Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، آمار رسمی منتشر شده از سوی بازار سرمایه حکایت از آن دارد که علیرغم اینکه بازدهی بازار سرمایه در دو ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ منفی بوده اما در خردادماه مثبت ۲ درصد بوده است.

بعد از صعودهای تاریخی شاخص در ماههای ابتدایی سال گذشته، حدفاصل مرداد تا مهر و آبان همان سال که بدترین ماه‌ها برای بورس رقم خورد، روند منفی همچنان ادامه یافت و تنها در بهمن و اسفندماه سال گذشته به ترتیب ۵ درصد و ۶ درصد بازدهی مثبت برای بازار به ثبت رسید؛ اما روند مثبت بازار با شروع سال جدید ادامه نیافت و بازدهی منفی ۷ درصدی در فروردین ماه و منفی ۴ درصدی در اردیبهشت ماه امیدها برای بازگشت بازار سهام به مدار صعودی را از بین برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ارقام، حکایت از آن دارند که در فاصله ۱۴ ماهه گذشته (از اردیبهشت ماه ۹۹ تا خردادماه ۱۴۰۰)، هفت ماه از این دوره شاخص مثبت و هفت ماه دیگر منفی بوده است؛ به نحوی که در اردیبهشت، خرداد و تیرماه، آذر، بهمن و اسفند ۹۹ و خرداد ۱۴۰۰ بازدهی مثبت و در ماههای مرداد، شهریور، مهر، آبان، دی ۹۹ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ بازدهی منفی بوده است.

اکنون اما بسیاری از فعالان بازار سرمایه روند رو به رشد شاخص در خرداد ۱۴۰۰ را متفاوت از ماههای گذشته می‌دانند و بر این باورند که روند صعودی در بازار آغاز شده و اعتمادها به بازار سرمایه در حال بازگشت است؛ به نحوی که برخی از صندوق‌های بورسی شروع به خرید سهام بنیادین کرده‌اند که این خود نشانه خوبی برای بازار به شمار می‌رود.

در عین حال، برخی دیگر از فعالان بورسی بر این باورند که سهام بسیاری از شرکتها همچنان ارزشمند است و علیرغم اینکه ممکن است نسبت به سال گذشته با افت قیمت مواجه شده باشند، اما همچنان این سهام ارزشمند بوده و قابلیت این را دارند که به عنوان یک سرمایه‌گذاری سودآور مدنظر سهامداران قرار گیرند. البته آنها بر این باورند که سهامداران باید بازار سرمایه را بازاری برای سرمایه گذاری بلندمدت و میان مدت ببینند و انتظار سودآوری لحظه‌ای از آن نداشته باشند.

وحید کشمیری پور، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: تصور من بر این است که حتی در قیمت سهام کوچک هم به نرخ‌های ارزنده‌ای رسیده‌ایم و در حال رسیدن به قیمتهای جذاب هستیم؛ اگرچه اکنون، بازار به سمت فاز انتظار رفته و خریداران منتظر هستند که رئیس جمهور انتخاب شده و سیاست‌های وی را در حوزه بازار سرمایه بدانند و بعد از آن وارد فاز سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری شوند.

کشمیری پور ادامه داد: به لحاظ تحلیلی، شاخص توانایی رفتن پایین‌تر از این محدوده را ندارد و این امر باعث می‌شود سهامداران این اطمینان خاطر را داشته باشند که بتوانند دوباره وارد بازار شده و تحرکات جدیدی را در شاخص رقم بزنند.

وی افزود: بازار سرمایه همچنان برای سرمایه‌گذاری جذاب است و بسیاری از سهام ارزش بسیار بالایی دارند که این امر می‌تواند زمینه را برای یک سرمایه‌گذاری مطمئن فراهم کند؛ اگرچه باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که این بازار به طور قطع ریسک‌های خاص خود را هم دارد.

کد خبر 5237446 محبوبه فکوری

منبع: مهر

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس تهران قیمت دلار انتخابات 1400 مصرف برق شاخص کل بورس بانک مرکزی ایران قیمت نفت بازار سهام قیمت یورو بورس تهران قطع برق تولید نفت وام ودیعه مسکن تولید برق بازار سرمایه بازار سرمایه سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۶۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاصله سهام جامانده از رشد نسبت به شاخص ساز‌ها کم خواهد شد؟

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در اولین هفته‌ کاری سال جدید هرچند با ارزش معاملات متوسطی مواجه بوديم، اما تابلوی معاملات پرقدرت بود، بازارساز بعد از مدت‌ها یک غافلگیری برای فروشندگان ایجاد کرد تا کم کم شاهد غلبه ترس در بازار باشیم.

او افزود: هرچند بازار در میانه‌ هفته بعد از هیجان اولیه با فشار فروش نیز مواجه شد ولی به راحتی تعادل به تابلو بازگشت و بازار ساز با حمایت از سهم‌های بزرگ ترس اصلاح را کاهش و خریداران خوبی در منفی سهام ظاهر شد.

وفایی بیان کرد: طی روز‌های متعادل برای بزرگان، سهم‌های کوچک و متوسط بازار نیز شاهد توجه فعالان هستند. سهام جامانده از رشد که نسبت به شاخص ساز‌ها فاصله‌ قابل توجهی تا ارزش واقعی خود دارند در این صورت بازار آرام آرام و بدون حاشیه در روند مثبت خودش می‌تواند به حرکت ادامه دهد.

او افزود: امیدواریم این روند منجر به سقف شکنی و رشد خوب بازار پس از حدود یکسال انتظار سهامداران گردد. تقاضای سمت دلاری‌ها رشد شاخص را به همراه داشت، با توجه به اختلاف به وجود آمده بین دلار بازار آزاد و دلار نیما بزودی شاهد رشد دلار نیما خواهیم بود که به رشد سود آوری شرکت‌های بورسی کمک خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ / بورس تهران روی مدار تعادل قرار گرفت؟
  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
  • فاصله سهام جامانده از رشد نسبت به شاخص ساز‌ها کم خواهد شد؟
  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل/ حقیقی‌ها نقدینگی تزریق بازار سهام کردند
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمایه
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمای
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • بورس امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار