Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-03-19@11:10:58 GMT

کارنامه تجارت خارجی ایران در سال ۹۹

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۶۹۸۰۶

کارنامه تجارت خارجی ایران در سال ۹۹

ایران اکونومیست- براساس گزارش بانک مرکزی، صادرات در مجموع ۱۲ ماهه سال گذشته ۳۴ میلیارد و ۹۹۸ میلیون دلار و واردات نیز با رقم ۳۸ میلیارد و ۸۹۳ میلیون دلار ثبت شد.

 بانک مرکزی آمار ماهانه صادرات و واردات سال ۹۹ را منتشر کرد که براین اساس بیشترین میزان صادرات در مهر ماه سال گذشته با رقم ۴میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشترین میزان واردات نیز در ماه اسفند با ۴ میلیارد و ۵۷۲ میلیون دلار به ثبت رسید. همچنین بررسی آمارها حاکی از این است که به جز مهرماه، تراز تجاری در ۱۱ ماه دیگر سال منفی بوده است.

براساس این گزارش، صادرات در مجموع ۱۲ ماهه سال گذشته ۳۴ میلیارد و ۹۹۸ میلیون دلار و واردات نیز با رقم ۳۸ میلیارد و ۸۹۳ میلیون دلار ثبت شد. سال گذشته در فروردین ماه، ۱۹۳۱ میلیون دلار واردات داشتیم که در مقابل ۱۶۵۲ میلیون دلار هم صادر کردیم. میزان صادرات و واردات دومین ماه سال ۱۳۹۹ نیز به ترتیب ۲ میلیارد و ۶۴۸ میلیون دلار و ۳ میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار به ثبت رسید.

واردات خردادماه نیز ۲ میلیارد و ۵۷۹ میلیون دلار و صادرات در این ماه نیز ۲ میلیارد و ۶۴ میلیون دلار بود. ایران در تیر ماه سال گذشته ۳ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار واردات از دیگر کشورهای دنیا داشت و ۲ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار نیز کالا به دنیا فروخت.

آمار واردات در مرداد ماه نیز در حالی به ۲ میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلار رسید که میزان صادرات ۲ میلیارد و ۱۶۲ میلیون ثبت شد.  آخرین ماه تابستان سال ۹۹ نیز با  واردات ۳ میلیارد و ۷۶ میلیون دلاری و صادرات ۲ میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلاری بشته شد. همچنین ۳ میلیارد و ۲۵۷ میلیون دلار و ۴ میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار نیز به ترتیب واردات و صادرات مهرماه سال گذشته بود که رکورد صادرات در این سال را زد. 

در آبان ماه واردات اندکی کاهش داشت و به رقم ۳ میلیارد و ۹۲ میلیون دلار رسید. صادرات نیز در این ماه با کاهش همراه بود و ۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار ثبت شد. آذر ماه سال گذشته واردات و صادرات به ترتیب ۳ میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار و ۳ میلیارد و ۶۶۴ میلیون دلار بود. 

اولین ماه از فصل زمستان نیز با واردات ۳ میلیارد و ۷۸۱ میلیون دلاری و صادرات ۲ میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلاری آغاز شد. واردات در بهمن ماه نیز با رقم ۳ میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار و صادرات ۳ میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار به ثبت رسید. در نهایت کارنامه تجارت خارجی سال ۹۹ در اسفند ماه با واردات ۴ میلیارد و ۵۷۲ میلیون دلاری و صادرات ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری بسته شد.

 

 

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میلیون دلار ماه سال گذشته میلیون دلاری ۳ میلیارد ۲ میلیارد ماه نیز ثبت شد سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۶۹۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ مراحل صادرات و واردات کالا

تین نیوز

مراحل صادرات و واردات کالا بسیار مهم است و هر دو فعالیت اصلی در تجارت بین المللی هستند که اقتصاد کشورها را تحت تأثیر قرار می دهند. صادرات به فرایند فروش کالا یا خدمات به کشورهای دیگر گفته می شود، در حالی که واردات به معنای وارد کردن کالا است. روش های واردات و صادرات کالا برای هر کشوری ممکن است متفاوت باشد.

پس از انجام مراحل مورد نیاز، شما قادر خواهید بود کالای خود را به مقصد مورد نظر صادر یا وارد کنید. گسیل کالای شرق با ارائه خدمات به شما این امکان را می دهد که به صورت آسان و بدون هیچ دردسری کالای مورد نظر خود را صادر یا وارد کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتها با ما همراه باشید.

مراحل صادرات کالا

صادرات کالا دارای مراحل و مجوزهای مختلف است که باید پیگیری شوند. برخی از این مراحل به یک شکل استاندارد برای همه کالاها و خدمات صادراتی ارائه می شود. خدمات و کالاهای صادراتی دارای شرایط و مراحل متنوعی هستند که به ویژگی هر کالا یا خدمات بستگی دارد. در اینجا، مراحل ترخیص کالا و صادرات کالا از صفر تا صد شرح داده خواهد شد:

 باید زیرساخت های ضروری مثل وب سایت، کاتالوگ محصول، شبکه های اجتماعی و کارت ویزیت دیجیتال به زبان های دیگر نیز ارائه شود. برای دریافت مجوزهای استاندارد برای صادرات کالا، نیاز است ابتدا مجوزهای داخلی مانند کارت بازرگانی را تهیه کنید. سپس باید آنالیزهای قابل قبول، دیتاشیت و تست ریپورت برای معرفی محصول در سطح جهانی برای صادرات انجام شود. تحقیق در بازارهای صادراتی برای شناسایی و تشخیص بازار و کشور مورد نظر تحلیل و بررسی قیمت های فروش بررسی قدرت خرید مشتریان شناسایی رقبا و شرایط کالای قابل عرضه به بازار هدف برخورد با رقبای موجود در بازار هدف و تحلیل رقبای جدید تحقیق در خصوص نیازهای بازار هدف و شرایط شرکت صادرات

روش صادرات محصولات به هر کشوری متفاوت است و پس از انجام مراحل مورد نیاز، می توانید کالای خود را به مقصد صادر کنید. شرکت گسیل کالای شرق به شما این فرصت را می دهد تا به راحتی و بدون دغدغه متن خود را تغییر دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید.

مراحل واردات کالا

در بیشتر کشورها به دلیل کمبود شرایط مناسب و نیروی کار کافی، تولید برخی کالاها مشکل است. بنابراین بخش خصوصی و دولتی اعتقاد دارند واردات کالا بهترین راه حل است. برای وارد کردن کالا، لازم است مراحل واردات را طی کنید. اشخاص علاقه مند به این زمینه باید به ترتیب این مراحل را انجام دهند. واردات کالا به دو مرحله تقسیم می شود؛ مرحله اول شامل خرید و ارسال کالا و مرحله دوم شامل ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک است.

مرحله اول خرید و ارسال کالا

در این مرحله ابتدا باید نامه ای را بنویسید و قیمت محصول را درخواست کنید، سپس اطلاعات کامل شامل کاتالوگ و پروفایل فروشنده را ارائه دهید. مرحله اول از سایر کارها شامل مذاکره با فروشنده، بررسی شرکت تامین کننده، نهایی کردن سفارش، پرداخت هزینه، بازرسی کمی و کیفی کالا، و تعیین روش حمل و بارگیری است. واردات کالا در چند مرحله زیر انجام می شود:

۱.درخواست قیمت

۲. درخواست کاتالوگ و اطلاعات فروشنده

۳. چانه زنی قیمت و تخفیف

۴.ثبت سفارش نهایی

۵. اخذ پروفرما

مرحله دوم ترخیص کالا

در ابتدا باید سفارش داد و سپس مجوز واردات کالا را دریافت کرد. سپس اعلامیه ورود کالا به گمرک باید دریافت شود. باید هزینه های حقوق و عوارض را پرداخت کرده و کالاها به انبار ترخیص شود تا به دست شما برسد. برای تسریع در خروج کالاها از گمرک، باید با روش های ثبت سفارش آشنا باشید.

قوانین واردات کالا

واردات کالا یک کسب و کار بین المللی است که با تعیین قوانین و مقررات مناسب، سعی دارد به سهولت این فرآیند را انجام دهد. واردات کالا باید به روش ها و قوانین دنیا انجام گیرد تا به شکل قانونی و اصولی صورت گیرد. بنابراین، تمام وارد کنندگان باید شرایط و قوانین واردات کالا را رعایت کنند و همگی باید از آنها پیروی کنند. تاجران باید اطلاعات خود را در زمینه قوانین به روز نگه دارند تا بتوانند فعالیت های خود را در چارچوب قوانین انجام دهند.

قوانین و مقررات صادرات و واردات

قانون تجارت یکی از مهمترین قوانینی است که در سال ۱۳۷۲ تصویب شده و شامل ۲۴ ماده مختلف است که تمامی خط قرمزها و موارد کلی در حوزه های تجاری آن بیان شده است.

آیین نامه اجرایی قانون و مقررات واردات

در سال ۱۳۷۳، هیئت وزیران قانونی را تصویب کرد که حاوی حدود ۴۶ ماده بود و در آن، نکات مهمی که بازرگانان باید آن ها را بدانند، تنظیم شده بود.

قانون و آیین نامه امور گمرکی

قانون ترخیص کال و فرآیند گمرکی، مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰، حاکم بر ترخیص کال و فرآیند گمرکی در کشور است. این قانون شامل مقررات و ضوابطی است که واردکنندگان و صادرکنندگان باید با آن آشنا باشند.

بخشنامه اجرایی

برای اطلاع از قوانین و مقررات شرکت صادر کننده کالا  باید دستورالعمل ها و بخشنامه های مربوطه را مطالعه کنید و از اخبار و اطلاعات روزمره مربوط به واردات کالا آگاه باشید. این موارد برای همه واردکنندگان بسیار حیاتی و ضروری است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۱۷۰ میلیون دلار تخم‌مرغ در سال ۱۴۰۲ صادر شد
  • ◄ نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  • ارزآوری حاصل از صادرات ید در گلستان ۲۰ درصد کاهش یافت
  • عدم اختصاص حتی یک دلار نیمایی برای واردات خمیر‌کاغذ
  • چشم‌انداز صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری به سوریه در سال آینده
  • صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۲ هیچ وقفه‌ای نداشت/ معطل سرمایه‌گذاران و پیمانکاران خارجی‌ نشدیم
  • چشم‌انداز صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری به سوریه در ۱۴۰۳
  • رشد ۵۰ درصدی صادرات در گلستان/ حضور ۱۴ هیئت سرمایه‌گذار خارجی
  • تامین ارز مورد نیاز طرح‌های توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف افزایش صادرات این محصول به ۴ میلیارد دلار در سال
  • ◄ مراحل صادرات و واردات کالا