Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،کاروان سرای شاه عباسی بنایی سنگی و آجری که از دوران صفویه در شهر کرج به یادگار مانده است و مساحتی بیش از ۳۰۰۰ متر مربع دارد، اکنون با جریمه‌ ۲۰ میلیاردی و شکایت همسایگان بسته شده است.

کاروانسرای عباسی در ضلع جنوب شرقی میدان شاه عباسی قرار گرفته و در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنایی که جزئی از هویت ملی یک کشور به حساب می‌آید و تاریخ رنگارنگ مرز و بوم ما را برای نسل‌های آینده به تصویر می‌کشد.

گنجینه ملی زیر گرد و غبار فراموشی

کاروانسرای شاه عباسی می‌تواند علاوه برجنبه ملی، ارزش گردشگری بالایی هم برای البرز داشته باشد و باعث جذب گردشگران زیادی شود. این بنای تاریخی در کنار سایر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز می‌تواند سالیانه گردشگران زیادی را از نقاط مختلف ایران به خود جذب کند، همان طور که طبیعت سرسبز البرز سالیانه میزبان طبیعت دوستان و مردمان بسیاری از استان‌های دیگر کشور است.

مدیریت کاروانسرای شاه عباسی برعهده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی البرز است و زیرنظر اداره میراث فرهنگی این بنای تاریخی را ادراه می‌کند، اما مدتی است که در‌های کاروانسرای شاه عباسی به روی مردم بسته شده است.

محمد صالحی یکی از گردشگرانی که در گذشته از کاروانسرای شاه عباسی دیدن کرده است، می گوید: بناهای تاریخی ایران نمایانگر فرهنگ، قدمت و اصالت ها هستند که باید در حفظ و نگه داری و شناساندن ابنیه گذشتگان به مردم تلاش زیادی شود. چه قدر خوب می شود که مردمان ایران از وجود چنین آثاری آگاهی یابند.

علی مقدم دیگر بازدیدکننده ای که در گذشته از کاروانسرای عباسی دیدن کرده می گوید: خوب است فرزندان سرزمینمان را از وجود آثار تاریخی و فرهنگ کشورمان آگاه سازیم و بخشی از اوقات فراغت آن ها را به حضور در مکان های تاریخی و گردشگری بگذرانیم. 

شکایت ساکنان کاروانسرای عباسی از استفاده غیرکاربری

محمدی ،رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز می‌گوید: بسته شدن کاروانسرا به علت مشکلاتی است که برای همسایگان به وجود آورد و بهره برداری که کاروانسرای شاه عباسی را از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی البرز اجاره کرده با انجام اعمالی نظیر پخت و پز و اجرای برنامه‌های موسیقی باعث آزار همسایگان شده بود.

او می‌افزاید: بنابر شکایت همسایگان درخصوص استفاده غیر کاربری از کاروانسرای شاه عباسی، دادگاه رای به بسته شده این مجموعه می‌دهد. از طرفی هم مبلغ ۲۰ میلیارد تومان جریمه به خاطر ساخت و ساز غیرقانونی توسط شهرداری بر کاروانسرای شاه عباسی اعمال می‌شود.

سازمان میراث فرهنگی جلساتی با خانواده‌های شاکی، شهرداری و شورای شهر داشته است تا همسایگان کاروانسرای عباسی رضایت دهند. همچنین قرار است که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی این بنای تاریخی را به بهره برداری دیگر واگذار کند.

جریمه ای گزاف به گردن کاروان سرای شاه عباسی

به نظر می‌رسد کاروانسرای تاریخی البرز با ۲ مشکل اساسی روبه رو است که یکی مربوط به شکایت همسایگان می‌شود و علت آن استفاده غیرکاربری از کاروانسرای عباسی است و مشکل دوم مربوط به جریمه ۲۰ میلیار تومانی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری است.

حجتی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری منطقه ۲ البرز می‌گوید: جریمه‌ای که برای کاروانسرای شاه عباسی درنظر گرفته شده به خاطر استفاده غیرکاربری از این مجموعه تاریخی بوده است.

حجتی می افزاید: ۲۰ میلیارد تومان مبلغ جریمه با تصویب کمیسیون ماده ۱۰۰ است. البته این مبلغ به شهرداری پرداخت نشده است و ما هم اقدامی برای دریافت چنین مبلغی نداشته ایم، البته با سازمان میراث فرهنگی برای برطرف شدن این مشکل وارد مذاکره شده ایم.

تکلیف شاه عباسی در هاله ای از ابهام

کاروانسرای عباسی را می‌توان به نگینی درخشان در صنعت گردشگری  البرز تبدیل کرد البته رسیدن به این مهم نیازمند برنامه ریزی و واگذاری این مجموعه به بهره برداری و پیمانکاران کاردان است.

مسئله مهم دیگر آن است که نباید استفاده غیرکاربری از میراث فرهنگی یک مرز و بوم  باعث آسیب رساندن به گردشگری آن منطقه شود، صنعت گردشگری و مسائل اقتصادی باید درکنار هم و به صورت قانونی جلو روند. 

جذب گردشگر یکی از مسائلی است که امروزه در تمام دنیا توجه شایانی به آن می شود و می تواند علاوه برکارآفرینی و اشتغال زایی، درآمدهای کلانی برای اقتصاد کشور داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کاروانسرای شاه عباسی کاروانسرای تاریخی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بنای تاریخی کاروانسرای شاه عباسی کاروانسرای عباسی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۷۹۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه سوم چهارمحال و بختیاری در مرمت بنا‌های تاریخی

علیرضا جیلان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به نگاه خاص رئیس جمهور امروز گردشگری به گفتمان قوی در این استان تبدیل شده و باید از این قابلیت و ظرفیت استفاده شود.

وی افزود: ژئوتوریسم، اکوتوریسم و طبیعت‌گردی از ظرفیت‌های بام ایران است که با توجه به گفتمان و مطالبه‌گری ایجاد شده این قابلیت باید حفظ شود.

جیلان اضافه کرد: این استان پارسال در بخش مرمت بنا‌های تاریخی رتبه سوم کشور و در خصوص برخورد با حفاران و دستگیری‌هایی که انجام شده رتبه ممتاز را کسب کرده است.

بیشتر بخوانید

شناسایی چهار هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ملموس و ناملموس

وی بیان داشت: چهارمحال و بختیاری بهشت حفاری کشور بوده و در دو سال اخیر ۷۰ دستگاه انواع فلزیاب در این استان کشف و ضبط شده است.

جیلان یادآور شد: از سال گذشته طرح جامع گردشگری چهارمحال و بختیاری براساس قراردادی با دانشگاه شهرکرد آغاز شد که اُمید است تا دو سه ماه آینده در دسترس قرار گیرد.

وی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری ۱۰۸ جاذبه طبیعی، ۶۷۴ جاذبه فرهنگی تاریخی، ثبت ۷۲۷ اثر در فهرست آثار ملی، هشت اثر دست‌ساز، ۱۲ روستای هدف گردشگری، ۱۵ منطقه گردشگری مصوب، ۱۴ هتل، چهار هتل‌آپارتمان، ۵۱ مرکز دفتر خدماتی مسافرتی، پنج مرکز تفریحی سرگرمی، ۷۴ اقامتگاه بوم‌گردی، ۱۰۲ صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد
  • کسب رتبه سوم چهارمحال و بختیاری در مرمت بنا‌های تاریخی
  • اقدام مشروع سپاه پاسخ به اسراییل و حامیانش بود
  • پیشگیری از تعرض به حریم بناهای تاریخی البرز با ثبت ملی
  • ۱۵ میلیارد ریال برای مرمت کاروانسرای تاریخی آوه ساوه تخصیص یافت
  • بهسازی ۲۵۰۰ پایه چراغ روشنایی معابر شهرستان محلات
  • دادستان زنجان استاندار را پای پل میربهاءالدین کشید
  • پیش بینی غبار محلی و افزایش دما در البرز
  • دستگیری ۴۷ فرد مرتبط با تخلفات میراث‌فرهنگی در البرز
  • بناهای تاریخی البرز ۳۰ فروردین ماه روی گردشگران باز است