Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهوری ترکیه شامگاه پنجشنبه گفت: افزایش روز افزون نژادپرستی، اسلام هراسی و مهاجرستیزی در جهان به تدریج در حال تبدیل شدن به یک مشکل امنیتی بین‌المللی است.

به گزارش مشرق، اردوغان که در جریان کنفرانس "روند همکاری در جنوب شرق اروپا" به میزبانی استان آنتالیا در جنوب ترکیه سخن می‌گفت، همچنین افزود: اتحادیه اروپا بدون عضویت کامل ترکیه هرگز به هدف خود که تبدیل به یک مرکز جذب وقدرت است، دست نخواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انتظار داریم که اتحادیه اروپا از فقدان راهبرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن خلاص شود.

اردوغان به مشکل مهاجران اشاره کرد و گفت که کشورش همچنان میزبان ۴ میلیون پناهجوست که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آنان را اتباع سوریه تشکیل می‌دهند.

ترکیه نخستین و نزدیک‌ترین کشور همسایه به سوریه بود که پذیرای عده زیادی از مهاجران از ابتدای تنش‌های داخلی این کشور شد. در سال ۲۰۱۲ حرکت سیل گسترده آوارگان و بدی شرایط جوی و نیاز شدید آوارگان به کمک‌های غذایی و سرپناه موجب شد تا آنکارا ضمن پذیرایی از پناهجویان، کمک‌های چشمگیری را از سازمان‌های بین المللی جذب کند. کمیساریای عالی اردوگاه‌های گوناگونی را در هفت استان هم مرز ترکیه با سوریه تدارک دید. برنامه جهانی غذا نیز انتقال مستقیم کمک‌های تغذیه‌ای به آوارگان را قبول کرد. منابع مالی که در اختیار دولت ترکیه قرار گرفت موجب شد تا این کشور امکانات تحصیلی را نیز برای آوارگان برقرار سازد.

با این‌حال و به نقل از برخی منابع، در پاره‌ای موارد نحوه رفتار با آوارگان سوری در این کشور مناسب نبوده است. تیراندازی مرزبانان به سوی مهاجران و بدرفتاری با آن‌ها از جمله مسائل مطروحه بوده است. در این میان، توسل به زور و بازگرداندن اجباری آوارگان به مناطق جنگ‌زده و حمایت آنکارا از برخی گروه‌های معارض سوریه می‌تواند در زمره نقاط تیره در کارنامه ترکیه به ثبت برسد.

دولت ترکیه اسفندماه ۹۹ مدعی شد تاکنون مبلغ ۴۰ میلیارد دلار را برای آوارگان سوری هزینه کرده است و این مبلغ باید از سوی کشورهای اروپایی و نهادهای بین المللی به آنکارا بازگردانده شود.

اردوغان در آن زمان اعلام کرد: اروپا تا به حال فقط سه میلیارد دلار به این کشور برای سروسامان دادن به امور آوارگان داده است.

 تحلیلگران عدد ۴۰ میلیارد دلار را بسیار اغراق آمیز می‌دانند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا اعلام کرده که در توافق با آنکارا متعهد شده بود برای تامین هزینه اقامت پناهجویان در ترکیه ۶ میلیارد یورو بپردازد.

 سخنگوی کمیسیون اروپا نیز گفته بود بر خلاف ادعای اردوغان تاکنون اتحادیه اروپا پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به ترکیه کمک کرده است.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا فلسطین اتحادیه اروپا دولت ترکیه کمیسیون اروپا اسلام هراسی برنامه جهانی غذا اردوغان اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۵۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنیه به ترکیه می‌رود

شبکه المیادین از سفر قریب الوقوع رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به ترکیه خبر داد.

به گزارش مشرق، شبکه المیادین اعلام کرد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پایان هفته آینده برای دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به این کشور سفر می کند.

این در حالی است که اردوغان امروز در اظهاراتی گفته بود تا زمانی که عمر دارد به حمایت از مساله فلسطین ادامه خواهد داد.

هنوز جزئیات بیشتری از برنامه سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به ترکیه منتشر نشده است.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • امیدواریم عملیات وعده صادق مقدمه پیروزی نهایی اسلام و مسلمین باشد
  • ترکیه‌: غزه با وخیم‌ترین فاجعه بشری مواجه است
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • هنیه به ترکیه می‌رود
  • تاکید وزیر دفاع پاکستان بر تقویت همکاری‌های امنیتی و ضدتروریسم با ایران
  • هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان
  • پیامدهای بیست سال ممنوعیت حجاب در فرانسه و اسلام‌هراسی بی حد و حصر
  • اردوغان: اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
  • افزایش چشمگیر اسلام‌هراسی در آلمان
  • اردوغان بر لزوم مهار افسارگسیختگی رژیم صهیونیستی تاکید کرد