Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنان همچنین تاکید کردند: شرکت در انتخابات سبب اقتدار آفرینی‌ برای ایران اسلامی، تحول در عرصه خدمت به مردم و پیشرفت و توسعه نظام اسلامی می‌شود و به این دلیل در عرصه فقه حکومتی یک واجب الهی به شمار می‌رود.

در طول تاریخ همواره این قضیه به اثبات رسیده است که حضور بابصیرت و آگاهانه مردم در عرصه انتخابات، تحریم های جنایت آمیز و ظالمانه دشمنان را بی اثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه به برخی از مهمترین اظهارات اشاره می شود:

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری صبح امروز با حضور در شعبه اخذ رای مسجد جامع ارشاد شهرری، آرای خود را به صندوق انداخت و در سخنانی گفت: هر کس شناسنامه ایرانی دارد باید حقوقش حفظ شود، تنها ایرانی بودن برای این است که حقوق او تضمین شود من خود را خدمتگزار مردم و مردم را صاحب حق می‌دانم.

وی با اشاره به اینکه همه نهادهای جمهوری اسلامی برخاسته از رأی ملت است، افزود: این، از افتخارات نظام اسلامی است که رأی مردم در کشور تعیین‌کننده است.

رییسی با اشاره به مدعیان دموکراسی در غرب تصریح کرد: دیگران، قیافه احترام به رأی مردم را می‌گیرند ولی جمهوری اسلامی نشان داده که از ابتدا نهادهایش بر اساس رأی ملت شکل گرفته است.

وی با تقدیر از حضور مردم در صحنه انتخابات و نهادهای اجرائی و نظارتی انتخابات، گفت: توصیه من به عنوان یک نامزد و خادم مردم به دست‌اندرکاران آن است که باید خوب مراقبت کرد که حتی یک رأی بر خلاف تصمیم مردم، استفاده نشود.

وی با بیان اینکه من توفیق یافتم در نخستین ساعات روز، رأی خود را به صندوق بیندازم، تاکید کرد: از همه می‌خواهم که پای صندوق‌های رأی بیایند و هر کس به هر دلیلی ناامید شده و مشکل دارد نیز در انتخابات شرکت کند.

امروز همچنین امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی دیگر نامزد مشهدی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تشرف به حرم مطهر امام رضا (ع) در صحن آزادی آرای خود را به صندوق شعبه شماره ۵۶۳ انداخت و گفت: این رویداد سیاسی مهمترین انتخابات کشور است که مشارکت بالای مردم در آن ایجادکننده ثبات و امنیت خواهد بود.

وی افزود: مردم نیز حساسیت موضوع را درک می‌کنند تا رییس جمهوری با پشتوانه رای مردمی، بسیاری از مشکلات را حل کند و به نتیجه برساند. 

این نامزد ریاست جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در نخستین ساعات آغاز فرایند رای‌گیری، حضور و مشارکت مردم بسیار خوب و قابل قبول است و پیش‌بینی می‌شود مشارکت در انتخابات امروز افزون بر ۵۰ درصد باشد.
وی حضور در رای‌گیری امروز را تکلیف شرعی توصیف و بیان کرد: بهترین مکان برای انداختن رای به صندوق انتخابات امروز را حرم امام رضا (ع) دیدم تا با توسل به امام هشتم (ع) این رای برکت یابد و دولت سالم روی کار آید. 

محسن رضایی دیگر نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری هم با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و پس از انداختن رای خود در صندوق خطاب به افرادی که با صندوق‌های رای قهر کردند، گفت: شما حق دارید اما ملت بزرگوار ایران، مسئولیت ما در شرایط کنونی بسیار مهم است، من از شما تقاضا می‌کنم رای بدهید.

به شما قول می‌دهم ما به فضل پروردگار متعال، اقتصاد و معیشت شما را حل خواهیم کرد، به شایعات هم توجه نکنید، ما محکم در صحنه هستیم و به فضل پروردگار متعال، تحولات بزرگی از امسال در اداره کشور شروع خواهد شد، از همه مردم عزیز تقاضا می‌کنم، پای صندوق‌های رای بیایید و مساله مهمی که الان برای ما مهم بوده، اولا اداره زندگی شماست و ثانیا حضور شما در انتخابات.

دیگر مسوولان نیز همپای مردم از دقایق اولیه پای صندوق های رای حاضر شده اند از جمله این افراد آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید است که پس از به صندوق انداختن رای خود ضمن دعوت همه آحاد مردم به حضور گسترده درانتخابات گفت: شرکت درانتخابات شرعا و عقلا بر همه لازم است.

وی اظهار داشت:‌ حضور در انتخابات از نظر عقلی به این دلیل اهمیت دارد که انتخابات با سرنوشت همه قشرهای جامعه مربوط می‌شود. به همین دلیل حضور در انتخابات از نظر شرعی نیز لازم و حفظ نظام از هر واجبی مهمتر است.

آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید هم پس از انداختن آرای خود به صندوق سیار شماره ۱۶۲ در شهر مقدس قم با بیان اینکه نظام ما، نظام جمهوری اسلامی است، گفت: حفظ نظام اسلامی پایه‌هایی دارد که یکی از پایه‌ها، مشارکت مردم در انتخابات است.

وی افزود: حضور مردم در پای صندوق های رای، حاکی از علاقه‌مندی به نظام و پایداری نظام است.

وی ادامه داد: مصالح ایجاب می‌کند کسانی که خواستار نظم مملکت هستند، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

آیات مهدی شب زنده دار و سید محمدرضا مدرسی یزدی دو تن از اعضای شورای نگهبان نیز دقایقی پیش رای خود را به صندوق انداختند.

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور نیز پس از انداختن آرای خود به صندوق شماره ۱۶۳ در شهر مقدس قم گفت: امروز نگاه همه دوستان ایران و انقلاب اسلامی در جهان به این انتخابات است، همان‌طور که نگاه دشمنان انقلاب اسلامی نیز به این انتخابات است و دوستان شور، شوق و شرکت در انتخابات را از ما انتظار دارند و دشمنان دوری از صندوق رای را آرزو دارند.

 علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی هم پس از رای دادن در شعب اخذ رای مستقر در استانداری استانداری مازندران بر لزوم حضور آحاد مردم در پای صندوق رای تاکید کرد و گفت: آنچه که مهم است باید تلاش کنیم انتخابات را که سرمایه ملی برای حل مشکلات کشور است ، بدرستی برگزار و همه مشارکت کنیم و نباید اجازه دهیم مشکلات و دلخوری ها بر انتخابات اثرگذاری کند.

وی افزود: اگر معتقد به عدالت در کشور هستیم، عدالت در ساحت سیاست معنای مهمش مشارکت سیاسی است و معنای اصلی مشارکت سیاسی هم حضور در صحنه انتخابات است.

امامان جمعه و استانداران در استان های مختلف نیز امروز پس از حضور در پای صندوق های رای در گفت و گو با رسانه ها و خبرنگاران ایرنا بر مشارکت هر چه باشکوه تر مردم در انتخابات ۱۴۰۰ تاکید کردند و حضور مردم در همان دقایق اولیه را بیانگر بصیرت، آگاهی، شکوه و جلال ملت ایران برشمردند که در ادامه به سخنان برخی از آنها اشاره می شود:

آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج:

مردم بار دیگر با حضور گسترده و فعال خود پای صندوق های رای دشمنان انقلاب و ملت را تحقیر خواهند کرد و رای اولی ها با حضور خودشان در این انتخابات نشان خواهند داد که گسستی بین نسل اول، نسل سوم و چهارم واقع نشده و مانند رای اولی ها دوران پیروزی  انقلاب در صحنه حضور دارند.

مردم با تمام سختی هایی که وجود دارد پای صندوق های رای آمده و نشان خواهند داد که پای آرمان های نظام و انقلاب هستند و به امید خدا با انتخاب دولت جدید مشکلات آرام آرام حل خواهد شد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر: 

انتخابات مایه اقتدار ملی و فراملی ایران اسلامی و باعث تحول بنیادین ساختار برنامه‌ریزی و مدیریتی می‌شود، توطئه دشمنان علیه نظام اسلامی و کشور ایران را تقلیل می‌دهد، از این رو حضور مردم یک تکلیف الهی، ملی و انسانی است.

حجت الاسلام سیدمحمد حسینیان امام جمعه دامغان:

امروز در انتخاباتی مهم مردم با حضوری پرشور دشمنان نظام اسلامی را ناامید و با حماسه آفرینی خود رهبر معظم انقلاب را شاد می کنند و حضور خود را به رخ دشمن می کشند که تا چه حد برای سرنوشت کشور و نظام ارزش قائل هستند.

مردم ایران امروز متوجه شرایط کشور هستند و با حضور حداکثری بار دیگر در سرنوشت کشور نقش‌آفرینی می کنند و برگ زرین دیگری در کشور ثبت می کنند.

سیدعلی موسوی نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی:

مردم ایران اسلامی همواره حماسه‌آفرین هستند و امروز بار دیگر صلابت نظام اسلامی را در پای صندوق‌های رای به نمایش خواهند گذاشت. باید توجه داشت که حضور گسترده مردم در انتخابات امروز می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد و از آحاد مردم درخواست می کنم با حضور خود زمینه های اصلاح ساختار اجرایی کشور را فراهم کنند.

حجت الاسلام‌علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان:

هر یک رأی یک پرچم ایستادگی در مقابل دشمنان است که بذر یأس و ناامیدی را ترویج می کنند و لازمه جمهوریت و مردم سالاری این است که مردم در صحنه باشند و علاج مشکلات کشور تحقق انتخابات پرشور است. 
مشارکت حداکثری نشان زنده بودن، پویایی و اقتدار نظام است و مردم ما همواره از آزمون انتخابات سربلند بیرون آمدند و در این مقطع نیز در این امتحان سربلند خواهند شد.

آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز:

امیدوارم حضور پرشور و گرم با انتخاب اصلح به نتیجه برسد و مردم نیز شاهد رفع مشکلاتی باشند که احساس می‌کنند اکنون به آنها فشار آورده است.
رخداد انتخابات برای مردم ایران که می خواهند مستقل باشند و به جای استعمارگران، کشور خود را اداره کنند مهم است، خصوصا در این برهه که دشمنان رسما تبلیغ عدم حضور می کنند و قطعا این حرکت ارزشمند و دینی برای هر کسی که پای صندوق رای حاضر می‌شود عمل صالح حساب شده و دشمنان ما قطعا در پایان این انتخابات رسوا خواهند شد.

آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین:

شرکت در انتخابات به فرموده امام راحل و مقام معظم رهبری یک تکلیف شرعی بوده و همه وظیفه داریم در آن مشارکت کنیم. هر برگ رای ملت ایران در عزت و عظمت روزافزون کشور تاثیرگذار بوده و دسیسه های دشمنان را خنثی خواهد کرد.

آمریکا و اسراییل که با تبلیغ نیامدن پای صندوق رای، سعی در ایجاد ناامیدی در جامعه داشتند با حضور باشکوه مردم در پای صندوق های رای بار دیگر ناامید خواهند شد. 

شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت کیش:

مردم با حضور گسترده در انتخابات پایبندی خود به ارزش های انقلاب را نشان می‌دهند و با تقویت پایه‌های نظام اسلامی اقتدار کشور را افزایش می‌دهند. امروز به واسطه اینکه چشم های زیادی حضور حداکثری مردم دوخته شده است و به واسطه حضور مردم بسیاری از این نگاه های کینه ورزانه نسبت به انقلاب اسلامی و آینده آن خنثی خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمدرضا شاهرخی نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد:

جمهوری اسلامی برای رسیدن به جایگاه کنونی، شهدای بسیاری را تقدیم کرده و حضور امروز مردم پای صندوق‌های رای ادامه مسیر نورانی شهدا است.

اگر شهدا اکنون میان ما بودند در این صفوف حضور داشتند که این مهم به این معنا است اگرچه مردم ممکن است نسبت به عملکرد برخی مسوولان ناراضی باشند ولی همین نارضایتی را هم پای صندوق های اعلام کردند، نشان دادند با نظام و انقلاب اسلامی قهر نیستند وحامی آن هستند.

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان:

بزرگترین پیام این حضور پرشور آن است که ایران اسلامی جهت‌دار و زنده است و پیام این صف های فشرده مردم پای صندوق رای برای تعیین سرنوشت این است که ایران اسلامی جهت دار و زنده و انقلاب نیز انقلابی است که مردم پای آن ایستاده اند و در سرنوشت خود به طور جدی دخالت می کنند.

اینکه مردم امروز با انتخاب اصلح خود برای چهارسال رییس جمهوری کشور را بر می گزینند بزرگترین پیام برای دشمنان دارد که همان یاس و ناامیدی آنان است که هیچ وقت در امور کشور ایران اسلامی دخالت نکنند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه:

حضور در انتخابات یک کار خیر، عملی صالح و مطابق آموزه های دینی است و باید از همدیگر در این مسیر سبقت بگیریم.

برای بهبود وضعیت جامعه حضور در انتخابات یک اصل است و مردم به زودی در پای صندوق های رای حاضر شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان:

حضور گسترده مردم در پای صندوق رای ستودنی است و دولت بعدی باید قدردان مشارکت مردم بوده و برای حل مشکلات کشور برنامه جدی داشته باشد و مردمی که هنوز تصمیم نگرفتند و مردد هستند عزم خود را جزم کنند و به صف انتخابات بپیوندند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس:

مسابقه خیرات در کشور امروز در حال برگزاری است و هرچه مردم بتوانند در اول وقت پای صندوق های رای حضور داشته باشند می‌توانند پوزه شیطان و شیطان صفت هایی که در سراسر جهان بر ضد ملت ایران سم‌پاشی و جوسازی می‌کنند را به خاک بمالند.

حجت الاسلام و المسلمین اله نور کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام:

حضور هوشمندانه مردم امروز در پای صندوق های رای پشتوانه ای قوی برای رییس جمهور آینده خواهد بود و فرد منتخب انگیزه بیشتری برای رفع مشکلات مردم دارد و مردم در این انتخابات با حضور پرشور خود موجب افزایش اقتدار ایران در جهان می شوند و بار دیگر استکبار جهانی مایوس خواهد شد.

شارلی انویه تکیه نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران در مجلس شورای اسلامی:

همه ما به عنوان یک سرباز زیر سایه پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در انتخابات امروز، ادای وظیفه خواهیم کرد. این حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، پاسخ محکمی به یاوه گویان غربی و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

ما ایرانیان مسیحی و مسلمان در کنار هم با عزت ایرانی در پای صندوق های رای حضور می‌یابیم و این حضور پرشور نشانه تعامل اقوام و ادیان در ایران اسلامی است و ما مسیحیان نیز با رعایت حقوق شهروندی و آزادی کامل پا به پای برادران و خواهران مسلمان خود برگ زرین دیگری را در انتخابات امروز رقم خواهیم زد.

داریاووش عزیزیان کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه:

خوشحال هستم که یک بار دیگر توفیق شد تا در انتخابات شرکت کنم.حضور در انتخابات امروز، واجب ملی برای مردم ایران است و ملت می توانند با انتخاب خودشان برای پیشبرد اهداف کشور قدم بردارند.

هر ایرانی که این خاک را دوست دارد، امروز باید وظیفه خود بداند که پای صندوق های رای آمده و انتخاب خود را انجام دهد.

عزیزاله شهبازی استاندار البرز:

انتخابات جلوه ای از حضور حماسی مردم است که از ساعت های اولیه انتخابات شاهد حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای هستیم.

شرایط برای برگزاری انتخاباتی پرشور مهیا شده و هدف این است که هیچ رایی نباشد که اخذ نشود.

سید سعید شاهرخی استاندار همدان:

حضور در پای صندوق اخذ رای یک تکلیف شرعی و سیاسی است و شرکت در انتخابات راه حل بسیاری از مشکلات موجود در جامعه است بنابراین باید به فرمان رهبری فرزانه انقلاب لبیک گفت.

مردم با حضور در پای صندوق های اخذ رای بار دیگر پایبندی خود به نظام و آرمان های انقلاب اسلامی را به نمایش می گذارند. 

محمد نوذری استاندار ایلام:

از مردم برای حضور آگاهانه در انتخابات و انتخاب فرد اصلح خود دعوت می شود چرا که سلامت، امنیت، مشارکت و بی طرفی چهار اصل مهم انتخابات پیشرو است.

تمامی تمهیدات و برنامه ریزی های لازم برای حضور حداکثری مردم در این انتخابات اندیشیده شده و امیدواریم حضور مردم نیز در این انتخابات بسیار پرشور باشد.

علی زینی وند استاندار کرمان:

پشت کردن به صندوق رای و رای ندادن راه حل مشکلات نیست بلکه باید مردم پای صندوق های رای بیایند و با انتخاب خود مشکلاتشان را حل کنند.

همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند پیوند جمهوری اسلامی با حضور پر رنگ مردم است لذا حضور مردم می توانند تهدیدهای خارجی و مشکلات داخلی را رفع کند و موجب وفاق و برابری در فردای انتخابات شود.

محمدعلی طالبی استاندار یزد:

انتخابات، فصل مشترکی از اراده و آگاهی مردم برای مشارکت در عرصه تعیین سرنوشت خویش و آینده ایران سربلند است.

همه ما سوار بر یک کشتی هستیم و سرنوشت مشترکی داریم، سعادت و سلامت‌مان در گرو سعادت و سلامت یکدیگر است و هیچکدام نمی‌توانیم به تنهایی و بی‌توجه به سرنوشت دیگری سعادتمند و کامیاب شویم.

علیرضا آشناگر استاندار سمنان:

سرنوشت کشور و نسل آینده جامعه به حضور پرشور مردم در انتخابات امروز گره خورده است و ضرورت دارد همه با احساس مسوولیت حضور یابند.

امروز روز مهمی برای ملت ایران است و همه شاهد اعمال اراده ملت برای تعیین سرنوشت خودشان هستیم و با این حضور حداکثری انتخابات خیر و برکت برای کشور خواهد بود.

عباس رضایی استاندار اصفهان:

انتخابات، صدای ملت و جشن دموکراسی است و مردم با حضور در پای صندوق های رای سرنوشت خود را رقم می زنند.

ارسلان زارع استاندار گیلان:

انتخابات بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی و نظام مردم سالاری است و برای تعیین سرنوشت و آینده کشور همه باید در انتخابات حضور داشته باشند تا همانند گذشته شاهد بالندگی و سربلندی کشور باشیم. 

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل:

مردم با حضور در پای صندوق‌های رای همواره به دشمنان ثابت کرده‌اند که از حق انتخاب خود که هدیه انقلاب به آنان است، نگذشته و امروز نیز با حضور گسترده بار دیگر این مهم را اثبات خواهند کرد.

محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی:

حضور میلیونی مردم در پای صندق های رای دشمنان را ناامید می کند و اقشار مختلف جامعه با مشارکت گسترده خود در این عرصه سیاسی نشان خواهند داد که همواره پشتیبان نظام هستند.

بهرام سرمست استاندار قم:

امروز نوبت مردم است که در این آزمون بزرگ شرکت کنند و همانند سال‌های گذشته که موفق و پیروز و سربلند بیرون آمدند، انتظار داریم، امسال هم سربلند بیرون بیایند.

هادی حق شناس استاندار گلستان:

حضور پرشور در این عرصه مهم سیاسی تضمین کننده منافع نظام است و به همین دلیل باید فارغ از هر گرایش سیاسی برای خلق آن تلاش کنیم.

حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی:

انتخابات به عنوان یک جشن و تکلیف بزرگ سیاسی، ملی  و شرعی نماد حضور مشارکت و اقدام جدی برای تعیین سرنوشت کشور به نسل‌های آینده است از این رو مردم با آگاهی و انتخاب‌ درست و به موقع سهم خود را در این حماسه و جشن بزرگ سیاسی ادا کنند و در انتخابات حضوری فعال داشته باشند.

عنایت الله رحیمی استاندار فارس:

مردم با شرکت در انتخابات از حقی که در قانون اساسی با صراحت بیان شده برای انتخاب سکان دار چهار سال آینده قوه مجریه و پارلمان‌های محلی شهر و روستا استفاده کنند.

عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر:

توسعه و آبادانی کشور در گرو حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای است و حضور باشکوه و پرشور مردم در این عرصه به عنوان یک سرمایه گذاری و پشتوانه نظام به شمار می‌رود و امروز به عنوان جشن انقلاب و ملی ایرانیان به شمار می‌رود و انتظار می‌رود مردم با حضور به موقع و رای به نامزد مورد نظر خود در ریاست جمهوری و شوراها در سرنوشت سیاسی خود مشارکت کنند.

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه:

از همه مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای و خلق حماسه‌ای دیگر در این استان ولایت‌مدار دعوت می شود و مردم همچون دوره‌های گذشته این اطمینان را داشته باشند که ستاد انتخابات کشور امانتدار رای آنها است و با تمام وجود از آن حراست خواهد کرد.

هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین:

رای مردم نوعی نه به دشمنان نظام و انقلاب و آری گفتن به جمهوریت است که نباید آن را فراموش کرد. امروز نیازمند حضور حداکثری مردم هستیم تا حماسه‌ای دیگر خلق کنیم؛ حتی مردمی که مشکلات دارند و از برخی عملکردها ناراضی هستند نیز باید در انتخابات شرکت کنند و تنها از این راه است که می‌توان اقتدار و صلابت کشور را حفظ کرد.

بهمن مرادنیا استاندار کردستان:

مردم به اهمیت انتخابات این دوره در بعد داخلی و بین‌المللی واقف هستند و با شرکت گسترده خود، دشمن را مایوس خواهند کرد. دشمنان انقلاب به دنبال آن هستند که مردم را از آمدن پای صندوق‌های رای منصرف کنند که با هوشیاری ملت این ترفند آنان به نتیجه نخواهد رسید.

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی:

 تحریم های شدید دشمنان ایران اسلامی، باعث بروز بسیاری از مشکلات بخصوص مشکلات اقتصادی در جامعه شده ولی مردم باید با حضور پرشور در پای صندوق های رای دشمنان را ناامید کنند.قهر کردن با صندوق های رای، راهکاری اثرگذار برای حل مشکلات نیست.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ وزارت کشور انتخابات شهر و روستا سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ وزارت کشور انتخابات شهر و روستا انتخابات ۱۴۰۰ وزارت کشور انتخابات شهر و روستا سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه مردم در پای صندوق های رای حضور در پای صندوق های رای حجت الاسلام والمسلمین حضور پرشور مردم انتخابات امروز برای تعیین سرنوشت شرکت در انتخابات حضور در انتخابات مردم در انتخابات بسیاری از مشکلات خود را به صندوق جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی پای صندوق رای حجت الاسلام حضور حداکثری ایران اسلامی مردم با حضور نظام اسلامی داشته باشند سرنوشت کشور عنوان یک تکلیف شرعی انتخاب خود رای دشمنان مردم ایران حل مشکلات ملت ایران مردم پای خواهد شد آیت الله بار دیگر رای حضور آرای خود رای مردم رای خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۱۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری انتخابات شوراهای استانی عراق پس از ۱۰ سال

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: یکی از رویدادهای مهم عرصه سیاسی عراق در سالی که گذشت برگزاری سومین انتخابات شوراهای استانی در این کشور بعد از ۱۰ سال بود. به گفته کارشناسان سیاسی این انتخابات با امنیت کامل برگزار شد و یکی از اقدامات مهم دوران نخست وزیری شیاع السودانی به حساب آمد.

مطابق قانون اساسی عراق در هر استانی نهادی به نام شورای استان وجود دارد و علاوه بر انتخابات پارلمانی، هر چهار سال انتخابات شوراهای استانی نیز برگزار می‌شود. اعضای این شورا به وسیله انتخابات و بر مبنای جمعیت هر استان انتخاب می‌شوند که تنظیم سیاست‌های درونی استان و اجرای دستورها و قوانین کلی ابلاغ شده از سوی دولت مرکزی برعهده شورای استان است. این شورا همچنین قدرت انتخاب استاندار، معاون استاندار و مقام‌ها و مسئولان سیاسی و امنیتی درون استان را برعهده دارد.

کارکرد دیگر شورای استانی در عراق صرف بودجه اعطایی دولت مرکزی و همچنین اخذ درآمدهای خاص استانی و صرف آن در امور استان است؛ بنابراین شورای استان با داشتن قدرت مالی و تصمیم گیری مناسب، در اداره استان نقش قابل توجهی دارد و بالاترین مرجع در استان به شمار می‌رود.

طبق قانون اساسی عراق، شوراهای استانداری اختیارات وسیعی دارند، تا جایی که حق صدور قوانین محلی را دارا هستند و همانند یک دولت کوچک، امور استان و مسئولیت رصد بودجه بخش بهداشت، حمل و نقل و آموزش بر عهده آن‌هاست.

نکته مهم و راهبردی درباره انتخابات شوراهای استانی، انتخاب استانداران و جریان‌های فعال در شورای استان است که به حکومت‌های محلی مشهورند. با این روند وزن سیاسی احزاب پیروز برای توزیع قدرت در ساختار حکومت مرکزی و انتخابات پارلمانی افزایش خواهد یافت.

شوراهای استانی در عراق وظیفه انتخاب استاندار و مقامات اجرایی استان را بر عهده دارند و بر اساس قانون اساسی این کشور مصوب در سال ۲۰۰۵ میلادی، شوراهای استانی صلاحیت عزل و نصب و تصویب برنامه ها و پروژه ها بر اساس بودجه مالی تخصیص یافته به استان از سوی دولت مرکزی در بغداد را دارند.

در همین راستا سومین انتخابات شوراهای استانی در عراق ۱۸ دسامبر سال گذشته با مشارکت مقامات عراقی و مردم برگزار شد. این رای گیری عمومی برای انتخاب ۲۵۸ عضو شوراهای ۱۵ استان عراق انجام شد.

این انتخابات برای اولین بار پس از آوریل ۲۰۱۳ و پس از ۱۰ سال برگزار شد که سومین انتخابات در نوع خود پس از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی است. پیش از این، انتخابات شوراهای استانی در سال ۲۰۰۹ در عراق برگزار شده بود، در سال ۲۰۱۸ و همزمان با انتخابات پارلمانی نیز قرار بود برگزار شود اما بارها به تعویق افتاد.

این انتخابات بدون مشارکت جریان صدر به رهبری «مقتدی صدر» که انتخابات را تحریم کرده بود در ۱۵ استان از ۱۸ استان عراق برگزار شد. همچنین انتخابات شوراهای استانی در کرکوک همزمان با سایر استان های عراق برای اولین بار از سال ۲۰۰۵ برگزار شد.

در سومین انتخابات شوراهای استانی عراق ۲۹۶ حزب سیاسی در قالب ۵۰ ائتلاف و بیش از ۶۰ نامزد نیز در فهرست‌های انفرادی به رقابت پرداختند. نامزدهای انتخابات شوراهای استانی عراق برای ۲۷۵ کرسی که ۷۵ کرسی آن برای زنان و ۱۰ کرسی برای اقلیت های قومی و مذهبی اختصاص یافته بود، با هم رقابت کردند.

استقبال مردم عراق از سومین انتخابات شوراهای استانی عراق

یکی از نکات مهم سومین انتخابات شوراهای استانی در عراق در سال گذشته استقبال خوب و مشارکت نسبتا بالای مردم عراق در این انتخابات نسبت به سایر انتخابات ها بود.

بر اساس گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، کمیساریای عالی مستقل انتخابات میزان مشارکت در رأی‌گیری عمومی و خصوصی در انتخابات شوراهای استانی عراق را اعلام کرد که میزان مشارکت در انتخابات شوراهای استانی عراق ۴۱ درصد، معادل ۶ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۶۶۸ رأی اعلام شد.

«عمر احمد» رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی که در بغداد برگزار شد، تاکید کرد که این کمیسیون موفق به اجرای قانون اساسی برای برگزاری انتخابات شوراهای استان شده است.

موفقیت احزاب شیعی در انتخابات شوراهای استانی عراق

اما نکته حائز اهمیت در برگزاری انتخابات شوراهای استانی عراق این بود که با وجود تحریم انتخابات توسط جنبش مقتدی صدر، گروه‌های سیاسی و احزاب شیعه موفقیت چشمگیری به ویژه در جنوب و مرکز عراق از جمله بغداد در این انتخابات به دست آوردند.

در این انتخابات حزب « پیشرفت » به رهبری «محمد الحلبوسی » رئیس سابق مجلس بیشترین آرا را به دست آورد و پس از آن به ترتیب ائتلاف « نبنی» (ما می سازیم) به رهبری «هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر و حزب «دولت قانون» به رهبری نوری المالکی نخست وزیر سابق بیشترین آرا را در بغداد پایتخت عراق به خود اختصاص دادند.

سومین انتخابات شوراهای استانی عراق به گفته نخست وزیر این کشور از این حیث حائز اهمیت است که گامی مهم در تمرکززدایی اداری به حساب می‌آید.

السودانی گفت که انتخابات شوراهای استانی، عمل کردن دولت به تعهدات خود و گامی دیگر به سمت تمرکززدایی اداری، حمایت از صلح جامعه و ثبات و تحقق اراده‌ای است که از سال ۲۰۱۳ به تأخیر افتاده است. وی افزود که شاید بارزترین تصویر موفقیت این انتخابات، برپایی آن در کرکوک بوده است؛ جایی که انتخابات در آن از سال ۲۰۰۵ برگزار نشده است.

حضور چهره‌های شاخص سیاسی در انتخابات شوراهای استانی

یکی دیگر از مشخصه‌های ویژه این انتخابات که بر اهمیت آن افزود، حضور چهره‌های شاخص سیاسی عراق در این انتخابات بود که تا حد زیادی موجب دلگرمی مردم و حضور بیشتر اقشار جامعه در این انتخابات شد.

«قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشین، «سید عمار الحکیم» رئیس جریان حکمت ملی، «محمد الحلبوسی» رئیس سابق پارلمان، «نوری المالکی» نخست‌وزیر پیشین و رئیس ائتلاف «دوله القانون» از جمله چهره‌های شاخص بودند که پای صندوق‌های رأی رفتند.

نتیجه

شرایط سیاسی عراق طی دو دهه گذشته به دلیل حضور نیروهای نظامی اشغالگر آمریکا و توطئه‌های پی در پی آنها از طریق مزدوران سیاسی و ایجاد اختلاف بین احزاب عراقی همیشه ملتهب بود و نقش مردم از طریق حضور در انتخابات سالم و عادلانه نادیده گرفته می‌شد.

سومین انتخابات شوراهای استانی عراق در حالی برگزار شد که یکی از خواسته‎‌های اصلی تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹ بود.

با توجه به موفقیت گروه‌های شیعه در سومین انتخابات شوراهای استانی پیش بینی می‌شود جایگاه هیات هماهنگی شیعه در ساختار سیاسی عراق بیش از گذشته تقویت و تثبیت شده و این روند تا انتخابات بعدی پارلمانی عراق تداوم یابد.

کد خبر 6059536

دیگر خبرها

  • تجارب موفق مردمی‌سازی برای تسریع در تحقق شعار سال استفاده شود
  • گره‌گشایی از مشکلات مردم در اولویت برنامه مدیران
  • کسانی که می‌گویند احزاب وارداتی و غیربومی هستند، تاریخ سیاسی ایران را نخوانده‌اند
  • ایران اسلامی مرکزیت جبهه مقاومت است
  • برگزاری انتخابات شوراهای استانی عراق پس از ۱۰ سال
  • مروری بر مهم‌ترین تحولات سیاسی «آبان ماه» سال گذشته
  • مروری بر مهمترین تحولات سیاسی «آبان ماه» سال گذشته
  • عقب ماندگی‌های حوزه سلامت و آموزش در دشتی جبران شود
  • ناکامی آملی لاریجانی و قالیباف در سال ۱۴۰۲ /دولتِ رئیسی «نمره تجدیدی» گرفت /زلزله یا انتخابات ۱۱ اسفند؟!
  • مردم در کدام انتخابات به زنان بیشتر اعتماد کردند؟