Web Analytics Made Easy - Statcounter

 مشروح این گفتگو بدین شرح است:

 رافائل گروسی، مدیرکل ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته برای احیای برجام ضروری‌است تا تشکیل دولت جدید جمهوری اسلامی صبر کرد. آیا واقعا همینطور است؟ 

 آقای گروسی احتمالا شناختی از دینامیزم های سیاسی در ایران ندارد. مذاکرات هسته‌ای یک موضوع کلان سیاست خارجی است و تصمیم گیری های مربوط به آن در مراجع عالی نظام صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسیدن به توافق منوط به تامین خواسته‌های کلیدی و رفع نگرانی های اصولی جمهوری اسلامی است و هر زمان که ما به چنین نقطه‌ای برسیم توافق صورت خواهد گرفت، چه در این دولت باشد چه در دولت آینده. البته باید بگویم اکنون بیش از هر زمان در گذشته به یک توافق نزدیک هستیم و شخصا بسیار امیدوارم که توافق در همین دولت صورت گیرد. 

موضوعات اصلی مورد اختلاف که هم شما و هم آمریکایی ها از آنها صحبت می کنید کدامند؟  آیا راه حل هایی برای آنها وجود دارد؟ 

 البته موضوعاتی که پشت میزهای مذاکره مورد گفتگو واقع می شوند باید در همان پشت میز در مورد آنها تعیین تکلیف شود نه در رسانه ها. با این حال می توانم به طور کلی بگویم که مشکل اصلی مذاکرات در رویکرد آمریکایی ها است که قادر نیستند اعتیاد مفرط خود به تحریم را کنار بگذارند و هنوز نمی توانند درک کنند که تحریم یک راه حل شکست خورده است. همچنان که در یکی از توئیت های اخیر خود گفتم، ترامپ رفته است اما تحریم های غیرقانونی و جنایت آمیز او همچنان برقرارند. به عنوان یک واقعیت، دولت جدید آمریکا هنوز سیاست فشار حداکثری ترامپ را متوقف نکرده است و تصور می کند آنچه را که ترامپ با حداکثر تهدید و تحریم نتوانست به دست آورد، آنها می توانند پشت میز مذاکره به دست آورند. مذاکراتی که اکنون در جریان می باشد با مسائل فنی بسیار پیچیده و ظریفی روبه‌رو است اما چیزی که برای رسیدن به توافق لازم است، اراده سیاسی همه طرف‌ها است.

با توجه به احتمال زیادی که نسبت به انتخاب آقای رئیسی وجود دارد، آیا نگران انتخاب ایشان به عنوان یک رئیس جمهور انقلابی نیستید؟  آیا در صورت انتخاب ایشان مذاکرات متوقف می شود؟ 

 به عنوان یک دیپلمات و مذاکره کننده در موقعیتی نیستم که در مورد مسائل انتخاباتی و کاندیداهای ریاست جمهوری صحبت کنم. با این حال در پاسخ به سوال شما می توانم تاکید کنم که هیچ نگرانی در این رابطه وجود ندارد. مواضع جناب آقای رئیسی در حوزه سیاست خارجی، آن طور که در دوران رقابت های انتخاباتی بیان شد، نشان دهنده یک سیاست واقع بینانه و تعامل گرایانه است که بر مبنای همکاری با جامعه بین الملل و تعامل سازنده اقتصادی قرار دارد. مواضع ایشان در مورد برجام و مذاکرات جاری هم نشان دهنده همین واقع بینی و عملگرایی در سیاست خارجی است. اطمینان دارم در صورت انتخاب ایشان هیچ خللی در مسیر مذاکرات ایجاد نخواهد شد.
 
در عین حال باید بگویم این محاسبه منافع ملی است که موفقیت یا شکست مذاکرات را رقم می زند. ما به دنبال منافع ملت ایران هستیم و اطمینان دارم هر کسی هم که به ریاست جمهوری انتخاب شود همین هدف را دنبال خواهد کرد. ما در این مذاکرات منافع کشور و مردم را می شماریم نه تعداد آرای نامزد های انتخاباتی را. سیاستهای مشخص شده از سوی مراجع عالی کشور دستورالعمل های هیئت مذاکره کننده ایرانی را مشخص می کند و ما تنها در آن مسیر حرکت خواهیم کرد.

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۶۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله جدید بایدن به ایران: دنبال محو اسرائیل تا ابد هستند

جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مقاله‌ای نوشت «ایران می‌خواهد اسرائیل را به‌طور کامل و تا ابد نابود و تنها دولت یهودی موجود در جهان را محو کند».

وی در این مقاله که در وال‌استریت‌ژورنال منتشر شد، مدعی شد: اگر ایران حملاتش علیه اسرائیل را گسترش دهد، آمریکا نیز وارد این درگیری خواهد شد. اسرائیل فناوری و آموزش لازم برای دفاع از خود را دارد.

بایدن در بخش دیگری از این مقاله خاطرنشان کرد: مجلس نمایندگان باید قانونی را در مورد امنیت اوکراین و اسرائیل و همچنین کمک به فلسطینی‌ها تصویب کند. اکنون زمان مناسبی برای پشت کردن به اوکراین و اسرائیل نیست.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تاکید کرد: پیروزی پوتین در اوکراین بدین معناست که ائتلاف ناتو در خطر است. پوتین تلاش می کند که اراده غرب را بشکند اما ما این اجازه را به او نخواهیم داد.

وی همچنین مدعی شد چین فناوری‌های دقیق و بسیار مهم در صنعت دفاعی به روسیه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • ادعای یک نشریه انگلیسی : بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  • بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!
  • اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟
  • اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟ /واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به شناسایی ریزپرنده ها در آسمان اصفهان
  • حمله جدید بایدن به ایران: دنبال محو اسرائیل تا ابد هستند
  • رشد اقتصادی نشان دهنده امید ملت ایران به آینده است
  • بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است
  • بایدن : ایران به‌دنبال محو اسرائیل است
  • قطر: مذاکرات آتش‌بس غزه در مرحله حساسی است
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران