Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سردبیری استان‌های خبرگزاری فارس؛ سیدمهدی حسینی: فردا جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ روزی است که بسیاری از ما ایرانیان منتظر رسیدن آن هستیم. فارغ از آنکه فردا نتایج شمارش آرا چه کسی را به عنوان رئیس جمهور منتخب انتخاب کند مشارکت حداکثری آحاد مختلف ملت ایران از اهمیت و اولویت برخوردار است.

وجه عقلی حضور در انتخابات

در باب لزوم شرکت در انتخابات آنکه یا جزو آن دسته از افرادی هستیم که از وضع موجود راضی هستیم که طبیعی است برای آنکه این وضع استمرار یابد به نمایندگان وضع موجود فرصت دوباره بدهیم یا آنکه منتقد و ناراضی از وضع موجود کشور هستیم که در این حالت صندوق رای بهترین محل برای نه گفتن به بانیان وضع موجود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرایی حضور در انتخابات از منظر شرعی

با اینحال مراجع و نمایندگان مذاهب گوناگون در کشورمان نیز مردم به لزوم حضور حداکثری پایصندوق های رای دعوت کرده‌اند.  

در پیام آیت الله‌العظمی مکارم شیرازی آمده است: ملت آگاه و مؤمن ایران اسلامی با انتخابات پیش رو در مرحله حساس تاریخی قرار دارند. قرائن و نشانه‌ها حاکی از آن است که کوتاهی در این امر ممکن است آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به مصالح کشور وارد کند. از این‌ رو شرکت در انتخابات تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانه‌ای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود.

در این پیام تصریح شده است: از خداوند متعال خواستارم مردم باایمان و عزیز ایران را یاری نموده و مشکلات و مضیقه‌های آنان را مرتفع گرداند. 

 

 همچنین در بیانیه آیت الله نوری همدانی هم آمده است: انتخابات با شکلی که هم اکنون در جمهوری اسلامی انجام می گیرد نعمتی است که به برکت انقلاب اسلامی بوجود آمده است و باید توجه داشته باشیم که در این انتخابات دو مطلب حائز اهمیت است:

1.مشارکت حدّاکثری مردم در انتخابات؛ حضوری که هم واجب شرعی است و هم واجب عقلی. اما واجب شرعی است به دلیل آنکه این نظام که با آن همه فداکاری‌ها و تقدیم شهیدان بوجود آمده است حفظ آن واجب است که امام راحل (اعلی الله مقامه) فرمودند: حفظ نظام از اوجب واجبات است و پیروی از راه شهداء است و حضور در انتخابات بیعت مجدّد با نظام اسلامی است و مؤثر در حفظ نظام است.

و اما واجب عقلی به این دلیل است که عقل می‌گوید که انتخابات در سرنوشت انسان اثر دارد و هیچ انسان عاقلی نباید درباره سرنوشت خود بی‌تفاوت باشد و باید توجه داشته باشیم که امروز حضور در انتخابات اهمّیت ویژه‌ای دارد چه اینکه دشمنان نظام سعی دارند که انتخابات در فضای سرد صورت بگیرد و حضور حداکثری نباشد.

از ملت با بصیرت ایران انتظار می رود با مشارکت حدّاکثری و شکوهمند خود، این تبلیغات مخالف را خنثی کنند.

2.مطلب دوم این است که لازم است انتخاب اصلح صورت بگیرد و انتخاب اصلح گزینه مهم است که هم مبنای شرعی دارد و هم مبنای عقلی و اصلح در شرایط کنونی کسی است که دلداده اسلام و نظام اسلامی باشد و تمام وجودش را وقف گره گشایی از مشکل بزرگ مردم یعنی مسأله معیشت مردم کرده است. بعلاوه عدالت محوری و مبارزه با فساد دستور اول کارش باشد و روحیّه انقلابی و استکبار ستیزی که برگرفته از متن قرآن و سنّت اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است را داشته باشد و این موضوع را عملاً نشان داده باشد.

انتظار می‌رود که امت وفادار به اسلام با حضور شکوهمند خود و با در نظر گرفتن معیارهایی که رهبر معظّم انقلاب (دامت برکاته) بیان فرمودند پای صندوق‌ها و انتخاب اصلح، دین خود را ادا کرده و قلب حضرت بقیة الله الاعظم امام عصر (علیه السلام) را شاد کنند.

بعلاوه امروز حضور گرم و حماسه‌ای در انتخابات، تقویت جبهه مقاومت در منطقه است و در حقیقت تداوم بخش پیروزی فسطین و یمن و سوریه و لبنان و دیگر عرصه‌های مقاومت و همفکران حاج قاسم سلیمانی در کل جهان است و امید که ان شاء الله تعالی ملت ایران با حضور شورانگیز و گرم، حماسه‌ای در درگاه خداوند بزرگ سربلند و سرافراز باشند.

 

در پیام آیت الله علوی گرگانی نیز آمده است: نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه مردم تشکیل است. همه قشرهای مختلف مردم در این موقعیت حساس وظیفه‌ دارند در انتخابات ۲۸خرداد حضوری پرشور و گسترده داشته باشند و افراد خدوم و با تقوا را انتخاب کنند.

در ادامه این پیام خطاب به ملت ایران تصریح شده است: نباید نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشیم و رای یک نفر هم منشا اثر است.

 

رهبر انقلاب نیز در سخنرانی روز گذشته خود عنوان کردند: راه کاهش و از بین بردن فشارهای اقتصادی این است که پشتوانه مردمی به رخ دشمنان کشیده شود. رئیس‌جمهوری که روز جمعه انتخاب خواهدشد اگر با رأی بالا انتخاب شود، رئیس‎جمهور قوی و قدرتمندی خواهد بود و کارهای بزرگی می‎تواند بکند.

همچنین ایشان در پاسخ به استفتایی درخصوص وجوب شرکت در انتخابات نیز اظهار کرده‌اند: واجب عینی است.

 

آیت الله جعفر سبحانی با صدور بیانیه‌ای همه آحاد مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرد.

در بیانیه این مرجع تقلید آمده است: وحدت کلمه نعمت الهی است که برای خود برکاتی دارد. خداوند منّان امر می‌کند که همگان به «حبل‌الله المتین» تمسک جویند. 

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: با الهام از این آیه مبارکه برای حفظ مصالح کشور و تحکیم نظام اسلامی همگان در انتخابات شرکت کنیم و به فرد مؤمن، متدین و مدبّر رأی دهیم. ان شاء الله مشکلات موجود به فضل الهی و در پرتو وحدت کلمه برطرف می‌شود.

 

حضور حداکثری پشتوانه دولت قوی

همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها بدان تاکید کرده‌اند حتی اگر بهترین فرد به عنوان رئیس دولت 13‌ام انتخاب شود برای آنکه بتواند کارها و امورات طبق وعده‌های انتخاباتی‌اش جلو ببرد نیاز به پشتوانه مردمی دارد که این پشتوانه جز با حضور پرشور ژاحاد جامعه محقق نخواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مشارکت ادیان مراجع عظام تقلید 28 خرداد 1400 حضور در انتخابات شرکت در انتخابات وضع موجود آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۴۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مروری بر مهمترین تحولات سیاسی «آبان ماه» سال گذشته

سال ۱۴۰۲ با همه فراز و فرودها، تلخی‌ها و شیرینهایش پایان یافت و سرانجام هم در ماه پایانی آن انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار شد. در این سال حوزه سیاست تحولاتی مهی را به خود دید که قصد داریم نگاهی بر تحولات سیاسی آبان ماه در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم. شاید بیان همه اخبار این حوزه مهم مقدور نباشد، اما با این حال تلاش شده خبرسازترین رویداد‌های ماهانه در حوزه سیاسی در آبان ماه سال ۱۴۰۲ در این مجموعه گردآوری شود.

 

دولت لیست انتخاباتی نمی‌دهد
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با ابراز رضایت از تعامل مجلس یازدهم با دولت، گفت: دولت در انتخابات مجلس، وارد مصادیق نشده و لیست نمی‌دهد.سیدمحمد حسینی با اشاره به اینکه دولت لیستی برای انتخابات نخواهد داشت، اظهار کرد: دولت تابع رای مردم است ولی شاخص‌ها و معیارهای مدنظر خود را بیان می کند.وی همچنین تاکید کرد: ما نمی‌گوییم مجلس انقلابی‌تر شکل بگیرد  بلکه دنبال معیارهایی هستیم که امام خمینی (ره) و رهبری در مورد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌اند.

 

«پرویز فتاح» رئیس ستاد اجرایی فرمان امام شد
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی مهندس سید پرویز فتاح را به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام منصوب و از خدمات با ارزش محمد مخبر تشکر کردند.

 

«حسین دهقان» رئیس بنیاد مستضعفان شد
در پی انتصاب پرویز فتاح به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حسین دهقان را به ریاست بنیاد مستضعفان منصوب کردند.

 

علیرضا منادی سفیدان از مردم عذرخواهی کرد
نماینده مردم آذر شهر، اسکو و تبریز در مجلس شورای اسلامی در واکنش به ویدئوی منتشر شده از جلسه‌ای در دفتر او در فضای مجازی، با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام ضمن عذرخواهی از مردم به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت.

 

مهدی خزعلی درباره خواهرش شفاف‌سازی کرد
مهدی خزعلی مدیر انتشارات حیان و فعال سیاسی و از فرزندان مرحوم ابوالقاسم خزعلی (نماینده ادوار مجلس خبرگان رهبری) با انتشار یادداشتی در صفحات شخصی خود در فضای مجازی به ارائه توضیحاتی درباره ادعاهای مطرح شده از سوی وی نسبت به خواهرش کبری خزعلی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی اجتماعی زنان پرداخت.

متن یادداشت مهدی خزعلی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

با حمد یکتای بی همتا و درود به رسول اکرم محمد مصطفی (ص) و عرض ادب به محضر بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، با بررسی‌های صورت گرفته و توضیحات مطرح شده در جلسه دادرسی مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۸، مسائل مطروحه در مصاحبه‌های اینجانب در مورد شخص خانم کبری (مریم) خزعلی برایم مسجل شد که ایشان هیچ رانت و سوء استفاده مالی و غیره نداشته اند. مراتب جهت تنویر افکار منتشر می شود. البته از نظر علمی نیاز به توضیح نیست که مشارالیها از نخبگان علمی و دین مدار و انقلابی است.»

 

مخالف «جبهه اصلاحات» هستیم
دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی با بیان اینکه مخالف تهیه لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دوازدهم هستم، گفت: ممکن است حزب کارگزاران با جریان نزدیک به روحانی و لاریجانی ائتلاف کند.رسول منتجب‌نیا با انتقاد از جبهه اصلاحات، اظهار کرد: من مخالف جبهه اصلاحات هستم چون یک نفر که پیش از این مسئولیتی را داشته در کنار حزبی قرار می‌دهند که شاید هزاران عضو دارد. این تصمیم برخلاف تحزب و روح اصلاح‌طلبی است.

 

پاسخ دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت به سخنان سرلشکر صفوی
احسان صالحی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«جهت استحضار سردار عزیز و پر افتخار، منابع ارزی مسدودی که با پیگیری‌های این دولت آزاد شد، غالبا صرف واردات کالاهای اساسی می‌شود و این یعنی نفع آن مستقیما سر سفره مردم است.طرح‌های متعدد همچون ۱۰برابر کردن یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک هم با هدف کاهش اثر تورم بر سفره اجرا شده است.»

سرلشکر یحیی صفوی در سخنانی با بیان اینکه انسجام ملی و استحکام قدرت درون‌زا با حل مشکلات اقتصادی مردم و جدی‌گرفتن رضایت آنان از وضعیت کشور ممکن می‌شود، تصریح کرده بود: از طلب‌های چند میلیارد دلاری که وصول می‌کنیم، یک میلیارد دلارش را هم به سفره‌ها و یخچال‌های مردم برسانیم.

 

دیدار «رئیسی» و «بن سلمان»
در حاشیه اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درباره جنگ غزه در «ریاض»، عصر شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ سید ابراهیم رئیسی و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.رئیسی در بدو ورود به ریاض هم با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

نادران دوباره به تحصن نشست
الیاس نادران که در جلسه علنی صبح 21 آبان مجلس در انتقاد به نحوه اداره مجلس و عدم رسیدگی به درخواست استعفایش تحص کرده بود و با وساطت مجتبی ذوالنور به تحصن خود پایان داده بود، بار دیگر مقابل جایگاه هیات رئیسه مجلس به تحصن نشست.ظاهرا الیاس نادران با وعده به جریان افتادن استعفایش به تحصن خود پایان داده بود.با آغاز جلسه علنی نوبت عصر مجلس، بار دیگر الیاس نادران در مقابل جایگاه هیات رییسه مجلس به تحصن نشست.

 

خداحافظی آیت‌الله جنتی از مجلس خبرگان
رئیس مجلس خبرگان رهبری در انتخابات دوره ششم این مجلس شرکت نکرد.محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که درست است که آیت‌الله جنتی در انتخابات خبرگان رهبری ثبت نام نکردند؟ گفت:« بله. تعداد ۶۵ نفر از نمایندگان کنونی مجلس خبرگان رهبری را خدمتشان بودیم یعنی ثبت نام کردند، اما ایشان تشریف نداشت.»

 

مخالفت مجلس با استعفای نادران
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی تقاضای استعفای الیاس نادران در جلسه غیرعلنی سه شنبه 30 آبان گفت: بیش از ۹۰ درصد نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استعفای آقای نادران مخالفت کردند و ما در ادامه راه نیز در خدمت ایشان خواهیم بود.

 

احمد کریمی اصفهانی درگذشت
احمد کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار پس از یک دوره بیماری  درگذشت.

دیگر خبرها

  • استان قم از لحاظ نرخ رشد مشارکت در انتخابات، در جایگاه اول کشور ایستاد
  • ثبت نام ۱۹۰ داوطلب انتخابات مجلس مازندران در سایت شورای ائتلاف
  • ایران اسلامی مرکزیت جبهه مقاومت است
  • ایستادگی مردم مظلوم فلسطین به برکت جبهه مقاومت است
  • مروری بر مهم‌ترین تحولات سیاسی «آبان ماه» سال گذشته
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟|حسین سرآبادانی
  • مروری بر مهمترین تحولات سیاسی «آبان ماه» سال گذشته
  • اهمیت نظارت درون سازمانی و مبارزه با فساد/ لزوم کاهش زمان دادرسی و تکریم ارباب رجوع
  • پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی جوابیه داد
  • شعار سال جهت حرکت کلی نظام و کشور را مشخص خواهد کرد