Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-19@05:01:13 GMT

انتقاد روحانی از ۷ نامزد ریاست‌جمهوری

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۷۸۵۶۹

انتقاد روحانی از ۷ نامزد ریاست‌جمهوری

آفتاب‌‌نیوز :

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر نقد و مشکلی داریم راه حل آن به هر حال صندوق رای است. همه ما باید جمهوریت نظام را پاس بداریم و اگر گله ای هم داریم راه آن قهر با صندوق نیست.

 حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیات دولت با تبریک میلاد امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و گرامیداشت دهه کرامت اظهار کرد: امروز ما مهمترین مسئله ای که پیش رو داریم در روز جمعه 28 خرداد یعنی روز انتخابات است و همیشه روز انتخابات برای ما مهم و سرنوشت ساز بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این انتخابات همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ممکن است در بررسی احراز صلاحیت ها ظلمی صورت گرفته باشد و در جریان تبلیغات انتخاباتی حتما ظلم های فراوانی رخ داده است و همه ما باید خودمان را موظف به رفع و جبران این ظلم ها بدانیم و این کار شدنی است.

روحانی با اشاره به اینکه مردم ایران در طول این هشت سال بار مسئولیت سنگینی بر دوش داشتند، یادآور شد: مردم در مراحل مختلف کار خود را به خوبی انجام دادند و بر ما لازم است که کار و موفقیت مردم را به خوبی تشریح کنیم. ابتدا باید تبیین کنیم که در آغاز این هشت سال اگر با رهبری مقام معظم رهبری و ارشادات ایشان و حضور و حمایت مردم و تدبیر دولت نبود برجام تحقق پیدا نمی کرد و همان وضع گذشته با همان سیر ادامه پیدا می کرد. فکر کنید در سال 93 و 94 ما چه وضعی می داشتیم، صادرات نفت ما به کلی قطع می شد و روابط بانکی ما هم با دنیا قطع بود و مردم با شرایط بسیار سختی مواجه می شدند. مسئولین امر حتما باید اینها را در سندی ترسیم کنند که اگر برجام نبود در سال های بعد چه می شد.

وی در ادامه بیان کرد: سند دوم این است که اگر برجام در سال 97 توسط یک فردی که دارای بیماری روانی بود و متاسفانه مسئولیت کاخ سفید را به دست گرفته بود کنار گذاشته نمی شد و اگر آن شخص روانی نمی آمد و آدم سالمی رئیس جمهور آمریکا می شد و اگر روند سال های 94 و 95 ادامه پیدا می کرد چه اتفاقاتی از نظر اقتصادی می افتاد که انجام این کار هم با مدل های علمی کار سختی نیست. اینکه بررسی شود نقدینگی به کجا می رفت؟ و اشتغال چه می شد؟ این هم ساده است و سند دومی است که باید در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس جمهور افزود: مردم باید بدانند اگر جنایت آمریکا نبود چه می شد؟ من برای این روی این موضوع تاکید می کنم چون در این ایام تبلیغات هیچ کسی از جنایت آمریکا حرف نزد و یک نفر اسم ترامپ را نبرد. این مثل این است که مثلا ما وسط جنگ تحمیلی صدام علیه ایران بودیم و می خواستیم انتخاباتی برگزار کنیم و کسی هم می خواست راجع به امنیت ایران صحبت کند اما اسم جنگ و صدام را نمی برد. آیا اصلا می شد؟ این اصلا شدنی بود؟ آیا این حرف منطقی بود؟ در این شرایط که یک جنایتکاری آمده و اقدام تروریستی انجام داده و جنگ اقتصادی توام با تروریسم اقتصادی هر دو با هم بوده و حتی برای دارو و مواد غذایی ما مشکل ایجاد کرده، حرفی درباره آن زده نشود.

روحانی در ادامه عنوان کرد: برایم خیلی جالب بود که دیروز یک مقامی در سوئیس اعلام می کرد که با آقای بایدن ملاقات کرده و او گفته خب حالا که سوئیس می خواهد در زمینه دارو و غذایی اقدام کند ما مخالف نیستیم. این خیلی چیز عجیبی است. بعد از سه سال و نیم جنگ اقتصادی رئیس جمهور جدید که باید در اولین لحظه دستور می داد همه این تحریم های تروریستی فوری قطع شود تازه حالا بعد از چند ماه می گوید از نظر ما بلامانع است.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه خاطرنشان کرد: سند دیگری که باید توسط همین دولت ترسیم شود این است که از سال 97 تا امروز چه خسارت هایی در اثر اقدامات تروریستی آمریکا و جنگ اقتصادی به ملت ایران تحمیل شده، دستگاه های مختلف مثل وزارت نفت، صمت و راه و همه وزارتخانه ها می توانند این کار را انجام دهند و مشخص کنند خسارت مستقیم و غیر مستقیم ما چقدر بوده است. ما نتوانستیم سه سال نفت و میعانات بفروشیم و قیمت و مقدار آن مشخص است که چقدر بوده و می توان آن را محاسبه کرد.

وی اضافه کرد: ضررهای غیر مستقیم را هم می توان محاسبه کرد. مثلا اگر تحریم و جنایت ترامپ نبود ما لااقل 50 تا 60 میلیارد دلار اعتبار از کشورهای دیگر می گرفتیم و سرمایه گذاری می کردیم. این را همه باید توضیح بدهند. ما تا حرف می زنیم می گویند بیرون به ما ربطی ندارد و همه چیز مربوط به داخل است. 28 مرداد را چه کسی درست کرد. مگر از بیرون تحمیل نشد. در جریان جنگ جهانی دوم از بیرون به کشور آمدند و جنگ تحمیلی از بیرون آمد، ما باید کسی که جنگ را به ما تحمیل می کند نگاه کنیم و باید جنایت ها را نشان دهیم. نمی شود گفت حالا صدام به ما حمله کرده اما بحث ما داخلی است که مثلا نیروها خوب تجهیز نشده اند و اگر کشورهای دیگری آمده اند به ما حمله کرده اند به آنها کاری نداریم. در حالیکه در تجاوز خارجی و جنگ تحمیلی باید به آن کسی که حمله کرده است هم نگاه کنیم.

وی ادامه داد: باید برآورد کنیم دشمن چه خسارتی به ما وارد کرده و اگر نبود چه می شد؟ البته من باید از دولت و ملت اینجا تشکر کنم. چرا که در این سه و نیم سال ما در بسیاری مقاطع تهدید را به نوعی به فرصت تبدیل کردیم و یا از بین بردیم. ما در این سه و نیم سال نتوانستیم از نفت برای بودجه استفاده کنیم. سهم نفت در بودجه پارسال 12 هزار میلیارد تومان یعنی 2.5 درصد بوده است. ما در این شرایط بودجه را بدون نفت طراحی کردیم و کسی فکر نمی کرد که ما بتوانیم بودجه را بدون نفت ببندیم ولی این کار اجرا و عمل شد.

رئیس جمهور با یادآوری اقدامات دولت در این مدت گفت: ما برای جبران نفت آمدیم سهام دولت را شش برابر سال قبل فروختیم و اوراق مالی را چند برابر به میدان آوردیم و استفاده کردیم و نگذاشتیم از پایه پولی بانک مرکزی برود. این خیلی مهم است که دولتی در جنگ اقتصادی باشد و برای بودجه یک ریال از پایه پولی و بانک مرکزی استفاده نکند. در این راه دولت و ملت کنار هم تلاش کردند. ما در این ایام سخت همسان سازی حقوق بازنشسته ها و شاغل ها را انجام دادیم و ترمیم حقوق ها صورت گرفت. تازه به جنگ اقتصادی کرونا هم اضافه شد و وسط این جنگ هزینه های دیگری هم به ما تحمیل شد و درآمدهایی از دست ما رفت و در اوایل سال 99 صادرات و واردات ما دچار مشکل شد.

وی اضافه کرد: با این وجود دیروز وزیر صمت گزارشی به من داد که در این سه سال و نیم جنگ اقتصادی هیچ واحد صنعتی بخاطر عدم واردات مواد اولیه تعطیل نشده و همه به موقع رسیده است. ما در مقطعی توانستیم به جای نفت پتروشیمی و فولاد را بیاوریم و برای دارو و مواد غذایی و نیازهای ضروری چاره ای نداشتیم. البته همه دستگاه ها و بخش ها مثل کشاورزی تلاش کردند ولی عمدتا پتروشیمی و فولاد برای این کار جلو آمدند. این فرصت هایی بوده که ما استفاده کردیم. یکی بگوید در این سه و نیم سال ما چگونه توانستیم کشور را اداره کنیم. عجیب است که در تبلیغات انتخابات یک نفر نیامد بگوید در شرایط جنگ اقتصادی و بسته شدن تمام دروازه ها چگونه ملت توانست نفس بکشد. البته ملت سختی های فراوانی دید ولی توانست با مقاومت بایستد.

روحانی در ادامه تاکید کرد: برای همین مقاومت است که امروز آنها در وین آمده اند و سربه زیر با ما مذاکره می کنند. آمریکایی ها سرشان بالا نیست و می دانند کار دولت قبلشان خیلی اشتباه بوده است. اگر دولت دوازدهم نبود و دیگران جای ما بودند امروز حتما ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل متحد همه قطعنامه ها را روی سر ما ریخته بودند اما آن کسی که توانست مسیر را دقیق ادامه دهد برجام را حفظ کند، نگذارد قطعنامه ها دوباره برگردد و قدم به قدم کاهش تعهدات انجام بدهد و توانمندی هسته ای را هم حفظ کند ما بودیم و توانستیم مشکلات را به فرصت تبدیل کنیم.

روحانی با یادآوری اینکه ما روزی ناچار بودیم بنزین وارد کنیم و بنزین ناسالم داخلی هم به مردم بدهیم عنوان کرد: ما آمدیم کاری کردیم که در بنزین نه تنها خودکفا شویم بلکه صادر هم بکنیم و بنزین مان یورو4 هم باشد. یعنی بنزین سالم و صادر شود و وارد نشود و از پولش هم کمک معیشتی جدید برای 60 میلیون نفر پیش بینی کنیم. البته این طراحی فقط مال دولت نبوده و برای هر سه قوه بوده و روسای سه قوه با هم تصمیم گرفتند و از رهبری کمک گرفتیم و تهدید را به یک فرصت بزرگ تبدیل کردیم.

بر اساس این گزارش، رییس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: بعضی حرف های عجیبی زدند که مقام معظم رهبری فقط در این دولت اجازه مذاکره با آمریکا را داد! در حالی که خود رهبری فرمودند پیش از این دولت اجازه مذاکره در عمان را دادند. چرا دروغ می گویید و حرف راست نمی زنید و حرف ها را بالا و پایین می کنید. شما که اجازه داشتید هفت سال رفتید مذاکره کردید و آمدید، چه چیزی جز قطعنامه های سازمان ملل برای ایران آوردید؟

روحانی بیان کرد: بعضی از آقایان جوری حرف می زنند که انگار تا به حال هیچ مسئولیتی در کشور نداشته اند! خیلی از این ها صاحب مسند حکومتی هستند و اگر مشکلی در نظام هست آنها هم باید پاسخگو باشند. فقط درباره یک مورد FATF که به آنجا رفت دیدید چه شد و چه مشکلاتی برای کشور ایجاد شد. حالا چیزی هم طلبکار هستند.

وی خاطرنشان کرد: اگر نقد و مشکلی داریم راه حل آن به هر حال صندوق رای است. همه ما باید جمهوریت نظام را پاس بداریم و اگر گله ای هم داریم راه آن قهر با صندوق نیست. صندوق رای امانت مردم و آرای مردم حق الناس است و به همه دست اندرکاران تاکید می کنم که نباید بگذاریم حتی یک رای کم و زیاد و یا جابجا شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۸۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری روسیه/ پیشتازی پوتین در شمارش اولیه انتخابات روسیه

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، شامگاه امروز یکشنبه درب مراکز اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری روسیه در اقصی نقاط این کشور به جز منطقه کالینینگراد بسته شد.

به این ترتیب اعضای کمیته انتخابات روسیه کار شمارش آرای این انتخابات را در تمامی مراکز اخذ رای و ارسال آن به مسکو پایتخت این کشور را آغاز کردند.

بر اساس اعلام کمیته انتخابات روسیه، نسبت مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری روسیه تا ساعت ۲۰ به وقت مسکو به ۷۳.۳۳ درصد رسیده است؛ البته افرادی که به صورت الکترونیکی و از راه دور در این انتخابات شرکت کرده‌اند در این آمار در نظر گرفته نشده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش این کمیته، آمار مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری روسیه در خارج از این کشور از مرز ۷۰ درصد گذشته است.

علاوه بر این، بر اساس گزارش‌های اولیه، نسبت مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری روسیه در مسکو پایتخت این کشور به ۶۶ درصد می‌رسد.

در این دور از انتخابات ریاست جمهوری روسیه ۴ نامزد با یکدیگر به رقابت پرداختند. این ۴ نامزد عبارتند از ولادیمیر پوتین رییس جمهور کنونی روسیه به عنوان نامزد مستقل، «لئونید اسلاتسکی» از حزب لیبرال دموکرات، «نیکولای خاریتونف» از حزب کمونیست روسیه و «ولادیسلاو داوانکوف» از حزب مردم جدید.

چهارشنبه گذشته ولادیمیر پوتین ضمن اشاره به اینکه سرنوشت روسیه تنها به دست شهروندان این کشور مشخص می‌شود، از تمامی شهروندان روس خواسته بود که با قدرت در انتخابات ریاست جمهوری روسیه شرکت کنند.

نتیجه شمارش ۳۰ درصد صندوق‌های اخذ رأی

بنا بر نتیجه شمارش ۳۰.۰۸ درصد آرای انتخابات هشتمین دوره ریاست‌جمهوری روسیه،‌ ولادیمیر پوتین بیش از ۱۸ میلیون و ۹۰۳ هزار رأی (۸۷.۶۸ درصد آرا) را به دست آورد.
پس از وی، نیکولای خاریتونوف نامزد حزب کمونیست روسیه با بیش از ۸۵۱ هزار رأی وکسب ۳.۹۵ درصد آرا جایگاه دوم را دارد.
جایگاه سوم نیز به ولادیسلاو داوانکوف نامزد حزب مردم جدید اختصاص دارد. وی تا این میزان شمارش آرا،‌ موفق به کسب بیش از ۸۲۱ هزار رأی ( ۳.۸۱ درصد آرا) شده است.
لئونید اسلوتسکی نامزد حزب لیبرال دموکراسی نیز ۳.۰۱ درصد آرا یعنی بیش از ۶۴۷ هزار رأی را به دست آورده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرنجیه: رئیس جمهور بدون رضایت حزب‌الله انتخاب نمی‌شود
  • واکنش آمریکا به انتخابات ریاست جمهوری روسیه: آزاد و منصفانه نیست
  • پایان رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری روسیه/ پیشتازی پوتین در شمارش اولیه انتخابات روسیه
  • پایان رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری روسیه
  • «مادورو» رسماً نامزد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا شد
  • «مادورو» رسما نامزد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا شد 
  • مادورو نامزد ریاست جمهوری ونزوئلا شد
  • بایدن: ترامپ خیلی پیر است و برای ریاست جمهوری صلاحیت ندارد
  • غرب از یک سال پیش در تلاش برای تخریب انتخابات روسیه بوده است
  • استفاده آمریکا از هکر‌ها برای ضربه زدن به انتخابات روسیه