Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، جلسه یکصد و پنجاهم ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه در سخنانی با بیان اینکه یک جانبه‌گرایی در برخورد با موضوع ساماندهی، راه‌حل صحیحی نیست، گفت: در ۱۶ سال گذشته این مراکز به دلایل مختلف راه‌اندازی شده‌اند؛ همیشه به دانشگاه آزاد در این زمینه معترض بودند، اما بعدتر دریافتیم که بسیاری از دانشگاه‌های دولتی بدون داشتن هیأت علمی بیش از ۵۰۰ دانشجو داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رهبری معظم یکی از برکات جمهوری اسلامی را گسترش دانشگاه‌ها و مراکز‌ آموزش عالی می‌دانند. بحثی که وجود دارد این است که نباید برای دانشگاه کارکرد همسانی در نظر گرفت و مسؤولان ذی‌ربط با دانشگاه محلی و ملی برخورد یکسانی دارند.

طهرانچی ادامه داد: دانشگاه محلی قرار است محور توسعه منطقه و دانشگاه ملی باید محور توسعه کشور باشد. اگر مأموریت‌گرایی مقدم بر موضوع ساماندهی پیگیری می‌شد، بسیاری از مسائل و مشکلات قابل حل بود.

منادی سپیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه در سخنانی بیان کرد: ساماندهی یک کار مهم و بزرگ است اما برخی نمایندگان مجلس اعتراض مهم و شدیدی به موضوع ادغام و الحاق دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وجود داشتند. بر این موضوع باید تأکید شود که قرار نیست هیچ دانشگاهی تعطیل شود. استفاده از کلمه الحاق این برداشت را به دنبال دارد که قصد تعطیلی مرکز وجود دارد.

محمدعلی کی‌نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنانی با بیان اینکه مسؤول آموزش عالی کشور وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و امر ساماندهی واقعا نیازمند فازهای مختلف نیست، اظهار داشت: دانشگاه دارای شرایط و استانداردهایی است و اساتید و هیأت علمی آن نیز باید دارای شناسه باشند. همین امسال، طی جلسات و بررسی‌هایی، 960 مجوز جذب هیأت علمی صادر شد.

محمدرضا مخبردزفولی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنانی در این جلسه بیان کرد: در مصاحبه‌ها گفته می‌شود، ایران ۲۸۵۰ دانشگاه دارد. در حالی که طبق برخی برآوردها چیزی حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ دانشگاه داریم و این حرف یک اتهام است. در رنکینگ‌های جهانی حتی این مسأله بیان شده است. در عین حال لازم است این آشفتگی بازار در نظام آموزش عالی کنار برود و به سمت برنامه محوری و جایگزینی پژوهش با وضعیت موجود برویم.

وی افزود: ساماندهی، نادیده‌انگاری زحمات نیست، بلکه به اقدامات صورت گرفته از ابتدای انقلاب نظم داده می‌شود. در مورد دانشکده‌های فنی‌وحرفه‌ای و علمی ـ کاربردی باید با نگاه جدی‌تر مدیریت و ساماندهی شود.

حسین کچوئیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنانی بیان کرد: اگر منطق درستی در طرح ساماندهی نداشته باشیم و افراد قانع نشوند، در رفت و آمد دولت‌ها، این کار قطعاً عقیم خواهد ماند. برخی استدلال‌ها مدیریتی و برخی آمایشی است. ابتدا باید درباره آمایش بحث و حل و فصل می‌شد و‌ اگر منطق‌های گوناگون در این بحث دخالت داشته باشد، شاهد اظهارنظر و دخالت همه طیف‌ها و دستگاه‌ها در طرح ساماندهی خواهیم بود.

عبدالله جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه بیان کرد: دانشگاه به بسیاری از شهرهای ما هویت بخشیده است است و حتی برخی شهرها در آستانه تعطیلی بودند و وقتی دانشگاه در آن شهرها تأسیس شد، امکانات آمد و مهاجرت معکوس را شاهد بودیم و شهرها زنده شدند.

وی افزود: اگر بر تمرکززدایی تأکید نشود، هویت شهرها زیر سؤال می‌رود و ضرورت دارد این مسأله در شاخص‌ها و پارامترها مدنظر قرار گیرد.
 
رجبعلی برزویی رئیس کمیسیون علم و آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه در سخنانی بیان کرد: لازم است از وزارت علوم تشکر کنیم شاید در این چند سال یکی از موضوعاتی که با هماهنگی ‌بین دبیرخانه و وزارت علوم پیش می‌رود، موضوع ساماندهی مراکز آموزش عالی است.

وی ادامه داد: در جلسه پیشین که در تاریخ سوم اسفندماه سال ۹۹ برگزار شد، مصوبه‌ای در شورای گسترش آموزش عالی تصویب شد و ۱۷ استان مورد مطالعه قرار گرفتند و از ۶۶ مورد مطرح شده در صورت‌جلسه، ۳۴ مورد برای ساماندهی انتخاب می‌شوند و از این میان ۲۳ مورد در فاز اول و ۱۰ مورد در فاز دوم برای بررسی تقسیم شدند. ۲۴ مورد مربوط به ارزیابی در فاز اول هستند.

برزویی اضافه کرد: در جلسه قبل دکتر عاملی جمع‌بندی کردند که مراکز آموزش عالی که غیردخترانه و غیر دانشگاه هستند، الحاق آنها مصوب شوند، اما آنهایی که دانشگاه‌های ویژه بانوان هستند و یا عنوان دانشگاه دارند، به کمیسیون ارجاع و ‌مورد بررسی مجدد قرار گیرند تا پس از بررسی، پیشنهادات ارائه شود.

وی افزود: مراکزی که در طرح ساماندهی اقدام به الحاق و ادغام آنها شده است، استانداردهای لازم از نظر تعداد دانشجو، تعداد هیأت علمی و فضای ملکی که در اختیار دارند را نداشتند. در فاز دوم دانشگاه‌هایی داریم که شرایط مشابه موارد بالاست که باید برای اینها با دانشگاه‌هایی که مشابهت دارند، در مورد ادغام یا الحاق تصمیم‌‌گیری کرد.

رئیس کمیسیون علم و آموزش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همچنین با پنج مورد ساماندهی مراکز آموزش عالی ویژه خواهران موافقت به عمل آمد، گفت: وزارت علوم موظف است حداکثر در مدت ۴ ماه گزارش ارزیابی از ساماندهی فاز اول را به ستاد نقشه ارائه کند.

وی ادامه داد: وزارت علوم پس از تأیید گزارش ارزیابی فاز اول توسط ستاد موظف است در مدت ۳ ماه پیشنهاد ساماندهی فاز دوم و سایر استان‌هایی که مورد ساماندهی قرار نگرفته‌اند را ارائه کرده و جهت تأیید به ستاد نقشه ارائه کند.

سید حسن قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با استعدادترین دانشجویان دانشگاه به خصوص دانشگاه‌های دولتی که بار اصلی فناوری کشور بر دوش آنهاست و بودجه‌شان هم از طرف دولت تأمین می‌شود، پس از فارغ‌التحصیلی، عموماً به خارج از کشور می‌روند. مأموریت‌گرایی باید به گونه‌ای باشد که هزینه پیشرفت کشورهای بیگانه را پرداخت نکنیم لذا پیشنهاد مأموریت‌گرایی دانشگاه و طرح اولویت‌ها مشخص باشد.

ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه در سخنانی اظهار کرد: در جلسه قبل بعضی دانشگاه‌ها علاوه بر بیرجند و کوثر مانند دانشگاه آمل و بهشهر به موضوع ساماندهی کمیسیون اضافه شده‌اند که ظاهراً تعداد هیأت علمی و دانشکده‌های آنها هم قابل توجه است و شاید شامل ساماندهی نباشند.
 
غلامحسین رحیمی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در بخشی از این جلسه در سخنانی اظهار کرد: بحث اقدام و انحلال مطرح نیست و مؤسسات و مراکز آموزش عالی در طرح ساماندهی منحل نخواهند شد، اما نه به عنوان مؤسسه‌ای مستقل بلکه زیر نظر یک دانشگاه فعالیت می‌کنند. آیین‌نامه و دستورالعمل الحاق آنها به صورت تفصیلی ابلاغ شده است.

به گفته رحیمی، بار توسعه علمی کشور بر دوش دانشگاه‌هاست، لذا طرح ساماندهی از ضروریات است تا این نتیجه حاصل شود که وضعیت فعلی برخی واحدها و مراکز آموزش عالی را شاهد نباشیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شوراي عالي انقلاب فرهنگي طرح ساماندهي مراكز آموزش عالي آموزش عالي دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه در سخنانی مراکز آموزش عالی طرح ساماندهی نیز در این جلسه موضوع ساماندهی دانشگاه ها وزارت علوم هیأت علمی فاز اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۴۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۷۵۰۰ نفر ساعت آموزش توانمندسازی برای تشکل‌های ایثارگری

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه در سالن جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، رحیم نریمانی، مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ابتدای این برنامه گفت: امیدوارم این نشست و مصوبات آن مایه برکات و توفیقات روزافزون برای تشکل‌های ایثارگری و همچنین تعمیق اشتراکات بین دو نهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.
وی ادامه داد: دو نهاد بنیاد شهید و شورای انقلاب فرهنگی به دستور امام راحل(ره) ایجاد شده و در حقیقت هردو نهاد فرهنگی هستند، ایشان در آن زمان با نگاه به حکمرانی اسلامی ۱۶ نهاد را تأسیس کردند و خمیرمایه و بن‌مایه‌ این دو نهاد برگرفته از نظرات امام راحل(ره) است و ما ریشه‌های مشترکی داریم.
نریمانی با اشاره به موضوع شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری بر بحث جهش تولید با مشارکت مردمی، خاطرنشان کرد: هدف از این نشست با حضور دبیران تشکل‌های شاهد و ایثارگر که عمده فعالیت‌های فرهنگی آنها در عرصه ملی و بین‌المللی است، عمل به دستورات معظم له است و در حال حاضر چهار تشکل ما در سازمان ملل کرسی مشورتی داشته و در خصوص پیگیری حقوق مصدومان شیمیایی فعالیت دارند.
مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی با بیان اینکه تشکل‌ها در بحث فرهنگی نیز با نگاه مردمی سازی که حدود ۱۵ سال است بنیاد شهید به آن می‌پردازد، فعال هستند تاکید کرد: تاکنون حدود ۷۵۰۰ نفر ساعت برای کل تشکل‌ها بحث آموزشی با هدف توانمندی این عزیزان داشتیم تا در زمینه توسعه فرهنگی نقش ایفا کنند، تشکل‌ها با توجه به ضریب نفوذ و سرمایه اجتماعی که دارند به جز ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، می‌توانند در دیگر بحث‌ها هم وارد شده و با هماهنگی‌ با آنها در موضوعات مهم کشور نقش آفرینی کنیم.
وی اظهار کرد: تشکل‌های ایثارگری در زمینه موضوعات مختلفی نقش ایفا کرده‌ و امروز دامنه فعالیت تشکل‌ها به حدی رسیده که علاوه بر این اقدامات، در زمینه حل مسائل و مشکلات کشور هم نقش آفرینی می‌کنند.
نریمانی ادامه داد: هیئت‌های اندیشه ورزی از تشکل‌ها تشکیل دادیم تا در زمینه‌های مختلف فعالیت کنند و یکی از موضوعات اساسی در بحث توسعه فرهنگی کشور، افزایش روحیه ایثار است که با حمایت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه مسائل مهم کشور عملی می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست اظهار کرد: بنا بر این بود که از تشکل‌های مردمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی استفاده کنیم و تلاش شد که اینجا به قرارگاه تبدیل شود و ستادهایی تعریف و در ذیل آن میزهایی طراحی شد که نخبگان فعال مردمی در آن عضو فعال هستند. ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را در دستور کار قرار داده و با بنیاد نیز جلسه مشترکی داشته و میز ایثار و شهادت را در اینجا راه‌اندازی کردیم.
حجت‌الاسلام خسروپناه بیان کرد: پیشنهاداتی مطرح شد مبنی بر اینکه میز ایثار و شهادت را فعال کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های دستگاه‌ها مختلف استفاده کنیم. همچنین در خصوص اسناد تشکل‌های مختلف شاهد و ایثارگر تلاش شود تا در حکمرانی کشور مشارکت کنند، البته که در حال حاضر اینجا محل فعالیت فعالان مردمی است و به برکت خون شهدا که همواره در مسائل دنیوی راهگشای ما هستند ادامه دار خواهد بود و همچنین فعال‌سازی دستگاه‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستور کار قرار دارد.
همچنین در این نشست اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر به بیان گزارش عملکرد و پیشنهادات خود پرداختند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد
  • زاهدان میزبان گردهمایی کشوری مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • بررسی طرح ساماندهی المپیاد‌های دانش‌آموزی
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود/ ضرورت یکپارچه‌­سازی سامانه­‌های فرهنگی آموزش عالی کشور
  • برگزاری ۷۵۰۰ نفر ساعت آموزش توانمندسازی برای تشکل‌های ایثارگری
  • بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر با مشارکت ذینفعان تدوین شود
  • بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل هستند
  • خسروپناه: تعلیم و تربیت اولویت اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی است
  • سند هوش مصنوعی به زودی تصویب می شود