Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@09:08:39 GMT

زاخارووا: روسیه در حال کار به روی توافقات ژنو است

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۷۰۹۷۹

زاخارووا: روسیه در حال کار به روی توافقات ژنو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه طرف روسی از هم اکنون اقدامات برای تحقق توافقات صورت گرفته در جریان نشست سران ژنو را آغاز کرده، از ادعای ناتو درباره تمایل برای گفت‌وگو و عدم رویارویی با مسکو تعجب کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور اعلام کرد که از هم اکنون در مسکو کار به روی توافقات حاصله در جریان نشست سران روسیه-آمریکا در ژنو آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زاخارووا گفت: «رئیس جمهور ولادیمیر پوتین همه مسائل را بیان کرده است و ما از هم اکنون کار به روی تمامی ابعاد مورد تأکید وی در جریان کنفرانس مطبوعاتی و توافقات صورت گرفته بین روسیه و آمریکا در نشست سران ژنو را آغاز کرده‌ایم.»

این دیپلمات در خصوص امکان آزادی اتباع روسی که در زندان‌های ایالات متحده بسر می‌برند، با اشاره به اینکه این موضوع نمی‌تواند در فضای عمومی بررسی شود، افزود: «وزارت خارجه روسیه در حال کار به روی مسئله امکان تبادل زندانیان بین دو کشور است، البته این مسئله بسیار ظریف است و مانند تصمیمات پزشکی بطور عمومی نباید مطرح شود. هرچند ما همواره تلاش کرده‌ایم تا شفاف از همه مسائل سخن بگوییم، ولی در خصوص جزییات این موضوع بهتر است سکوت کنیم.»

ماریا زاخارووا در پاسخ به سئوال دیگری اعلام کرد که بر اساس توافق روسای جمهوری روسیه و آمریکا در ژنو، مقامات مسکو در تلاشند تا "آناتولی آنتونوف" سفیر فدراسیون روسیه در ایالات متحده همین هفته کاری آینده به واشنگتن بازگردد.

اقدامات اتحادیه اروپا در جهت عادی سازی روابط با روسیه نیست

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت، راهکار اتحادیه اروپا در برخورد با روسیه به سمتی است که به عادی سازی روابط مسکو و بروکسل کمکی نمی‌کند. وی گفت: «اصول این راهکار به گونه‌ای است که منجر به روابطی باثبات و سازنده بین روسیه و اتحادیه اروپا نشده و در چارچوب همکاری‌های متقابل و ایجاد شرایط برای تأمین مشارکت آینده نخواهد شد و ترسیم دورنمای آتی روابط بسیار دشوار است.»

زاخارووا همچنین یادآور شد که بیانیه مشترک رهبران ناتو درباره فضا چشم انداز توافقات قبلی در رابطه با تأمین امنیت برای همه کشورها و جلوگیری از استفاده از فضا برای اهداف نظامی را مبهم می‌کند. به گفته وی، ناتو همچون گذشته در یک "واقعیت ساختگی" بسر می‌برد که در آن روسیه بدون وجود دلایل منطقی به اقدامات تهاجمی شده، آسیب رساندن به روابط دوجانبه، نقض ارزش‌ها و اصول اعتماد متقابل متهم می‌شود.

زاخارووا ادامه داد: «با توجه به این واقعیات، بیانیه رهبران ناتو در این باره که کشورهای عضو این پیمان علاقه‌ای به رویارویی با روسیه نداشته و تهدیدی برای این کشور بوجود نمی‌اورند، جای تعجب دارد.»

لازم به یادآوری است، در بیانیه مشترک منتشره در پایان نشست رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل اعلام شده است که ناتو قصد رویارویی با روسیه را نداشته و خود را تهدیدی برای این کشور نمی‌داند.

در این بیانیه ادعا شده: «ما همچنان برای برقراری گفتگوهای منظم، متمرکز و پرمحتوایی با روسیه آمادگی داریم و مایل به تعامل متقابل بر اساس مشارکت در شورای روسیه-ناتو، با هدف جلوگیری از سوءتفاهمات، ارزیابی‌های نادرست، تشدید اوضاع ناخواسته و افزایش شفافیت و قابل پیش‌بینی بودن هستیم.»

رهبران ناتو: قصد رویارویی با روسیه را نداریمواکنش پکن به ناتو درباره "فرضیه تهدید چین"مسکو: تأمین امنیت اروپا بدون امنیت روسیه ممکن نخواهد بود

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ناتو اتحادیه اروپا اخبار آمریکا اخبار روسیه ناتو اتحادیه اروپا اخبار آمریکا اخبار روسیه کار به روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۰۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند.

به گزارش مشرق، در پشت فراخوان‌ها برای خویشتن‌داری که توسط اکثر پایتخت‌ها به‌صورت هماهنگ انجام می‌شود، دیپلماسی روسیه و چین قاطعانه طرف ایران را در بحران بین این کشور و اسرائیل گرفته‌اند. نه مسکو و نه پکن حمله هوایی گسترده توسط تهران در شب شنبه ۱۳ آوریل را محکوم نکردند.

به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور خارجه چین یادآور شد که چین حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را به‌شدت محکوم و قاطعانه با آن مخالفت می‌کند.

از سوی دیگر، پکن به بیانیه ایران مبنی بر اینکه اقدام انجام شده محدود بوده و اقدامی دفاعی از خود بوده توجه می‌کند. ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه طی تماسی با همتای ایرانی خود، ابراهیم رئیسی، به تمایل ایران برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش اشاره کرد.

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، روز قبل به پاسخ مشروع ایران اشاره کرده بود و بر «دورویی» غرب در این مورد تأکید کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به سیمونا گالپرین، سفیر اسرائیل در مسکو گفت: «سیمونا، به من یادآوری کن که اسرائیل حملات کی‌یف به خاک روسیه را محکوم کرد».

حملات ایران حتی با نوعی سرخوشی در کانال‌های تبلیغاتی روسیه مورد استقبال قرار گرفت که ابتدا «پیروزی» تهران و «هراس» اسرائیل را پیش از اتخاذ لفاظی «حملات محدود» توصیف کردند. شبکه NTV روز دوشنبه گفت: «ایران به مرکز ثقل جهان اسلام تبدیل شده است».

بااین‌حال، نه مسکو و نه پکن هیچ علاقه‌ای به درگیری کنترل نشده ندارند.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • شکست اورنبورگ در جام حذفی روسیه با وجود درخشش قربانی
  • روز شاد سپاهانی‌ها: لژیونر هم گل زد
  • قربانی همزمان با سپاهان بازی می‌کند
  • اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل
  • پوتین به رئیسی: پاسخ ایران، بهترین روش برای تنبیه متجاوز و جلوه‌ای از درایت و عقلانیت رهبران ایران بود
  • سفر معاون وزیر خارجه ایران به مسکو
  • چرا جنگ ایران و اسراییل به نفع روسیه نیست؟
  • واکنش روسیه به افزایش حضور نظامی ناتو در شمالگان
  • راهیابی پویانمایی «پیچ تاریخی» به جشنواره مسکو
  • «پیچ تاریخی» در راه جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو