Web Analytics Made Easy - Statcounter

افروز صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت‌های دفتر توسعه پیشگیری بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شناسایی عواملی که منجر به معلولیت فرد می‌شوند، اظهار کرد: آگاه سازی افراد جامعه نسبت به عوامل ایجاد معلولیت و شناسایی بهنگام اختلالاتی که منجر به معلولیت می‌شوند، از جمله اقدامات سازمان بهزیستی در زمینه پیشگیری از معلولیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر ضرورت آگاه سازی اقشار مختلف جامعه به منظور پیشگیری از بروز انواع معلولیت‌ها گفت: اقداماتی درخصوص معلولیت‌های بینایی، شنوایی، جسمانی و اعصاب و روان به منظور آگاه سازی دانش آموزان پایه دهم و یازدهم در سطوح دبیرستان انجام شده است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های دفتر توسعه پیشگیری بهزیستی کشور درباره غربالگری بینایی و شنوایی گفت: غربالگری بینایی مربوط به اختلالات بینایی و تنبلی چشم است که این کار از سال ۱۳۷۴ برای سنین ۳ تا ۶ سال انجام می‌شود، به طوری که با توجه به طلایی بودن سن کودکان در این مقطع، اختلالات بینایی شناسایی می‌شوند و می‌توان با مداخلات بهنگام از بروز معلولیت در افراد جلوگیری کرد.

صفاری فرد ادامه داد: در این وضعیت افراد جهت تشخیص کامل‌تر و دقیق‌تر ابتدا به اپتومتریست (بینایی سنج) و در صورت نیاز به چشم پزشک ارجاع داده می‌شوند. گاهی جراحی‌های چشم و گاهی هم مداخلات به وسیله تجویز عینک انجام می‌شود و کمک هزینه این خدمات را سازمان بهزیستی به افراد نیازمند پرداخت می‌کند.

وی درباره غربالگری شنوایی که مربوط به اختلالات شنوایی است گفت: این طرح برای نوزادان انجام می‌شود که این کار در  ۲-۳ سال گذشته برای کودکان ۳ تا ۵ سال انجام می‌شد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های دفتر توسعه پیشگیری بهزیستی کشور تصریح کرد: موسسات و افراد حقیقی که در زمینه تهیه دستگاه غربالگری و کمک هزینه‌ها قصد همکاری با ما را دارند، مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند و این دستگاه‌ها عمدتا در زایشگاه‌ها مستقر می‌شوند و یا به صورت سیار در بین بیمارستان‌های مختلف به صورت چرخشی کار می‌کنند.

صفاری فرد افزود: نوزادانی که در زایشگاه‌ها به دنیا می‌آیند، همان جا مورد غربال قرار می‌گیرند و تست ABR و OAE بر روی آن‌ها انجام شده و در صورت شناسایی اختلال به پزشک ارجاع شده و در نهایت مداخلاتی شامل کاشت حلزون و تجویز سمعک برای آن‌ها انجام می‌شود، البته افراد نیازمند برای انجام این کارها بر روی نوزادان خود می‌توانند از کمک هزینه‌های در نظر گرفته شده برای این کار استفاده کنند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های دفتر توسعه پیشگیری بهزیستی کشور افزود: طرح غربالگری بینایی و شنوایی بسیار موفقیت آمیز بوده است، به طوری که در منطقه آسیا به عنوان بهترین عملکرد شناسایی شده است.

صفاری فرد تصریح کرد: در ۳ سال گذشته برنامه غربالگری کودکان ۳ تا ۵ سال در دست انجام بود، اما در سال ۹۹ به دلیل اینکه پایگاه‌های ما از جمله مهد‌های کودک به دلیل کرونا تعطیل شدند، این فعالیت در این سال انجام نشد، اما کار غربالگری کودکان در سال ۱۴۰۰ با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغ شده مجددا از سرگرفته شد.

بیشتر بخوانید

شایع‌ترین معلولیتی که کودکان با آن متولد می‌شوند چیست؟ غربال گری بینایی کودکان همچنان در بهزیستی انجام می شود

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اختلالات بینایی اختلالات شنوایی معلولیت انجام می شود صفاری فرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۹۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود حسین آبادی اظهار کرد: آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد، با هدف پیشگیری اولیه از مصرف مواد اعتیاد آور و اطلاع رسانی ویژه به گروه مخاطب والدین در خصوص توجه به فرزندان و افزایش دانش والدین برگزار می‌شود.

وی افزود: این کارزار به مدت ۱۰ روز با هدف حساس سازی والدین تنها با این جمله که آیا میدانی الان فرزندت کجاست آغاز شده است چرا که بیشترین آسیب‌های که فرزندان و جامعه ما از جمله اعتیاد با آن درگیر هستند بیشتر به دلیل عدم آموزش و آگاهی والدین است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی به اهداف عملیاتی و راهبرد این طرح اشاره کرد و گفت: اطلاع رسانی به گروه مخاطب والدین در خصوص توجه به فرزندان و افزایش دانش والدین در زمینه پیشگیری از اعتیاد از اهداف عملیاتی این کارزار بوده و حساس سازی و آگاه سازی و اطلاع رسانی ۲ راهبرد مهم در اجرای این کارزار است.

حسین آبادی گفت: در این بازه زمانی سعی شده با نصب بنر، آموزش، ساخت موشن و پخش در فضای مجازی در سطح شهر و وسایل حمل و نقل عمومی، مدارس، بانک‌ها، ادارات، منطقه‌های گردشگری، فروشگاه‌های بزرگ و مردم را نسبت به این امر آگاه کرده و در این مدت تنها با این جمله که «آیا میدانی الان فرزندت کجاست؟» روبه رو شوند.

وی اظهار کرد: این طرح در تمام مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی اعم از مراکز مثبت زندگی، مراکز مشاوره، ترک اعتیاد، اماکن عمومی، مراکز بهداشتی و درمانی، بانک‌ها، دفترخانه‌ها و ادارات استان مرکزی، عملیاتی خواهد شد.

حسین آبادی گفت: موضوع مشاوره و پیشگیری در سطح جامعه و به ویژه در بین خانواده‌ها به یک گفتمان تبدیل شود تا از این طریق گام‌های مؤثری در زمینه پیشگیری از اعتیاد برداریم.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی با اشاره به شیوه تعامل مؤثر خانواده‌ها با فرزندان جهت پیشگیری از روی آوردن آنان به انواع مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی افزود: ایجاد عزت نفس در فرزندان، گسترش فضای همدلی در خانواده، آگاهی خانواده‌ها از رفت و آمد فرزندان و آموزش مهارت نه گفتن از عوامل پیشگیرانه روی آوردن نوجوانان به اعتیاد است.

کد خبر 6085590

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح خانواده سالم در ۳۶۰۰ مرکز بهداشت | خانواده‌ها در این طرح چه آموزش‌هایی می‌بینند؟ | انجام غربالگریِ روان برای متقاضیان
  • اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی در گچساران/ غربالگری سلامت روان
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • تقویت و جلوگیری از ضعیف‌شدن چشم کودکان
  • بهره مندی ۸۰ معلول میبدی از حق پرستاری
  • پیگیری جدی برای جلوگیری از بازمانده از تحصیل شدن کودکان
  • اهدای پنج دستگاه ویلچر به افراد دارای معلولیت