Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@18:39:49 GMT

طالبان در پی کسب موضع برتر در مذاکرات با دولت است

تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۷۹۸۹۳

طالبان در پی کسب موضع برتر در مذاکرات با دولت است

یک کارشناس مسائل شبه قاره با اشاره به تحرکات طالبان برای تصرف مناطق در افغانستان گفت: به نظر می رسد که طالبان تصمیم گرفته وارد مذاکره نشوند و از نظر نظامی موضوع را حل کنند گرچه راه حل سیاسی را رد نمی کنند تا موضع برتری را نسبت به دولت داشته باشند.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تحولات افغانستان و تسلط طالبان بر مناطق بیشتری از این کشور گفت: در حال حاضر طالبان در بسیاری از مناطق در حال جنگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در غرب و شمال افغانستان می‌جنگد و با توجه به شرایطی که به وجود آمده نیروهای دولتی هم انگیزه کافی برای مقاومت ندارند.

وی تصریح کرد: در واقع هر کجا که طالبان در موضع برتر قرار می‌گیرد نیروهای دولتی به این بهانه که نمی‌توانیم مقاومت کنیم تغییر موضع داده و به لحاظ تاکتیکی عقب نشینی می‌کنند. در واقع طالبان از نظر نظامی در موقعیت برتری قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسائل شبه قاره همچنین بیان کرد: هم اکنون بحث این است که طالبان تصمیم گرفتند وارد مذاکره نشوند و موضوع را نظامی حل کنند لذا دیدگاه های متفاوتی که هم ارائه شده، نخست اینکه طالبان راه حل سیاسی را رد نمی کند از طرفی می خواهد مناطق بیشتری را تصرف کند تا در مذاکرات موضع برتری را نسبت به دولت داشته باشد.

وی افزود: از طرفی دولت مرکزی هم توافق کرده که 60 درصد در اختیار طالبان و 40 درصد برای بقیه باشد اما طالبان رضایت نداده است. لذا به دنبال این است که بتواند سهم بیشتری را به دست آورد.

ملازهی در ادامه اظهار کرد: طالبان با توجه به ایدئولوژی هایی که دارد خیلی به این مسئله توجه نمی کند که چه اتفاقی رخ خواهد داد. ممکن است گروه های قومی در مناطق دیگر مسلط شوند، حتی اگر همین طالبان کابل را در اختیار بگیرند امکان اینکه طیف عبدالله عبدالله و تشکیلات آنها بروند به سمت شما و قدرت را به دست بگیرند وجود دارد اما نتیجه آن چیزی جز جنگ داخلی آن هم با آینده ای نامعلوم نخواهد بود.

این کارشناس مسائل شبه قاره تصریح کرد: ممکن است افغانستان تجزیه شود به دو قسمت خراسان در شمال این کشور و پشتونستان در جنوب و این خطر وجود دارد. البته بعید می دانم طالبان در این شرایط بخواهند تصمیم نهایی را بگیرند زیرا آنها گروه های ایدئولوژیک و انحصارطلب هستند.

وی درباره اینکه نزدیکی طالبان به مرزهای ایران می تواند خطرآفرین برای امنیت مرزهای ما باشد گفت: اگر بخواهیم از این زاویه نگاه کنیم که بخشی از بلوچ ها در خاک ایران و بخشی در افغانستان هستند و ممکن است با طالبان شریک باشند در آن صورت بعید نیست که طالبان پروژه بزرگتری در نظر خود داشته باشد که مشکلاتی برای ایران هم به وجود آید. طی ماه های اخیر هم مذاکراتی بین ایران و طالبان انجام شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: طالبان افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۹۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین سفیر جدید طالبان در تاشکند

منابع خبری اعلام کردند عبدالغفار بحر به‌جای مغفورالله شهاب به عنوان سفیر طالبان در تاشکند تعیین شده است.

این منابع با اعلام این موضوع افزودند سفیر جدید اهل قندهار است و اخیراً نیز به عنوان مدیر تحقیقات و مطالعات در دادگاه عالی طالبان خدمت کرده است.

مختار سعیدوف وزیر خارجه ازبکستان اواخر اسفندماه سال گذشته در دیدار با عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان از آمادگی تاشکند برای پذیرفتن سفیر رسمی افغانستان در آینده نزدیک خبر داده بود.

اواسط بهمن ماه «مغفورالله شهاب» فرزند «شهاب‌الدین دلاور» وزیر معادن طالبان مسئولیت سفارت افغانستان در ازبکستان را به‌عهده گرفته بود.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط «ارگ» در کابل، سعیدوف اظهار داشت تاشکند در راستای تلاش برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با افغانستان تصمیم به این اقدام گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • افزایش تعاملات دوجانبه کابل و آستانه
  • نظری: دشمنان به دنبال تضعیف و تجزیه افغانستان هستند
  • طالبان: تلاش کابل-مسکو می‌تواند جلوی تهدیدات را بگیرد
  • جابجایی بیش از ۷۴ هزار تن کالا از طریق خطوط آهن افغانستان
  • طالبان از سلاح جنگی جدید "ساخت افغانستان" رونمایی کرد (فیلم)
  • کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود
  • آماده همکاری گسترده با طالبان هستیم
  • ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • تعیین سفیر جدید طالبان در تاشکند