریور فرصت دارند فرم الکترونیکی ثبت‌نام تسهیلات ودیعه مسکن را در آدرس tem.mrud.ir پر کنند. اگرچه هنوز نحوه بازپرداخت وام ودیعه مسکن سال جدید مشخص نیست، اما آنطور که محمد اسلامی وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرده وام ودیعه مسکن ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن

وثیقه لازم برای دریافت وام ودیعه مسکن مشخص نیست و سامانه ثبت‌نام وام ودیعه مسکن می‌گوید این موضوع بعدا اعلام می‌شود. بانک‌ها عموما به ازای هر ۲۰ میلیون تومان وام یک ضامن می‌خواهند اگر این موضوع شامل حال وام ودیعه مسکن شود، ممکن است دریافت وام ۷۰ میلیونی ودیعه مسکن در تهران سه ضامن و ۴۰ میلیونی در کلانشهر‌ها دو ضامن رسمی لازم داشته باشد. مهلت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰ تا پایان شهریور تعیین شده است. بانک‌ها و موسسات اعتباری طبق مصوبه، موظف هستند حداکثر تا پایان آذر ماه این تسهیلات را به متقاضیان پرداخت کنند.

شرایط بازپرداخت وام ودیعه مسکن

نحوه بازپرداخت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰ مانند پارسال با نرخ سود ۱۳ درصدی انجام می‌شود. مستاجران می‌توانند صرفا سود وام را در قالب اقساط تا یک سال پرداخت کنند تا در پایان دوره، صاحبخانه اصل پول را به بانک برگردانند. گزینه دیگر این است که کل وام ودیعه در قالب تسهیلات سه ساله و به‌حساب مستاجر پرداخت شود. در این روش مستاجر اصل وام و سود آن را در قالب اقساط ماهیانه به بانک برمی‌گرداند. در این شرایط قسط ماهانه افزایش پیدا می‌کند، اما پس از گذشت دوره بازپرداخت وام ودیعه مسکن اصل پول برای مستاجر خواهد بود.


سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰ در آدرس tem.mrud.ir، نرخ بهره امسال را ۱۳ درصد و دوره بازپرداخت آن را یک ساله اعلام کرده است. در این روش متقاضی صرفا اقساط مربوط به سود وام را پرداخت خواهد کرد و اصل وام در پایان یک سال به صورت یکجا بازپرداخت می‌شود. در این صورت قسط وام ۷۰ میلیونی تهرانی‌ها حدود ۷۶۰ هزار تومان، قسط وام ۴۰ میلیونی کلانشهر‌ها حدود ۴۳۰ هزار تومان و قسط وام ۲۵ میلیونی دیگر شهر‌ها حدود ۳۲۵ هزار تومان خواهد بود. به گزارش فرارو، سال گذشته این امکان وجود داشت تا متقاضی روش دیگری برای بازپرداخت انتخاب کند و با اقساط سه ساله سود و اصل وام را به بانک پرداخت کند. ممکن است این روش بازپرداخت در روز آینده برای متقاضایان دریافت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰ اضافه شود. در این صورت قسط وام ۷۰ میلیونی حدود دو میلیون و ۳۶۰ هزار، وام ۴۰ میلیونی حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار و اقساط تسهیلات ۲۵ میلیونی حدود ۸۴۲ هزار تومان خواهد بود.

قدرت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰

ثبت نام وام ودیعه مسکن سال گذشته هم انجام شد. آمار‌های رسمی می‌گویند پارسال ۹۲۰ هزار نفر متقاضی دریافت وام بودند، اما فقط ۳۳۵ هزار نفر مدارک خود را تکمیل کردند و در نهایت هم ۲۲۰ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات ودیعه شدند. ظاهرا خیلی از مستاجران شرایط عمومی دریافت وام را نداشتند و نتوانستند مدارک خود را تکمیل کنند. بعضی از مستاجران هم با دیده تردید به ماجرا نگاه می‌کنند و احتمالا به‌خودشان می‌گویند این وام دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند و اقساط آن باری اضافه روی دوششان می‌گذارد. بیایید با هم میزان کارآیی تسهیلات مسکن ۱۴۰۰ را در نقاط مختلف کشور بر اساس آمار‌های رسمی بررسی کنیم.


تهرانی‌ها امسال برای هر مترمربع واحد مسکونی به طور متوسط ۸۷ هزار و ۳۰۰ تومان اجاره می‌دهند. البته سه درصد رهن خانه هم در این رقم محاسبه شده که تقریبا ۳۲.۶ درصد نسبت به تابستان سال گذشته بیشتر است. مرکز آمار می‌گوید مستاجران تهرانی به طور متوسط واحد‌های ۷۹ متری اجاره می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد آن‌ها امسال به طور متوسط ۱۱۴ میلیون تومان پول پیش و ماهانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره می‌دهند. مبلغ رهن کامل هم برای یک واحد ۸۳متری به طور متوسط ۲۳۰ میلیون تومان است. این موضوع نشان می‌دهد وام ودیعه مسکن ۷۰ میلیونی در تهران احتمالا کارایی چندانی ندارد. چراکه صرفا ۶۱ درصد پول پیش ۱۱۴ میلیونی و ۳۰ درصد رهن کامل یک خانه را پوشش می‌دهد و شاید از نگاه خیلی‌ها چنین مبلغی ارزش تلاش برای دریافت وام ۷۰ میلیونی ودیعه مسکن را نداشته باشد. سال گذشته که مبلغ وام ۵۰ میلیون تومان بود هم قدرت وام ودیعه مسکن در تهران به همین میزان بود.


مبلغ وام ودیعه مسکن برای هشت کلانشهر مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه که جمعیت بالای یک میلیون نفر دارند، ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. هرچند این رقم نسبت به وام ودیعه مسکن در تهران خیلی کمتر است، اما تا حد زیادی می‌تواند به کمک مستاجر‌ها بیاید، چون این پول می‌تواند ۴۰ تا ۹۰ درصد پول رهن کامل یک واحد مسکونی در کلانشهر‌ها را پوشش می‌دهد. به گزارش فرارو، برای مثال در مشهد میانگین قیمت اجاره خانه به ازای هر مترمربع امسال به حدود ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. مستاجران مشهدی به طور میانگین در خانه‌های ۹۰ متری زندگی می‌کنند و این یعنی آن‌ها رقمی حدود ۲۹ میلیون تومان پول پیش و ماهانه ۹۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کنند. همچنین مبلغ رهن کامل برای خانه‌های ۹۰ متری حدود ۵۹ میلیون تومان است. این مورد نشان می‌دهد وام ودیعه مسکن ۴۰ میلیونی می‌تواند ۶۸ درصد پول رهن خانه را پوشش دهد. همچنین این رقم بالاتر از پول پیش معمول در شهر مشهد یعنی ۲۹ میلیون تومان است.


متوسط قیمت اجاره خانه در شهر کرج امسال متری ۳۲ هزار تومان است. خانه‌ها در کرج به طور متوسط ۹۴ مترمربع مساحت دارند و این مورد نشان می‌دهد مستاجران کرجی میانگین ۵۰ میلیون تومان پول پیش می‌دهند و ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کنند و پول رهن کامل یک خانه میانگین ۱۰۰ میلیون تومان است. با این حساب ودیعه مسکن ۴۰ میلیونی در کرج ۴۰ درصد رهن کامل را تامین می‌کند که رقم پایینی به حساب می‌آید. اما برای رهن و اجاره یک خانه می‌توان ۸۰ درصد پول پیش معمول را از طریق وام ودیعه مسکن تامین کرد.


وام ودیعه مسکن در کرمانشاه بیشترین قدرت را دارد. طوری که صرفا با دریافت وام ودیعه می‌توان یک خانه را رهن کامل کرد. میانگین قیمت اجاره خانه در کرمانشاه متری حدود ۱۲ هزار و ۹۰۰تومان به ازای هر مترمربع است. واحد‌های مسکونی اجاره‌نشین در کرمانشاه به طور متوسط ۱۰۵ مترمربع مساحت دارند و این موضوع نشان می‌دهد مستاجران کرمانشاهی رقمی حدود ۲۲ میلیون تومان پول پیش و ماهانه ۷۰۰ هزار تومان اجاره می‌دهند. رهن کامل یک خانه ۱۰۵ متری هم حدود ۴۵ میلیون تومان خواهد بود. با همین شیوه محاسبه، پوشش وام ودیعه مسکن برای رهن کامل خانه در تبریز ۶۲ درصد، اصفهان ۶۴ درصد، اهواز ۶۱ درصد و قم ۸۲ درصد است. البته توجه داشته باشید که وام ودیعه مسکن در این شهر‌ها بیشتر از پول پیش معمول برای اجاره یک واحد مسکونی در مرکز شهر است.


شهر‌های با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر در دسته سایر شهر‌ها قرار می‌گیرند و سقف وام ودیعه مسکن در آن‌ها ۲۵ میلیون تومان تعیین است. در ۲۲ شهر مرکز استان که کلانشهر به حساب نمی‌آیند، میانگین پوشش وام ودیعه مسکن به حدود ۶۵ درصد رهن کامل می‌رسد. ایلام، مرکز استان یکی از شهر‌هایی است که وام ودیعه مسکن ۲۵ میلیونی بیشترین قدرت را دارد. بر اساس اطلاعات مرکز آمار از تورم اجاره خانه و میانگین مبلغ اجاره در این شهر، مستاجران ایلامی امسال به ازای هر مترمربع واحد مسکونی حدود شش هزار و ۹۰۰ تومان اجاره پرداخت می‌کنند. این رقم سه درصد پول پیش را هم شامل می‌شود. گزارش‌های مرکز آمار می‌گوید در ایلام خانه‌های اجاره‌نشین به طور میانگین ۱۱۵ مترمربع مساحت دارند و این یعنی مستاجران در این شهر برای اجاره یک خانه معمولی ۱۳ میلیون تومان پول پیش و ماهانه حدود ۴۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کنند. همچنین رهن کامل چنین خانه‌ای به طور میانگین ۲۶ میلیون تومان سرمایه لازم دارد. با این حساب می‌توان گفت وام ودیعه مسکن ۲۵ میلیونی در شهری مثل ایلام می‌تواند علاوه بر پوشش کامل پول پیش یک خانه معمولی، حدود ۹۵ درصد بودجه لازم برای رهن کامل خانه را تامین کند. شهر‌های بیرجند و یزد از نظر قدرت وام ودیعه مسکن شرایطی مشابه ایلام دارند.


در طرف مقابل وام ودیعه مسکن در برخی شهر‌ها مثل قزوین کمترین قدرت را دارد. بررسی اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد میانگین مبلغ اجاره یک متر مربع واحد مسکونی در کنار سه درصد پول پیش در شهر قزوین حدود ۲۴ هزار تومان است. اجاره کردن یک خانه معمولی با مساحت ۸۵ مترمربع در قزوین حدود ۳۵ میلیون تومان پول پیش و اجاره ماهانه یک میلیون تومانی لازم دارد. رهن کامل این خانه ۷۰ میلیون تومان پول نیاز دارد. وام ودیعه مسکن ۲۵ میلیونی در شهری مثل قزوین تنها ۷۲ درصد پول پیش خانه را پوشش می‌دهد و در تامین بودجه لازم برای رهن کامل یک خانه تنها به اندازه ۳۶ درصد کمکتان خواهد کرد. شهر‌های بوشهر و بندرعباس از نظر قدرت وام ودیعه مسکن شرایطی مشابه قزوین دارند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰ تسهیلات مستاجران میلیون تومان پول پیش و ماهانه تومان اجاره پرداخت می کنند بازپرداخت وام ودیعه مسکن ثبت نام وام ودیعه مسکن پرداخت وام ودیعه مسکن وام ودیعه مسکن ۱۴۰۰ وام ودیعه مسکن میلیون تومان هزار تومان اجاره رهن کامل یک خانه وام ۷۰ میلیونی یک خانه معمولی درصد رهن کامل برای رهن کامل طور متوسط درصد پول پیش واحد مسکونی نشان می دهد دریافت وام ۴۰ میلیونی اجاره خانه کلانشهر ها ۲۵ میلیونی ۴۰ میلیون ۲۵ میلیون یک میلیون مرکز آمار سال گذشته اجاره یک خانه ها قسط وام شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۵۷۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وام خرید و ودیعه مسکن نخبگان افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، فرشاد سلیمانی معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان ضمن تبریک ایام و فرا رسیدن سال نو، گفت: مقام معظم رهبری همواره بر حمایت از نخبگان تاکید دارند و معتقدند اگر دو چیز مهیا باشد نرخ مهاجرت به شدت پایین خواهد آمد که نخست درگیر شدن و اشتغال نخبه در مسائل کشور و دوم امکان ادامه تحقیقات است. یعنی نخبه بتواند در فضای مناسب و امنیت خاطر استعداد خود را شکوفا کند.

وی گفت: از این رو بنیاد ملی نخبگان نیز در سالی که گذشت بخش عمده فعالیت خود را بر محور فراهم‌سازی بستر مناسب برای افزایش اثرگذاری نخبگان قرار داد که ایجاد شرایط درخور در حوزه معیشت و اشتغال نیز از جمله مهمترین رویکرد‌ها بود.

وی با اشاره به بالارفتن هزینه‌های زندگی به ویژه در حوزه مسکن، از افزایش وام خرید و ودیعه مسکن نخبگان خبر داد و گفت: خوشبختانه پس از پیگیری‌های بسیاری که از سوی بنیاد ملی نخبگان صورت گرفت و برگزاری جلسات متعدد با سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط، تائیدات و مجوز‌های لازم برای افزایش وام خرید و ودیعه مسکن نخبگان اخذ شد که بر این اساس وام خرید به ۲ میلیارد تومان و وام ودیعه مسکن به پانصد میلیون تومان افزایش یافت.

سلیمانی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار بانک مرکزی، نرخ سود تسهیلات ساخت/خرید و ودیعه اجاره مسکن ۲۳ درصد با بازپرداخت تا حداکثر ۲۰ سال برای تسهیلات ساخت/ خرید مسکن، و بازپرداخت تا حداکثر ۵ سال برای تسهیلات ودیعه مسکن در نظر گرفته شده و محاسبه مبلغ اقساط ماهانه، بر عهده بانک‌های عامل است که متقاضی می‌تواند با مراجعه به مدیریت امور شعب بانک‌های عامل، از میزان اقساط اطلاع حاصل کنند.

به گفته معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان، برگزیدگان شیوه نامه شناسایی و توسعه فعالیت‌های استادیاران جوان (طرح زنده یاد کاظمی آشتیانی)، برگزیدگان شیوه نامه تسهیلات جذب دانش آموختگان برتر دانشگاهی در موسسه‌های علمی (طرح شهید شهریاری)، برگزیدگان سطح ۱ و ۲ شیوه نامه شناسایی و پشتیبانی از اختراع‌های برگزیده (طرح شهید فخری‌زاده) و برگزیدگان شیوه نامه بهره‌مندی دانش آموختگان برتر دانشگاهی از تسهیلات دوره پسادکتری (طرح شهید چمران) مشمولان استفاده این تسهیلات هستند.

معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از این تسهیلات، از طریق ارتباط با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اقدام کنند، گفت: هر متقاضی صرفاً مجاز به استفاده از یکی از تسهیلات ساخت/خرید و یا ودیعه اجاره مسکن است و در صورت استفاده از یکی از این دو، امکان معرفی برای تسهیلات مسکن دیگر وجود ندارد.

سلیمانی در پایان گفت: افراد حائز شرایط می‌توانند برای بهره‌مندی از این تسهیلات درخواست خود را از طریق سامانه سینا به نشانی https://sina.bmn.ir/ ارسال کنند. همچنین ضروری است، متقاضیان استفاده از هر یک از تسهیلات مسکن، پیش از ارائه درخواست، بررسی‌های لازم را انجام دهند و ضمن اطلاع کافی از شرایط و جزئیات وام، برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وام خرید مسکن نخبگان به ۲ میلیارد تومان افزایش یافت
  • بازار بی سرپناه مسکن
  • بازار بی‌سرپناه مسکن
  • وام‌های خرید و ودیعه مسکن نخبگان افزایش یافت
  • افزایش وام خرید و ودیعه مسکن نخبگان
  • وام خرید و ودیعه مسکن نخبگان افزایش یافت
  • هدف‌گذاری برای تسهیل پرداخت تسهیلات خرد توسط بانک‌ها
  • ابلاغ قانون پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند در سال ۱۴۰۳
  • درآمد سال ۱۴۰۲ البرز بیش از ۱۸۵ هزار میلیارد ریال بود
  • ۷ برنامه برای کمک به مستاجران