Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@15:03:33 GMT

کشت سیاه دانه در دژکرد اقلید

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۶۲۹۷۲

کشت سیاه دانه در دژکرد اقلید

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، داریوش محمدی مسئول مرکز جهاد کشاورزی دژکرد گفت: برای نخستین بار ۳ هکتار از اراضی شرفی دژکرد به کشت سیاه دانه اختصاص خواهد یافت.

او با اشاره به اینکه کشت این گیاه دارویی در دو فصل پائیز و بهار انجام می‌شود، افزود: بذر مصرفی در این گیاه ۱۰ کیلوگرم در هکتار بوده که بصورت دستپاش کشت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 محمدی بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی مناسب این منطقه پیش بینی می‌شود در هر هکتار بین ۶۵۰ تا یک تن گیاه دارویی سیاه دانه برداشت شود.

مسئول مرکز جهاد کشاورزی دژکرد گفت: گیاه دارویی سیاه دانه یک کشت پربازده است که علاوه بر افزایش درآمد، موجب رونق کشاورزی و تنوع کشت محصولات کشاورزی شهرستان اقلید نیز می‌شود.

سیاه دانه یا شونیز یا حبه السودا با نام علمی Nigella Sativa تخم گیاهی است تند بو که مغز آن سفید است، و دارای خواص درمانی زیادی نیز است.

سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می‌شود و این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می‌کردند.

مصرف سیاه دانه برای زنان شیرده مفید است، زیرا باعث افزایش ترشح شیر می‌شود. نام‌های دیگر سیاه دانه، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی است.

سیاه دانه دارای روغنی بسیار معطر و دارای ویتامین آ. ای. دی (E، A و D) نیز است. خواص سیاه دانه، شامل اثرات ضد میکروب، ضد سرطان، ضد حساسیت، ضد ویروس، شیرافزا، ادرارآور، کاهش دهنده اوره خون، محرک سیستم ایمنی بدن، محافظ کبد، مقوی معده، محرک تنفس و اثرات دیگر است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی اقلید کشت سیاه دانه سیاه دانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۲۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس ، در نشست امروز شورای کشاورزی استان از سایت مدیریت ستاد گیاهان دارویی به نشانی نشانی www.herbalplant.ir رونمایی شد.
دهقان پور رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: رونمایی از این سایت سبب می‌شود اطلاعات تولید و فراوری گیاهان دارویی و میزان کشت و محل کشت آن‌ها برای سرمایه گذاران مشخص می‌شود.
فارس با داشتن بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی زیر کشت گیاهان دارویی تولید بیش از نیمی از گیاهان دارویی کشور را در سال ۱۴۰۲ به خود اختصاص داد.
در این نشست همچنین برای افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه کشاورزی علاوه بر اعتبارات ملی، بودجه استانی هم در نظر گرفته شد استاندار فارس در این نشست بر علمی‌تر شدن تولید و بهره‌برداری محصولات حوزه کشاورزی تاکید کرد و از متولیان خواست در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی از هوش مصنوعی استفاده کنند.
دکتر ایمانیه استاندار فارس  هم در این نشست بر علمی‌تر شدن تولید و بهره‌برداری محصولات حوزه کشاورزی تاکید کرد و از متولیان خواست در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی از هوش مصنوعی استفاده کنند.
 در این نشست همچنین برای افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه کشاورزی علاوه بر اعتبارات ملی بودجه استانی در نظر گرفته شد.
حل مشکل کاهش سهم سوخت ادوات کشاورزی و تلاش برای پیشگیری از پیشروی ملخ‌های مراکشی در مزارع و باغ‌های فارس از دیگر مباحث مطرح شده در شورای کشاورزی بود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نصب تندیس گونه درنا به مناسبت هفته زمین پاک در چالدران
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی‌های بخش کشاورزی
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • تعریف کمپوست
  • تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر
  • برداشت گیاه دارویی گل گاو زبان از باغ های آبیز
  • برداشت بیش از چهار هزار تن دانه روغنی