Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@13:38:17 GMT

تمرین تنش‌زدایی

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۷۹۶۱۱

برای جو بایدن این فرصتی بود تا نشان دهد که می‌تواند خودش را در صحنه جهانی حفظ کند. برای ولادیمیر پوتین هم آنچه اهمیت داشت، روسیه بود. بنابراین هر دو طرف بدون افتادن در دام هرگونه درامی، توانستند نمایشی موفقیت‌آمیز اجرا کنند.
بایدن در شرایطی به دیدار پوتین رفت که فشارها در واشنگتن ازسوی هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در مخالفت با این دیدار شدت گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر دو حزب تأکید می‌کردند که این دیدار نه‌تنها سودی برای واشنگتن ندارد بلکه به پوتین مشروعیت می‌بخشد. بایدن هرگز تسلیم این فشارها نشد؛ چراکه همین انتقادها در سال 2018 و قبل و بعد از دیدار دونالد ترامپ و پوتین در هلسینکی مطرح شده بود. با اینکه پیش از این دیدار با توجه به اینکه پوتین از موضع قدرت وارد محل ملاقات می‌شود، اما رئیس‌جمهوری آمریکا در این دیدار وارد بازی پوتین نشد و تجربه دیدار جان‌اف‌کندی و نیکیتا خروشچف تکرار نشد. این دو رهبر وقت ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی درحالی در ژوئن 1961 در وین دیدار کردند که کندی آشکارا تحت تأثیر همتای روس خود قرار گرفته بود.
به نظر می‌رسید بایدن برداشت واقع‌بینانه‌ای از آنچه می‌تواند در دیدار با پوتین به دست آورد، داشت و همین واقع‌بینی باعث شد نشستی موفقیت‌آمیز با پوتین داشته باشد و این نکته مورد توجه رئیس‌جمهوری روسیه هم قرار گرفت. بایدن در شرایطی برای دیدار با پوتین به ژنو سفر کرد که قبل از این دیدار، در نشست گروه‌ 7 و سران ناتو حمایت متحدان غربی را با خود همراه کرده و موضعی انتقادی علیه اقدامات مخرب روسیه اتخاذ کرده بود. باوجوداین، هیچ‌گونه تنشی قبل از دیدار ایجاد نشد.
مطبوعات آمریکا در اقدامی غیرواقع‌بینانه انتظار داشتند تا بایدن عصای جادویی را برای تغییر رفتار روسیه تکان دهد اما انتظارات بایدن از اولین دیدار خود با پوتین در قامت رئیس‌جمهور آمریکا ناچیز بود. او پس از نشست با پوتین گفت: «نکته اصلی این است که به رئیس‌جمهوری پوتین گفتم که ما باید برخی اصول و قواعد اساسی تعیین کنیم که همه بتوانیم از آن پیروی کنیم و تنش‌ها میان دو کشور را کاهش دهیم».
درواقع، بایدن و پوتین توانستند برخی اقدامات ناچیز اما تأثیرگذار را برای نشان‌دادن ظاهری از یک رابطه دیپلماتیک بین واشنگتن و مسکو انجام دهند. «جیکوب هیلبران» سردبیر نشنال اینترست می‌نویسد: «صراحتا بگویم که ازسرگیری مجدد روابط دیپلماتیک و تعیین سفیر در واشنگتن و مسکو در چنین شرایطی اقدامی چندان قابل‌توجه نیست. بااین‌حال توافق‌هایی در این زمینه حاصل شد. هر دو طرف همچنین درباره ادامه گفت‌وگو در مورد امنیت سایبری و کنترل تسلیحات توافق کردند. پوتین و بایدن در بیانیه مشترکی بر این نکته تأکید کردند که در یک جنگ هسته‌ای نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید چنین جنگی را آغاز کرد. سایر موضوعاتی که واشنگتن و مسکو نیاز به حل‌وفصل آن دارند، پرونده اوکراین و سوریه است؛ بایدن تعهد بی‌دریغ خود به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را دوباره به پوتین گوشزد کرد و درباره امنیت سایبری هم رئیس‌جمهوری روسیه از ادامه رایزنی‌ها میان واشنگتن و مسکو خبر داده است. پوتین به‌درستی به این نکته اشاره کرد که در چنین شرایطی هیچ نوع اعتماد متقابلی وجود ندارد، اما این نشست نشانه‌هایی مثبت از تنش‌زدایی میان دو کشور را نمایان کرد. آنچه پوتین می‌گوید کاملا واقع‌بینانه است». با وجود بسیاری از مسائل حل‌نشده میان دو طرف، بایدن در این دیدار هم تمرکز خاصی بر مسئله چین داشت و تلاش کرد تا نزدیکی مسکو و پکن را در کنار رابطه پرتنش واشنگتن و مسکو مورد توجه قرار دهد.
تمرکز  بر چین
رویکرد تمرکز بر مقابله با چین را که کم‌وبیش همان سیاست دونالد ترامپ است، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «جاناتان فینر» دستیارش اجرا می‌کنند و با توجه به تلاش ایالات متحده برای همراه‌کردن متحدان غربی خود در این کمپین می‌تواند بیش از سیاست ترامپ نسبت‌به موفقیت‌آمیزبودن آن امیدوار بود. تأکید جدی بایدن بر موضوع چین در دیدار با بایدن هم ابتکار تیم مشاوران امنیت ملی او بود و در ابتدا با توجه به موضوعات مختلف مورد اختلاف بعید بود که به این موضوع اشاره خاصی شود.
به گفته هیلبران، «روسیه درحال‌حاضر در نقطه بسیاربسیار دشواری قرار دارد. آنها تحت فشار چین قرار گرفته‌اند و بایدن به‌درستی در این دیدار به موضوع چین اشاره کرد. روس‌ها نمی‌خواهند همان‌طورکه برخی منتقدان گفته‌اند به‌عنوان کشوری شرور داری سلاح هسته‌ای شناخته شوند. آنها برای رهاشدن از فشارهای چین که در حال قدرت‌گرفتن در مرزهای جنوبی روسیه است، نیاز دارند تا در روابط خود با واشنگتن تنش‌زدایی گسترده‌ای انجام دهند». هیلبران می‌گوید: «سؤال اساسی پس از دیدار پوتین و بایدن این است‌ که آیا اجلاس ژنو در همین‌جا متوقف می‌شود یا تمرینی بود برای آغاز روند تنش‌زدایی میان دو کشور. ژنو آغاز خوبی بود اما به شرطی که تداوم داشته باشد».
بااین‌حال «متیو اشمیت»، دانشیار دانشگاه نیوهیون و متخصص امور روسیه برخلاف هیلبران چندان خوش‌بین نیست و به رویترز می‌گوید: «بایدن به دنبال تضعیف جایگاه مسکو در صحنه جهانی است. اما روش بایدن خلاف ترامپ این است که به نرمی چنین کاری را انجام دهد. این استراتژی بسیار ساده است و بر نقاط ضعف پوتین تمرکز دارد. واکنش پوتین به این رویکرد بایدن می‌تواند دقیقا آنچه را کاخ سفید می‌خواهد رقم بزند».
لیندسی گراهام، سناتور سرشناس جمهوری‌خواه و منتقد بایدن که از مخالفان دیدار با پوتین بود هم می‌گوید که از شنیدن سخنان بایدن درباره پوتین که نگران دیدگاه سایر کشورها درباره رئیس‌جمهوری روسیه بود، ناراضی است: «برای من روشن است که پوتین کمترین اهمیتی به چگونگی نگاه دیگران به خود نمی‌دهد و صادقانه بگویم‌ از اینکه می‌تواند با موفقیت در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کند و به این ویژگی مشهور شده است، به خود می‌بالد».

منبع: روزنامه شرق

منبع: ساعت24

کلیدواژه: واشنگتن و مسکو رئیس جمهوری تنش زدایی میان دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۹۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند

به گزارش خبرآنلاین، صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در پاسخ به این پرسش که شکاف میان آمریکا و اسرائیل بر سر حمله به ایران را چگونه می‌شود برداشت کرد؟ به هم‌میهن گفت: «وجه تفاوت و اختلاف‌نظر آمریکایی‌ها و دولت نتانیاهو قابل فهم است زیرا دولت کنونی آمریکا دموکرات است و تا حدودی و تأکید می‌کنم که صرفاً تا حدودی به موازین دموکراسی پایبند است اما دولت اسرائیل به‌ویژه افراطیون مذهبی اطراف نتانیاهو به‌هیچ‌وجه به‌هیچ‌یک از مبانی دموکراسی پایبند نیستند. نتانیاهو متوجه شده است که افکار عمومی اسرائیل از عملکرد دولت اسرائیل بعد از عملیات هفتم اکتبر حماس رضایت ندارند؛ به همین دلیل سعی دارد که بحران را حفظ کند. مجموعه این دلایل باعث شده است که نتانیاهو و شرکای راست‌گرای افراطی‌اش با هیچ نوع آتش‌بس موافقت نکنند و به هر شکلی که ممکن است بحران را ادامه دهند با بهانه نابودی حماس. نتانیاهو می‌داند اگر راضی به آتش‌بس شود، افکار عمومی دولتش را کنار می‌گذارند و در مجموع استمرار بحران برای نتانیاهو به منزله باقی‌ماندن در قدرت است».

او ادامه داد: «شرایط اما برای جو بایدن متفاوت است. او به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهد که چه آمریکا و چه اسرائیل با ایران مواجهه نظامی داشته باشند. آمریکا می‌داند اگر اسرائیل، ایران را بزند، ماجرا تمام نمی‌شود و ایران پاسخ می‌دهد و درگیری بالا می‌گیرد و حتماً پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه هم هدف ایران قرار می‌گیرد و این آتش شعله‌ور شده و به این سادگی‌ها خاموش نمی‌شود. این را هم بگویم که چنین شرایطی به نفع روسیه است زیرا توجه غربی‌ها را از جنگ اوکراین به خاورمیانه معطوف می‌کند و آمریکا مجبور می‌شود بخشی از توان نظامی‌اش را به‌جای آنکه به اوکراین بدهد، به خاورمیانه بیاورد.در عین حال می‌داند اگر جنگی در بگیرد ممکن است چین از این موقعیت استفاده کند و تایوان را تسخیر کند و طبیعی است در آن شرایط برای آمریکا سخت است که به مقابله با چین هم برود. همه این شرایط باعث شده است که آمریکا نخواهد جنگی با ایران در بگیرد.

در مقابل همان‌طور که گفتم نتانیاهو برای استمرار بحران بدش نمی‌آید که با ایران وارد جنگ شود؛ بنابراین بین بایدن و نتانیاهو بر سر جنگ با ایران اختلاف جدی وجود دارد». زیباکلام درباره اینکه ایران از چنین شکافی چه استفاده‌ای می‌تواند داشته باشد؟ مطرح کرد: «متأسفانه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا سیاست خارجی‌اش در خدمت ایدئولوژی غرب‌ستیزی و انقلابی‌گری بوده است. اکنون و با توجه به اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل، ایران می‌تواند یک بار هم که شده بدون واسطه با آمریکا وارد مذاکره شود تا به جای ایدئولوژی با ابزار دیپلماسی فضا را به نفع خود پیش ببرد». 23302 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896579

دیگر خبرها

  • واشنگتن درحال بررسی ارسال یک میلیارد دلار تسلیحات جدید به اسرائیل است
  • دستیار پوتین خطاب به اسرائیل: خویشتنداری کنید
  • دستیار پوتین در دیدار سفیر اسرائیل: همه طرف‌ها خویشتنداری کنند
  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید
  • کرملین خواستار تنش زدایی بین اسرائیل و ایران شد
  • واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد
  • در سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن چه گذشت؟
  • اولین گفتگوی رئیسی و پوتین بعد از عملیات سپاه
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید