Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@01:06:35 GMT

انسداد ۷ حلقه چاه غیرمجاز در سقز

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۶۰۳۰۶

انسداد ۷ حلقه چاه غیرمجاز در سقز

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، عباس جاوید رییس اداره امور منابع آب سقز اظهار داشت: علاوه بر این در سال گذشته، ۵۵ حلقه چاه آب غیر مجاز مسدود و تعداد ۵۰ مورد هم برای انسداد به مراجع قضایی معرفی شد.

او اضافه کرد: با توجه به خشکسالی شدید امسال، حفر چاه غیرمجاز و در نتیجه برداشت بی رویه آب، منابع آب زیرزمینی را بشدت با خطر نابودی مواجه کرده است و باید نسبت به استفاده درست از این منابع اهتمام داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره امور منابع آب سقز با بیان اینکه در این شهرستان سفره آب زیرزمینی وجود ندارد، افزود: آنچه ما بعنوان ذخایر زیرزمینی از آن نام می‌بریم، در واقع آب موجود در دشت‌های سیلابی و رسوبات مخروط افکنه‌ای و پای کوهی است که بطور مستقیم متاثر از نزولات جوی بوده و بشدت با کاهش برف و باران کاهش پیدا می‌کند.

جاوید با اشاره به اینکه مهمترین تبعات حفر چاه‌های غیرمجاز در معرض خطر قرار گرفتن منابع آب شرب روستایی است، یادآور شد: از طرفی چشمه ها، قنات‌ها و کاریز‌های سنتی نیز در اثر برداشت‌های بی رویه بشدت افت آبدهی پیدا کرده و در حال نابودی است.

در سال ۱۳۶۱ قانون توزیع عادلان آب تصویب شد و بر اساس این قانون استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی از طریق حفر هر نوع چاه و قنات و توسعه چشمه در هر منطقه از کشور با اجازه و موافقت وزارت نیرو باید انجام شود و وزارت نیرو با توجه به خصوصیات هیدروژئولوژی منطقه (شناسایی طبقات زمین و آب‌های زیرزمینی) ومقررات پیش بینی شده در این قانون نسبت به صدور پروانه حفر و بهره برداری اقدام می‌کند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چاه غیر مجاز آب شرب منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۰۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱ صیاد غیرمجاز حلوا سفید در آب‌های قشم دستگیر شدند

ایسنا/هرمزگان فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان گفت: در فصل ممنوعیت صید حلوا سفید یک فروند لنج صیادی و ادوات صید غیرمجاز در آب‌های قشم توقیف و ۱۱ متهم دستگیر شدند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در هرمزگان، سرهنگ مسعود احسانی امروز ۲۷ فروردین در جمع خبرنگاران با اشاره به فصل ممنوعیت صید حلوا سفید اظهار کرد: ماموران حفاظت منابع آبزیان شهرستان قشم در محدوده باسعید و یک فروند لنج غیرمجاز، ۱۵۰ کیلوگرم ماهی مخلوط به همراه ادوات و یک دستگاه تور پرساین غیرمجاز حلواسفید کشف کردند.

وی افزود: در این رابطه ۱۱ متهم دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان گفت: اکیپ گشت دریایی این پایگاه با گشت زنی در منطقه‌های خورگوران، کانی، دوستکوه و خوریات خمیر نیز دو جفته تخته ترال به همراه دو دستگاه تور ترال، ۱۴۶ طاقه تور منو فلامنت و ۵۵۰ متر طناب توقیف کردند.

احسانی افزود: اداوات توقیف شده پس از تشکیل پرونده به کمیسیون رسیدگی به تخلفات صیادی شیلات برای تعیین تکلیف و یا در صورت نیاز به دستگاه قضا ارجاع داده شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بیش از هزار و ۲۰۰ حلقه چاه‌غیرمجاز در آذربایجان‌غربی مسدود شد
  • افزایش سطح آب‌های زیرزمینیِ دلفان پس‌ از ۲۰ سال
  • پر شدن بیش از یکهزار و 200 حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان‌غربی
  • افت ۲۰ متری آبخوان دشت غربی البرز/ انسداد ۱۹۵ حلقه چاه در نظرآباد
  • ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز در مناطق «گلاهک» و «گندک» دماوند مسدود شد
  • صرفه جویی ۱۴ میلیون مترمکعبی آب با انسداد چاه‌های غیرمجاز در آذربایجان‌غربی
  • صرفه جویی سه میلیون متر مکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی اردبیل
  • ۱۱ صیاد غیرمجاز حلوا سفید در آب‌های قشم دستگیر شدند
  • انسداد بیش از ۱۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در قزوین
  • سه میلیون متر مکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی استان اردبیل صرفه‌جویی شد