Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،  بیش از ۲۰۰ نفر خبرنگار و عکاس سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان را پوشش خبری و تصویری می‌دهند که از این تعداد حدود ۴۰ نفر عکاس و خبرنگار در مرکز استان به پوشش اخبار انتخابات می‌پردازند.

حاشیه‌های انتخابات از دید تیزبین  اهالی رسانه دور نمی‌ماند و بیشتر این افراد قبل از آغاز زمان رای گیری و برای ثبت رویدادهایی هم چون حضور زودهنگام رای دهندگان در مقابل شعبه‌های اخذ رای که به تجربه برای آنها ثابت شده بیشترین مشارکت مردم در آنجاها اتفاق می افتد، حاضر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وریا کرمی  خبرنگار یکی از خبرگزاری‌های استان برای سومین بار است که اخبار انتخابات کردستان را پوشش می‌ دهد و درباره مشاهدات خود از نحوه مشارکت و اتفاقاتی که در شعبه های اخذ رای افتاده گفت: این دوره با وجود اینکه یک ساعت زودتر از دوره‌های گذشته انتخابات آغاز شد تعدادی از رای دهندگان که بیشتر آنها را افراد میانسال تشکیل داده بودند، از همان ساعت اولیه در شعبه اخذ رای مسجد جامع سنندج حاضر شدند.

وی  اضافه کرد: برقراری تماس با برخی از مسوولان ذیربط در این روز به دلیل افزایش حجم کاری آنها از جمله سختی‌های خبرنگاران برای کسب اطلاعات مربوط به انتخابات بود.

یکی دیگر از خبرنگاران باسابقه استان گفت: در دوره‌های هشتم انتخابات مجلس شورای اسلامی و پیش از آن هم روال پوشش اخبار در مرکز استان بدین گونه بود که در اتاق ستاد اطلاع‌رسانی انتخابات، رییس ستاد انتخابات استان دو ساعت یکبار با خبرنگاران حاضر نشستی برگزار و آخرین اطلاعات و آمار مربوطه را بیان می‌کرد.

وی اضافه کرد: ولی از دوره نهم انتخابات مجلس شورای اسلامی روند ارائه آمار و اخبار انتخاباتی از سوی مسوولان تغییر کرد ولی با این وجود هم همه خبرنگاران تمام تلاش خود را برای پوشش مطلوب این رویداد تاثیرگذار بکار گرفتند.

ویدا باغبانی از دیگر خبرنگاران مستقر در مرکز استان افزود: حضور افراد مسن علی‌رغم کم توانی آنها در راه رفتن و داشتن ضعف جسمی در پای صندوق های رای همیشه از سوژه های ثابت خبرنگاران و عکاسان بوده است و در این دوره هم شاهد حضور این قشر بودیم.

وی اضافه کرد: نکته جالب توجه این بود که بسیاری از رای دهندگان به ویژه در مناطق فقیرنشین و حاشیه‌ای بیان می‌کردند نباید مشکلات اقتصادی و فقر باعث شود به پای صندوق های رای نیایم و امیدمان را ازدست بدهیم چرا که وجود امید به بهبود شرایط در آینده عامل سرپاایستادن قشرما است.

مشکلاتی که برای عکاسان در پوشش تصویری رویدادهای مهمی هم چون انتخابات در کردستان پیش می آید تنها مربوط به این دوره نیست بلکه در همه دوره‌های این رویداد تاثیرگذار این افراد به سختی می توانند عکاسی کنند.

فرشید اردلان که از سال ۱۳۹۲ به عنوان عکاس خبرگزاری ایسنا کردستان مشغول به فعالیت است، گفت: هر دوره انتخابات لیست عکاسان و خبرنگاران پوشش دهنده رویداد انتخابات به استانداری اعلام می‌شود تا برای آنها کارت تردد صادر شود.

وی اضافه کرد: با وجود این کارت‌های تردد ولی در شعبه‌های اخذ رای زمان زیادی معطل می‌شدیم و با عوامل اجرایی و بازرسی سرو کله می‌زدیم تا آنها را توجیه کنیم.

این عکاس کردستانی افزود: این اتفاقات به دلیل ناهماهنگی بین استانداری و فرمانداری و شعبه‌های اخذ رای پیش می‌آید که هر سال هم خواستار برطرف کردن آن شدیم ولی همچنان به قوت خود باقی است.

اردلان یادآور شد: در این دوره عکاسان خبرگزاری‌ها علاوه بر عکس اقدام به تهیه فیلم هم می‌کردند تا بهتر این رویداد را به تصویر بکشند و مردم را به حضور در پای صندوق های رای ترغیب کنند.

کیوان فیروزه‌ای دیگر عکاس کردستانی هم در این رابطه اظهار داشت: توجیه عوامل اجرایی شعبه‌ها زمان زیادی را از ما می گرفت و بحدی این افراد مانع کار ما می‌شدند که بعد از بازدید از سه شعبه نهایتا ۱۰ فریم عکس توانسته بودیم بگیریم.

وی اضافه کرد: با وجود این مشکلات سعی کردیم با انتشار گزارش‌های تصویری در کمترین زمان ممکن به رسالت خود عمل کنیم.

از جمعیت یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفری کردستان یک میلیون و ۲۱۹ هزار نفر بر اساس آخرین سرشماری جمعیت در سال ۱۳۹۵ واجد شرایط رای دادن هستند که ۷۶ درصد جمعیت استان را شامل می شود و از مجموع رای دهندگان استان ۲۸ هزار و ۹۲۷ رای اولی هستند و برای نخستین بار در سرنوشت کشورشان مشارکت می‌کنند.

برای برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد در استان کردستان یک هزار و ۴۱۹ شعبه اخذ رای تعیین شده که ۵۸۴ شعبه آن شهری و ۸۳۵ مورد نیز روستایی است؛حدود ۳۰ هزار نفر کار برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا را در کردستان انجام خواهند داد.

از ۳۲ شهر استان، شورای اسلامی ۲۵ شهر پنج نفره، ۶ شهر هفت نفره، یک شهر ۹ نفره و تعداد کرسی‌های اصلی ۱۷۶ کرسی و مجموع کرسی‌های اصلی و علی‌البدل ۲۸۷ مورد است.

 تعداد کرسی‌های اصلی شوراهای اسلامی روستایی سه هزار و ۹۹۸ کرسی و مجموع اصلی و علی‌البدل ۶ هزار و ۶۵۴ کرسی است، ضمن اینکه انتخابات در یک هزار و ۳۱۴ روستا برگزار خواهد شد اما فعلا ۵۱ روستا به حد نصاب نرسیده و امیدواریم این روستاها نیز به حد نصاب برسد. 

از جمله موارد ضروری در این دوره از انتخابات رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است که جمله آنها می‌توان به قرارگیری صندوق های رای با فاصله ۲متری در فضای باز، ضرورت تامین تهویه در صورت قرارگیری صندوق در فضای بسته، ضرورت گندزدایی کامل اماکن و ابزار ادوات اخذ رای، رعایت فاصله ۲ متری در صنوف رای پای صندوق و بین مسوولان اجرایی، تعیین ورودی و خروجی مجزا در شعب برای جلوگیری از تجمع و ازدحام اشاره کرد.

ضرورت شست و شو و ضدعفونی کردن دست ها قبل و بعد از فرآیند رای گیری، پیش بینی امکان شست و شوی دست با صابون در شعب اخذ رای، الزام به استفاده از ماسک، ممنوعیت اخذ اثر انگشت و ضرورت استفاده رای دهندگان از خودکار شخصی،اخذ رای مبتلایان قطعی به ویروس کرونا با صندوق سیار و تجهیزات حفاظتی از دیگر موارد بهداشتی است که می‌طلبد در این روز رعایت شود.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ کردستان رسانه سنندج پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰؛ حضور مردم در روز تعیین سرنوشت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ کردستان رسانه انتخابات ۱۴۰۰ کردستان رسانه سنندج شعبه های اخذ رای دوره انتخابات صندوق های رای رای دهندگان پای صندوق شعبه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۸۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور داور کردستانی در جام جهانی ژیمناستیک هنری

جام جهانی ژیمناستیک هنری از امروز در کشور قطر آغاز خواهد شد.

 این رقابت‌ها به جهت اینکه یکی از مراحل کسب سهمیه المپیک محسوب می‌شود از حساسیت و سطح فنی بسیار بالایی برخوردار است.

سیدامید شیخ احمدی داور سرشناس و بین المللی کردستانی و حمیدرضا هاشمی دو داور به نمایندگی از کشورمان که پیش از این در جام‌های جهانی آلمان و مصر حضور داشتند در جام جهانی قطر هم قضاوت خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • شادی منشوری گلزن پرسپولیس (+عکس)
  • ۲۲ روز مانده تا تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /انتخابات مرحله دوم در کدام حوزه ها الکترونیکی است؟
  • بازگشت به خانه در لنز دوربین عکاسان
  • ببینید | لحظه عجیب برخورد مهدی طارمی با عکاسان کنار زمین
  • حضور داور کردستانی در جام جهانی ژیمناستیک هنری
  • مشارکت بالا در «دور دوم انتخابات مجلس» به نفع کشور و نظام است
  • اسامی منتخبان زن مجلس دوازدهم/ رقابت ۷ خانم در دور دوم
  • صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب تهران در مجلس دوازدهم
  • موفقیت کاراته کای کردستانی در رقابت های کشوری
  • جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی