Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اسبق برنامه ریزی وزارت نفت گفت: رویکرد آینده صنعت نفت بر اساس برنامه های مبتنی بر اسناد بالادستی و با بکارگیری نیروهای نخبه ، توانمند و مبتنی بر شایسته سالاری و مدیریت کارآمد می‌تواند بر تمام چالشها غلبه کرده و جایگاه شایسته خود را بدست آورد. - اخبار اقتصادی -

محسن خجسته مهر معاون اسبق برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، اظهار داشت: از آغاز کشف نفت تاکنون حدود 106 میلیارد بشکه نفت تولید شده که حدود 78 میلیارد بشکه آن مربوط به بعد از انقلاب اسلامی است که این بیانگر در صحنه بودن پرسنل خدوم صنعت نفت در میدان جهاد اقتصادی است و بالغ بر یک هزارمیلیارد دلار ارزش صادرات نفت ما بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هم اکنون حدود یک هزار میلیارد بشکه معادل نفت خام  هیدروکربور (نفت و گاز و میعانات گازی) در زیر زمین داریم که با استخراج آن باید نسبت به  ارزش آفرینی آن اقدام کنیم.

خجسته مهر با بیان اینکه "مبتنی بر اصل 44 قانون اساسی مالکیت بر ذخایر هیدروکربوری بر عهده حکومت اسلامی است که دولت به نمایندگی وظیفه دارد بعنوان امانت دار مردم ارزش این ذخایر را در مسیری هدایت کند که حداکثر ارزش را بدست آورد"، گفت: از مهمترین وظایف در بخش بالادستی صنعت نفت برای تبدیل دارایی های زیرزمینی به حداکثر ثرورت روزمینی است.

وی افزود: ظرفیت سازی تولید نفت مهمترین برنامه راهبردی دولت آینده است و باید با اصلاح ساختار تعمیرات دوره ای تاسیسات بالادستی ، نوسازی تاسیسات فرسوده با اولویت میادین مشترک ظرفیت سازی معادل قبل از بازگشت تحریم ها انجام شود.

خجسته‌مهر با اشاره به چالشهای موجود در بخشهای پایین دست صنعت نفت تصریح کرد: در بخش پالایشی بجز ساخت  پالایشگاه ستاره خلیج فارس که در دولتهای نهم و دهم پایه گذاری شده متاسفانه هیچ ظرفیت پالایشی جدیدی را ایجاد نکردیم و با ایجاد ظرفیت های جدید پالایشی برای تولید فرآوردهای نفتی ، در شرایط تحریم های استکبار جهانی به جای فروش نفت خام که معمولا مکانیسم های خاص و سختی  خود را دارد ، می توانیم فراوردهای نفتی را که صادرات آن خیلی آسان تر از نفت خام است صادر کنیم؛ در هشت سال گذشته میلیاردها دلار واردات بنزین داشتیم که این یک آسیب جدی برای کشورمان است.

معاون اسبق برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در ارتباط با مشکلات بخش پایین دستی صنعت پتروشمیی تصریح کرد: در بخش پایین دستی صنعت پتروشیمی که دانش محور و دانش بنیان است، می توان بهره وری این صنعت را بالاتر برده و  ارتقا بخشید.

وی ادامه داد: در این بخش عمده طرح‌هایی که داشتیم به دلیل فقدان فناوری و نبود لایسنس هایی مورد نیاز، نتوانستیم آن بخش را فعال نماییم و قابلیت رقابت با کشورهای منطقه و سایر کشورها را از دست داده است.عدم تنوع محصولات یکی دیگر از چالشها در این بخش پتروشیمی است که از جمله آسیب های جدی که بر پیکره صنعت نفت به شمار می آید.

خجسته مهر مهمترین بحران پنج سال آینده صنعت نفت کسری و کمبود نیروی انسانی دانست و گفت:  عمده مدیران صنعت نفت بازنشسته خواهند شد و برای پرورش مدیران جوان و کارشناسان خبره کار نشده است؛ در صنعت نفت نیروی مازاد نداریم بلکه با کسری نیروی انسانی با ماهیت کارشناسی و مهارتی و متخصص مواجه هستیم.

خجسته مهر با بیان اینکه "در گام دوم انقلاب ماموریت های سنگینی برعهده صنعت نفت است"، گفت: در دولت آینده ماموریت صنعت نفت باید صادرات محور شود و درآمدزایی منحصربه خام فروشی نباشد؛ بلکه دیپلماسی انرژی با محوریت اقتصاد نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: وظیفه شرکت ملی نفت صادرات خدمات فنی و مهندسی و اخذ پروژه های بالادستی در خارج از مرزهاست و وظیفه وزارت نفت استقرار حکمرانی انرژی برای احراز تعادل و تنظیم منافع دولت و بخش خصوصی بویژه هدایت تجهیزات ساخت داخل به سمت صادرات است و باید اقتصاد نفت را احیا نماییم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنعت نفت صنعت نفت وزارت نفت خجسته مهر صنعت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۰۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین نحوه تامین نیروی انسانی و امکانات سازمان سپند **

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی با ماده ۶ و ۷ این طرح موافقت کرد.   در ماده ۶ این طرح آمده است:   سپند از منابع انسانی و امکانات واگذار شده از وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و اعتبارات مصوب سالانه برابر برنامه‌ها و مأموریت‌های مصوب برخوردار می‌شود.   همچنین در ماده ۷ این طرح که به تصویب مجلس رسید آمده است؛   سپند بر اساس این قانون و نیز اساسنامه مصوب فرماندهی معظم کل قوا اداره می‌شود.   محمدباقر قالیباف در پایان از کمیسیون امنیت و سیاست خارجی برای تدوین این طرح تشکر کرد.

دیگر خبرها

  • توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است
  • لزوم تربیت نیروی متخصص مورد نیاز خراسان شمالی توسط دانشگاه‌ها
  • وزیر کشور: استاندار جدید مازندران در حوزه اقتصاد متخصص است/ نوری: توجه جدی به اقتصاد دریا پایه خواهیم داشت
  • سهم ۱۷ درصدی تهران از صادرات کشور/ ۲۰۰ واحد راکد احیا شد
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور
  • گلایه رئیس سازمان نظام پرستاری از سهم اندک نیروی انسانی در آزمون استخدامی / ۱۰۰ هزار پرستار کم داریم
  • هر جا کار به دست مردم سپرده شد موفقیت به دست آمد
  • کمبود تخت و نیروی انسانی در بیمارستان‌های جنوب کرمان
  • تعیین نحوه تامین نیروی انسانی و امکانات سازمان سپند **
  • کارکنان توانا از مهمترین ابزار‌های یک سازمان هستند