Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونیو گوترش» برای ۵ سال دیگر به عنوان دبیر کل سازمان ملل انتخاب شد. بدین ترتیب دوره دوم دبیر کلی گوترش از روز اول ژانویه ۲۰۲۲ آغاز و تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۶ ادامه خواهد یافت.

گوترش متولد ۳۰ آوریل ۱۹۴۹ در شهر لیسبون پرتغال بوده و از سال ۱۹۷۶ به حزب سوسیالیست پیوست و در مجمع پرتغال انتخاب شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۳ پیش واز آنکه عضو کمیته جمعیت، مهاجرت و آوارگان شود، عضو شورای پارلمانی اروپا شد. در سال ۱۹۹۲، گوترش دبیر کل حزب سیوسیالیست پرتغال شده و در سال ۱۹۹۵ به عنوان نخست وزیر پرتغال انتخاب شد. در سال ۲۰۰۵، مجمع عمومی سازمان ملل، وی را به عنوان رئیس کمیته عالی سازمان ملل در امور آوارگان انتخاب شد. در دو دوره‌ای که وی در این سمت فعالیت داشت، گوترش اصلاحاتی در ساختار و بودجه این آژانس بودجود آورد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد سه شنبه دو هفته پیش از دبیر کلی مجدد آنتونیو گوترش» برای یک دوره پنج ساله دیگر حمایت کرده بودند.

اعضای شورای امنیت از آنتونیو گوترش برای تصدی این سمت برای بار دوم حمایت کردند. به گفته سفیر استونی در سازمان ملل متحد، اعضای شورای امنیت به  ۱۹۳ عضو مجمع عومی سازمان ملل متحد توصیه کردند تا از انتخاب گوترش برای یک دوره پنج ساله دوم حمایت کنند. دوره پنج ساله گوترش ۳۱ دسامبر به پایان می‌رسد.

مطابق روالی که وجود دارد، دبیر کل سازمان ملل از میان کشورهای عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس) انتخاب نخواهد شد.

گوترش در دوره نخست تصدی خود با شیوع بیماری کرونا مواجه شد و بارها از نظام توزیع واکسن کرونا انتقاد کرد. دبیر کل سازمان ملل که پیش از این نیز از رویکرد کشورهای ثروتمند در تولید، خرید و توزیع واکسن انتقادات شدیدی مطرح کرده بود  و گفته بود: « بنابر این ملی گرایی و انحصارگرایی در واکسن اشتباه است. برای من واضح است که تولید جهانی واکسن باید دوبرابر میزان فعلی شود و برای این هدف ما نیاز به همکاری کشورهای مختلف داریم که ظرفیت تولید واکسن را داشته باشند.»

وی در قبال موضوعاتی چون تنش زدایی بین یونان و ترکیه  گام هایی را برداشته که تا حدی موثر بوده و طرفین جلساتی را با هم برگزار کرده اند.

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: سازمان ملل آنتونیو گوترش مهاجرت دبیر کل سازمان ملل کل سازمان ملل شورای امنیت انتخاب شد دبیر کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۶۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین را اخراج کرد

ولودیمیر زلنسکی، دستور برکناری الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین را از سمت خود امضا کرد.   به گزارش ایرنا، ولودیمیر زلنسکی روز سه‌شنبه الکسی دانیلوف را از سمت دبیری شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین برکنار و الکساندر لیتویننکو که تاکنون ریاست سرویس اطلاعات خارجی را بر عهده داشت به عنوان وزیر جدید امنیت ملی منصوب کرد.   در متنی که روز سه‌شنبه در سایت زلنسکی منتشر شده، آمده است: آلکسی میاچسلاوویچ دانیلوف از سمت دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین برکنار شد.   زلنسکی طی حکمی دیگر، الکساندر لیتویننکو، رئیس سرویس اطلاعات خارجی اوکراین را به سمت دبیر شورای امنیت ملی و دفاع منصوب و از سمت فعلی برکنار کرد.   اولگ ایواشچنکو نیز به عنوان رئیس جدید سرویس اطلاعات خارجی اوکراین منصوب شد.   هیچ دلیلی برای برکناری دانیلوف، که در اکتبر ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۷) این پست را بر عهده گرفت، ارائه نشده است اما این اتفاق در سومین سال جنگ روسیه علیه اوکراین رخ می‌دهد.   به گزارش ایرنا، در سپتامبر گذشته (شهریور ۱۴۰۲)، زلنسکی وزیر دفاع اوکراین و شش معاون وزیر دفاع را احتمالاً به دلیل تلاش‌های ضعیف برای مقابله با نیروهای روسیه برکنار کرد. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • گوترش: نمی‌توانم غمی را که از دیدار با پناهندگان فلسطینی تجربه کردم از بین ببرم
  • دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با قالیباف دیدار کرد
  • «زیاد نخاله» با قالیباف دیدار کرد
  • دیدار زیاد نخاله با رئیس مجلس
  • دیدار رییس مجلس شورای اسلامی با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین
  • اخراج دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین
  • زلنسکی دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین را اخراج کرد
  • دبیرکل و اعضای جدید شورای مرکزی حزب مستقل و اعتدال ایران انتخاب شدند
  • اعضای جدید شورای مرکزی حزب مستقل و اعتدال ایران انتخاب شدند
  • معاون دبیرکل جهاد اسلامی: قعطنامه شورای امنیت الزام آور نیست