Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، امیدوارتر از همه در صف هستند و نشاطی مضاعف دارند به دلیل سنین نوجوانی و جوانی آینده را روشن تر می بینند و امیدوارتر هستند؛ نوجوان و جوان اهل تغییر و تحرک و اهل متوقف نشدن، اهل اصلاح و تحول و آرمانی نگریستن به همه چیز و دارای روحیه ای آرمانخواهانه است.

رای اول، بروز دوران اعتماد به نفس سیاسی و اجتماعی است؛ اگر به ظرفیت رای اولی ها واقف باشیم و این استعدادهای درونی را زنده کنیم، قدرت برانگیختگی اجتماعی شان شورانگیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این روزها با این لشکر پرشور در عرصه انتخابات در فضای واقعی و مجازی می شود شگفتی افرید و دشمنان را هم انگشت به دهن گذاشت.

نقش افرادی که برای نخستین بار پای صندوق‌های رای حضور یافته و به اصطلاح رای اولی نامیده می‌شوند، علاوه بر اینکه شور و اشتیاق بیشتری برای حضور دارند، موثر و سازنده است.

این مطالب بخشی از صحبتهای یک رای اولی ۱۸ ساله در شهر ارومیه است که از جنب و جوشش در هنگام مصاحبه می شود فهمید که بیقرار شرکت در این انتخابات است.

سخنان جذاب و فراتر از تصوری که وی در نهایت پختگی و کارآزمودگی در این عرصه بر زبان جاری می کند، نمی تواند شوق و هیجانش را از دید یک خبرنگار پنهان کند چرا که وی روزهای متعددی را بررسی و تحقیق کرده تا فردی اصلح را انتخاب کند.

نوید معلم، دانش آموز مدرسه شهید چمران شهرستان ارومیه، معتقد است انتخاب افراد اصلح بسیار اهمیت دارد، و چون برای نخستین بار چنین بار سنگینی را بر دوش می‌کشند، باید با انتخاب فرد یا افراد اصلح، بلوغ سیاسی خود را استارت بزنند.

وی می گوید: حتما بعد از رای دادن رای خودم را استوری می کنم تا برای دوستانم هم انگیزه ای برای مشارکت باشد و بدانند که چقدر ارزشمند است تا در اولین تجربه سیاسی کشورمان سهیم باشیم.

از حرفهای این دانش آموز می شود به خوبی فهمید که آگاهی رای اولی‌ها از سخنان و وعده‌های نامزدهای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی با توجه به گسترش فناوری و اطلاعات، نسبت به گذشته بیشتر شده، مساله‌ای که خود آنان تاکید کردند که با آگاهی و از روی شناخت به نامزدهای نمایندگی مجلس یازدهم در استان آذریجان غربی رای می‌دهند.

وی با بیان اینکه رای دادن برایش به مانند ورود به یک عرصه اجتماعی جدید است، افزود: در دوران کودکی عاشق انداختن آرای والدینم به صندوق بودم بدون اینکه مفهوم این کار را بدانم.

از گفته هایش می شود دریافت که نوید امروز برخود می بالد، چرا که به قدری توانمند شده است که تصمیم وی برای مسوولان ارزشمند است و این برای این نوجوان  یک خاطره خوب است که در کنار خانواده توانسته پای صندوقهای رای حضور داشته باشد.

رای دادن الکترونیکی و جذابیت های آن برای رای اولی ها

مجید دوست هم محله ای نوید هم در کنارش شوقی برای این مشارکت دارد و از ساعت هفت صبح با دوستانش هم قول شده اند تا زودتر رای بدهند، البته شوق مجید که یک دانش آموز مدرسه سمپاد است، بیشتر برای رای دادن الکترونیکی است.

این نوجوان که در پایه دوازدهم مشغول تحصیل است در توصیف هیجان و علاقه اش برای مشارکت در انتخابات می گوید: پدرم چون فرهنگی است از یک ماه قبل سعی کرده تا با نامزدها و اهدافشان آشنا شوم و با علم و آگاهی انتخاب کنم و این علاقه و پیگیری خانواده بر شور و شوق من افزوده است و اهمیت این موضوع رابرای همیشه در ذهنم ماندگار می کند.

وی معتقد است که یک رای او برای ساختن آینده جامعه و مطالبه از نامزدها شاید کم باشد ولی صدای این این رای ها وقتی یکجا جمع شوند فراتر از هر صدایی است و می تواند یک انقلاب عمیق در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی خلق کند.

مجید با ابراز ناراحتی از اینکه از هم اکنون همکلاسی هایش دم از مهاجرت از کشور و حضور در دانشگاههای ترکیه و آلمان و سایر کشورها می زنند، از نامزدها می خواهد به احترام اولین رای آنها به رایشان بها بدهند و مسایل کار و اشتغال آینده جوانان را در اولویت قرار دهند تا دوستانش را همیشه در حال آبادانی کشور ببیند.

وی در این گفت و گو با ابراز ناراحتی از آینده مبهم خود گفت: فرزند یک فرهنگی هستم و در رشته ریاضی تحصیل می کنم؛ رشته ای که بازار کار آن به خاطر مسایل اقتصادی در رکود است و امیدوارم مجموع رای های ما بتواند فردای امید بخشی را برای کشورمان رقم بزند و نامزدها با انجام وعده هایشان جوانان را در مسیر اهدافشان ثابت قدم تر کنند.

خلق صحنه ها ناب با رای اولی‌ها

انتخابات از نمادهای اصلی مسوولیت پذیری و مشارکت جویی است هر اندازه آحاد مختلف جامعه رای اولی‌هایی که بی شک با حضور در پای صندوق‌های رای صحنه‌های نابی خلق خواهند کرد و این سخنی برآمده از دل معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی است که در کنار این دو نوجوان به سخنانشان گوش فرا می دهد.

قدرت اله قاسمی که دستی در شعر و ادب و سیاست دارد براین باور است که حتی حرکات رای اولی ها  از ثبت دقایق خاطره‌انگیز مشارکت تا استوری‌ها در فضای مجازی، در نوع خود جالب خواهد بود.

وی گفت: رای اولی‌هایی که قبل از حضور در پای صندوق‌های رای انتخابات، با شرکت در شوراهای دانش‌آموزی مراحلی از دموکراسی و حضور در انتخابات را تمرین کرده اند با مشارکت در انتخابات شورای اسلامی شهر و ریاست جمهوری مشق دموکراسی و مردم سالاری دینی را فرا می گیرند.

قاسمی براین باور است که نوجوانان و جوانانی که برای اولین بار به سن قانونی رای دهی می رسند، در یک مشارکت جدی و تعیین کننده جضور معنی دار می یابند و علاوه اینکه این نوع ایفای نقش می تواند در بلوغ سیاسی و رشد شخصیتی اجتماعی دانش آموزان موثر باشد، آن‌ها را برای زندگی و مسوولیت پذیری در عرصه های فراختر آماده می کند و حس تعاون و مشارکت و همکاری و تربیت اجتماعی و سیاسی را در آنها بارور میسازد.

 افزایش شور مضاعف انتخاباتی با حضور رای اولی ها

یکی از ساحتهای مهم سند تحول بنیادین تربیت اجتماعی و سیاسی و دانش آموزان است و ورود دانش آموزان به این عرصه سیاسی به نوعی تمرین عملی برای تحقق این ساحت از ساحتهای تربیتی به شمار می آید.

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با تاکید برای سند تحول بنیادین و اهداف آن در زمینه تربیت اجتماعی دانش آموزان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شورو نشاط فضای انتخاباتی با رای اولی ها چندین برابر می شود.

مهین منافی اظهار داشت: نوجوانانی که برای نخستین بار شعور سیاسی خود را می خواهند بسنجند در واقع قدم در مسیری می گذارند که زیربنای توسعه سیاسی و همه جانبه کشور است.

وی با بیان اینکه تربیت اجتماعی و سیاسی و تقویت مسوولیت پذیری و مشارکت پذیری دانش آموزان از جمله برنامه‌های مهم بعد پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش است، اظهار داشت: به نوعی دانش آموزان را با ابزارهایی نظیر تشکل های دانش آموزی، مسوولیت دهی در بخش های اجتماعی و فرهنگی، جشنواره ها و همایش های دانش آموز محور، برگزاری برنامه های مختلف اجتماعی نظیر مناظرات دانش آموزی، انتخابات شوراها و مجلس دانش آموزی ، مسابقات فرهنگی و هنری و نقش دهی به آنان در مسئولیت های مختلف مدرسه برای مشارکت در تصمیم گیری آینده خود آماده می‌کند.

وی افزود: ۱۷ هزار و ۹۶ نفر در استان در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا سال ۱۴۰۰ برای اولین بار به پای صندوق های رأی رفته و به عنوان رأی اولی در انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت خواهند داشت.

به گزارش ایرنا ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ۲۸ خرداد امسال با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر آذربایجان غربی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی مشارکت انتخاباتی ارومیه ستاد انتخابات کشور انتخابات ریاست جمهوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر آذربایجان غربی انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر آذربایجان غربی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی مشارکت انتخاباتی ارومیه ستاد انتخابات کشور انتخابات ریاست جمهوری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان غربی تربیت اجتماعی پای صندوق آموزش و پرورش ریاست جمهوری دانش آموزان رای اولی ها اسلامی شهر دانش آموزی دانش آموز رای دادن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۳۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان غربی برای میزبانی از رویداد‌های ملی ورزش دانش آموزی آمادگی دارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمدصادق معتمدیان در دیدار با معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، از اهتمام جدی دولت سیزدهم برای جبران کمبود‌های آموزشی در استان خبر داد و گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته و حمایت‌های دولت مردمی، شاهد ارتقای سرانه‌های آموزشی هستیم. 

وی گفت: برای پوشش دادن خلا‌های موجود، در دولت سیزدهم کارگروه‌ها و برنامه‌های مختلف طراحی و نقشه راه را تدوین کردیم تا در زمینه شاخص‌ها رشد مطلوبی داشته باشیم.

استاندار آذربایجان غربی افزود: توجه به مناطق محروم و کمتربرخوردار از مهم‌ترین محور‌های اقدامات دولت در استان است. پروژه‌های مختلف و متعدد آموزشی در استان داریم که با هدف کاهش مشکلات انجام می‌دهیم.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه برای جبران عقب افتادگی‌ها برنامه داریم افزود: هر مسیری که برای ارتقای سطح آموزش و پرورش ممکن باشد را می‌پیماییم تا به بهترین سطح برسیم.

معتمدیان بهینه سازی دارایی‌ها و مولد سازی را جزو اولویت‌های استان برشمرد و گفت: یکی از راهبرد‌های جبران سرانه‌های آموزشی، بهره گیری از ظرفیت قانونی مولدسازی است.

وی کیفیت بخشی آموزشی را مهم دانست و گفت: عدالت محوری در حوزه آموزش و پرورش را از طریق سفر‌های شهرستانی و حضور میدانی پیگیری می‌کنیم.

استاندار آذربایجان غربی آموزش و پرورش را پله نخست شناسایی جوانان مستعد دانست و گفت: اقدامات مختلف برای تقویت حوزه جوانان و نوجوانان با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان باید در دستور کار قرار گیرد. 

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز ضمن قدردانی از حمایت‌های ویژه استاندار آذربایجان غربی از فعالیت‌های دانش آموزشی، ورزش دانش‌آموزی این استان را دارای ظرفیت بالایی دانست و گفت: آذربایجان‌غربی به جهت برخورداری از ظرفیت‌های کم نظیر ورزشی، همواره یکی از ارکان اصلی ورزش‌های پایه در سطح ملی است. 

صادق ستاری فر ادامه داد: ۲۸۰۰ فضای ورزشی در دولت سیزدهم و در قالب طرح شهید سلیمانی در کشور افتتاح شده که آذربایجان‌غربی در این زمینه جایگاه نخست را دارد.

دیگر خبرها

  • لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه
  • درخشش عکاس محیط زیست آذربایجان غربی در جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست
  • سرانه فضای ورزشی آذربایجان غربی به ۲۰ سانتی متر رسید
  • آمادگی آذربایجان‌غربی برای میزبانی از رویدادهای ملی ورزش دانش آموزی
  • سرانه فضای ورزشی دانش آموزی ۳۳ درصد افزایش یافت
  • آماده میزبانی از رویدادهای ملی ورزش دانش آموزان هستیم
  • آذربایجان غربی برای میزبانی از رویداد‌های ملی ورزش دانش آموزی آمادگی دارد
  • ۸۶ باب زمین چمن مصنوعی در آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری رسید
  • سرانه فضای ورزش دانش آموزی کشور دو و نیم برابر می شود
  • مشارکت مردم شاه کلید موفقیت بنیاد مسکن