Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز جمعه ایرنا، روند نوسانات قیمت بازار ارز در هفته منتهی به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، مسیری صعودی به خود گرفت.

این مسئله در حالی رخ داد که بازار ارز در روز ابتدایی هفته‌ای که گذشت، شاهد کاهش محسوس قیمت‌ها بود به نحوی که کف کانال قیمتی ایجاد شده برای دلار شکسته شد و امیدها را برای کاهشی شدن قیمت ارز تقویت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت دلار طی دو هفته پیشین در محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان و ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان در نوسان بود و به همین دلیل تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کردند با شکسته شدن مقاومت کف یا سقف این کانال قیمتی، می‌توان به ترتیب روند نزولی یا صعودی را برای آینده بازار انتظار داشت.

با این وجود شکسته شدن کف قیمتی دلار در روز اول هفته که به اعتقاد برخی کارشناسان بیش از هر چیز تحت تاثیر خبر شروع دور جدید مذاکرات هسته ای در وین از روز یکشنبه و امید به انجام توافق در این نشست رخ داده بود، از روز یکشنبه روندی معکوس پیدا کرد و برخلاف انتظارها بازار روندی صعودی به خود گرفت. روندی که تا پایان هفته نیز تداوم یافت.

معامله گران بازار ارز معتقدند تحولات این بازار در ماه‌های اخیر، با وجود در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، بیش از هر چیز تحت تاثیر سرنوشت برجام تعیین می‌شود. همچنین به اعتقاد این افراد، به علت وجود تحریم‌های نفتی و بانکی، در این شرایط تقاضاهای بلند مدت در بازار ارز وجود ندارد و به همین دلیل اخبار سیاسی به سرعت در روند بازار تاثیرگذار است. در همین راستا مصاحبه شنبه شب سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران، مبنی بر دشوار بودن احتمال حصول به توافق در دور جدید مذاکرات، موجب شد تا بازار در ساعات ابتدایی رو یکشنبه شاهد افزایش حدود ۳۰۰ تومانی در قیمت دلار و حدود ۲۰۰ تومانی در قیمت یورو باشد.

روند افزایشی بازار البته با مقاومت در مرز ۲۴ هزار تومان برای دلار تا روز چهارشنبه متوقف ماند اما، از میانه این روز با شکسته شدن این حد مقاومتی، مجددا قیمت‌ها با سرعت درمسیر رشد قرار گرفتند و در ساعات پایانی معاملات روز پنج شنبه قیمت دلار به محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. این سیر افزایشی قیمت برای یورو نیز در بازار آزاد حاکم بود و در آخرین معاملات یورو در این هفته بهای آن در محدوده ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان ارزش‌گذاری شد.

توجه به نمودار تحولات نرخ ارز در این هفته همچنین نشان می‌دهد، با پیش رفتن بازار، فاصله قیمت ارز در بازار آزاد نسبت به قیمت ارز در صرافی‌های‌بانکی در حال افزایش است. امری که نشان‌دهنده تلاش بازارساز برای کنترل روند افزایش بازار است. از سوی دیگر نمودار قیمت ارز در سامانه نیما نیز سرانجام پس از هفته‌ها روندی صعودی به خود گرفت. در این هفته معاملات حواله دلار و یورو شاهد افزایش قمیت ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی بود.

کارشناسان اقتصادی شکسته شدن سقف قیمتی ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای دلار طی دو روز پایانی هفته را به صورت عمده به دو عامل ناامیدی معامله‌گران بر حصول توافق هسته‌ای تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری و همچنین تقویت شایعات نوسان‌گیران بازار در خصوص افزایش قیمت ارز در روزهای آتی نسبت می‌دهند.

به هر ترتیب در هفته‌ای که گذشت بازار ارز یک بار کف قیمتی شکل گرفته برای دلار را شکست، با این وجود روند نزولی به خود نگرفت. حال باید دید آیا شکسته شدن سقف قیمتی این کانال، می‌تواند روند صعودی را برای مدتی در بازار ارز حاکم سازد؟

به نظر می‌رسد، مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و موضع‌گیری فرد منتخب در این انتخابات در خصوص موضوع برجام، مهمتیرین عاملی است که می‌تواند بر تصمیم معامله‌گران بازار ارز موثر باشد و مسیر این بازار را در هفته‌های آتی مشخص سازد.

برچسب‌ها دلار برجام صرافی بانکی بازار ارز یورو مذاكرات هسته ای سامانه نیما انتخابات ریاست جمهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دلار برجام صرافی بانکی دلار برجام صرافی بانکی بازار ارز یورو مذاكرات هسته ای سامانه نیما انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری قیمت ارز برای دلار بازار ارز شکسته شدن هسته ای ۲۴ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۷۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت دلار ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار در روند اصلاحی افتاد

به گزارش صدای ایران، قیمت دلار روز چهارشنبه روند کاهشی هزار تومانی داشت و با این مقدار افت قیمت، به پله‌های پایانی کانال سوم در کریدور ششم برگشت.

گفتنی است افت قابل توجه طلای جهانی طی روز‌های گذشته و دور شدن از التهابات سیاسی، اثر ارزپاشی بازارساز را بیشتر کرده و دلار را در مسیر اصلاح قرار داده است.


دلار در روند اصلاحی افتاد
کارشناسان اقتصادی با توجه به سقف‌زنی قیمت دلار در نیمه دوم فروردین، انتظار اصلاح قیمت در بازار ارز را داشتند. این اتفاق رخ داد و دلار در کریدور ششم عقب‌نشینی کرد و اکنون دو پله میانی کریدور مذکور را به‌عنوان کف حمایتی جدید شناسایی کرده است.

به نظر می‌رسد عقب‌نشینی قیمت‌ها از مرز‌های مقاومتی حاکی از حضور پررنگ بازارساز برای فریز قیمت دلار است. به نظر می‌رسد این سیاست در صورتی که تنش در منطقه خاورمیانه تشدید نشود ادامه خواهد داشت. تحلیلگران اقتصادی احتمال برگشت موقت قیمت دلار به پله‌های ابتدایی کریدور ششم را می‌دهند. به اعتقاد آنها این برگشت قیمت، اصلاح موقتی است.


حواله دلار ۴۱ هزار تومانی شد
قیمت درهم روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت کاهش ۲۶۰ تومانی داشت و با رقم ۱۷ هزار و ۲۶۰ تومان بسته شد. تتر با کاهش ۹۰۰ تومانی کانال ۶۴ هزار تومانی برگشت و با رقم ۶۴ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.

قیمت پوند انگلیس با کاهش ۶۰۰ تومانی روی رقم ۷۹ هزار و ۶۷۰ تومانی ایستاد. یورو نیز روز چهارشنبه کاهش ۷۴۰ تومانی داشت و روی رقم ۶۸ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد.


گفتنی است اسکناس و حواله دلار در پنجمین روز اردیبهشت برخلاف بازار آزاد افزایش داشت و یک کانال بالاتر رفت. اسکناس دلار با افزایش ۱۴۲ تومانی با رقم ۴۴ هزار و ۳۸ تومان و حواله دلار نیز با همین مقدار افزایش به کانال ۴۱ هزار تومانی صعود کرد و با رقم ۴۱ هزار و ۱۱۸ تومان عرضه شد.

دیگر خبرها

  • ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه
  • بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان؛ ریزش ادامه دارد | دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد؟
  • سرنوشت عجیب یک وعده رییسی/ اختلاف قیمت کوییک ۱۳ برابر شد! + اینفوگرافیک
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار در روند اصلاحی افتاد
  • ورود دلار آزاد به کانال ۶۳ هزارتومانی/ خریدار نیست
  • ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار؛ نیم سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها
  • رشد آرام دلار نیما | امسال دلار نیما چه عددی را به خود خواهد دید؟
  • قیمت طلا در کشور برچه اساسی تغییر می کند؟ | پیش بینی از قیمت طلا و سکه در روزهای آینده
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • ردپای آرامش در بازار‌ها